АНАЛИЗ НА БОЙНИТЕ ПОВРЕДИ В ПЪРВАТА ФАЗА НА БОЯ 15:48ЧАСТ II
Резюме от книгата на John Campbell – JUTLAND an analysis of the fighting edition published in Great Britain 1998
Легенда за използваните понятия:
Информацията са загубата на Indefatigable и Queen Mary е непълна, но въпреки това позволява да се изгради достатъчно ясна картина на причината за загубата на двата линейни крайцера.
Контраадмирал Пекънхайм на борда на New Zealand докладва, че два или три снаряда едновременно поразяват външния край на горната палуба или горната част на борда на Indefatigable на ширината на кула “X”. Попаденията са последвани от малка експлозия и крайцерът започва да потъва с кърмата напред. Почти мигновенно той е улучен отново на близо до кула „А“, накланя се тежко на левия борд и изчезва в оловносивите води на Северно море. Торпедният офицер лейтенант-къмендър Ловет Камерън съобщава, че Indefatigable е ударен в района на гротмачтата. От кърмовата надстройка се появяват гъсти облаци дим, но пламъци не се забелязват. Докато Ловет Камерън наблюдава злополучния крайцер през бинокъла, още два снаряда го улучват – един в полубака и един в кула „А“. Двата експлодират при съприкосновение с бронята, без изцяло да проникнат в корпуса. Вероятно е налице т.нар. holing, в който случай снарядът експлодира върху бронята, като по-голяма част от силата на взрива е извън корпуса, но същевременно прави дупка в нея. Нагорещени осколки са влетели в кулата и са запалили подготвените за стрелба заряди. След тези попадения започва серия взривове, като първият е от поразената в 16:02 кула „Х“ Кула „А“ експлодира в 16:03 и крайцерът изчезва в облак дим.
Невъзможно е да се определи общият брой попадения в Indefatigable, но според най-достоверните източници това са 5 попадения на 283 мм снаряди от Von der Tann – 1 попадение преди 16:00 и по две попадения в залповете от 16:02 и 16:03.
Според германската официална история при попаденията в Queen Mary ясно се забелязва, че мачтите и димоходите се „срутват“ във вътрешността на корпуса като черни кълба дим и пламъци се издигат на височина над 600 метра. Seydlitz докладва за малък пожар на борда на английския крайцер непосредствено преди взрива. Derfflinger докладва за гъст облак дим, последван от пожар и мощна експлозия.
Събитията се случват в следната последователност:
В началната фаза на битката Lion е улучен от девет 305мм полубронебойни снаряда, всичките от Lutzow. Най-сериозното попадение е в 16:00 от разстояние 16 500 ярда, когато 12 дюймовият снаряд при ъгъл на падане от около 20 градуса удря десният горен ъгъл на левия оръдеен порт, където се съединяват 229мм челна броня на кулата и 82мм покрив. Парче от 229мм плоча се забива вътре в кулата. С него влита и снаряда който експлодира на 1.00м във вътрешността на кулата. Снарядът закача предпазната яка на лявото оръдие и се отклонява от траекторията си. Всички артилеристи в оръдейната кула са убити или ранени. Предната част от покрива на кулата е отнесена и пада с тавана нагоре на 3.60м върху палубата. Централната 229мм лицева плоча е изместена 4.5м към борда. Лявото оръдие е повредено и впоследствие бракувано. Централният и левият далекомер са унищожени, но десният остава напълно изправен. Осколки изрешетват няколко маркуча за високо налягане, но хидравликата остава в строя независимо от това и пожара в кулата. По време на попадението дясно оръдие в положение на зареждане, като дотиквачът е вкарал тежкия 567 кг снаряд в цевта и е върнат на мястото. Лявото оръдие е напълно извадено от строя, цевта се отпуска на максимално снижение, като зарядната количка пропада на 1.20м над зарядната камера. Зарядната количка на лявото оръдие в зарядната камера, е в очакване да бъде натоварена.
Две минути след попадението страшият артилерийски офицер на Lion Александър Грант пристига в кула “Q” като дава заповед херметичните врати да бъдат бъдат задраени и погребите да се наводнят. В 16:28 намиращият се в отсека за обработка и претоварване на зарядите от погребите в кулата забелязва пожар, който идва от процеп на полуотворен люк. Той повежда оцелелите комендори на помощ на пожарния екип, част от който е загинал при гасене на пожара. Снарядното помещение е изцяло овъглено, боята е паднала, навсякъде се валят трупове. Той обаче успява да стигне до ключовете за наводнение на погребите, които за щастие функционират.
Една от версиите за разпространяване на пожара от кулата съм работното помещение (манипулационна за подготовка на заряди и снаряди) е пренасяне на пожара чрез кабелите, тъй като само те са овъглени. Ефектът на запалване на 8 заряда, намиращи се между манипулационната и отсека за транспортиране на зарядите от погребите, която е на 1.20м под нея е много мощен, но тъй като част от покрива е отнесена от взрива, пламъкът намира своя път нагоре като достига до височината на мачтите. Вече огънатите от предишната експлозия противоторпедни прегради и бронирани екрани пропускат доволно количество вода, която наводнява погребите. В този случай тя изиграва положителна роля, тъй като пожарът би запалил погребите и би довел до унищожаването на флагмана на Бийти.
Много живота са щели да бъдат спасени ако след попадението в кула “Q” зарядите са върнати в погреба, а не лежат пръснати из елеваторите, транспортните и манипулационните помощения. Следващите 8 попадения в Lion са в следния ред:
В 15:58 305мм снаряд улучва главния броневи пояс на ширината на барбета на кула „Б“, малко под главната палуба от разстояние 15 500 ярда. Снарядът попада под ъгъл между 20 и 30 градуса. Броневата плоча е пробита, като снарядът прави дупка с диаметър 330мм и се взривява на 1.50м във вътрешността на корпуса (зад нея) във носовия въглищен бункер. Въглищата не се запалват, въпреки че горещи осколки запалват торбите за пренасянето им. Главната палуба получава пробойна с размери 1.80х1.50м в 8мм обшивка. Водонепроницаемите отсеци получават пукнатини и няколко отсека по протежение на 10м са наводнени. Главният клапан за наводняване на погреба на кула „Б“ излиза от строя.
Вторият снаряд улучва 152мм пояс в района под мостика и експлодира върху бронята. От сътресението системата за управление на огъня излиза от строя – часовникът на Арго за измерване на разстоянието и отклонението до противника.
В 16:00 трети снаряд улучва 12.7мм палуба на полубака на 3.60м встрани от диаметралната плоскост на барбет „Б“. Той преминава през въглищния бункер и се взривява на 6.60м във вътрешността на кораба върху 25мм горна палуба, в която прави пробойна с размери 1.50х1.50м. Загиват 8 и са ранени 30 най-вече от обгаряния и отровен газ. Избухва малък пожар.
Между 16:27 и 16:32 305мм снаряд улучва дулото на дясното оръдие на кула “Q” , рикошира и експлодира на 3м във въздуха като причинява незначителни повреди на палубака. Вътрешният ствол на оръдието получава пукнатини на няколко места на разстояние 5см от дясната цапфа, но въпреки това продължава да стреля.
В допълнение Princess Royal има сериозна повреда в кула „А“. Оста на лявото оръдие и пиньона, който затваря херметично затвора блокира и не може да бъде отворен 7 часа. Дясното оръдие забавя темпа на стрелба и дава редица засечки.
Двете кули на Tiger – “X” и “Y” са улучени още в 15:54 от разстояние 13 500 ярда. 82мм покрив на кула “Q” е улучен в средната част близо до централния далекомер. 11 дюймовият снаряд улучва покрива под ъгъл 22 градуса и експлодира върху плочата. Покривът издържа на попадението, но е пробит (holling) на площ 1.00м х 1.40м. Осколки убиват 3 и раняват 5 от оръдейната прислуга. Осколки изрешетват снарядния обръщач по протежение на 0.22м х 0.07м. Централният и десният визьор са счупени и далекомерът излиза от строя. Въздушният кран за дясното оръдие е отнесен, един от хидравличните цилиндри на лявото оръдие също вън от строя. Снарядните колички са смачкани и блокират превоза на снаряди. След изправяне на огънатите релси с подръчни релси лявата снарядна количка е освободена, но тя доставя снаряди и за двете оръдия и скорострелността драстично пада. Кула “Q” изстрелва 32 снаряда, от които 2 преди попаденията. За сравнение кула „Б“ изстрелва 109 снаряда.
