Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Българските ВВС в края на 80-те

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Българските ВВС в края на 80-те

    кало написа Виж мнение
    единственият период, в България има наистина значима военна авиация, е от началото до края на 80-те години на 20-ти век.
    Не съм запознат с авиацията ни като цяло,особено посочения период ми е много мътен.Би ми било интересно да науча с какво сме се изявили тогава?Поставили сме международен рекорд с военен самолет ли?Или сме имали техническо (и) или технологично превъзходство като цяло?Или сме разработии превъзходен доктринален труд и сме го реализирали?Вероятно авиационната ни електроника е била водеща?А може би сме имали сериозно,количествено превъзходство в района над вероятния ни противник и по този начин сме били значими за тактическите им постройки?Или сме придобили значение като качествени производители на авиационна техника и сме се наложили на световния пазар като сериозни износители?Би ми било от полза да си повдигна посмачканото национално самочувствие с няколко безпристрастни факта.Нещо конкретно което не лежи на митологична основа.Нещо документирано,публикувано и признато в световен мащаб.

    П.П. За "зверски яката кайсиева" гласувам с две ръце.Колеги и приятели от САЩ при едно гостуване също я оцениха по достойнство.Съвсем не на шега ми предложиха да финансират патентоването и,и да направим съвместно производство.От мен ракията,от тях маркетинга.Искаха да я пласират като суперлуксозно питие за богоизбрани.Пратих ги да агитират дядо ми,като го нарочих за единствен познавач на оригиналната технологият и това им поохлади страстите
    Last edited by bigbeer; 29-10-2008, 09:55.

    #2
    Не съм запознат с авиацията ни като цяло,особено посочения период ми е много мътен.
    albireo вече е отговорил - в посочения период количественият, качественият състав на ВВС, натренираността и организацията на ВВС са относително погледнати, в най-добро състояния за изпълнение на основната им функция - "въздушната" съставляваща от военните средства за защита на националния суверенитет. става дума за:

    изтребителна авиация - около 80 МиГ-23М,МФ, МЛА и МЛД, около 200 МиГ-21 (половината от които бис), 22 МиГ-29 (през 89-та)
    ИБ - МиГ-23БН (30-тина), Су-22М4 (18+3 УМ), до средата на 80-те тук-таме даже летят и МиГ-17, ползвани като ИБ
    щурмова - над 40 Су-25К и УБ
    разузнавателна - МиГ-21Р, МиГ-25Р
    транспортна - Л-410, Ан-12
    бая Ми-24В и Д, бая Ми-17, няколко Ми-14

    тоест - над 400 бойни самолета и достатъчно летци за тях в съответната ефективна за времето си структура.

    Comment


      #3
      кало написа Виж мнение
      .... за изпълнение на основната им функция - "въздушната" съставляваща от военните средства за защита на националния суверенитет.
      Доктрината за “ограничения суверинитет” на Брежнев е в сила докъм края на 80-те години, така, че не точно това е била функцията на българските ВВС през този период. Поне до доктрината “Синатра”.

      По –скоро това са санитарни функции. Нали все пак сме били част от санитарния кордон на СССР в защита на социалистическите идеали срещу западния империализъм. Това предполага и развитие на силни ВВС.

      Няма как, Дядо Иван здраво ни е подпирал.
      Comment is free, but facts are sacred.

      Comment


        #4
        Някои малки забележки.

        кало написа Виж мнение
        изтребителна авиация - около 80 МиГ-23М,МФ, МЛА и МЛД,
        Никога не сме имали чак толкова изтребители МиГ-23. Всичко на всичко са 12 МиГ-23МФ, 8 МиГ-23МЛА и 18 МиГ-23МЛД (+ 5 доставени през 1992 г. в замяна на нашите МиГ-25)

        кало написа Виж мнение
        около 200 МиГ-21 (половината от които бис),
        Горе долу толкова, но ако броим и учебно-бойните спарки. Реално бойните самолети са към 140. Бисовете са само към 1/3 (36 доставени 1982 г.). Всъщност повече от половината са разни антични модели като Ф-13, ПФ. ПФМ и М.

