Отварям тази тема с идеята тук да се разглеждат (аз ще се огранича със задаването на въпроси) различни въпроси около тактическите похвати и особености при сраженията между ветроходни кораби в периода ХVІІ - първите десетилетия на ХІХ век.
Първи въпрос - Наветрено и подветрено положение
Докато четях историческата част на основния труд на Мехен често попадах на различни интересни, но неясни за мен тактически моменти, които той не разяснява подробно, защото тактиката не го интересува. Та затова и ще си позволя да попитам знаещите на форума по тях.
Едно от интересните за мен неща бе значението на позицията на всяка ескадра (или дивизия, когато ескадрите са с различно положение) спрямо посоката на вятъра, т.е. наветрена и подветрена позиция. Сраженията започват с маневриране между флотите с цел всяка да заеме желаната от нея позиция, като очевидно на тази позиция се придава особено значение.
Опитах се сам да си представя и обясня някои неща и тук ще напиша няколко предположения с идеята да бъда коригиран и поправен. НА първо място прилагам една картинка, която показва дали съм разбрал правилно кое е подветрено и наветрено положение:
Доколкото мога да си представя нещата, то:
наветрена позиция
положителни страни:
Дава инициатива в сражението, защото ескадрата, която я заема има по-голяма свобода на движение и маневриране спрямо ескадрата, намираща се в подветрено положение.
отрицателни страни
Доколкото разбирам, ескадрата в това положение при силен вятър има избор или да легне в дрейф (т.е. да не се движи, да загуби "момента на движение") или да се придвижва по посока на ескадрата, заела подветрено положение. Ако правилно разбирам движението с ветрила, то ескадрата в наветрено положение има известно ограничение по отношение на способността си да избегне сражение, защото може да се движи най-общо в посока към ескадрата в подветрено положение.
подветрена позиция
положителни страни:
Дава инициативата на противника, което позволява на собствените кораби да имат по-добър ред и разположение към началото на сражението (защото ако правилно разбирам нещата, по това време движещата се ескадра, особено нападаща такава, бързо губи реда и управляемостта си) и евентуално им позволява първи да нанесат повреди на противника с оръдията си, докато той се придвижва към тях.
Друга положителна страна е вероятно способността на ескадрата в подветрено положение да се измъкне, пускайки се по вятъра.
отрицателни страни
Губи се инициативата, т.е. губи способността да наложи волята си над противниковата ескадра, защото не може да се придвижва към нея.
Ескадрата е уязвима за атака с брандери.
В описанията на няколко сражение между френски и британски ескадри Мехен пише, че французите обикновено предпочитали подветреното положение, защото не искали инициативата и предпочитали да се отбраняват, дори и когато имат числено преимущество. Съответно в британския флот се налагала и ценяла агресивността над всичко, поради това почти винаги британските ескадри предпочитали наветреното положение, което им позволява да атакуват. В описанията на няколко сражение ставаше ясно, че като цяло това често е било недостатък в тактическо отношение за британците, защото атаката започвала с команда от типа на "всички да атакуват противника", пир което корабите губят строя и реда си, докато се обръщат с нос към чуждата ескадра и се впускат в атака. Това позволявало на френските кораби да изчакат британските да се приближат и да дадат бордови залп по тях, докато британците могат да използват само малочислените си носови оръдия. Това водело до големи поражения по ветрилата и такелажа, което допълнително обърквало британския строй и намалявало скоростта на корабите и способността им след това да участват в преследване.
Интересно ми е доколко правилно съм разбрал тези неща?
Втори въпрос - тактически построения
Този въпрос очевидно е много широк и вероятно неясен, затова е по-скоро първия от серия подобни питания. Привеждам три тактически похвата:
и ми е интересно доколко разпространени са били и какви други е имало?
Трети въпрос - ролята на артилерията в сраженията
Интересно ми е да науча повече за ролята на артилерията в сраженията и съответно промените в тежестта на този фактор през вековете. Доколко е имало някаква типизация на артилерията, какви са били способностите й да въздейства върху здравината и плаваемостта на корабите и съответно върху подвижността им. Можело ли е и разчитало ли се е в нормална ситуация чрез артилерия да се потопи кораб (без непременно да се уцели погреба му) или пък да се запали?