Кула “X” е улучен в 229мм барбет на кулата на мястото, където се съединява със 76мм долна част на барбета. Парче с размер 685мм х 406мм от 229мм барбет е отчупен, 76мм барбет е огънат в горната част. Снарядът влиза във въртящата се част на кулата на 0.9м под долния край на щита на оръдията. Взривателят частично сработва като осколки влитат в обръщача на снаряди. 12 дюймовия снаряд без накрайник остава в долното зарядно помещение в централната част на кулата. Централният визьор е отнесен, а механизма за настройка на левия и десен далекомер – повреден. Подвижният заряден механизъм в центъра на 343мм кула блокира, огнеупорните врати също блокират. Лявото оръдие се отпуска към палубата, защото пада хидравличната мощност. Клапанът за налягане е вън от строя. След 7 минути кулата възобновява огъня като се минава на индивидуално насочване. Кула “X” изстрелва общо 75 снаряда. В 18:11 е установено, че кулата стреля с 19 градуса отклонение от точния пеленг.
Tiger получава допълнително дванадесет 283мм в следната последователност:
В първата фаза на боя New Zealand е улучен само веднъж. В 16:26 Von der Tann улучва с 283мм от разстояние 15 000 ярда. Снарядът улучва 178мм барбет на кула „Х“ на 0.30м или 0.45м над главната палуба. Парче с конична форма с диаметър 280мм в предната част и 760мм в задната е разместено, въртящата структура на барбета е вдлъбната. Парчета от осколките заклиняват барбета за кратко. Горната палуба е разкъсана от експлозията с размери на 0.9м х 0.9м. Избухва краткотраен пожар на главната 25мм бронирана палуба, който скоро е потушен.
Флагманът на адмирал Ивън Томас Barham е улучен два пъти в началната фаза на боя. Първото попадение е от 283мм снаряд от около 17 000 ярда от Von der Tаnn, което улучва броневия пояс под водата. Единственият ефект е разместване на 330мм плоча на 19мм. Второто попадение е от 305мм снаряд, вероятно изстрелян от Lutzow, който попада на ръба между полубака покриващ лявото машинно отделение на ширината на кърмовата рубка. Снарядът избухва на разстояние 4.20м от удара в оръдейния отсек, придизвиквайки сериозни повреди на леката носеща конструкция. Парчета осколки преминават през 31мм горна палуба, където се отклоняват остро надолу, преминават през 12.7мм средна палуба и са спрени от 25мм главна бронева палуба. Снарядът прави пробойна с размери 2.10 х 2.10м в оръдейната палуба, разкъсва вертикалната водонепроницаема преграда и придизвиква пожар. Вентилационната тръба в страничното машинно отделение е унищожена и нагорещени осколки влитат в намираща се на десния
борд каюта.
Не са регистрирани други попадения върху линкорите на 5-та ескадра при маневрата „Бяг на юг“, но Malaya изпитва проблем със снарядната количка и тролейния механизъм на кула “X”. И трябва да използва спомагателния елеватор.за дясното оръдие, когато кулата се развърта на левия борд.
В резюме може да се каже, че за периода 15:48-16:54 Lion е поразен от девет 305мм снаряда; Princess Royal – шест 305мм снаряда, Queen Mary - три 305мм и четири 283мм снаряда (общо седем), Tiger получава четиринадесет 283мм попадения, New Zealand – един 283мм снаряд, Indefatigable – пет 283мм снаряда и Barham – един 305мм и един 283мм снаряд.
Lutzow регистрира 10 попадения, Derfflinger – 9, Seydlitz – 5, Moltke – 13 и Von der Tann – 7.
През първата фаза на боя четири 343мм снаряда с тегло 567кг всеки поразяват Lutzow. Първите два изстреляни от Lion улучват полубака пред кула „А“ и отварят огромна пробойна в горната палуба. Непосредствените последици не са сериозни, но впоследствие, когато газенето на немския флагман се увеличава в резултат на получените подводни пробойни, благодарение на тези пробойни водата се разпространява бързо над бронираната палуба. В 16:15 Lutzow е улучен от два нови 343мм снаряда изстреляни от Princess Royal. Единият улучва 25мм горна палуба между барбетите на кули „А“ и „Б“ и експлодира, като поврежда гардеробната с матроското облекло. Вторият снаряд улучва главния броневи пояс под водолинията малко зад гротмачтата. Корабът не претърпява повреди, но сериозно разтърсен от взривната вълна.
През този етап на боя Derfflinger не е улучен нито веднъж от английските линейни крайцери или линейни кораби.
Seydlitz е улучен пет пъти в началната фаза на боя. Всички, с изключение на попадение №3, което е от дредноут от 5-та ескадра идват от 10 градуса откъм десния борд. Четири от петте попадения са от Queen Mаry. Торпедното попадение е от Petard, но е възможно да е от Turbulent.
Последователността на попаденията е следната:
В 16:50 381мм снаряд пронизва палубата на полубака. Снарядът пада близо до вълнореза от дясната страна носовия торпеден апарат и експлодира веднага. Зейва пробойна с размери 1.50мх1.50м в горната палуба, покриваща полубака и още една с размери 2м х 4м в средната платформа, на 3м от удара. Страничната обшивка е огъната и изпъква в резултат на вътрешния взрив, осколки надупчват батарейната палуба и няколко прегради. Следващите попадения позволяват водата да нахлуе и да наводни значителна площ от носовия отсек.
В 15:55 е регистрирано попадение от 635 кг бронебоен снаряд, калибър 343мм, от Queen Mary. Страничната обшивка е перфорирана на височина 1.52м над батарейната палуба, малко пред фокмачтата. Снарядът преминава през въглищен бункер, експлодира върху батарейната палуба, между 152мм диагонална преграда на каземата и 20мм надлъжна противоосколочна преграда. Горната палуба и вгъната на няколко места, батарейната с дебелина 25мм има дупка и размери 3мх3м. Парче от дясната надлъжна противоосколочна преграда. Прелита през вътрешността на корпуса и прави пробойна в лявата надлъжна преграда. Отровен газ нахлува през преговорните тръби, изрешетени са леките структури във вътрешността на кораба. Поради торпедното попадение в носовата част, водата бързо стига до нивото на главната палуба в района на кула „А“, най-вече през повредените вентилационни отверстия. Впоследствие носовите погреби са наводнени, заедно с радиостанцията и поста за борба с повредите. Вода влиза в траверсния торпеден отсек и това допълнително увеличава газенето на Seydlitz. Наводнената носова част е причина за угасване на електричеството в баковите отсеци в 21:00.
Това един от двата снаряда, които причиняват най-сериозни повреди на борда на Seydlitz.
Между 16:00 и 16:10 третият снаряд с тегло 635кг, калибър 343мм експлодира под водата близо до обшивката на дясната побордно разположена 283мм кула. Обшивката е смачкана по протежение на 12м дължина и 4.5м височина, на разстояние от 11м шпангоути са огънати.
В 16:17 бронебоен снаряд с тегло 635кг, калибър 343мм улучва от 18 000 ярда обшивката непосредствено зад последния десен 150мм каземат на мястото където 150мм напречна преграда разделя 150мм оръдия се свързва с 210мм плоча на цитаделата. Снарядът се взривява при съприкосновение с нея, пробива 150мм броня и откъсва голямо ъгловато парче от бронята. Плочата в съседство е напукана. Попадението е на 0.45м над батарейната палуба и пробойната е около 6 кв.м. Пробита е 20мм батарейна палуба. Осколки от снаряда влитат в 150мм каземат, пронизват 30мм покрив, 20мм батарейна палуба и 20мм траверсна преграда. Повредена е вентилационната система, унищожени са пет каюти избухва пожар. По време на попадението 150мм оръдие е заредено и готово за стрелба. Осколките вадят от строя подемника на снаряди. Загива цялата прислуга с изключение на един човек. Благодарение на плътно затворените врати към муниционния склад не избухва пожар. Защитните огнеустойчиви клапи са повредени, а бронята – огъната. Зад клапите готовите за претоварване 150мм заряди се разпиляват по пода, но не се запалват. От ударната вълна са смачкани няколко заряда за фугасни снаряди, но взрив не последва.