        кало написа Виж мнение
        22 МиГ-29 (през 89-та)
        Към 1989 г. самолетите са само шест. Останалите ги доставят през 1990 г.

        кало написа Виж мнение
        ИБ - МиГ-23БН (30-тина),
        36 самолета точно. Много здрав самолет.

        кало написа Виж мнение
        Су-22М4 (18+3 УМ),
        18 Су-22М4 + 4 Су-22УМ3К.

        кало написа Виж мнение
        до средата на 80-те тук-таме даже летят и МиГ-17, ползвани като ИБ
        МиГ-17 лети по бойните полкови до почти 1987 - 1988 г., което не е доста добра атестация за ВВС. Всъщност самолета е запазен във ВВС през 70-те и 80-те, първо за да се гони някаква голяма бройка бойни самолети и второ защото сме нямали пари да го заменим с нещо по-добро.

        кало написа Виж мнение
        щурмова - над 40 Су-25К и УБ
        Точно 40 - 36 Су-25К и 4 Су-25УБК.

        кало написа Виж мнение
        разузнавателна - МиГ-21Р, МиГ-25Р
        Включително и преквалифицирани в разузнавателни МиГ-21МФ, а да не забравяме и че Су-22 е бил предназначен също основно за разузнаване. Ан-30 е някъде в тази графа.

        кало написа Виж мнение
        транспортна - Л-410, Ан-12
        Ан-12 никога не сме имали във военната авиация. По онова време сме имали Ан-24 (4) и Ан-26 (5). Плюс Ил-14 и Ан-2

        кало написа Виж мнение
        бая Ми-24В и Д, бая Ми-17, няколко Ми-14
        Общо 44 Ми-24 от тях шест В, останалите са Д. Ми-17 - 19 парчета + звено за РЕБ Ми-17ПП. Пропуснал си Ми-8 (осем парчета), Ми-2 (16 някои от тях въоръжени).
        Морските са имали 12 Ми-14.
        В цялата картинка може да добавим и 36-те L-39ZA, които могат да се ползват като леки щурмовици.

        Впечатляваща картинка на днешния фон, но ако сравним авиацията ни с тази на Турция или Гърция от посочения период....
        Peace Through Strength -- Victory Through Devastation

        Comment


          #5
          1951 написа
          Впечатляваща картинка на днешния фон, но ако сравним авиацията ни с тази на Турция или Гърция от посочения период....
          То съвсем се отклонихме от темата, но какво толкова . Та мисълта ми е - за мен би била интересно едно такова сравнение. А може би няма да съм единствен. Знам че и сам мога да се поровя и да търся в разни Интернет-източници, но е добре да се прочете написано от човек, запознат с нещата.

          Comment


            #6
            gollum написа Виж мнение
            То съвсем се отклонихме от темата, но какво толкова . Та мисълта ми е - за мен би била интересно едно такова сравнение. А може би няма да съм единствен. Знам че и сам мога да се поровя и да търся в разни Интернет-източници, но е добре да се прочете написано от човек, запознат с нещата.
            Към 1 януари 1990 г.

            България:
            МиГ-29 - 10 самолета - 8 бойни МиГ-29 и 2 спарки МиГ-29УБ. Останалите 12 самолета ще ги доставят през лятото на 1990 г.
            МиГ-23 - 87 самолета - 36 МиГ-23БН, 12 МиГ-23МФ, 8 МиГ-23МЛА, 16 МиГ-23МЛД и 15 МиГ-23УБ.
            МиГ-21 - 139 самолета - 50 МиГ-21ПФМ, 15 МиГ-21М, 36 МиГ-21бис, 6 МиГ-21Р, 5 МиГ-21УС и 27 МиГ-21УМ
            Су-22 - 21 самолета - 18 Су-22М4 и 3 Су-22УМ3
            Су-25 - 40 самолета - 36 Су-25К и 4 Су-25УБК
            Ми-24 - 44 вертолета - 38 Ми-24Д и 6 Ми-24В