Първи въпрос - Наветрено и подветрено положение
Докато четях историческата част на основния труд на Мехен често попадах на различни интересни, но неясни за мен тактически моменти, които той не разяснява подробно, защото тактиката не го интересува. Та затова и ще си позволя да попитам знаещите на форума по тях.
Едно от интересните за мен неща бе значението на позицията на всяка ескадра (или дивизия, когато ескадрите са с различно положение) спрямо посоката на вятъра, т.е. наветрена и подветрена позиция. Сраженията започват с маневриране между флотите с цел всяка да заеме желаната от нея позиция, като очевидно на тази позиция се придава особено значение.
Опитах се сам да си представя и обясня някои неща и тук ще напиша няколко предположения с идеята да бъда коригиран и поправен. НА първо място прилагам една картинка, която показва дали съм разбрал правилно кое е подветрено и наветрено положение:
Доколкото мога да си представя нещата, то:
наветрена позиция
положителни страни:
Дава инициатива в сражението, защото ескадрата, която я заема има по-голяма свобода на движение и маневриране спрямо ескадрата, намираща се в подветрено положение.
отрицателни страни
Доколкото разбирам, ескадрата в това положение при силен вятър има избор или да легне в дрейф (т.е. да не се движи, да загуби "момента на движение") или да се придвижва по посока на ескадрата, заела подветрено положение. Ако правилно разбирам движението с ветрила, то ескадрата в наветрено положение има известно ограничение по отношение на способността си да избегне сражение, защото може да се движи най-общо в посока към ескадрата в подветрено положение.
подветрена позиция
положителни страни:
Дава инициативата на противника, което позволява на собствените кораби да имат по-добър ред и разположение към началото на сражението (защото ако правилно разбирам нещата, по това време движещата се ескадра, особено нападаща такава, бързо губи реда и управляемостта си) и евентуално им позволява първи да нанесат повреди на противника с оръдията си, докато той се придвижва към тях.
Друга положителна страна е вероятно способността на ескадрата в подветрено положение да се измъкне, пускайки се по вятъра.
отрицателни страни
Губи се инициативата, т.е. губи способността да наложи волята си над противниковата ескадра, защото не може да се придвижва към нея.
Ескадрата е уязвима за атака с брандери.
В описанията на няколко сражение между френски и британски ескадри Мехен пише, че французите обикновено предпочитали подветреното положение, защото не искали инициативата и предпочитали да се отбраняват, дори и когато имат числено преимущество. Съответно в британския флот се налагала и ценяла агресивността над всичко, поради това почти винаги британските ескадри предпочитали наветреното положение, което им позволява да атакуват. В описанията на няколко сражение ставаше ясно, че като цяло това често е било недостатък в тактическо отношение за британците, защото атаката започвала с команда от типа на "всички да атакуват противника", пир което корабите губят строя и реда си, докато се обръщат с нос към чуждата ескадра и се впускат в атака. Това позволявало на френските кораби да изчакат британските да се приближат и да дадат бордови залп по тях, докато британците могат да използват само малочислените си носови оръдия. Това водело до големи поражения по ветрилата и такелажа, което допълнително обърквало британския строй и намалявало скоростта на корабите и способността им след това да участват в преследване.
Интересно ми е доколко правилно съм разбрал тези неща?
Втори въпрос - тактически построения
Този въпрос очевидно е много широк и вероятно неясен, затова е по-скоро първия от серия подобни питания. Привеждам три тактически похвата:
и ми е интересно доколко разпространени са били и какви други е имало?
Трети въпрос - ролята на артилерията в сраженията
Интересно ми е да науча повече за ролята на артилерията в сраженията и съответно промените в тежестта на този фактор през вековете. Доколко е имало някаква типизация на артилерията, какви са били способностите й да въздейства върху здравината и плаваемостта на корабите и съответно върху подвижността им. Можело ли е и разчитало ли се е в нормална ситуация чрез артилерия да се потопи кораб (без непременно да се уцели погреба му) или пък да се запали?
Comment