Има сериозна опасност от обгазяване на машинистите в отделенията с високо и ниско налягане на турбините в помещенията от десния борд и те са евакуирани за кратко. Този снаряд е вторият, освен снарядно попадение №2, което причинява сериозни повреди на Seydlitz през този етап на боя.
В 15:57 бронебоен снаряд с тегло 635кг, калибър 343мм улучва 230мм барбет на предпоследната кърмова кула (издигната) на 1.80м над батарейната палуба, точно на свръзката между двете 230мм плочи. Разстоянието е 14 – 15 000 ярда. Пробойната е плочата е с размери 356х356мм. Снарядът улучва бронята под ъгъл 33 градуса, експлодира при пробиването й (holling). Парчета от снаряда и осколки от бронята изрешетват пръстеновидната преграда, правейки пробойна от 1.50х1.50м и влитат в работното помещение на кулата. Механизмите за развъртане на кулата във вертикална и хоризонтална плоскост, зарядните механизми, елеваторите са извадени от строя. Два основни и два предзаряда се възпламеняват. Пламъкът влиза в оръдейната кула, където лявото оръдие е в процес на зареждане. Два основни и два предзаряда са на подноса за зареждане, но пламъкът не успява да ги възпламени. Пламъкът се разпростира през целия барбет (въртящата структура на кулата, която стига до погребите). Един от зарядите, до които стига пламъка дори не изгарят, а само опаковките са леко обгорени. В сравнение с 62 заряда които изгарят в барбета при Догер-банк, двата основни и двата предзаряда тук нанасят незначителна щета на механизмите. Забраната да се струпвата заряди между погребите и кулата, за да се повиши скорострелността се оказва изключително навременна и полезна мярка. Прислугите в снарядните и зарядните помещения оцеляват, като работят с маски. Загиват хората само в манипулационното помещение (където зарядите се претоварват в основния елеватор водещ към кулата). Хидравличното управление на кулата е повредено, но тя се развърта на ръка от работното помещение. В горната част на кулата шестима от комендорите успяват да я напуснат, но са зле обгорени, като трима умират впоследствие. От снарядните и зарядните помещения оцеляват 10 души. Погребите на двете кърмови кули са наводнени като стандартна процедура да се избегне взрива и пожарите скоро са угасени. Водата в кулата стига 1м дълбочина. Тя нахлува през повредените вентилационни и проговорни тръби. Кърмовата помпа е вън от строя и това увеличава газенето на крайцера.
Seydlitz е улучен от торпедо в 16:57 в носовата част пред барбет „А“, близо до повредата причинена от мина на 24 април 1916 г. Обшивката под главния броневи пояс получава пробойна 12м х 3.9м. Обшивката е вдлъбната навътре. 50мм противоторпедна преграда удържа напора, не е пробита, но е изкривена на няколко места и започват течове. Течовете са основно в района където преграда е свързана с корпуса на кораба – бронева палуба и двойното дъно. Торпедното попадение е точно зад траверсния торпеден отсек, който не е пряко засегнат и независимо от течовете е осушен. Повредена е охлаждащата машините система, дясно машинно е наводнено по протежение на 30м, но после започва бавното му осушаване. Временно излиза от строя електростанцията в носовата част. Към 21:00 водата се разпростира в цялата носова част и постепенно пълни отсеците под бака през вентилационните и проговорните тръби. Постепенно всички отсеци между предния край на цитаделата и носовото котелно по протежение на 20 м са запълнени с вода. Това обаче става към полунощ. В момента на торпедния удар корабът на практика няма видими щети, има лек крен на десния борд, но съумява да поддържа пълна скорост.
Информацията за Moltke не е толкова подробна колкото за Seydlitz.
Първият 343мм снаряд, вероятно попадение от Tiger експлодира под водата близо до носовата част на корпуса. Обшивката е вгъната навътре, а Moltke е силно разтресен от силата на взрива. Част от обшивката по протежение на двойното дъно се напуква и придизвиква теч, който влиза в двойното дъно на една от баластните цистерни.
В 16:16 381мм снаряд улучва линейния крайцер от разстояние 18 000 ярда. Очевидно снарядът е бронебоен, той перфорира 200мм горен пояс (цитаделата) под 150мм казематно оръдие №5. Попадението е на 2.60м над водолинията. Входящото отверстие е 533мм, изходящото 990мм. Задният край на плочата е разместен с 30мм навън, 150мм плоча на казематаа е рзместена нагоре с около 12мм. Снарядът експлодира във външния въглищен бункер и броневата палуба, която в тази си част е с дебелина 25мм в плоската част и 50мм на скоса, който се закрепва за бордовата броня издържа попадението, без да бъде пробита. Осколки от снаряда надупчват 6мм прреграда на въглищния бункеркато горната 12мм батарейна палуба е огъната и изрешетена от осколки близо до затвора на 150мм оръдие № 5. Избухва пожар, а всичките 12 души от прислугата на 5.9” дюймовото оръдие загиват. Самото оръдие излиза от строя до края на боя. Пламъкът мина през елеватора и обгаря двама души в манипулационното помещение. Обвити от дим и задушливи газове, 150мм оръдия намиращи се в съседство №4 и №6 временно излизат от строя и преустановяват огъня.
Приблизително по същото време друг 381мм снаряд улучва страничната обшивка малко под горната палуба на 50 метра от кърмата. Снарядът влиза от дясната страна перфорира корпуса и се удря в 100мм лява бронева плоча на нивото на 0.30м над водата. Снарядът не се взривява, но бронята е отделена от подложката си, изпада от борда и прави пробойна с размер 1.80х1.50м. Макар и главната бронева палуба да остава незасегната, през пробойната нахлува вода, която влиза в кърмовите отсеци.
В 16:23 Moltke отново е улучен от 381мм снаряд, който експлодира върху главния броневи пояс с дебелина 270мм. Попадението е на 406мм над конструктивната водолиния, но в реални бойни условия е на самата водолиния на ширината на 150мм казематно оръдие №2. Парче от пояса с размери 229 х 317мм и дебелина от 70мм е отчупено от 270мм плоча. В долния край, където главният броневи пояс изтънява до 130мм плочата е забита с 200мм навътре. По нея се появяват концентрични пукнатини с дължина 76мм. Обшивката е вгъната по протежение на 11м дължина и 2.44м ширина. Корпусът около дясната странична кула е наводнен по протежение на 21м, а десните въглищни бункери – на 17м. Външните въглищни бункери получават теч по протежение на 10.30м, но бързо са осушени. Противоторпедната мрежа в района е повредена и започва да се влачи във водата.
В 16:26 381мм снаряд удря главния броневи пояс с дебелина 270мм от 15 500 – 16 500 ярда на 305мм под проектната водолиния на ширината на гротмачтата. Попадението е на 0.71м преди края на главния броневи пояс. Снарядът експлодира при съприкосновение с плочата.Плочата е вгъната на 305мм навътре. Следващата поред плоча е разместена и изкача на 170мм напред. И двете получават вертикални пукнатини. Скосът на палубата зад бронята също е разместен с 254мм нагоре по протежение 7.93м. Корпусът е вгънат на 400мм по протежение на 12м над водолинията и 1.50м под водолинията. Дясното машинно помещение е наводнено, включително 20м от защитните бункери, пълни с въглища. Водата започва да влиза отняколко места, но благодарение на интензивната работа на помпите бункерите са осушени бързо.Противоторпедната преграда остава здрава и ограничава достъпа на вода към жизненоважните части на линейния крайцер.
В резултат на попаденията Moltke получава крен от 3 градуса на десния борд, който е изравнен чрез контранаводняване на отсеци от левия борд. След тези мерки газенето на кораба нараства с 0.80м в кърмата и намалява с 0.20м в носа. В корпуса постъпва 1000 тона задбордна вода. Независимо от повредите Moltke съхранява скорост от 25 възла през целия бой. Може да се каже със сигурност, че попадението в 16:16 е от Valiant. Няма яснота относно „авторството“ на другите 15 дюймови попадения.
Трите попадения Von der Tann са в следната последователност:
Първото попадение е от Barham, второто и третото от Tiger.
