Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Гибелта на италианския флот през ВСВ

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Гибелта на италианския флот през ВСВ

    На 27.03.1941г. съгласно договореността, постигната в Меран между адмиралите Редер и Рикарди, в морето излиза мощна групировка на италианския флот. Под флага на адмирал Якино съвременният линеен кораб "Виторио Венето" води след себе си 6 тежки крайцера, два леки и 14 есминеца.
    В ранното утро на 28.03.1941г. южно от нос Матапан/южните покрайнини на Гърция/ леките сили на англичаните встъпват в бой с противника. Без да се съобразяват с това, че тежките оръдия на италианците са в състояние поголовно да ги унищожат, англичаните незабавно откриват ураганен огън по противника. Огромни водни стълбове, предизвикани от снарядите на "Виторио Венето" се стоварват върху палубите и надстройките на английските крайцери, но попадения няма. В този момент във въздуха се появяват 6 торпедоносители-биплана от самолетоносача "Формидайбъл". Малките биплани, направо смешни на фона на камуфлираните бронирани чудовища от флота на Италия, с бръмчене се впускат в атака със своята парадна скорост от 200 км/ч.
    Италианските кораби откриват ураганен зенитен огън.Само от "Виторио Венето" стрелят 70 зенитни оръдия с различен калибър. Италианците не успяват да свалят, нито един английски самолет, а "Виторио Венето" получава торпеден удар в кърмата. Корабът излиза извън контрол и в огромната пробойна шурва вода. След около четвърд час, при поети 4 000 тона вода, корабът отново успява да даде ход. Този път само със 16 възела. Адмирал Акино заповядва незабавно всички кораби да поемат обратен курси да се насочат към транто, което е на 420 мили.
    Слънцето клони къмзалез и настъпващата нощ обещава отстъпление без по-нататъшни загуби. Италианската групировка се оттегля на запад, без да е изпълнила задачата си.
    Един час след залез слънце тя е настигната от още 6 торпедоносителя "Суордфиш", вдигнати от палубата на "Формидайбъл", за който както изглежда, нямат никакво значение нито ниската облачност, нито ураганния вятър, нито лошата видимост.
    Този път торпеден удар получава тежкия крайцер "Пола", който след поетите няколко хиляди тона вода, напълно се обесдвижва. "Суордфишите" като нощни бръмбари, с радостно бръмчене се понасят към родния самолетоносач, който нагло запалва всички палубни светлини, за да приеме самолетите на палубата си.
    Ето как трагикомично се ражда новото оръжие и умира старото. Линейните кораби като клас умират, но още малцина забелязват това. След като получава съобщение за повредата на "Пола", адмирал Якино заповядва на еднотипните крайцери "Зара" и "Фиуме", съпроводени от 4 есминеца, да се върнат и да спасят повредения крайцер. Отрядът на адмирал Катанео се отправя в пълна тъмнина за да търси повредения кораб.
    В този момент към мястото на боя приближават ветераните на адмирал сър Ендрю Кънингам.След като откриват с радарите италианския отряд, линейните кораби на Кънингам изсипват върху противника огън от своите 15-дюймови оръдия.
    Тежките крайцери "Зара" и "Фиуме" моментално се взривяват и потъват, без да успеят дори да отговорят на огъня.
    Английския лек крайцер "Орион" в упор разстрелва два италиански есминеца. Другите два успяват да се скрият в тъмнината.
    В това време под лъчите на английския прожектор попада обездвижения тежък крайцер "Пола". Скупчения на бака екипаж на италианския кораб протяга към англичаните буксирни въжета.
    Кънихгам не осъзнава това и заповядва италианците да бъдат свалени, а "Пола" да бъде унищожен с торпеда, като по този начин пропуска уникалния случай да доведе в Александрия тежкия противников крайцер, което щеше да бъде най-забележителният епизод от морските битки на ВСВ. От времето на Цушима, когато цяла руска ескадра се предава в плен на японците, нищо подобно не се е случвало в XX век.
    Това е краят. Италианския флот повече и не се опитва да доказва на когото и да било ползата от своето съществуване. Огромните кораби остават по пристанищата си до 1943г., а след това дисциплинарно се предават на съюзниците.
    Дори Хитлер повече нищо не споменава на Мусолини за неговия флот.
    Чакам коментари.
    They march in full battle dress
    With faces grim and pale
    Tattered banners and bloody flags
    Rusty spears and blades...

