Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Treasure Fleet или Испанската конвойна система

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Treasure Fleet или Испанската конвойна система

    Темата винаги ми е била интересна, а пък и изглежда морският раздел се нуждае от "свежа кръв" така че откривам нова тема. Без претенции за изчерпателност - всеки който има желание и знания по въпроса е повече от добре дошъл...

    Най-общо казано Испанската конвойна система е създадена поради две причини. От една страна, разбира се, за защита от пиратски и каперски нападения (първите конвои са създадени през 20-те години на 16в. като отговор на заплахата от френските корсари по атлантическото крайбрежие), но не по-маловажна роля изиграва и испанската политика, целяща да установи монопол на търговията с Америка и по този начин да запази колониите си изцяло зависими от метрополията. Този монопол в последствие успешно е нарушаван от холандски, френски и английски търговци, но по закон испанските колонисти са могли да търгуват единствено със специално оторизираните за това флоти.
    С тази цел към 1540г. е издаден закон от т.нар. Casa de Contratacion, според чийто разпоредби флотилии трябва да отплуват за Новия Свят два пъти годишно и всеки търговски кораб е бил длъжен да се присъедини към едната от двете флоти, тази за Нова Испания (Мексико) или за Tierra Firme (Централна и Южна Америка). Всеки конвой е бил защитаван от отделна група галеони наричани Armada de la guarda de la carrera de las Indias. Обикновенно флотата за Южна Америка, като по-голяма (от 30 до 90 търговски кораба или naos е била защитавана от осем галеона с по 40-50 оръдия, и три по-малки кораба - pataches - общо към 900 войници и 1100 моряка. По-малката мексиканска флота (15-20 кораба) е имала на разположение 2 галеона и 3-4 pataches или приблизително 500 войника и моряка. Отделно от това всяка флота е разполагала с достатъчно на брой снабдителни кораби - resfuerzos. Начело на всяка армада е стоял флагман - Capitana или вицеадмиралски кораб -Almiranta. Разбира се по време на война или през периоди на по-сериозна пиратска активност, към армадата са добавяни допълнителни съдове, напр. когато Хоукинс и Дрейк нахлуват в Карибите през 1595г. числеността на галеоните в армадата нараства до 20 броя.
    Двете флоти са имали определено разписание, което разбира се не винаги се е спазвало. В случай на война се е случвало дори и някоя от флотите да пропусна годината и да отплава на следващата пролет. Но по принцип Tierra Firme flota или накратко Los Galeones е отплавала от Кадис към Август и към Октомври месец е навлизала в Карибите обикновенно покрай Тринидад и Тобаго. След това пътят и продължава покрай венецуелското крайбрежие, оставяйки различни търговски кораби из пристанищата и е пристигала в Картахена. След престой около месец,а понякога и повече (това е бил период на интензивна търговия - злато, диаманти и прочее продукти от тропиците се разменяли с/у европейски стоки) и след като търговските кораби са се събрали отново, флотата отплава за най-важната си мисия - до Номбре де Диос (след 1594 до Портобело), където първо от перуанското крайбрежие с кораби до Панама, а после с кервани през провлака е бил докарван годишният добив от перуанските сребърни рудници. Цялото това сребро се е товарило до към края на Март, след което флотата се е връщала обратно в Картахена за още търговия и е достигала Хавана през лятото.