В 16:09 381мм полубронебоен снаряд или известен още в Кралския флот като снаряд с накрайник с общо назначение Capped pointed common (CPC), изстрелян от 19 000 ярда улучва крайцера на 8.53м от кърмата на нивото на средната палуба, 0.9м над проектната водолиния или точно на нивото на реалната водолиния. Снарядът удря връзката между 80мм горна плоча със 100мм долна плоча. 871кг снаряд експлодира върху бронята, като разрушителния ефект във вътрешността на линейния крайцер е малък, но парче с размери 0.50м на 0.70м е отчупено от ъгъла на горната 80мм плоча и още едно с размери 305мм на 406мм от ъгъла на долната 100мм плоча. Плочите са огънати навътре. Обшивката на корпуса е разрушена по протежение на 1.80м нагоре към главната палуба и вгъната на разстояние от 1.50м. Корпусът получава вертикални пукнатини с дължина 1.70м на две места под главиня броневи пояс, а обшивката е нагъната.
Целият корпус вибрира надлъжно от удара, едно от 88мм оръдия е откъснато от стойката си. В близост до обшивката главата бронева палуба е напукана. Някои отсеци под главната бронева палуба и кърмовия торпеден апарат са наводнени. Рулевото помещение прегрява и рулят е заклинен. След кратък интервал подаването на електроенергия е възобновено и крайцерът продължава по предишния си курс. Von der Tann получава 2 градуса крен на десния борд, а газенето нараства с 0.40м в носа и 0.90м в кърмата.
В 16:20 343мм снаряд от разстояние 17 000 ярда улучва предната част на барбета на кула „А“ с дебелина 200мм под ъгъл 25 градуса. Попадението е на 229мм под горния ръб на барбета. Снарядът експлодира при удар в бронята и прави дупка с размери 0.89м х 0.56м. Около дупката се образуват концентрични пукнатини, които стигат до полубака. В полубака с дебелина 8мм зейва пробойна с размери 4.5м х 1.0м. Кулата е жестоко разтърсена. Голямо парче от бронята влита във вътрешността и блокира механизма за завъртането й, като тя остава неподвижна в положение „30 градуса дясно на борд“ и излиза от строя за останалата част от боя. Избухва краткотраен пожар, който е потушен бързо. Няколко души са леко ранени.
В 16:23 343мм улучва вдлъбната страна на обшивката на нивото на главната палуба на 0.90м пред централната част на кърмовия барбет. Снарядът премина през обшивката, 25мм средната палуба, като прави пробойни с размери 406мм х 500мм и 650мм на 406мм съответно. След това пронизва още две прегради, въгищен бункер, каюта преди да експлодира на 12м от пробива на средната палуба и на 1.27м над главната бронева палуба. Взривът е точно пред задната част на кърмовия барбет, където стените са само 28мм дебели. На разстояние 3.60м барбетът е изрешетен от осколки и носещата структура е огъната навътре по начин, че кулата е заклинена. Осколки вадят от строя механизмите за вертикално и хоризонтално насочване на оръдията. Хидравличните механизми за снарядните елеватори са вън от строя също. Избухва пожар, като задушливия дим, примесен с отровни газове се пренася и в машинното отделение. Отнема 20 минути да се проветрят помещенията, но огъня тлее няколко часа и обгръща целия кораб с гъст дим. Погребът не може да бъде наводнен, защо клапите за наводняване са погребани под развалини от разрушената от попадението инсталация. За щастие не избухва пожар. Дори подготвените в елеваторите главни и предзаряди не се възпламеняват.
Средната 25мм палуба има пробойна с размери 1.50 на 1.80м в близост до барбета, главната 25мм бронева палуба има две малки пробойни и изкривяване до барбета. Надлъжната противоторпедна преграда е унищожена на дължина от 2.44м. Снарядът убива 6 и ранява 14 души, а кърмовата кула излиза от строя до 20:00, като след това възобновява огъня, но развъртането в хоризонтална плоскост става на ръка. Елеваторите са преквключени на електрическо подаване, тъй като хидравличните помпи не работят.
В допълнение дясната странична 283мм кула се нагорещява от стрелбата и преустановява огъна в 16:35, като проблемът не е преодолян до 19:30. Дясното оръдие в лявата средна кула също изпитва проблеми при стрелбата към 16:50, но са отстранени бързо.
През първата фаза на боя от 15:48 до 16:54 германските линейни крайцери са улучени 17 пъти. Lutzow – 4, Derfflinger – 0, Seydlitz – 5, Moltke – 5, Von der Tann – 3 пъти. Всички 343мм снаряди за бронебойни, докато част от 381мм са бронебойни, а част - полубронебойни.
Резюме от книгата на John Campbell – JUTLAND an analysis of the fighting edition published in Great Britain 1998
Легенда за използваните понятия:
- снарядът пробива бронята (holling)- снарядът експлодира върху бронята, като прави дупка върху нея. Част от осколките могат да влязат вътре, но по-голяма част остават извън корпуса на кораба;
- Holling, naval - снарядът пробива бронята, влиза зад нея, но взривателят е повреден и той не експлодира или снарядът не запазва целия си сърдечник, а само част от него и повредите са по-малки.
- Снарядът перфорира броня (effective perfоration) – снарядът пробива броневата плоча, сърдечникът и взривателят са непокътнати, в годно за експлозия състояние зад бронята, там той експлодираи причинява повреди.
Информацията са загубата на Indefatigable и Queen Mary е непълна, но въпреки това позволява да се изгради достатъчно ясна картина на причината за загубата на двата линейни крайцера.
Контраадмирал Пекънхайм на борда на New Zealand докладва, че два или три снаряда едновременно поразяват външния край на горната палуба или горната част на борда на Indefatigable на ширината на кула “X”. Попаденията са последвани от малка експлозия и крайцерът започва да потъва с кърмата напред. Почти мигновенно той е улучен отново на близо до кула „А“, накланя се тежко на левия борд и изчезва в оловносивите води на Северно море. Торпедният офицер лейтенант-къмендър Ловет Камерън съобщава, че Indefatigable е ударен в района на гротмачтата. От кърмовата надстройка се появяват гъсти облаци дим, но пламъци не се забелязват. Докато Ловет Камерън наблюдава злополучния крайцер през бинокъла, още два снаряда го улучват – един в полубака и един в кула „А“. Двата експлодират при съприкосновение с бронята, без изцяло да проникнат в корпуса. Вероятно е налице т.нар. holing, в който случай снарядът експлодира върху бронята, като по-голяма част от силата на взрива е извън корпуса, но същевременно прави дупка в нея. Нагорещени осколки са влетели в кулата и са запалили подготвените за стрелба заряди. След тези попадения започва серия взривове, като първият е от поразената в 16:02 кула „Х“ Кула „А“ експлодира в 16:03 и крайцерът изчезва в облак дим.
Невъзможно е да се определи общият брой попадения в Indefatigable, но според най-достоверните източници това са 5 попадения на 283 мм снаряди от Von der Tann – 1 попадение преди 16:00 и по две попадения в залповете от 16:02 и 16:03.
Според германската официална история при попаденията в Queen Mary ясно се забелязва, че мачтите и димоходите се „срутват“ във вътрешността на корпуса като черни кълба дим и пламъци се издигат на височина над 600 метра. Seydlitz докладва за малък пожар на борда на английския крайцер непосредствено преди взрива. Derfflinger докладва за гъст облак дим, последван от пожар и мощна експлозия.
Събитията се случват в следната последователност:
- Няколко попадения до 16:15, включително попадение, което засяга кърмовата 4 инчова (102мм) батарея. Вероятно по това време крайцерът получава още едно попадение близо до кула „Х“. Зарядите на 102мм се запалват, който пожар е забелязан от Seydlitz.
- В 16:21 е улучена дясната страна на кула “Q”. Дясното оръдие излиза от строя.
- В 16:26 попадение в барбета или в кули „А“ или „Б“. Лявото оръдие на кула “Q” също е повредено. Взрив в кули „А“ или „Б“ разтърсва целия кораб и хидравличните механизми задвижващи кулите са повредени. Стволовете на оръдията се накланят към палубата. Веднага след това погребите на кули „А“ и „Б“ експлодират. Палубата и корпуса в района на фокмачтата са напълно унищожени. Кули “Q” и „Х“ също престават да функционират, като в снарядното помещение на кула “Q” бушува сериозен пожар.
- Кърмовата част на линейния крайцер се накренява сериозно и се вирва във въздуха, като винтовете още се въртят.
- Докато кренът нараства взривът унищожава останалата част от кораба.