    #2
    Статията е много хубава, но може да се разшири.
    Имам няколоко допълнения:
    1. При стрелбата на Венето по английските леки крайцери на Придхъм Уипъл е регистриран близък взрив до корпуса на Орион и той е изрешетен;
    2. Венето е атакуван 2 пъти.Първия безуспешно, втория му се заклинява един от странимните рулове - той има три. Благодарение на организираната борба за живучест отново развива 16 възла /да не забравяме, че Бархъм, Вълиант и Уорспайт развиват 23-24/ и се откъсва.При втората атака е свален 1 суордфиш.
    3.По време на нощния бой италианците не откривата Кънингам, защото нямат радари и не са провеждали нощни учения.
    4. Не съм сигурен дали Орион е потопил два разрушителя, защото там има и английски есминци, а и други крайцери.
    5. За потъващия Пола има две версии - италианска -"Бихме се храбро", английска - достоверна, екипажът е пиян, разбил бордовата каса и бюфета
    6. Италианците не излизат отново в мореето не толкова от страх, колкото от липса на гориво за големите си кораби.Затова и доставките на муниции за Ромел се извършват от леки крайцери и разрушители.Към 1940г. Италия има запаси само за 6м. водене на интензивни ойни действия.А и закакво е Пола на англичаните - различно вътрешно разпределение от това на английските кораби, ще трябва да го ремонтират поне година и то войната в Средиземно море ше свърши
    П.В.

    Comment


      #3
      Благодаря ти за допълненията.
      They march in full battle dress
      With faces grim and pale
      Tattered banners and bloody flags
      Rusty spears and blades...

      Comment


        #4
        А и закакво е Пола на англичаните - различно вътрешно разпределение от това на английските кораби, ще трябва да го ремонтират поне година и то войната в Средиземно море ше свърши
        Де Ройтер, все пак към март 1941 едва ли някой е можел да знае че "войната за Средиземноморието скоро ще свърши" Освен това аз разбирам буксирането на вражеския кораб по-скоро като пропагандна победа ("вижте, даже не се биха до край, предадоха се"), отколкото като извличане на някакви материални изгоди.

        А статията е много интересна, но щом е за италианския флот, трябва да се споменат Таранто както и десанта в Африка 1942. Не беше ли именно "Виторио Венето" кораба, стрелящ дори когато само кулите му се подават над водата?
        "No beast so fierce but knows some touch of pity."
        "But I know none, and therefore am no beast."

        (Richard III - William Shakespeare)

        Comment


          #5
          SS-mann написа
          Огромните кораби остават по пристанищата си до 1943г., а след това дисциплинарно се предават на съюзниците.
          Тук може доста да се поспори.Нали именно през 43-та септември месец жабарите първи изпитват на гърба си едно от новите оръжия на Луфтвафе-управляемите бомби.При атката на немските бомбардировачи До-217 са потопени-ако се не лъжа-два линейни кораба.
          Last edited by Parabellum; 19-07-2006, 05:59. Причина: Автоматично сливане на двойно мнение
          То исторически филми в България не се правят, щото няма продуктово позициониране - Симеон Цветков 2012г.

          Comment


            #6
            Dinain написа
            Освен това аз разбирам буксирането на вражеския кораб по-скоро като пропагандна победа ("вижте, даже не се биха до край, предадоха се"), отколкото като извличане на някакви материални изгоди.
            Аз пък си мисля че един линкор си е бая сериозна материална изгода.
            albireo написа
            ...в този форум... основно е пълно с теоретици, прогнили интелигенти и просто кръчмаро-кибици...

