Ето една ултра "неутрална" и изключително "безпристрастна" статия относно сагата с българските корвети.
Битка на лобита е на път да прогони голям европейски инвеститор
Армията размотава договор за 1 млрд.
Поръчката на четири бойни кораба се бави вече 28 месеца
На 12 август - празника на Военноморските сили (ВМС), министърът на отбраната Веселин Близнаков публично обеща, че до две седмици въпросът за поръчката на нови многоцелеви корвети ще бъде обсъден на заседание на кабинета. Оттогава изминаха 40 дни и пет правителствени заседания. Въпреки това по нищо не личи кабинетът да е обсъждал, нито да е взел решение по този важен за отбраната на България и партньорските й отношения в НАТО въпрос.
Чудо голямо, ще кажат някои. Министрите са засипани от проблеми, кой от кой по-важни. На премиера му пуши главата учителски стачки ли да блокира, проектозакон за новия бюджет ли да пише, или по подготовката на избори да тича. При това положение - какво са няколко корвети и пропилени 40 дни и пет заседания!
Поръчката на четирите корвети обаче е въпрос, не по-малко важен от бюджета и учителските заплати. Напротив. Той ще реши не само за поне 30 години напред
проблема с опазването на морската граница
на страната и ЕС, но и ще създаде хиляди дългосрочни високотехнологични добре платени работни места. А за да стане това, не са нужни нито налични пари, които ще изядат учителските заплати, нито някакви грандиозни цифри, които ще провалят бюджета за догодина. Нужно е само спешно вземане на политически отговорно решение. Времето лети и на протакането отдавна трябваше да се сложи край. Защото още като спечели конкурса, "Армарис" предложи като част от офсета по сделката "Булярд - корабостроителна индустрия" (БКИ) във Варна да строи модули за новите европейски фрегати FREMM. От избора на победител обаче минаха 28 месеца, а строежът на фрегатите във Франция започна преди няколко месеца. Но изпълнението на най-голямата в Европа през последните 50 години програма за изграждане на бойни кораби (общо 27 кораба -17 за франция и 10 за Италия) изисква точен разчет на процесите. Затова "Армарис" беше планирала да започне подготвителните работи в БКИ в началото на 2007 г. Забавянето на решението за корветите ще наложи фирмата да потърси до месец други партньори, защото производствените графици
не могат да се съобразяват повече с нас,
а Полша и други страни отдавна чакат апетитната поръчка.
Ако военният министър, с решение на кабинета, потвърди класирането и подпише договора с "Армарис", България за първи път в своята история ще инкасира огромни икономически дивиденти, а не само разходи за модернизация на армията. Те ще дойдат от предложения от "Армарис" брилянтен офсет, чийто размер е 140% от стойността на проекта. Това може да окаже значителен тласък на българската икономика. Част от офсета предвижда изграждането на 3 от 4-те корвети в БКИ, което ще гарантира над 1000 нови работни места поне за 10 години занапред. Още 1000 други работни места ще бъдат допълнително открити във фирмите поддоставчици, тъй като голяма част от оборудването на корабите ще бъде поръчано на местни фирми.
Тъй като корветите ще се оборудват с техника и въоръжение в "ТЕРЕМ флотски арсенал", това ще запази много работни места и ще обнови технически и технологично завода. И ще му осигури добри приходи за дълги години напред, тъй като той ще гарантира поддръжката, ремонта и модернизацията на корветите през целия им 35-годишен жизнен цикъл. Нещо, което е и от изключителна важност за BMC c цел намаляване на разходите му. Към това се добавя и възможността за оказване на подобни услуги и на други флотове, които ще притежават корветите "Гоуинд", от което ще се генерират допълнителни приходи. Към това трябва да се прибави и мащабният трансфер на технологии и обучение на работници и специалисти, французите искат да направят Варна регионален център за военно корабостроене на Балканите и са готови да му осигурят поръчки. Само от производството на модулите за фрегатите FREMM в българската икономика ще влязат поне 100 млн. евро. Нещо повече, България ще има шанс чрез обновената си индустриална база и получено "ноу-хау" да започне да изнася корвети за трети страни. Като Грузия, която официално заяви, че е готова да поръча две нови корвети "Гоуинд", които да се строят във Варна. Няколко страни в региона също обмислят избора на нови корвети, което може да доведе още поръчки.
Друга важна част от офсета са инвестициите в образованието. Предвижда се обучение на студенти и специализанти във френски университети, инвестиции в съвместни научни разработки, Ще се обнови и учебната и материална база в ТУ - Варна, и ВВМУ "Н. Вапцаров".
С продължаващото вече 28 месеца мълчание България рискува да изгони мощен стратегически инвеститор с водеща роля в ЕС с всички произтичащи последици от това. Борбата на лобитата, лични и групови интереси
провалиха много проекти
у нас през последните 17 години и нанесоха огромни вреди на държавата. Вярно е, че народната поговорка гласи "Седем пъти мери, веднъж режи", но кабинетът пропиля време да измери не 7, а 77 пъти. И е крайно време България да вземе решение за старта на строежа на корверите. Иначе ще загубим златния шанс да съчетаем нуждите от модернизация на армията с развитието на икономиката и с гарантирана печалба за обществото. Като европейска държава това би трябвало да е водещо при вземането на мъдри държавнически решения.
