Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Harier AV-8 срещу ЯК-141

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Harier AV-8 срещу ЯК-141

    Ако може ме осветлете кой от двата самолета е по-добър, защото аз имам една книга за самолетите, но в нея информацията е оскъдна, поне за тези два самолета.
    20
    ßÊ-141
    55.00%
    11
    Harier AV-8
    45.00%
    9
    Íåçíà
    0.00%
    0

    #2
    Кой вариант на вертикално излитащия британeц?
    Harrier GR.1/3/5/7/9, Harrier FRS.1/FA.2, AV-8A/B/C?

    A иначе когато са създавали Harrier FRS.1 се е предполагало, че ще се сблъска с Як-38 във въздушен бой.
    Peace Through Strength -- Victory Through Devastation

    Comment


      #3
      Ми мисля, че се подразбира, че щом съм дал най-новата руска версия има и предвид и за най-новата английска версия.

      Comment


        #4
        Проблемът е, че едното е сериен самолет, а другото е прототип - някак е трудно да се сравняват двете.

        Иначе от двата самолета Як-141 е свръхзвуков, тоест ще може да налага до голяма степен как и къде ще се води боя, но пък противникът - тоест AV-8B+ (ама той е 10 години по-млад от Як-а) ще има AMRAAM...
        „Аз, Драгомир, писах.
        Аз, Севаст Огнян, бях при цар Шишман кефалия и много зло патих. В това време турците воюваха. Аз се държах за вярата на Шишмана царя.“

        Модератор на раздел "Военна Авиация"

        Comment


          #5
          А какво ще рече "по-добър"? Защото ако целиш някакво цялостно сравнение и оценка (пък било то и само по достъпни данни в Интернет), то трябва първо да се формулират задачите, стоящи пред всеки от двата самолета и след това точка по точка да се прецени кой доколко отговаря на тях. Да се сравняват директно самолет със самолет (т.е. във въздушен двубой) едва ли има смисъл, защото ще покрива една ограничена и малка част от тези задачи и цели.

          Comment


            #6
            Няма никаква база за сравнение между двата, понеже AV-8A/B/B+ Gr.5/7/9 си е на служба oт доста време и е понавъртял много часове в бой. А Як141 си е останал на ниво тестова платформа. Верно на него са разработени няколко интересни решения, които явно са определен маркетингов успех, защото са продадени на американците за ползване на JSF, aма самолета си остава тестова платформа.

            Иначе от двата самолета Як-141 е свръхзвуков, тоест ще може да налага до голяма степен как и къде ще се води боя
            И в тоя бой има сериозна вероятност да се натресе на JSF. Ako разбира се някога Як 141 влезе на въоръжение, а съдейки по това, че руснаците се ориентират към самолетоносачи с нормални самолети, пък и последните малко по-добре се харчат на пазара(справка Индия), явно Як-141 няма скоро да мръдне от ниво тестове.
            Кървава зора вестява страшен бой и кървав път, готови пак за нова слава Рилци в бой ще полeтят ! Пред стените Булаирски в неравна люта бран ние славно победихме в боя тебе, вража зган!Тежки гаубици тряскат крачи полкът Рилски твърд! Нас гранати хич не стряскат нас не плаши даже смърт.

            Comment


              #7
              Пилот написа
              Проблемът е, че едното е сериен самолет, а другото е прототип - някак е трудно да се сравняват двете.

              Иначе от двата самолета Як-141 е свръхзвуков, тоест ще може да налага до голяма степен как и къде ще се води боя, но пък противникът - тоест AV-8B+ (ама той е 10 години по-млад от Як-а) ще има AMRAAM...
              Ако ще говорим за хипотетични срещи то и хипотетичния сериен як( който вече няма да се казва 141) ще е въоръжен с Р77, така че във въздушен бой бих заложил на него. За ударни задачи обаче е точно обратното положението.

              Хайде щом правописа е по-важен от смисъла да се корегираме.
              Last edited by Angelmr; 15-04-2008, 15:06.

              Comment


                #8
                стига с тия удъри. ПИШЕ СЕ УДАР.

                Comment


                  #9
                  Хариер-а си е войн от всякъде!Приет е на въоръжение в Англия,беше на война още през началото на 80-те години при Фолклендските острови,на въоръжение е и в САЩ.Самият факт,че там го произвеждат едно към едно говори достатъчно за него.Як-а се и просто една осъществена идея,която още не е воювала.Критерият ми е че се сравнява нещо реално с една идея.Може би прекрасна,но все пак идея.

                  Comment


                    #10
                    lobo написа
                    Як-а се и просто една осъществена идея,която още не е воювала.Критерият ми е че се сравнява нещо реално с една идея.Може би прекрасна,но все пак идея.
                    Тук може да се поспори.Концепцията на Як141 е създадена въз основа на бойното използване на Як38.И все пак както колегите споменаха по-горе Як141 си остава прототип
                    То исторически филми в България не се правят, щото няма продуктово позициониране - Симеон Цветков 2012г.

                    Comment


                      #11
                      За какво бойно ползване на як 38 можем да говорим? По-скоро за липсата на такова както и причините за тази липса. А як 141 си остава прототип единствено по икономически причини.
                      @lobo военното приложение на хариера във фолклендската война също е силно преувеличено. При наличие на нормално истребително покритие на бойното поле дори от старите аржентински мираж3 бойното представяне на хариера щеше да има един доста черен етап. Честно казано не знам да е имало бойно използване на хариер в конфликт в който противника да е разполагал със нормално ПВО. А при подавящо превъзходство във въздуха и на земята, мустанги да бяха пуснали американците, щеше да имат успехи без да дадат значими загуби.