В началната фаза на битката Lion е улучен от девет 305мм полубронебойни снаряда, всичките от Lutzow. Най-сериозното попадение е в 16:00 от разстояние 16 500 ярда, когато 12 дюймовият снаряд при ъгъл на падане от около 20 градуса удря десният горен ъгъл на левия оръдеен порт, където се съединяват 229мм челна броня на кулата и 82мм покрив. Парче от 229мм плоча се забива вътре в кулата. С него влита и снаряда който експлодира на 1.00м във вътрешността на кулата. Снарядът закача предпазната яка на лявото оръдие и се отклонява от траекторията си. Всички артилеристи в оръдейната кула са убити или ранени. Предната част от покрива на кулата е отнесена и пада с тавана нагоре на 3.60м върху палубата. Централната 229мм лицева плоча е изместена 4.5м към борда. Лявото оръдие е повредено и впоследствие бракувано. Централният и левият далекомер са унищожени, но десният остава напълно изправен. Осколки изрешетват няколко маркуча за високо налягане, но хидравликата остава в строя независимо от това и пожара в кулата. По време на попадението дясно оръдие в положение на зареждане, като дотиквачът е вкарал тежкия 567 кг снаряд в цевта и е върнат на мястото. Лявото оръдие е напълно извадено от строя, цевта се отпуска на максимално снижение, като зарядната количка пропада на 1.20м над зарядната камера. Зарядната количка на лявото оръдие в зарядната камера, е в очакване да бъде натоварена.
Две минути след попадението страшият артилерийски офицер на Lion Александър Грант пристига в кула “Q” като дава заповед херметичните врати да бъдат бъдат задраени и погребите да се наводнят. В 16:28 намиращият се в отсека за обработка и претоварване на зарядите от погребите в кулата забелязва пожар, който идва от процеп на полуотворен люк. Той повежда оцелелите комендори на помощ на пожарния екип, част от който е загинал при гасене на пожара. Снарядното помещение е изцяло овъглено, боята е паднала, навсякъде се валят трупове. Той обаче успява да стигне до ключовете за наводнение на погребите, които за щастие функционират.
Една от версиите за разпространяване на пожара от кулата съм работното помещение (манипулационна за подготовка на заряди и снаряди) е пренасяне на пожара чрез кабелите, тъй като само те са овъглени. Ефектът на запалване на 8 заряда, намиращи се между манипулационната и отсека за транспортиране на зарядите от погребите, която е на 1.20м под нея е много мощен, но тъй като част от покрива е отнесена от взрива, пламъкът намира своя път нагоре като достига до височината на мачтите. Вече огънатите от предишната експлозия противоторпедни прегради и бронирани екрани пропускат доволно количество вода, която наводнява погребите. В този случай тя изиграва положителна роля, тъй като пожарът би запалил погребите и би довел до унищожаването на флагмана на Бийти.
Много живота са щели да бъдат спасени ако след попадението в кула “Q” зарядите са върнати в погреба, а не лежат пръснати из елеваторите, транспортните и манипулационните помощения. Следващите 8 попадения в Lion са в следния ред:
- Попадение на 35м от носа, което отнася котвената велига и поразява десния клюз, пробива 12.7мм палуба на полубака, 6 мм водонепроницаема преграда, като прави пробойна 50смх76см и излиза през другия борд без да експлодира;
- 305мм снаряд пробива 25мм преграда близо до носовия димоход, удря 25мм горна палуба, където прави дупка с размери 4.5м х 0.6м. Снарядът се отклонява през 19мм вентилационен отвор и излита през 12.7м палуба на палубака на мястото й на съединяване с вентилационния отвор. По траекторията си снарядът пробива 12.7мм противоосколочен екран, прави дупка в него с размери 2.10м х 0.9м и пада през левия борд без да се взриви. Общо снарядът пробива около 114мм броня и повредите са оценени като „умерени“;
- 305мм снаряд пронизва 12.7мм противоосколочен екран, 6мм стоманена решетка в основата на средния димоход. Основата му е сериозно повредена с пробойна от 3.60мх4.50м. Снарядът се взривява върху 30мм палуба на полубака. В район с размери 2.44мх0.50м палубата е разместена с 25 сантиметра. От осколките попаднали в димохода избухва пожар в котелни помещения D и B. Снарядът идва откъм носа;
- Рикошет преминал през 12.7мм противоосколочен екран на средния димоход и пада без да експлодира;
- Попадение в горния пояс или цитаделата с дебелина 152мм на нивото на предния край на барбет “Q”. Снарядът се приплъзва по посока на кърмата като се удря точно между две броневи плочи и експлодира върху броневата плоча. Повърхността е огъната в диаметър от 305мм и по нея се забелязват концентрични пукнатини. Плочата е вгъната в дълбочина на 25мми разместена на 76мм;
- Преминава през покрива на кърмовия 102мм пост за управление на огъня и излиза отстрани на поста, който поради тънката си броня не детонира взривателя на снаряда;
- Два снаряда идващи от носа се удрят съвсем наблизо (1.50-1.80 един от друг) в 19мм обшивка между полубака и горните палуба и кърмовите 102мм оръдия. Снарядите перфорират 19мм броня и експлодират на 7.20м във вътрешността на кораба върху 25мм палуба, като правят пробойна с диаметър 2.44х2.44м и унищожават матроската столова и поврежда покрива. Главната палуба също е повредена като е вгъната на 8мм навътре. Големи загуби са нанесени сред екипажите на 102мм оръдия. Загиват 19 и са ранени 35 души.
В 15:58 305мм снаряд улучва главния броневи пояс на ширината на барбета на кула „Б“, малко под главната палуба от разстояние 15 500 ярда. Снарядът попада под ъгъл между 20 и 30 градуса. Броневата плоча е пробита, като снарядът прави дупка с диаметър 330мм и се взривява на 1.50м във вътрешността на корпуса (зад нея) във носовия въглищен бункер. Въглищата не се запалват, въпреки че горещи осколки запалват торбите за пренасянето им. Главната палуба получава пробойна с размери 1.80х1.50м в 8мм обшивка. Водонепроницаемите отсеци получават пукнатини и няколко отсека по протежение на 10м са наводнени. Главният клапан за наводняване на погреба на кула „Б“ излиза от строя.
Вторият снаряд улучва 152мм пояс в района под мостика и експлодира върху бронята. От сътресението системата за управление на огъня излиза от строя – часовникът на Арго за измерване на разстоянието и отклонението до противника.
В 16:00 трети снаряд улучва 12.7мм палуба на полубака на 3.60м встрани от диаметралната плоскост на барбет „Б“. Той преминава през въглищния бункер и се взривява на 6.60м във вътрешността на кораба върху 25мм горна палуба, в която прави пробойна с размери 1.50х1.50м. Загиват 8 и са ранени 30 най-вече от обгаряния и отровен газ. Избухва малък пожар.
Между 16:27 и 16:32 305мм снаряд улучва дулото на дясното оръдие на кула “Q” , рикошира и експлодира на 3м във въздуха като причинява незначителни повреди на палубака. Вътрешният ствол на оръдието получава пукнатини на няколко места на разстояние 5см от дясната цапфа, но въпреки това продължава да стреля.
В допълнение Princess Royal има сериозна повреда в кула „А“. Оста на лявото оръдие и пиньона, който затваря херметично затвора блокира и не може да бъде отворен 7 часа. Дясното оръдие забавя темпа на стрелба и дава редица засечки.
Двете кули на Tiger – “X” и “Y” са улучени още в 15:54 от разстояние 13 500 ярда. 82мм покрив на кула “Q” е улучен в средната част близо до централния далекомер. 11 дюймовият снаряд улучва покрива под ъгъл 22 градуса и експлодира върху плочата. Покривът издържа на попадението, но е пробит (holling) на площ 1.00м х 1.40м. Осколки убиват 3 и раняват 5 от оръдейната прислуга. Осколки изрешетват снарядния обръщач по протежение на 0.22м х 0.07м. Централният и десният визьор са счупени и далекомерът излиза от строя. Въздушният кран за дясното оръдие е отнесен, един от хидравличните цилиндри на лявото оръдие също вън от строя. Снарядните колички са смачкани и блокират превоза на снаряди. След изправяне на огънатите релси с подръчни релси лявата снарядна количка е освободена, но тя доставя снаряди и за двете оръдия и скорострелността драстично пада. Кула “Q” изстрелва 32 снаряда, от които 2 преди попаденията. За сравнение кула „Б“ изстрелва 109 снаряда.
