Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Ценообразуване на Ф-22 и други съвременни изтребители

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Ценообразуване на Ф-22 и други съвременни изтребители

    ОТ

    beri_cd написа
    Боже, боже, а в цялото писание няма един източник, на който да се позоват изходните данни за тези земеразтърсващи заключения. Например много ми е интересно как е изчислено, че един Ф-22 струва $350 млн.?
    Програмата засега струва малко над 60 милиарда. Колкото по-малко се произведат, толкова по-скъп излиза всеки един от тях. Първата крачка винаги е най-трудна(скъпа). Тази цена 143 милиона на парче е крайната, тоест ако произведат крайният брой самолети. А засега се водят кръвопролитни битки във Вашингтон.
    Не искам да отклонявам питателната тема в друго русло, но само да вметна за цената на Ф-22. В икономиката има, разбира се, fixed costs, има и variable costs и е вярно, че грубо казано, колкото повече се произведат, толкова по-малко ще излезе една бройка на "държавата САЩ" при крайната рекапитулация. Когато се говори за цена на продукт обаче, обикновенно се разбира продажната му цена, а не производствената. Конкретно за цената на Ф-22, аз самият бях пускал тук (ако не се лъжа, може да е било и в друг форум) преди време едни статии и анализи по въпроса, та там се говореше за цена от 80 до 120 млн. в зависимост от производството, което между останалите неща зависи и от възможните чужди купувачи, един от които е Израел. Така или иначе, $350 млн. за един брой Ф-22 е фантастична цена и трябва да я разделим на 3, за да сме горе-долу близки до реалната (когато стане ясна).

    /ОТ
    "No beast so fierce but knows some touch of pity."
    "But I know none, and therefore am no beast."

    (Richard III - William Shakespeare)

    #2
    Реалната цена, без търговска надценка и включване на R&D разходите към 2008-ма за бройкка Ф-22 без боекомплект и без резервни части и оборудване за обслужване е около 142 милиона долара.

    Comment


      #3
      Доколкото ви познавам съвсем щяхте да се отнесете в този ОТ, за това и реших да пусна нова тема, защото точно този проблем с цените си е и доста интересен.

      Преди да продължите обсъждането искам да отбележа, че видове ценообразуване има толкова много, колкото и пъти самолетопроизводител се е опитвал да пробута на някого самолета си. Но в общи линии преди да спорите се уточнете за следните детайли и начини на формулиране на цена на самолета:

      1. Цената на една серийна бройка самолет взимайки предвид всичко необходимо тя да се направи и да е готова за полет.
      2. Цената на една бройка самолет спрямо цялостната цена на програмата (примерно за Ф-22 това ще включва всички R&D разходи, като се почне от пари за YF-22/23 прототипите, разработването на специфични материали за самолета, авионика, дизайн на самолет цялостно, теоритични разработки как да се ползва чудесията). Тоест колко пари са похарчени изцяло за програмата делено на брой самолети произведени.
      3. Подобно на 2., но взимайки предвид и колко ще струва поддръжката на самолета през целия му цикъл на ползване (приемане на някаква средна интензивност на ползване и някакви човекочасове за поддръжка, нужда от основен ремонт, ресурс на електроника и двигатели).
      4. Цена при продаване на самолета в чужбина (това може/може и да не включва следните компоненти: някакъв процент печалба, покритие на част от R&D разходите, поддръжка на самолета идните Х години, симулатори, оборудване наземно за поддръжка на самолета, авиобази, наземни системи за контрол, тренировка на персонала и пилотите, 1001 вида въоръжение).

      Интересен и специфичен за новите поколения самолети е факта, че правителствата са много обвързани с проекта още от ранна фаза. Тоест - не е като едно време да се обяви конкурс където се появяват примерно 2 кандидата с летящи малко или много завършени самолети. Сегашните цени за разработка са непосилни за такова начинание и дори щатите изпитваха прототипи които бяха по-скоро "доказване на концепция" отколкото завършена машина. И веднъж направи ли се избора, правителството финансира R&D, тоест крайната цена на която се продавата единичните бройки не се ползва от компанията за избиване на разходи по R&D, защото те вече са платени по друг начин.
      „Аз, Драгомир, писах.
      Аз, Севаст Огнян, бях при цар Шишман кефалия и много зло патих. В това време турците воюваха. Аз се държах за вярата на Шишмана царя.“

      Модератор на раздел "Военна Авиация"

      Comment


        #4
        qwe

        аз самият бях пускал тук (ако не се лъжа, може да е било и в друг форум) преди време едни статии и анализи по въпроса, та там се говореше за цена от 80 до 120 млн. в зависимост от производството
        Това ще е вярно ако се изпълни плана. Всеки следващ Раптор може и да струва от 80 до 120млн, но идеята е следната - колко пари са дадени делено на колко самолета са произведени = относителна цена за бройка. Една от основните точки, с които защитаваха програмата беше точно, че ако се спре, то цената в крайна сметка на всеки един от тях би излезнала 300-400млн долара.

        Unit Cost: $143 million
        Initial operating capability: December 2005
        Inventory: Total force, 137
        Произведените са 145. По програмата са хвърлени около 60 милиарда.


        между останалите неща зависи и от възможните чужди купувачи, един от които е Израел.
        По принцип има закон, с който се забранява продажбата на Ф22 на други държави, били те Израел, Япония или някой друг сигурен съюзник на САЩ. Доколкото знам са искали да вдигнат забраната, че да могат да заредят основните си партньори с 22-ки, но цялата програма е политическа катастрофа, използваха я като изкупителна жертва според мен.