            Comment


              #7
              То по тази логика Бисмарк вместо да бъде разстрелван като на учения е можело да бъде взет на буксир и докаран до Англия - каква по-голяма пропагандна победа!Ето предалите сее италиански линкори рез 1943г. също са интернирани и не участват повече във ВСВ.При падането на Франция много ренски кораби 1 линеен Лоран, 4 тежки крайцера, самолетоносач са разоръжени в Александрия или Източните Индии и не споделят съдбата на флота на Виши.
              Аз имам също статия за Матапан, но доста по-подробна.Ако искате ще я постна към края на седмицата

              Парабелум - потопен е само един линкор - Рома, друг е поразен около водолинията - мисля че беше Литорио, преименуван в Италия, но няма тежки повреди
              Last edited by De Ruyeter; 19-07-2006, 10:38. Причина: Автоматично сливане на двойно мнение
              П.В.

              Comment


                #8
                De Ruyeter написа
                Аз имам също статия за Матапан, но доста по-подробна.Ако искате ще я постна към края на седмицата
                Иска ли питане! Давай
                Recalibrating my lack of faith in humanity...

                https://www.youtube.com/watch?v=MvqjkS6t9Yk

                Comment


                  #9
                  Parabellum написа
                  Тук може доста да се поспори.Нали именно през 43-та септември месец жабарите първи изпитват на гърба си едно от новите оръжия на Луфтвафе-управляемите бомби.При атката на немските бомбардировачи До-217 са потопени-ако се не лъжа-два линейни кораба.
                  Лъжеш се. Един е. Другия атакуван(по-стар от потопения Рома) се дотътря успешно до Малта.
                  Ss-mann, хубава статия, само не пиши че бипланите изглеждат "смешни" на фона на "бронираните гиганти", защото започваш да звучиш като един български псевдоистори, който наскоро беше подредил много глупости в Стандарт по темата. Същите тия биплани са изглеждали смешни на няколко пилоти на Me-109G2, за което изглеждане (и от тевтонски бабаитлък) немските пилоти са си платили я със самолета, я с живота и самолета. Истината е, че в решението на адмирал Сър Ендрю Кънингам има много повече логика отколкото в евентуалното мъкнене на Пола на буксир до Александрия, което е щяло да застраши съединението му предвид това, че е щяло да му се наложи да се буквално да се влачи с 5-8 възела покрай много бази на Луфтвафе и Реджия Аеронаутика(а за разлика от италианския флот, италианските пилоти са си опасен противник, даже и британските адмирали ги признават за такива)
                  Кървава зора вестява страшен бой и кървав път, готови пак за нова слава Рилци в бой ще полeтят ! Пред стените Булаирски в неравна люта бран ние славно победихме в боя тебе, вража зган!Тежки гаубици тряскат крачи полкът Рилски твърд! Нас гранати хич не стряскат нас не плаши даже смърт.

                  Comment


                    #10
                    Империал, като плениш вражеския линкор, той не става на момента "твой", нали? Не като на комп. игра, да му се сменя окраската :lol:
                    Нали трябват месеци най-малко, да се ремонтира, да се пригоди към стандартите на останалия флот, да се обучи екипажа и т.н. и т.н. и това ако наистина решат че си заслужават усилията.

                    Оффтопик/ Парабелум, "жабари" не са ли французите? /Оффтопик

                    Де Ройтер, Бисмарк нали е стрелял до края все пак, малко трудно ще го вземат на буксир. А онзи се е предал...

                    ПП Хубаво е такива статии да се качват в раздел "Статии". Много по-лесно е да се откриват, в сегашния си вид (като тема), просто потъват в архива. Браво на СС-ман за начинанието, ако не съм го казал вече.
                    "No beast so fierce but knows some touch of pity."
                    "But I know none, and therefore am no beast."