Кула “X” е улучен в 229мм барбет на кулата на мястото, където се съединява със 76мм долна част на барбета. Парче с размер 685мм х 406мм от 229мм барбет е отчупен, 76мм барбет е огънат в горната част. Снарядът влиза във въртящата се част на кулата на 0.9м под долния край на щита на оръдията. Взривателят частично сработва като осколки влитат в обръщача на снаряди. 12 дюймовия снаряд без накрайник остава в долното зарядно помещение в централната част на кулата. Централният визьор е отнесен, а механизма за настройка на левия и десен далекомер – повреден. Подвижният заряден механизъм в центъра на 343мм кула блокира, огнеупорните врати също блокират. Лявото оръдие се отпуска към палубата, защото пада хидравличната мощност. Клапанът за налягане е вън от строя. След 7 минути кулата възобновява огъня като се минава на индивидуално насочване. Кула “X” изстрелва общо 75 снаряда. В 18:11 е установено, че кулата стреля с 19 градуса отклонение от точния пеленг.
Tiger получава допълнително дванадесет 283мм в следната последователност:
- Улучена е 12.7мм палуба на полубака на 3 метра от левия борд и 32.60м от носа. Снарядът идва от носа под ъгъл 50 градуса, пада под ъгъл 22 градуса и експлодира при удара. Осколки изрешетват горната палуба с дебелина 6.35мм и 10мм преграда на котвената верига. Попадението е около 16:05
- В 15:50 – 15:51 идващ под ъгъл от 60 градуса откъм носа снаряд отнася вътрешната котвена верига, пробива 12.7мм палуба на полубака и експлодира на разстояние 2.44м в лазарета. Сериозни повреди са причинени на тънките прегради. Много са надупчени от осколки, включително 6мм и 9мм обшивка на десния борд. Парчета от снаряда правят дупка с размер 1.50 х 1.20м в главната палуба с дебелина 25мм;
- В 16:35 305мм снаряд преминава през 11мм странична обшивка на борда между горната палуба и палубата на полубака. Осколки изрешетват палубата на площ от 0.9м х 0.75м, но не успяват да я пробият;
- 305мм снаряд пронизва 11мм обшивка под илюминатор намиращ се между полубака и горните поалуби. Снарядът идва откъм носа и удря предния край на 203мм броня на барбет „А“ на 0.45м над гораната палуба. Бронята е пробита в дълбочина от 63мм и се образуват концентрични пукнатини, вгъната е навътре на 152мм в долния край, където се свързва със 102мм плоча на барбета на нивото на горната палуба. Кула „А“ продължава да функционира, макар, че е разтърсена жестоко от попадението и в манипулационното (претоварващото снаряди и заряди помещение) се изпълва с дим и отровни газове. Попадението идва в 15:53;
- 283мм снаряд пробива 127мм бордова броня на нивото на горната палуба на 1.20м зад барбет „А“ като прави пробойна с размери 343мм х 310мм. Експлодира на 1.20м от съприкосновението с бронята като прави дупка в главната палуба с размери 3м х 1.2м.
- Шестият 11.1” дюймов снаряд от Moltke огъва 127мм близо до полубака. Повредите са леки.
- В 16:20 средният димоход е пронизан под ъгъл 17 градуса.
- 283мм снаряд улучва десния борд близо до лодъчната палуба между 2-ри и трети димоход в 15:51. Снарядът идва от левия борд откъм носа. Попадението прави пробойна с размери 2.30м х 1м в 9мм лодъчна палуба, продължава траекторията си прави още една пробойна в екрана отделящ лодъчната палуба от полубака с размери 2.40м х 3.28м и експлодира на 4.80 след удара в палубата върху 76мм тиково дърво на полубака, което има стоманена подложка с дебелина 12.7мм. Дървесината е разбита напълно, но стоманената плоча устоява на удара.
- В 15:55 283мм снаряд перфорира страничната 152мм броня малко под горната палуба, която в този район е 38мм. Снарядът минава на 0.60м пред задния край на барбет “Q”. Ъгълът на падане е около 5-10 градуса. Снарядът отчупва парче от 152мм броня прави дупка с диаметър 317мм, пронизва 9мм водонепроницаема преграда и експлодира при достигането на втора такава преграда на 6.60м във вътрешността на корпуса и на 2.44м от елеватора за 152мм снаряди. В горната част на елеватора се намират два готови заряда за 152мм оръдия, които се възпламеняват, но огъня не слиза надолу по барбета през зарядния подемник.Главната палуба е изрешетена на няколко места. Основата на снаряда пробива 25мм палуба, пробива 19мм защитен гласис на главния паропровод и прави дупка в него с размери 260мм х 229мм. Друго парче от снаряда пробива 9мм, преграда, 25мм главна бронирана палуба. Загиват 12 души, а други няколко са сериозно обгазени.
- 283мм снаряд улучва 152мм странична броня на около 9 метра зад попадение №9. Плочата е вгъната на 76мм дълбочина и е разместена;
- 283мм снаряд улучва 229мм пояс точно зад носовото машинно отделение. Плочата е вгъната на 102мм. Двете последни попадения идват между 16:20 и 16:30. Снарядите се взривяват при удар в плочите, затова и повредите са по-малки.
- Попадението е от рикошет във водата, което става през първите 10 минути от боя. Поразена е 102мм броня по водолинията в района на кърмата и прави вдлъбнатина с размери 1.50м х 0.66м.
В първата фаза на боя New Zealand е улучен само веднъж. В 16:26 Von der Tann улучва с 283мм от разстояние 15 000 ярда. Снарядът улучва 178мм барбет на кула „Х“ на 0.30м или 0.45м над главната палуба. Парче с конична форма с диаметър 280мм в предната част и 760мм в задната е разместено, въртящата структура на барбета е вдлъбната. Парчета от осколките заклиняват барбета за кратко. Горната палуба е разкъсана от експлозията с размери на 0.9м х 0.9м. Избухва краткотраен пожар на главната 25мм бронирана палуба, който скоро е потушен.
Флагманът на адмирал Ивън Томас Barham е улучен два пъти в началната фаза на боя. Първото попадение е от 283мм снаряд от около 17 000 ярда от Von der Tаnn, което улучва броневия пояс под водата. Единственият ефект е разместване на 330мм плоча на 19мм. Второто попадение е от 305мм снаряд, вероятно изстрелян от Lutzow, който попада на ръба между полубака покриващ лявото машинно отделение на ширината на кърмовата рубка. Снарядът избухва на разстояние 4.20м от удара в оръдейния отсек, придизвиквайки сериозни повреди на леката носеща конструкция. Парчета осколки преминават през 31мм горна палуба, където се отклоняват остро надолу, преминават през 12.7мм средна палуба и са спрени от 25мм главна бронева палуба. Снарядът прави пробойна с размери 2.10 х 2.10м в оръдейната палуба, разкъсва вертикалната водонепроницаема преграда и придизвиква пожар. Вентилационната тръба в страничното машинно отделение е унищожена и нагорещени осколки влитат в намираща се на десния
борд каюта.
Не са регистрирани други попадения върху линкорите на 5-та ескадра при маневрата „Бяг на юг“, но Malaya изпитва проблем със снарядната количка и тролейния механизъм на кула “X”. И трябва да използва спомагателния елеватор.за дясното оръдие, когато кулата се развърта на левия борд.
В резюме може да се каже, че за периода 15:48-16:54 Lion е поразен от девет 305мм снаряда; Princess Royal – шест 305мм снаряда, Queen Mary - три 305мм и четири 283мм снаряда (общо седем), Tiger получава четиринадесет 283мм попадения, New Zealand – един 283мм снаряд, Indefatigable – пет 283мм снаряда и Barham – един 305мм и един 283мм снаряд.
Lutzow регистрира 10 попадения, Derfflinger – 9, Seydlitz – 5, Moltke – 13 и Von der Tann – 7.
През първата фаза на боя четири 343мм снаряда с тегло 567кг всеки поразяват Lutzow. Първите два изстреляни от Lion улучват полубака пред кула „А“ и отварят огромна пробойна в горната палуба. Непосредствените последици не са сериозни, но впоследствие, когато газенето на немския флагман се увеличава в резултат на получените подводни пробойни, благодарение на тези пробойни водата се разпространява бързо над бронираната палуба. В 16:15 Lutzow е улучен от два нови 343мм снаряда изстреляни от Princess Royal. Единият улучва 25мм горна палуба между барбетите на кули „А“ и „Б“ и експлодира, като поврежда гардеробната с матроското облекло. Вторият снаряд улучва главния броневи пояс под водолинията малко зад гротмачтата. Корабът не претърпява повреди, но сериозно разтърсен от взривната вълна.