        The Israel Air Force (IAF) will review the possibility of purchasing the advanced American F-22 fifth-generation stealth fighter jet if a US congressional ban is lifted, enabling it to be sold abroad, local daily The Jerusalem Post reported Friday.

        "If this happens, we will have to consider the option," a Defense Ministry official was quoted as saying, referring to recent US reports that the Congress had asked the Air Force to submit a report on the possibility of exporting F-22 to Japan, Israel and other allies.

        "This is an advanced fighter jet of superior capabilities," said the official, adding that "It will depend, though, on the price, availability and time frame."

        Congress's interest in continuing funding for the F-22 runs counter to US Defense Secretary Robert Gates' decision to stop production of the aircraft, said the report.

        Israel is already in advanced talks with the Pentagon regarding the possible sale of the Joint Strike Fighter (JSF) -- also known as the F-35 -- to Israel.

        Both planes are manufactured by Lockheed Martin, but Israeli defense officials said the F-22 was capable of flying at higher altitudes and could carry more weapons internally.

        "A lot will depend on the outcome of the ongoing talks regarding the JSF," the official said. "If the export ban on the F- 22 is lifted, things may change."
        WASHINGTON, - The U.S. Air Force estimates it would cost Japan as much as $250 million per plane to buy dozens of radar-evading F-22 fighter jets, a U.S. senator told Japan’s ambassador in a letter, saying he hopes to reverse a current U.S. ban on such exports.
        The estimated cost is far higher than the roughly $150 million paid by the Air Force for its last batch of fighters, but the price tag would come down considerably if Congress decides to add funding for more U.S. F-22s to the fiscal 2010 budget, the sources said.

        “That would help quite a bit because it would avert the cost of restarting the production line once it had stopped,” said one of the sources. Gates in April said the Pentagon would halt production of the F-22 fighter at 187 airplanes, after ordering four more in fiscal 2009 that ends Sept. 30.
        http://rayofhalifaxproductions.com/26662

        Comment


          #5
          asd

          Доколкото ви познавам съвсем щяхте да се отнесете в този ОТ, за това и реших да пусна нова тема, защото точно този проблем с цените си е и доста интересен.
          Прав си, Пилот.
          http://rayofhalifaxproductions.com/26662

          Comment


            #6
            Последно четох за 150млн. и то цена само за самолет без другите екстри.
            Ако това е истина е безбожно скъпо.Не мисля че, си заслужава на тая цена.

            Comment


              #7
              В цялото това ценообразуване има и силен политически момент когато става въпрос за продажба навън. Веднага пример: почти приключената сделка за продажба на Рафал Dassault Aviation в Бразилия. 36 самолета ще бъдат продадени, но с последващо производство на още до 120 в Бразилия + предаване на технологията и ексклузивни права за Бразилия в продажбите на Рафал в Латинска Америка. Ако някой може да каже как е направено ценообразуването ще съм му благодарен. Освен това Рафал е бил най-скъпия самолет за единична бройка от всички конкуренти и е получил оценка от бразилските ВВС по-слаба от тази на Грипен и Ф18.

              President Luiz Inácio Lula da Silva and Minister Nelson Jobim (Defense) hit the gavel for the French Rafale fighter. The decision was made after the manufacturer, Dassault, reduced from $ 8.2 billion (U.S. $ 15.1 billion) to $ 6.2 billion (U.S. $ 11.4 billion) the final price of the package of 36 aircraft for the Brazilian Air Force.

              Even with the reduction, the French fighter jets have much higher price than competitors. According to Folha, the proposed model Gripen NG, the Swedish Saab, was $ 4.5 billion, and the F-18 Super Hornet, the U.S. Boeing, U.S. $ 5.7 billion.

              Besides the cost of the package, which includes aircraft, weapons, logistics and cost of technology transfer, Dassault has estimated that the maintenance of aircraft for 30 years will cost $ 4 billion.

              The figures were revised after President Lula to announce in advance the victory of the Rafale in September. The unit price, where estimate was lower then for all competitors because the package did not provide for benefits included in the renegotiation, as the cost of the Company to manufacture the game in the future.
              С уважение контрол_alt.

              Comment


                #8


                Тук има интересна информация. На един F-22 се заклинил фанара и се наложило да го режат! . Цена - 180 000 долара.


                thorn

                Средновековните църкви в България

                Comment


                  #9
                  Да, фанара на F-22 и на всеки стелт изтребител е невероятно скъп. Има някакви златни покрития, които намаляват радарното отражение. При Т-50 фанара е едно от нещата които се мени между прототипите(покрития и рамки), явно е важно за стелт характеристиките.
                  This is my signature. There are many like it but this one is mine.

                  Comment


                    #10
                    F-22:

                    Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	1
Size:	244.9 КБ
ID:	531601

                    Да не забравяме, че в момента върви модернизация за 70 милиона на самолет.

                    Comment


                      #11
                      много е възможно да греша, но си спомням, че четох в една БГ авиационна книга, че нормалният плексиглас е радиопрозрачен и в резултат главата и раменете на пилота стърчат като...

                      А покритието прави фанара непроницаем и в същото време радиопоглъщащ. Обаче всичко това струва луди пари. Имаше едни изчисления, че ако Б-2 е бил построен от чисто злато е щял да излезе по-евтино.

                      Comment


                        #12
                        фанарите отдавна не се правят от плексиглас... Има две основни технологии, и двете - скъпи. покриването - още по-скъпо.

                        Comment


                          #13

                          Comment

                          Working...
                          X