    Nueva Espana flota или накратко просто la flota е напускала Испания през Април или Май. Навлизала е в Карибско море м/у Наветрените и Подветрените острови и след това е продължавала на юг от Хиспаньола и Куба в посока Мексико. (До 1633г. към тази флота са били добавени два допълнителни галеона, които се отделяли и продължавали за Трухильо (Хондурас) и на следващата пролет се присъединявали към основната част в Хавана.) Към късното корабите достигали пристанището на Веракрус - Сан Хуан де Улуа, където приемали мексиканското сребро, както и многобройните стоки от Китай и Азия, докарвани до Мексико с Манилските Галеони (за тях малко по-късно). Флотата е оставала в Сан Хуан де Улуа през цялата зима и към средата на Април е отплавала за Хавана, където се срещала с галеоните от Хондурас.
    Двете флоти използвали престоя си в Хавана за ремонт и основно попълване на запасите, след което отплавали заедно или поотделно през протоците между Флорида и Бахамите. Някъде на ширината на двете Каролини те улавяли попътните ветрове и продължавали за Азорските Острови и Испания.
    Така описаната система достига своя зенит в периода между 1580 и 1620год. Напр. към 1600г. армадата е ескортирала средно до 100 кораба и е пренасяла годишно към 25 000 тона сребро. Броят на съдовете постепенно намалява и към средата на 17в. общо в двете флоти е имало не повече от 25 съда остарели и несигурни кораби. Общият упадък на Испания като морска сила достига дотам, че след 1650г. повече от две трети от флотата се е състояла от кораби с чуждестранен произход. След 1670 доставките на сребро бележат известен ръст, но самата Испания е била дотолкова отслабнала и затънала в дългове, че към края на века, поради слабостта на армадата е позволявала на чуждестранни флотилии (обикновенно на страната, на която е дължала най-големи суми) да ескортират корабите по обратния път към дома.
    Войната за Испанското наследство (1701 - 1714) нанася допълнителен удар върху системата и към 30те год. на 18в. плаванията на двете флоти са окончателно прекратени. Мексиканската флота е възстановена в по-малък мащаб от 1754 до 1789 год. но в крайна сметка монополната система е отменена и Испания предоставя правото на свободна търговия на колониите си.
    Може да се каже, че конвойната система, оправдава своето съществуване, постигайки основната си цел - да опази кралското сребро по пътя му към дома. Загубата на флотата е била серизоен икономически удар за икономиката на кралството, но въпреки, че някои флотилии са загубени поради бури (1622, 1715, 1733 год.) за цялата си история Испания губи едва 3 армади в резултат на вражески действия.
    Може би най-известната от тези загуби е в резултат на битката в залива Виго (1702) между англо-холандската и френско-испанската флоти, но победителите не печелят особено голяма полза, като се има предвид, че парите и другите ценности отиват на дъното. (който е чел Жул Верн, би трябвало да си спомни от къде капитан Немо "теглеше пари" )
    Безспорно най-впечатляващата и успешна операция срещу армадата обаче, осъществява най-упешния холандски капер въобще (и мой персонален фаворит ) Пийт Хайн. Само, че това вече е тeма за друг постинг.
    Следва продължение....
    :sm226:
    Recalibrating my lack of faith in humanity...

