Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Българските ВВС в края на 80-те

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #31
    Разбирам, че те съмнява високата аварийност и мислиш, че тя се използва за прикриване на бойни загуби. Относно В-52, сега си ровя из източниците. Малко съм се объркал, цитирайки по памет. 31 са машините загубени за цялата война. През 1972 г. и по време на Linebacker II - 19. Свалени от ЗРК са 15.

    18 юни 1965 г.
    В-52F 57-0047
    B-52F 57-0179

    Самолетите катастрофират, след като едното звено пристига в зоната за дозареждане по-рано, поради силен попътен вятър и прави обратен завой за изчакване. Но така се оказва на насрещен курс със следващото звено и два от самолетите се сблъскват (координати 17 градуса и 30' северна ширина и 118 градуса източна дължина). Общо оцеляват 4 човека, и хидроплан HU-16 51-4287 се приводнява да оцелелите, но поради силните вълни, поема вода и започва да потъва. Оцелелите от В-52 са спасени от норвежки търговски кораб, а екипажът на HU-16 от кораб на ВМС.

    7 юли 1967 г.
    B-52D 56-0595
    B-52D 56-0627

    Два В-52 се сблъскват наближавайки брега на Южен Виетнам, когато звеното прави стръмен заход, за да бомбардира цели в долината А Шау, близо до демилитаризираната зона. Оцеляват 7 души, но загива командващия SAC в югоизточна Азия. До момента В-52 в района са извършили над 10 000 самолетоизлитания. През 1997 г. останките на един от самолетите са локализирани от американски водолази.
    На следващия ден B-52D 56-0601. При завръщане от задача Arc Light на самолетът отказват няколко двигателя и в резултат няколко от системите излизат от строя. Пилотът решава да кацне аварийно в Да Нанг, но опира пистата чак в средата и спирачният парашут не се задейства. Самолетът излиза от пистата и попада в минно поле, където се взривява. Оцелява 1 човек. Това би могло да мине за манипулация, но виетнамците нямат претенции за свален В-52, не само за този ден, но и за цялата година.

    18 ноември 1968 г.
    В-52D 55-0103.
    При излитане от авибаза Кадена, о. Окинава самолетът не успява да набере скорост и пилотът решава да прекрати излитането. Самолетът обаче излиза извън пистата и един от горивните резервоари е пробит. Изтеклото гориво се възпламенява и кап. Чарлз Милър, оператора на системите за РЕБ загива в пожара. В последствие се взривяват и бомбите на борда, но останалите членове на екипажа вече са се спасили. Тази катастрофа предизвиква бурни протести на студенти и работници на острова срещу присъствието на В-52 там.

    2 декември 1968 г.
    B-52D 55-0115 се запалва преди излитане и изгаря на авиобаза Кадена, о. Окинава.

    10 май 1969 г.
    В-52D 56-0593 се разбива в Тихия океан, скоро след излитането си от авиобаза Андерсън, Гуам. Всички на борда загиват. Това също би могло да мине за манипулация, но виетнамците пак нямат претенции за свалянето му. Всъщност самите виетнамци заявяват първия си свален В-52, чак на 18 декември 1972 г.

    19 юли 1969 г.
    B-52D 55-0676 - при излитане от авиобаза У-Тапао, Тайланд скоростомерите започват да показват различни стойности. Пилотът решава да прекрати излитането, но носовата стойка не издържа спирането и самолетът забива нос в края на пистата и се запалва. Екипажът успява да напусне самолета, но отначало всички мислят, че бордния стрелец не е успял. Един вертолет НН-43 зависва на бомбардировача, за да огледа за него, когато бомбите на борда се взривяват. Ударната вълна запраща вертолета настрани и той се разбива. Загиват двама души от тричленния екипаж. Наземния персонал успява да изкара настрани 4 самолета цистерни КС-135 и така са предотвратени още по-големи щети.

    27 юли 1969 г.

    В резултат на повреда в конструкцията, В-52D 56-0630 се разбива при излитане от авиобаза Андерсън. Загива целия екипаж.

    8 юли 1972 г.
    B-52G 56-2600 се разбива в океана, малко след излитането си от авиобаза Андерсън, един човек загива, останалите са спасени.

    30 юли 1972 г.
    B-52D 56-0677 от У-Тапао се разбива след като е ударен от мълния и се запалва. Оцелява един член на екипажа.

    22 ноември 1972 г.
    Първи В-52 загубен като резултат от вражески дейсвия. Близа експлозия на ракета земя-въздух поврежда 55-0110 близо до гр. Вин, Северен Виетнам. Пилотът се опитва да долети до Тайланд, но не успява и всички скачат с парашути.

    Останалите В-52 са свалени по време на операция Linebacker и два в началото на 1973 г. Ако имаш конкретни данни за други загуби, ще съм ти благодарен ако ги споделиш, че да не съм толкова предубеден и да не се предоверявам на горните "факти".

    Между другото начинът ти на изчисляване на аварийността ти е крайно погрешен. Аварийност се изчислява като съотношение от самолетоизлитанията или летателните часове, а не от бойните загуби. А при В-52 и самолетоизлитанията и летателните часове са наистина много. По твоята логика, ако нямаш бойни загуби, нямаш и аварийност
    Колкото до оценките, според мен за близък въздушен бой, МиГ-17 е за предпочитане пред МиГ-21. Американските пилоти твърдят, че при бой на близки дистанции МиГ-17 им е създавал доста повече проблеми. Но на средни и далечни дистанции преимущесвото е изцяло за Фантома. Причините, поради които то не е реализирано са друг въпрос. В това отношение МиГ-21 е малко ни риба, ни рак.
    If you believe everything you read, better not read.
    Japanese Proverb

    Comment


      #32
      благодаря за статистиката. именно в нея се съмнявам, но няма как да докажа съмненията си, така че я приемам с едно наум.


      Аварийност се изчислява като съотношение от самолетоизлитанията или летателните часове, а не от бойните загуби.
      знам как се изчислява, но редовен прийом е бойни загуби да се приписват на аварийност и инциденти. указаното съотношение е съмнително. това е нормално, защото на война всеки и за всичко лъже - най-малкото, за да не пада бойният дух. в кратката война в Грузия руските ВВС признаха загубата на 4 самолета, но поне още 3 са списани заради бойни повреди. в американските статистики също никога не влизат списаните заради бойни повреди ЛА.

      МиГ-17 има по-висока маневреност на виража и дотам - хич не е за предпочитане в съвременния БВБ - неслучайно е ползван от виетнамците само от засади. МиГ-21 има висока скорост и ускоряемост и добра за аеродинамичната си схема хоризонтална и вертикална маневреност, които за разлика от МиГ-17, му позволяват да избира дали да остане или не в боя. 21 превъзхожда Ф-4 по радиус на виража на малки и средни скорости (по-малко натоварване на крило, по-висок максимален ъгъл на атака, по-висока тяговъоръженост), и отстъпва по скорост (с малко), ускорение, скороподемност.



      И за да се върна на темата - ако българските ВВС са можели да избират, то през 70-те основен самолет е трябвало да стане Ф-4Е - защото върши нещата, които правят МиГ-21, МиГ-23МФ, МиГ-23БН, че и доста по-добре, особено при удари В-З.

      Comment

      Working...
      X