            Турция:
            F-4 - 165 самолета - 157 F-4E и 8 RF-4.
            F-5 - 191 самолета - 131 F-5A/B и 60 NF-5A/B.
            F-16 - 43 самолета - 34 F-16C block 30 и 9 F-16D block 30
            F-104 - 40-50 самолета


            Гърция:
            F-4 - 60 самолета - 60 F-4E
            F-5 - около 120
            F-16 - 39 самолета - 34 F-16C block 30 и 5 F-16D block 30
            Mirage F1 - 40 самолета - 40 Mirage F1CG
            Mirage 2000 - около 20 - неизвестно колко към колко BG/EG
            A-7 - 60 самолета - 52 A-7H 8 TA-7H
            F-104 - около 50-60 - вероятно F-104G
            Peace Through Strength -- Victory Through Devastation

            Comment


              #7
              т.е. имали са доста повече F-4 и F-5, които са по-добри от нашите МиГ-21. Има донякъде паритет с Турция по съвременни изтребители, ако приемем МиГ-23 за равнистоен на техните F-16, но не и с Гърция


              thorn

              Средновековните църкви в България

              Comment


                #8
                Благодаря на 1951 за уточненията - писах наизуст, без да разполагам с конкретните цифри.

                не знаех, че сме имали Ми-8 (не че разликата с Ми-17 в повечето случаи е много повече от името).

                не съм знаещ по въпроса, но съм чувал, че общо-взето, при сравняване на ВВС и ПВО имаме паритет и с Гърция, и с Турция. Виж, едновременно срещу двете е трябвало да издържим половин ден, докато дойдат съответните части на 14 армия.

                Comment


                  #9
                  По мое време в казармата 83-85, наричахме Българските ВВС -"слънчевата авиация", защото летели само в слънчеви дни. Както и имаше много голям респект от Турските ВВС (спомням си даже една сказка от политически офицер в която той обяви, че "генетически ", турците са най-добрите пилоти в НАТО). Има ли нещо вярно в твърденията за неподготвеността на нашата военна авиация и респекта от турците?
                  Last edited by mitaca; 29-10-2008, 18:36.

                  Comment


                    #10
                    Thorn написа Виж мнение
                    т.е. имали са доста повече F-4 и F-5, които са по-добри от нашите МиГ-21. Има донякъде паритет с Турция по съвременни изтребители, ако приемем МиГ-23 за равнистоен на техните F-16, но не и с Гърция
                    Представи доказателства с какво F-5 и F-4 са били по-добри от МиГ-21, даже ако ги сравним ще се окаже, че е точно обратното.

                    Моля малко по-грамотно и аргументирано.

                    Пилот

                    Comment


                      #11
                      recidivist написа
                      Представи доказателства с какво F-5 и F-4 са били по-добри от МиГ-21, даже ако ги сравним ще се окаже, че е точно обратното.



                      Своего рода сенсацией и неприятным сюрпризом одновременно, стали "чистые" победы эфиопских истребителей F-5 над сомалийскими МиГ-21. Это было вдвойне досадно, поскольку до этого, "Фридом файтеры" в глазах наших военных специалистов были "второсортными" истребителями и не считались сильным противником. То что это не было случайным подтвердили и проходившие в тот же период в Ахтубинске в ГК НИИ ВВС сравнительные воздушные бои F-5E (доставленного из Вьетнама) с МиГ-21бис.

                      Вот как вспоминает о них летчик-испытатель В.Н. Кондауров летавший на "МиГ-е": "Ближний ман¸вренный "бой" начинался в равных условиях на встречных курсах. Все пол¸ты заканчивались с одним результатом - МиГ-21 проигрывал, хотя и имел значительно большую тяговооруж¸нность. Я, что называется, "из кожи вон лез", чтобы в процессе маневрирования хотя бы удержать первоначальные условия. Брал от самол¸та вс¸, на что он был способен, но ракурс цели неуклонно увеличивался и "противник" через пару минут оказывался у меня в хвосте. Спасти могла только тактика".