През този етап на боя Derfflinger не е улучен нито веднъж от английските линейни крайцери или линейни кораби.
Seydlitz е улучен пет пъти в началната фаза на боя. Всички, с изключение на попадение №3, което е от дредноут от 5-та ескадра идват от 10 градуса откъм десния борд. Четири от петте попадения са от Queen Mаry. Торпедното попадение е от Petard, но е възможно да е от Turbulent.
Последователността на попаденията е следната:
В 16:50 381мм снаряд пронизва палубата на полубака. Снарядът пада близо до вълнореза от дясната страна носовия торпеден апарат и експлодира веднага. Зейва пробойна с размери 1.50мх1.50м в горната палуба, покриваща полубака и още една с размери 2м х 4м в средната платформа, на 3м от удара. Страничната обшивка е огъната и изпъква в резултат на вътрешния взрив, осколки надупчват батарейната палуба и няколко прегради. Следващите попадения позволяват водата да нахлуе и да наводни значителна площ от носовия отсек.
В 15:55 е регистрирано попадение от 635 кг бронебоен снаряд, калибър 343мм, от Queen Mary. Страничната обшивка е перфорирана на височина 1.52м над батарейната палуба, малко пред фокмачтата. Снарядът преминава през въглищен бункер, експлодира върху батарейната палуба, между 152мм диагонална преграда на каземата и 20мм надлъжна противоосколочна преграда. Горната палуба и вгъната на няколко места, батарейната с дебелина 25мм има дупка и размери 3мх3м. Парче от дясната надлъжна противоосколочна преграда. Прелита през вътрешността на корпуса и прави пробойна в лявата надлъжна преграда. Отровен газ нахлува през преговорните тръби, изрешетени са леките структури във вътрешността на кораба. Поради торпедното попадение в носовата част, водата бързо стига до нивото на главната палуба в района на кула „А“, най-вече през повредените вентилационни отверстия. Впоследствие носовите погреби са наводнени, заедно с радиостанцията и поста за борба с повредите. Вода влиза в траверсния торпеден отсек и това допълнително увеличава газенето на Seydlitz. Наводнената носова част е причина за угасване на електричеството в баковите отсеци в 21:00.
Това един от двата снаряда, които причиняват най-сериозни повреди на борда на Seydlitz.
Между 16:00 и 16:10 третият снаряд с тегло 635кг, калибър 343мм експлодира под водата близо до обшивката на дясната побордно разположена 283мм кула. Обшивката е смачкана по протежение на 12м дължина и 4.5м височина, на разстояние от 11м шпангоути са огънати.
В 16:17 бронебоен снаряд с тегло 635кг, калибър 343мм улучва от 18 000 ярда обшивката непосредствено зад последния десен 150мм каземат на мястото където 150мм напречна преграда разделя 150мм оръдия се свързва с 210мм плоча на цитаделата. Снарядът се взривява при съприкосновение с нея, пробива 150мм броня и откъсва голямо ъгловато парче от бронята. Плочата в съседство е напукана. Попадението е на 0.45м над батарейната палуба и пробойната е около 6 кв.м. Пробита е 20мм батарейна палуба. Осколки от снаряда влитат в 150мм каземат, пронизват 30мм покрив, 20мм батарейна палуба и 20мм траверсна преграда. Повредена е вентилационната система, унищожени са пет каюти избухва пожар. По време на попадението 150мм оръдие е заредено и готово за стрелба. Осколките вадят от строя подемника на снаряди. Загива цялата прислуга с изключение на един човек. Благодарение на плътно затворените врати към муниционния склад не избухва пожар. Защитните огнеустойчиви клапи са повредени, а бронята – огъната. Зад клапите готовите за претоварване 150мм заряди се разпиляват по пода, но не се запалват. От ударната вълна са смачкани няколко заряда за фугасни снаряди, но взрив не последва.
Има сериозна опасност от обгазяване на машинистите в отделенията с високо и ниско налягане на турбините в помещенията от десния борд и те са евакуирани за кратко. Този снаряд е вторият, освен снарядно попадение №2, което причинява сериозни повреди на Seydlitz през този етап на боя.
В 15:57 бронебоен снаряд с тегло 635кг, калибър 343мм улучва 230мм барбет на предпоследната кърмова кула (издигната) на 1.80м над батарейната палуба, точно на свръзката между двете 230мм плочи. Разстоянието е 14 – 15 000 ярда. Пробойната е плочата е с размери 356х356мм. Снарядът улучва бронята под ъгъл 33 градуса, експлодира при пробиването й (holling). Парчета от снаряда и осколки от бронята изрешетват пръстеновидната преграда, правейки пробойна от 1.50х1.50м и влитат в работното помещение на кулата. Механизмите за развъртане на кулата във вертикална и хоризонтална плоскост, зарядните механизми, елеваторите са извадени от строя. Два основни и два предзаряда се възпламеняват. Пламъкът влиза в оръдейната кула, където лявото оръдие е в процес на зареждане. Два основни и два предзаряда са на подноса за зареждане, но пламъкът не успява да ги възпламени. Пламъкът се разпростира през целия барбет (въртящата структура на кулата, която стига до погребите). Един от зарядите, до които стига пламъка дори не изгарят, а само опаковките са леко обгорени. В сравнение с 62 заряда които изгарят в барбета при Догер-банк, двата основни и двата предзаряда тук нанасят незначителна щета на механизмите. Забраната да се струпвата заряди между погребите и кулата, за да се повиши скорострелността се оказва изключително навременна и полезна мярка. Прислугите в снарядните и зарядните помещения оцеляват, като работят с маски. Загиват хората само в манипулационното помещение (където зарядите се претоварват в основния елеватор водещ към кулата). Хидравличното управление на кулата е повредено, но тя се развърта на ръка от работното помещение. В горната част на кулата шестима от комендорите успяват да я напуснат, но са зле обгорени, като трима умират впоследствие. От снарядните и зарядните помещения оцеляват 10 души. Погребите на двете кърмови кули са наводнени като стандартна процедура да се избегне взрива и пожарите скоро са угасени. Водата в кулата стига 1м дълбочина. Тя нахлува през повредените вентилационни и проговорни тръби. Кърмовата помпа е вън от строя и това увеличава газенето на крайцера.
Seydlitz е улучен от торпедо в 16:57 в носовата част пред барбет „А“, близо до повредата причинена от мина на 24 април 1916 г. Обшивката под главния броневи пояс получава пробойна 12м х 3.9м. Обшивката е вдлъбната навътре. 50мм противоторпедна преграда удържа напора, не е пробита, но е изкривена на няколко места и започват течове. Течовете са основно в района където преграда е свързана с корпуса на кораба – бронева палуба и двойното дъно. Торпедното попадение е точно зад траверсния торпеден отсек, който не е пряко засегнат и независимо от течовете е осушен. Повредена е охлаждащата машините система, дясно машинно е наводнено по протежение на 30м, но после започва бавното му осушаване. Временно излиза от строя електростанцията в носовата част. Към 21:00 водата се разпростира в цялата носова част и постепенно пълни отсеците под бака през вентилационните и проговорните тръби. Постепенно всички отсеци между предния край на цитаделата и носовото котелно по протежение на 20 м са запълнени с вода. Това обаче става към полунощ. В момента на торпедния удар корабът на практика няма видими щети, има лек крен на десния борд, но съумява да поддържа пълна скорост.
Информацията за Moltke не е толкова подробна колкото за Seydlitz.
Първият 343мм снаряд, вероятно попадение от Tiger експлодира под водата близо до носовата част на корпуса. Обшивката е вгъната навътре, а Moltke е силно разтресен от силата на взрива. Част от обшивката по протежение на двойното дъно се напуква и придизвиква теч, който влиза в двойното дъно на една от баластните цистерни.