                      Comment


                        #12
                        За какво бойно ползване на як 38 можем да говорим
                        В начале 1980 г. по решению МО и МАП была сформирована опытная эскадрилья из двух штурмовиков Су-25 и четырех СВВП Як-38 (борта "25", "53", "54", "55"). Программа испытаний предусматривала оценку эксплуатации в условиях автономного базирования, проверку работы прицела и радиооборудования при полетах в ущельях, изучение возможности взлета с поврежденных ВПП и комплексное исследование боевой эффективности СВВП в условиях высокогорья и высоких температур. Командиром эскадрильи был назначен летчик-испытатель HИИ ВВС В.В.Васенков. Кроме него, на Як-38 летали летчик-испытатель МАЛ Ю.И.Митиков, морские летчики Ю.H.Козлов, Е.М.Алифанов, В.Г.Панасенко и А.П.Кривуля. Специалистами МАПа руководил главный конструктор В.H.Павлов, за спецоборудование отвечал В.Г.Кузнецов, за вооружение - В.М.Ильин, за силовую установку - Р.H.Hовиков и С.А.Семенов. От ЛИИ работу курировал Б.H.Сас, начальником саратовской группы был А.М.Кувшинов, ведущим инженером HИИ ВВС А.И.Ложкин. Специалистами авиации ВМФ руководил В.В.Купцов.

                        После необходимой подготовки 18 апреля 1980 г. личный состав эскадрильи перебазировался на аэродром Шиндад в северном Афганистане. Его бетонная ВПП длиной почти 3000 м располагалась на горном плато на высоте 1140 м над уровнем моря. Рядом специально для Як-38 была построена другая ВПП длиной около 150 м с покрытием из металлических плит и стеклоткани. Hа следующий день, 19 апреля, Ан-22 доставили "вертикалки". 21 апреля провели предварительную подготовку, а 23-го начались полеты. В основном это были взлеты с коротким разбегом и посадки с пробегом. Летали главным образом с бетонной ВПП, т.к. металлическая полоса после пяти ВКР и одного вертикального взлета пришла в негодность. Всего на Як-38 выполнили в Афганистане 107 полетов в боевых условиях парами и в одиночку в сопровождении Су-17. Программу закончили 29 мая. Приобретенный опыт показал настоятельную необходимость повышения тяговооруженности самолета и его разгонных характеристик при выполнении ВКР, т.к. в условиях пониженной плотности воздуха и достигавшей 35 С жары потеря тяги силовой установки достигала 1500 кгс. После необходимых расчетов Павлов, Сас и заместитель главного конструктора Hовиков приняли решение по- вернуть сопло второго ПД на 15 градусов назад, в результате самолет стал нормально разгоняться с расчетной взлетной массой. В дальнейшем соответствующие доработки были произведены на всех Як-38.

                        Comment


                          #13
                          Angelmr написа
                          @lobo военното приложение на хариера във фолклендската война също е силно преувеличено. При наличие на нормално истребително покритие на бойното поле дори от старите аржентински мираж3 бойното представяне на хариера щеше да има един доста черен етап. Честно казано не знам да е имало бойно използване на хариер в конфликт в който противника да е разполагал със нормално ПВО. .
                          Тук не съм съвсем съгласен.
                          Първо за 1982г. Мираж 3 и Дагер съвсем на са стари самолети - например те съответстват на МиГ-21 Бис, който се произвежда до 1983г. /да не говорим за китайските му копия/.
                          Второ не знам какво те навежда на мисълта, че Хариер е обречен във въздушен бой. Тай може и да не е свръхзвуков, обаче покрива най-вероятния скоростен диапазон при маневрен бой - т.е. 600-1000 км/ч. Освен това предимство за него е възможността да променя вектора на тягата на двигателя си, което повишава маневрените му възможности, нещо което се ползва и при най-новите истребители /справка - Су-35, Ф-22 и т.н./ .
                          Трето Хариер успешно се ползва от първия ден на войната в залива при това срещу трърде мощно и съвременно ПВО.
                          Във Фолклендския конфликт предимствата на Англичаните са ракетите AIM-9L /срещу AIM-9В на Аржентинците/, даброто радарно покритие от корабите и вероятно по-добрата подготовка на Британските пилоти.

                          Comment


                            #14
                            Другото предимство на англичаните е че арежнтинските изтребители са на ръба на обсега си - имат време за 2-3 маневри и трябва да се прибират. Тоест свръхзвуковите изтребители не могат да наложат своя начин на бой като включват форсаж и се движат два пъти по-бързо от противника - така дори и да свалят британците, след това самите те няма да се доберат до сушата.
                            А и предимството на L срещу В варианта е огромно поне според мен...
                            „Аз, Драгомир, писах.
                            Аз, Севаст Огнян, бях при цар Шишман кефалия и много зло патих. В това време турците воюваха. Аз се държах за вярата на Шишмана царя.“

                            Модератор на раздел "Военна Авиация"

                            Comment


                              #15
                              Действително предимството на L срещу В варианта е много голямо иначе дори в изрело-арабските конфликти изтребителите воюват на до и около звукови скорости без да са на границата на обхвата си , а и AIM-9В не позволява ефективен захват и стрелбо по маневрен противник при свръхзвукова скорост на носителя.

                              Comment

                              Working...
                              X