    https://www.youtube.com/watch?v=MvqjkS6t9Yk

    #2
    Яд ме е че върнах в библиотеката "Safegard of the sea" :wall: :wall:
    Aко знаех че ще подхванем тази тема щях да я позадържа. Испанската конвойна система действа безпроблемно във времена, когато каперите на 4 държави и безброй пирати се мъчат да вземат част от испанското сребро (злато по-малко е имало). Един единствен път пиратска ескадра :aaa: успява да прихване "сребърен конвой" за почти 200 г. функциониране на системата.
    Пишут нам много.... Погубит нас всеобщая грамотность.
    Неизвестен руски адмирал

    Comment


      #3
      Много пъти през вековната си история испанския флот е създавал качествени охранителни съединения, които по замисъла си да противодействат успешно на пирати и корсари, много добри кораби, но всичко се е съсипвало на етап човешки рсурси.Защото в ерата на ветрилата и дървото повече от която и да е друга ера флотоводческите качества и умението на моряците излизат на първо място
      П.В.

      Comment


        #4
        Разкажете повече, особено за Хоукинс (а покрай него и за сър Франсис Дрейк де
        XV mile the sea brode is
        From Turkey to the Ile of Rodez...

        Comment


          #5
          Темата и на мен ми е много интересна, та се радвам, че Албирео я поде :tup:. Още по-хубаво ще е ако се намери кой да продължи повествованието, пък и да го задълбочи с повечко интересни детайли .
          Между другото, през този период доколко оръдията са били основно средство за корабен бой? Или повече се е залагало на абордаж (и съответно на качествата на превозваните войници). Въобще ще е интересно да се научи нещо повече за тактиките на испанците и техните противници в морския бой.

          Comment


            #6
            Sir Gray, ще има за Дрейк ама от два дни не мога да си поема дъх от работа :shrug: :wall:
            Така че, имайте малко търпение до уикенда, тогава ще продължа с повествованието :sm252: .
            Recalibrating my lack of faith in humanity...

            https://www.youtube.com/watch?v=MvqjkS6t9Yk

            Comment


              #7
              В тази връзка да ви се похваля, че четох в една интересна книга - Непобедимата армада от девид хауърт за тактиката, корабите, оръдията на испанци и англичани.
              Англичаните създали революционен кораб т.нар. race-built ship galeon, който се наричал така зарадии по-ниските си и прибрани надстройки, бил по-маневрен от испанските и можел да плава по-остро срещу вятъра.Такъв бил галеонът Ривендж, Арк Роял.От старите надстроечни, наречени още high charged били Triumph, San Martin.Англичаните разчитали само на артилерийски двубой - да не приближават на "хвърлей на абордажната кука", докато испанските кораби били плаващи крепости, служещи за превозване на войниците до мястото на ръкопашния /абордажен бой/.При оръдията също имало доста големи различия.На испанските галеони, караки и каравели преобладавали тежките 50, 42 и 32 фунтови оръдия и полуоръдия които стреляли на 3200 крачки, но ефективна далекобойност била 320 крачки.Те имали и доста каменометки.При кулеврините имало равенство, но кулеврините стреляли с 18 фунтови гюлета на 4000 крачки или 400 ефективна.Англичаните имали 3 пъти повече миньони, фалкони и пр. леки оръдия - 12, 6 и 9 фунтови, които са с далекобойността на кулеврината.Докато испанците искали да снижат скоростта на английския кораб, британците се целели главно в корпуса, макар че потопяването на здраво направен дървен съд с толкова леки оръдия си е изисквало доста бъхтене.Далекобойността и точността на оръдията от Елизабетинската епоха зависела и от "хлабавината" между гюлето и цевта, която се уплътнявала с парцали, от качеството на гюлето.Например испанските гюлета се пръскали при удар в корпуса, тъй като не били оставени да се охладят напълно, а английските пронизвали /от близка дистанция корпусите на вражеските кораби/.
              П.В.

              Comment


                #8
                Всъщност не мислите ли че малко попрехвалвате испанската конвойна система. Пиратите не са успели да хванат много кораби не само защото охраната е била силна, но и защото при тогавашните средства за търсене и навигация самото пресрещане на ескадрата си е било жив късмет ако си пират
                Can't talk! Got to Shoot!

                Comment


                  #9
                  Не знам, Тъндърчийф, дали те преувеличават, но все пак конвойната система сама по себе си намалява вероятността от подобна среща, което е и един от основните и плюсове. Та това е нещо, което важи за всякакво технологично ниво, макар и с различна сила, разбира се. Тогава, впрочем, влиянието му е било още по-голямо, отколкото сега (така че, според мен, дори и да не бяха охранявани тези конвой щяха да допринасят за намаляване на опасността от пиратски нападения).

                  Comment


                    #10
                    Отклонение: в това свойство на конвоите да "разчистват" моретата се корени и значителна (никак не малка) част от техния успех. За последно се изнанадах в тази новата книжка дето взех от България. Там се развива надълго и нашироко този момент и това добре. Обаче интересното е, че и през ПСВ, когато ефекта е много ясно изразен поради рудиментарната радиокомуникация между подводниците, така и през ВСВ този фактор се пренебрегва упорито от англичаните, поне в началото.
                    XV mile the sea brode is
                    From Turkey to the Ile of Rodez...

                    Comment

                    Working...
                    X