В 16:16 381мм снаряд улучва линейния крайцер от разстояние 18 000 ярда. Очевидно снарядът е бронебоен, той перфорира 200мм горен пояс (цитаделата) под 150мм казематно оръдие №5. Попадението е на 2.60м над водолинията. Входящото отверстие е 533мм, изходящото 990мм. Задният край на плочата е разместен с 30мм навън, 150мм плоча на казематаа е рзместена нагоре с около 12мм. Снарядът експлодира във външния въглищен бункер и броневата палуба, която в тази си част е с дебелина 25мм в плоската част и 50мм на скоса, който се закрепва за бордовата броня издържа попадението, без да бъде пробита. Осколки от снаряда надупчват 6мм прреграда на въглищния бункеркато горната 12мм батарейна палуба е огъната и изрешетена от осколки близо до затвора на 150мм оръдие № 5. Избухва пожар, а всичките 12 души от прислугата на 5.9” дюймовото оръдие загиват. Самото оръдие излиза от строя до края на боя. Пламъкът мина през елеватора и обгаря двама души в манипулационното помещение. Обвити от дим и задушливи газове, 150мм оръдия намиращи се в съседство №4 и №6 временно излизат от строя и преустановяват огъня.
Приблизително по същото време друг 381мм снаряд улучва страничната обшивка малко под горната палуба на 50 метра от кърмата. Снарядът влиза от дясната страна перфорира корпуса и се удря в 100мм лява бронева плоча на нивото на 0.30м над водата. Снарядът не се взривява, но бронята е отделена от подложката си, изпада от борда и прави пробойна с размер 1.80х1.50м. Макар и главната бронева палуба да остава незасегната, през пробойната нахлува вода, която влиза в кърмовите отсеци.
В 16:23 Moltke отново е улучен от 381мм снаряд, който експлодира върху главния броневи пояс с дебелина 270мм. Попадението е на 406мм над конструктивната водолиния, но в реални бойни условия е на самата водолиния на ширината на 150мм казематно оръдие №2. Парче от пояса с размери 229 х 317мм и дебелина от 70мм е отчупено от 270мм плоча. В долния край, където главният броневи пояс изтънява до 130мм плочата е забита с 200мм навътре. По нея се появяват концентрични пукнатини с дължина 76мм. Обшивката е вгъната по протежение на 11м дължина и 2.44м ширина. Корпусът около дясната странична кула е наводнен по протежение на 21м, а десните въглищни бункери – на 17м. Външните въглищни бункери получават теч по протежение на 10.30м, но бързо са осушени. Противоторпедната мрежа в района е повредена и започва да се влачи във водата.
В 16:26 381мм снаряд удря главния броневи пояс с дебелина 270мм от 15 500 – 16 500 ярда на 305мм под проектната водолиния на ширината на гротмачтата. Попадението е на 0.71м преди края на главния броневи пояс. Снарядът експлодира при съприкосновение с плочата.Плочата е вгъната на 305мм навътре. Следващата поред плоча е разместена и изкача на 170мм напред. И двете получават вертикални пукнатини. Скосът на палубата зад бронята също е разместен с 254мм нагоре по протежение 7.93м. Корпусът е вгънат на 400мм по протежение на 12м над водолинията и 1.50м под водолинията. Дясното машинно помещение е наводнено, включително 20м от защитните бункери, пълни с въглища. Водата започва да влиза отняколко места, но благодарение на интензивната работа на помпите бункерите са осушени бързо.Противоторпедната преграда остава здрава и ограничава достъпа на вода към жизненоважните части на линейния крайцер.
В резултат на попаденията Moltke получава крен от 3 градуса на десния борд, който е изравнен чрез контранаводняване на отсеци от левия борд. След тези мерки газенето на кораба нараства с 0.80м в кърмата и намалява с 0.20м в носа. В корпуса постъпва 1000 тона задбордна вода. Независимо от повредите Moltke съхранява скорост от 25 възла през целия бой. Може да се каже със сигурност, че попадението в 16:16 е от Valiant. Няма яснота относно „авторството“ на другите 15 дюймови попадения.
Трите попадения Von der Tann са в следната последователност:
Първото попадение е от Barham, второто и третото от Tiger.
В 16:09 381мм полубронебоен снаряд или известен още в Кралския флот като снаряд с накрайник с общо назначение Capped pointed common (CPC), изстрелян от 19 000 ярда улучва крайцера на 8.53м от кърмата на нивото на средната палуба, 0.9м над проектната водолиния или точно на нивото на реалната водолиния. Снарядът удря връзката между 80мм горна плоча със 100мм долна плоча. 871кг снаряд експлодира върху бронята, като разрушителния ефект във вътрешността на линейния крайцер е малък, но парче с размери 0.50м на 0.70м е отчупено от ъгъла на горната 80мм плоча и още едно с размери 305мм на 406мм от ъгъла на долната 100мм плоча. Плочите са огънати навътре. Обшивката на корпуса е разрушена по протежение на 1.80м нагоре към главната палуба и вгъната на разстояние от 1.50м. Корпусът получава вертикални пукнатини с дължина 1.70м на две места под главиня броневи пояс, а обшивката е нагъната.
Целият корпус вибрира надлъжно от удара, едно от 88мм оръдия е откъснато от стойката си. В близост до обшивката главата бронева палуба е напукана. Някои отсеци под главната бронева палуба и кърмовия торпеден апарат са наводнени. Рулевото помещение прегрява и рулят е заклинен. След кратък интервал подаването на електроенергия е възобновено и крайцерът продължава по предишния си курс. Von der Tann получава 2 градуса крен на десния борд, а газенето нараства с 0.40м в носа и 0.90м в кърмата.
В 16:20 343мм снаряд от разстояние 17 000 ярда улучва предната част на барбета на кула „А“ с дебелина 200мм под ъгъл 25 градуса. Попадението е на 229мм под горния ръб на барбета. Снарядът експлодира при удар в бронята и прави дупка с размери 0.89м х 0.56м. Около дупката се образуват концентрични пукнатини, които стигат до полубака. В полубака с дебелина 8мм зейва пробойна с размери 4.5м х 1.0м. Кулата е жестоко разтърсена. Голямо парче от бронята влита във вътрешността и блокира механизма за завъртането й, като тя остава неподвижна в положение „30 градуса дясно на борд“ и излиза от строя за останалата част от боя. Избухва краткотраен пожар, който е потушен бързо. Няколко души са леко ранени.
В 16:23 343мм улучва вдлъбната страна на обшивката на нивото на главната палуба на 0.90м пред централната част на кърмовия барбет. Снарядът премина през обшивката, 25мм средната палуба, като прави пробойни с размери 406мм х 500мм и 650мм на 406мм съответно. След това пронизва още две прегради, въгищен бункер, каюта преди да експлодира на 12м от пробива на средната палуба и на 1.27м над главната бронева палуба. Взривът е точно пред задната част на кърмовия барбет, където стените са само 28мм дебели. На разстояние 3.60м барбетът е изрешетен от осколки и носещата структура е огъната навътре по начин, че кулата е заклинена. Осколки вадят от строя механизмите за вертикално и хоризонтално насочване на оръдията. Хидравличните механизми за снарядните елеватори са вън от строя също. Избухва пожар, като задушливия дим, примесен с отровни газове се пренася и в машинното отделение. Отнема 20 минути да се проветрят помещенията, но огъня тлее няколко часа и обгръща целия кораб с гъст дим. Погребът не може да бъде наводнен, защо клапите за наводняване са погребани под развалини от разрушената от попадението инсталация. За щастие не избухва пожар. Дори подготвените в елеваторите главни и предзаряди не се възпламеняват.
Средната 25мм палуба има пробойна с размери 1.50 на 1.80м в близост до барбета, главната 25мм бронева палуба има две малки пробойни и изкривяване до барбета. Надлъжната противоторпедна преграда е унищожена на дължина от 2.44м. Снарядът убива 6 и ранява 14 души, а кърмовата кула излиза от строя до 20:00, като след това възобновява огъня, но развъртането в хоризонтална плоскост става на ръка. Елеваторите са преквключени на електрическо подаване, тъй като хидравличните помпи не работят.
В допълнение дясната странична 283мм кула се нагорещява от стрелбата и преустановява огъна в 16:35, като проблемът не е преодолян до 19:30. Дясното оръдие в лявата средна кула също изпитва проблеми при стрелбата към 16:50, но са отстранени бързо.
През първата фаза на боя от 15:48 до 16:54 германските линейни крайцери са улучени 17 пъти. Lutzow – 4, Derfflinger – 0, Seydlitz – 5, Moltke – 5, Von der Tann – 3 пъти. Всички 343мм снаряди за бронебойни, докато част от 381мм са бронебойни, а част - полубронебойни.