Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Предимства и недостатъци на съосната схема

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Предимства и недостатъци на съосната схема

    Този подход на разсъждение се среща често в най-различни области на познанието - прокарват се паралели между обекти от различна величина. В случая човек и държава. По принцип паралела не е много желателен метод, но когато се прилага, трябва да е между обекти от една и съща величина, за да има някаква познавателна стойност.

    Китайската индустрия е в ролята на догонващ спрямо американската, а в някои аспекти и спрямо съветската индустрия. Усвояването на чуждия опит - законно или незаконно - рязко повишава ефективността на вложените средства. Нито са първите, нито са последните в това отношение. Но изглежда да са сред най-успешните. За сравнение можем да вземем американците, които в момента са двигателя на човешкия прогрес - копат и копат на научния фронт, внедряват разни чудесии и това ги съсипва. Няма да изкарат дълго. След време китайците ще са на тяхно място, но засега има от кого да се учат и да пестят парици.

    Но както и да е. Интересен ми е случая с този хеликоптер, понеже не съм се интересувал много от такава техника. В блога се повдига въпроса за целесъобразността на схемата с един винт (Z-10) и два винта (Ka-52). Китайчугите явно предпочитат първата, докато руснаците в някои направления са възприели втората. Особено ми е чудно защо морските хеликоптери са с два винта, след като създават куп неудобства поради височината си. Предимства и недостатъци?

    #2
    Съгласен съм с Кухулин - става въпрос за общо взето най-ефективния метод за "догонване" и развитие. Всички са минали по този път, просто някои твърде отдавна и удобно вече не си спомнят за това .

    Comment


      #3
      Кухулин написа Виж мнение
      Особено ми е чудно защо морските хеликоптери са с два винта, след като създават куп неудобства поради височината си. Предимства и недостатъци?
      Според мен руснаците залагат много на прословутата си свръхманевреност, с която компенсират ред други свои проблеми. Това не само при хеликоптерите.
      Височината надали е някакъв съществен проблем за хангарите на кораби с достатъчен тонаж да се базират хеликоптери.

      Comment


        #4
        Кухулин, в тази статийка в "Уики" накратко са описани предимствата и недостатъците.

        Comment


          #5
          Кухулин написа Виж мнение
          .... Особено ми е чудно защо морските хеликоптери са с два винта, след като създават куп неудобства поради височината си. Предимства и недостатъци?
          Както добре знаеш, практически няма американски военни хеликоптери по съосна схема. Така че не може да се твърди, че морските хеликоптери са с два винта.

          Comment


            #6
            Да, аз имах предвид руските, иначе за другите е ясно.

            Голъм, мерси за линка. Все пак мисля, че описанието на предимствата и недостатъците не е пълно, просто не ми се връзва сметката. Може би Сун Дзъ има право с маневреността, но пък защо им е маневреност... струва си да се разрови по-дълбоко.

            Сун Дзъ написа Виж мнение
            Височината надали е някакъв съществен проблем за хангарите на кораби с достатъчен тонаж да се базират хеликоптери.
            То не е много за тази тема, но карай. Височината е огромен проблем по ред причини - затруднява се баланса на кораба, увеличава се ветровото натоварване и т.н. Затова руснаците прибягват до екзотики като наклонен хангар, само и само да използват съосна схема. Виж например пр. 1164:



            Сещаш се колко е удобен тоя наклонен хангар, следователно съосната схема трябва да има и някакво ГОЛЯМО предимство.

            Comment


              #7
              Честно казано за този наклонен хангар нямам обяснение, освен ако не е направен допълнително. В смисъл първоначално корабът да е бил замислен само с площадка за хеликоптер, а след това да са "доработили" проекта.
              А иначе не височината, а по-малката дължина е главният плюс на хеликоптери с коаксиални ротори. Спестява се и сложната трансмисия към задния винт, а с това се повишава живучеста... поне така пишат.

              Comment


                #8
                Възможно е да си прав. Трябва да се прочете историята на проектирането, но няма да е баш сега.

                Comment


                  #9
                  Спорна работа,а и руснаците какви са "специалисти" по лопатите на носещия винт,мъка ми е за обслужващия персонал.Пфу.
                  Last edited by foton11; 09-03-2013, 03:33.

                  Comment


                    #10
                    foton11 написа Виж мнение
                    Спорна работа,а и руснаците какви са "специалисти" по лопатите на носещия винт,мъка ми е за обслужващия персонал.Пфу.
                    Може ли малко повече "инфо"?

                    .
                    ..И кажи ми ти страннико,
                    чувал ли си звук,
                    по- велик от тропота на хиляди коне!!?...

                    Comment


                      #11
                      Голъм, мерси за линка. Все пак мисля, че описанието на предимствата и недостатъците не е пълно, просто не ми се връзва сметката.
                      Не знам доколко е пълно, но не съм сигурен кое те притеснява. Тази схема е своеобразна "особеност" на ОКБ Камов, хората са си я разработили и я "налагат". Не мисля че е заради някакви решаващи предимства (извън изброените) спрямо някоя от останалите схеми (някои от които също са без опашен спомагателен винт), просто си им е "фирмена" особеност (знаеш как става, започваш да работиш по някаква любима схема и постепенно я усъвършенстваш, докато станеш специалист в нея и след това я налагаш навсякъде, където можеш - това не рядко явление при авиоконструкторите (и не само при тях), а впоследствие си става неотменна "марка"). Ако имаше такива - щеше да се наложи като основна, но не е. Докато някои схеми все пак са изпаднали от употреба.
                      А що се отнася до морските - може би е въпрос и на конюнктура в някаква степен: те са си запазили съответната ниша и я запълват.

                      Comment


                        #12
                        BAGA_TUR написа Виж мнение
                        Може ли малко повече "инфо"?.
                        Лопатите са изработени от няколко компонента. И колкото и да е странно те се лепят един за друг. Навремето руските конструктори срещаха големи трудности тъкмо в това, в последните години не знам. От друга страна лопатите запазват донякъде свойствата си даже при прострелване с 23мм. снаряд.
                        Може би foton11 е имал впредвид, че ресурсът е малък и дефектите са често явление.

                        Comment


                          #13
                          камовската схема на винтовете е по-подходяща за корабни машини, защото: 1. хеликоптерът е бая по-устойчив на страничен вятър, което значително улеснява излитане и кацане от палуба 2. по същата причина маневреността на малки скорости е по-висока, което е важно за палубни операции 3. поради липсата на опашен винт дължината е по-малка - оттам и по-малък хангар/площадка за излитане/кацане (точно противно на хипотезата на Кухулин) .

                          Не знам какво има предвид фотон11, единствените сериозни проблеми с лопатите при руснаците бяха при първите опити с композити - и то заради производствени дефекти - разлепяне, недостигане на стандартната здравина на прототипа и прочее. Проблем, отстранен отдавна - всички новопроизведени и модернизирани руски въртолети са с композитни лопати сега.

                          Comment


                            #14
                            кало написа Виж мнение
                            1. хеликоптерът е бая по-устойчив на страничен вятър, което значително улеснява излитане и кацане от палуба 2. по същата причина маневреността на малки скорости е по-висока, което е важно за палубни операции
                            Това е добро обяснение, мерси.

                            Comment


                              #15
                              Преместено от темата за авионовини
                              „Аз, Драгомир, писах.
                              Аз, Севаст Огнян, бях при цар Шишман кефалия и много зло патих. В това време турците воюваха. Аз се държах за вярата на Шишмана царя.“

                              Модератор на раздел "Военна Авиация"

                              Comment

                              Working...
                              X