                      Аналогичный результат был получен и кубинцами, которые после окончания войны в Огадене провели серию учебных боев, в которых МиГ-21, пилотируемые подполковниками Хосе Феблесом и Луисом Киньонесом, уступили эфиопским F-5.


                      Това достатъчно ли е?


                      thorn

                      Средновековните църкви в България

                      Comment


                        #12
                        Добре чел съм тези случаи но това не значи че F-5 е по добър от Миг-21 ,защото има доказателства че в Ирано-Иракската война иракски Миг-21 са сваляли ирански F-5.

                        Comment


                          #13
                          recidivist написа Виж мнение
                          Добре чел съм тези случаи но това не значи че F-5 е по добър от Миг-21 ,защото има доказателства че в Ирано-Иракската война иракски Миг-21 са сваляли ирански F-5.
                          Никой не твърди, че F-4 и F-5 са машини, непобедими от никого, още повече от МиГ-21. Дори във Виетнам не са били редки случите на свалени Фантоми от МиГ-17 в маневрен бой. (Забележи: МиГ-17 е с поне едно поколение изтребител по-стар от Фантом!). По същата причина теоритично е напълно възможно да речем Ме-109 да 'свали' МиГ-21- въпрос на късмет, куп обстоятелства и случайности за Месера. Хайде докажи ми, че МиГ-21 е защитен и неуязвим от 20-мм снаряд на МГ151!
                          Та мисълта ми е, че не би трябвало да се елементаризират до такава степен нещата: един път, в една война един МиГ-21 свлил F-5 'Тигър' и значи, че 21 е по-добрия изтребител. Струва ми се несериозно да се погледне на сравнение на два изтребителя от едно поколение толкова опростено.
                          GOTT MIT UNS!

                          Comment


                            #14
                            peterpetroff написа Виж мнение
                            Никой не твърди, че F-4 и F-5 са машини, непобедими от никого, още повече от МиГ-21. Дори във Виетнам не са били редки случите на свалени Фантоми от МиГ-17 в маневрен бой. (Забележи: МиГ-17 е с поне едно поколение изтребител по-стар от Фантом!). По същата причина теоретично е напълно възможно да речем Ме-109 да 'свали' МиГ-21- въпрос на късмет, куп обстоятелства и случайности за Месера. Хайде докажи ми, че МиГ-21 е защитен и неуязвим от 20-мм снаряд на МГ151!
                            Та мисълта ми е, че не би трябвало да се елементаризират до такава степен нещата: един път, в една война един МиГ-21 свлил F-5 'Тигър' и значи, че 21 е по-добрия изтребител. Струва ми се несериозно да се погледне на сравнение на два изтребителя от едно поколение толкова опростено.
                            Да прав си само че не било единствен случай.

                            Comment


                              #15
                              Струва ми се малко повърхностно да говорим за МиГ-21,F-4 и F-5 като обобщаващи понятия.От погледа върху техните модификации съм останал с впечатление за съществени разлики при вариантите.Най обобщено ми се е наложило мнението че МиГ-а и 5-тицата са своего рода "Камикадзета".Страхотна тяга,малки крила и плачевна маневреност на до и околозвукова.Докато някъде бяха сравнили Ф-4 с автобус - "много мощен и стабилен като оръжейна платформа" но,също толкова маневрен.Шанса на който и да е от тях да победи в близък маневрен бой МиГ-17/19 или дори Месера е практически нулев.Долу-горе толкова е и шанса на 17/19 -ките да ги догонят.Не знам как стои въпроса като електроника на модификациите които сме имали,но традиционно се приема,че изоставаме плачевно по този показател.А за носители на ракетно въоръжение тип "въздух-въздух" със далечен и среден обсег на каквото и трите типа изтребители разчитат,електрониката е определяща.Съдейки по сериозното количество катастрофи в нашата авиация,ми се струва че качествата на родните ни пилоти са предимно пропаганден продукт.Нека не забравяме,че по това време Турция произвежда не-малко от своите изтребители.
                              Last edited by bigbeer; 30-10-2008, 00:25.

                              Comment

                              Working...
                              X