                    (Richard III - William Shakespeare)

                    Comment


                      #11
                      Бисмарк е стрелял 33 минути, като първите 15 са били с точен огън.Останалите два чата са си го блъскали като мишена, без да отговарят оръдията му защото са били извън строя.По отношение на суордфишите:
                      те са много добри торпедни платформи - много здраво построени, издържащи голям брой попадения.Освен това съвършените жироскопи на немските зенитни оръдия им изиграват лоша шега, защото суордфишите летят по бавно, отколкото е минималното забавяне - жироскопите са предвидени за бързи самолети, летящи с 380-450км. Така че те са си идеални за европейския театър, където нито Гервмания, нито Италия имат палубна авиация, която да ги застраши
                      П.В.

                      Comment


                        #12
                        само офтопик пускам, да знаете!

                        De Ruyeter написа
                        То по тази логика Бисмарк вместо да бъде разстрелван като на учения е можело да бъде взет на буксир и докаран до Англия - каква по-голяма пропагандна победа!
                        Bismark се самопотопява, доколкото ми е известно фактът, че корабът е crippled by enemy fire се дължи на това че въпреки, че немските моряци не са имали кой знае какъв избор, все пак се бият докато това е технически възможно за тях, а не на това че британският флот обстрелва кораба просто за да не го плени. според мен англичаните биха го превъоръжили с техни оръдия и биха го пуснали да пази конвои в атлантика, ако можеха да го пленят. но немците имат по-скоро традиция в самопотопяването - спомнете си джобния линкор в устието на Ла Плата.

                        колкото до Swordfish те наистина изглеждат смешни. фактът, обаче, че самолетите са свалени от въоръжение като торпедоносци в края на 1945 година говори за това колко полезни са били на всички театри. Суордфиш надживява на активна служба Fairey Barracuda, както и Albacore, и двата самолета доста по-късни като дата на създаване (с цел именно да заменят биплана Суордфиш) но явно по-неуспешни и като конструкция и като бойно използване. Stringbag, както е известен бипланът, макар и бавен и отбраняван с всичко на всичко 2 картечници 7,7мм има доста славни страници и е обичан от пилотите заради издръжливостта си на бойни попадения и кофти кацания. показва се и достатъчно маневрен и управляем. ако намерите монография за самолетчето ще ви остане впечатлението, че най-много самолети са загубени от повреди, получени докато ги съхраняват на полетната палуба при лоши метео условия, толкова много такива снимки има въоръжават го дори с 3 инчови ракети, поставят радар в обтекател между стойките на колесника... абе страшна работа

                        Comment


                          #13
                          Потопяването е техническа процедура, разписана при тежка ситуация.Просто немците не са извършили геройство при Ла Плата или с Бисмарк, а са следвали ръководството.Така става и Пръвата световна война с Люцов, повреден в Ютландския бой.Англичаните не обръщат много внимание на палубната си авиация, защото вероятните им опоненти изобщо нямат такава. Англичаните първо ще им бъде трудно да го възстановят - ще им костава толкова финанси, които на тях ивм трябват толкова много и то инвестирани по-прагматично - например в самолетоносачи, че изобщо въпроса не стои на дневен ред
                          П.В.

                          Comment


                            #14
                            М даа дайте да пленим чуждият линкор, а защо забравихте Шарнхост?
                            А иначе
                            1. Никак не е лесно да буксираш кораб
                            2. ника не е лесно да буксираш кораб който е потрошен и поема вода.
                            3. Ника не е лесно да буксираш кораб който е потрошен, поема вода а ти дори си нямаш идея къде се намират и как работя водоотливнит ему системи, при това всичко е потрошено
                            дори да получиш този кораб цял:
                            трябва да обучиш екипаж за него, коеот ще отнеме много повече от нормалното време поради принципното различие на конструкциите.
                            трябва да започнеш производство на муниции за които нямаш конструктивна документация, трябва да започнеш производство на резервни части за които нямаш конструктивна документация.
                            Изобщо прекомерно много трудности и единственият кяр е пропагандният ефект, който може и да е обрате: "вижте какви здрави кораби строят ххх щом нашите не са успели да го потопят и се е наложило да го абордират".
                            Иначе Суордфишите са си археология но просто на европейският ТВД противниците на Англия имат твърде жалко ПВО и дори такова архаично нещо като спопменатият двуплощник успява да постиген успехи.

                            Comment

                            Working...
                            X