Стандарт стр. 16, автор: Белчо ЦАНЕВ
Битка на лобита е на път да прогони голям европейски инвеститор
Армията размотава договор за 1 млрд.
Поръчката на четири бойни кораба се бави вече 28 месеца
На 12 август - празника на Военноморските сили (ВМС), министърът на отбраната Веселин Близнаков публично обеща, че до две седмици въпросът за поръчката на нови многоцелеви корвети ще бъде обсъден на заседание на кабинета. Оттогава изминаха 40 дни и пет правителствени заседания. Въпреки това по нищо не личи кабинетът да е обсъждал, нито да е взел решение по този важен за отбраната на България и партньорските й отношения в НАТО въпрос.
Чудо голямо, ще кажат някои. Министрите са засипани от проблеми, кой от кой по-важни. На премиера му пуши главата учителски стачки ли да блокира, проектозакон за новия бюджет ли да пише, или по подготовката на избори да тича. При това положение - какво са няколко корвети и пропилени 40 дни и пет заседания!
Поръчката на четирите корвети обаче е въпрос, не по-малко важен от бюджета и учителските заплати. Напротив. Той ще реши не само за поне 30 години напред
проблема с опазването на морската граница
на страната и ЕС, но и ще създаде хиляди дългосрочни високотехнологични добре платени работни места. А за да стане това, не са нужни нито налични пари, които ще изядат учителските заплати, нито някакви грандиозни цифри, които ще провалят бюджета за догодина. Нужно е само спешно вземане на политически отговорно решение. Времето лети и на протакането отдавна трябваше да се сложи край. Защото още като спечели конкурса, "Армарис" предложи като част от офсета по сделката "Булярд - корабостроителна индустрия" (БКИ) във Варна да строи модули за новите европейски фрегати FREMM. От избора на победител обаче минаха 28 месеца, а строежът на фрегатите във Франция започна преди няколко месеца. Но изпълнението на най-голямата в Европа през последните 50 години програма за изграждане на бойни кораби (общо 27 кораба -17 за франция и 10 за Италия) изисква точен разчет на процесите. Затова "Армарис" беше планирала да започне подготвителните работи в БКИ в началото на 2007 г. Забавянето на решението за корветите ще наложи фирмата да потърси до месец други партньори, защото производствените графици
не могат да се съобразяват повече с нас,
а Полша и други страни отдавна чакат апетитната поръчка.
Ако военният министър, с решение на кабинета, потвърди класирането и подпише договора с "Армарис", България за първи път в своята история ще инкасира огромни икономически дивиденти, а не само разходи за модернизация на армията. Те ще дойдат от предложения от "Армарис" брилянтен офсет, чийто размер е 140% от стойността на проекта. Това може да окаже значителен тласък на българската икономика. Част от офсета предвижда изграждането на 3 от 4-те корвети в БКИ, което ще гарантира над 1000 нови работни места поне за 10 години занапред. Още 1000 други работни места ще бъдат допълнително открити във фирмите поддоставчици, тъй като голяма част от оборудването на корабите ще бъде поръчано на местни фирми.
Тъй като корветите ще се оборудват с техника и въоръжение в "ТЕРЕМ флотски арсенал", това ще запази много работни места и ще обнови технически и технологично завода. И ще му осигури добри приходи за дълги години напред, тъй като той ще гарантира поддръжката, ремонта и модернизацията на корветите през целия им 35-годишен жизнен цикъл. Нещо, което е и от изключителна важност за BMC c цел намаляване на разходите му. Към това се добавя и възможността за оказване на подобни услуги и на други флотове, които ще притежават корветите "Гоуинд", от което ще се генерират допълнителни приходи. Към това трябва да се прибави и мащабният трансфер на технологии и обучение на работници и специалисти, французите искат да направят Варна регионален център за военно корабостроене на Балканите и са готови да му осигурят поръчки. Само от производството на модулите за фрегатите FREMM в българската икономика ще влязат поне 100 млн. евро. Нещо повече, България ще има шанс чрез обновената си индустриална база и получено "ноу-хау" да започне да изнася корвети за трети страни. Като Грузия, която официално заяви, че е готова да поръча две нови корвети "Гоуинд", които да се строят във Варна. Няколко страни в региона също обмислят избора на нови корвети, което може да доведе още поръчки.
Друга важна част от офсета са инвестициите в образованието. Предвижда се обучение на студенти и специализанти във френски университети, инвестиции в съвместни научни разработки, Ще се обнови и учебната и материална база в ТУ - Варна, и ВВМУ "Н. Вапцаров".
С продължаващото вече 28 месеца мълчание България рискува да изгони мощен стратегически инвеститор с водеща роля в ЕС с всички произтичащи последици от това. Борбата на лобитата, лични и групови интереси
провалиха много проекти
у нас през последните 17 години и нанесоха огромни вреди на държавата. Вярно е, че народната поговорка гласи "Седем пъти мери, веднъж режи", но кабинетът пропиля време да измери не 7, а 77 пъти. И е крайно време България да вземе решение за старта на строежа на корверите. Иначе ще загубим златния шанс да съчетаем нуждите от модернизация на армията с развитието на икономиката и с гарантирана печалба за обществото. Като европейска държава това би трябвало да е водещо при вземането на мъдри държавнически решения.
Стандарт стр. 16, автор: Белчо ЦАНЕВ
Comment