If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
В едно издание преди няколко години се твърди, че при удара на Списаревски падат два самолета?!? Вероятно от взривната вълна. Самолета ударен от Списаревски и неговия падат в района на Пасарел и цяла София се извървила да гледа останките! И си вземал всеки каквото може за сувенир! От самолета преди години и аз успях да открия такъв сувенир - пеногасително устройство, свалено от крилото от пожарния офицер Цветан Иванчев. Сега е във фонда на музея на МВР. За втория самолет обаче нещо нямам данни!
Някой може ли да даде повече информация!
От както е изобретен барута, ангелите не участват в сраженията на хората!
В това издание се твърдеше, че от тарана са паднали двата самолета а не че е свален от Списаревски преди това!
Сега го търся за да съм точен. Беше нещо като списание и по повод на годишнина или нещо такова!
От както е изобретен барута, ангелите не участват в сраженията на хората!
Да споменем и втория български таран.
При последната бомбардировка над София на 17.04.1944 г. поручик Неделчо Бончев от 2/6 орляк сваля с таран един Б-24 и успява да се спаси скачайки с парашут.
Интересува ме нещо несъвсем свързано с "живите български торпили" - подробности от биографията на загиналия в същия бой поручик Димитър Стефанов Попов.
Ще бъда благодарен за всяка информация.
таран е имало, но фактите не говорят, че той е бил умишлен.
в такъв случай имаш проблем с разбирането на логиката. японският камикадзе излиза, за да направи таран. списаревски не е излетял с тази цел.
Сигурен съм, че е печатна грешка, ама вземи си поправи поста и му напиши името на човека с главна буква. Неделчо Бончев му сработва катапулта при удара и идва в съзнание преди да се е размазал в земята, та за това оцелява и може да разказва. Поувлякал се е в стрелбата човека и се е забил в бомбардировача. Дори същото да се е случило със Списаревски,това не прави постъпката му по-малко "героична". Съгласен съм с изказванията, че паралела между Камикадзетата/японски и немски/ и нашите летци през 44-та няма нищо общо, защото все пак едните са го правили "защото трябва", а нашите по техен избор. Все пак това е добро постижение за млада държава, образувана в следствие разпада на османската империя, нали?
This is my signature. There are many like it but this one is mine.
първо - никакъв катапулт няма Неделчо Бончев, просто е извадил късмет, че е оцелял при сблъсъка (който също се е получил случайно). ако същото се е случило със Списаревски, то това не би било "постъпка", а инцидент. героичното е участието в битка срещу значително превъзхождащ противник за защита на собствения народ.
не бих могъл да отговоря кое колко е "добро" - нашите ВВС са вършили работата си, доколкото могат. разбира се, могат да се правят паралели с подобни ВВС - например румънските или финландските, но такава аналогия е безсмислена.
И какви факти говорят за "липса на професинализъм"?
къде точно съм писал, че липсва професионализъм? моля, не вади неща от контекста.
ПП - понякога предпочитам да пиша само с малки букви, щото така съм свикнал - по никакъв начин не е израз на неуважение към когото и да било (в работата си пиша само с главни букви, което не би се възприело добре във форум)
Съдейки по спомените на съветски летци, "таранът" не е самоубийствено действие - по-скоро краен акт, в екстремна ситуация, в която се прави опит да се повредят части от противниковия самолет с витлото. Нито се препоръчва, нито масово се практикува, но го има.
Ако се погледне психологията на тогавашните военни, а особено на Списаревски, /който не се отличава със смирение и даже е имал една година "бан" от военното училище и е служил като просто войник, сбивал се е с немците в кръчмите им и т.н./ видно е, че става дума просто за битка "на предела".
Трудно ще узнаем дали целял да удари самолета някъде или е в гнева си се е блъснал, или пък медицинското явление "експликация" /ако не бъркам термина/ е имала място, но липсата на професионализъм е последното, което е налице при българските военни от онова време, поради доброто им обучение и високата им мотивация. Както и факта, че са си "луди глави", a това е най-честата психологическа основа на това, което знаем като "героизъм".
.... но липсата на професионализъм е последното, което е налице при българските военни от онова време, поради доброто им обучение и високата им мотивация. Както и факта, че са си "луди глави", a това е най-честата психологическа основа на това, което знаем като "героизъм".
На ниво пилотаж и въздушна стрелба, определено са били първокласни, но в тактическо отношение е имало още какво да учат. И са имали доста балъшки издънки. На прима виста се сещам един пример - онази летяща крепост, свалена над Самоков. Пилотите от прикритието се увличат да гледат "обучението" на младите и проспиват появата на американския ескорт. Дали това е професионализъм, не знам
If you believe everything you read, better not read.
Japanese Proverb
Може да се добави и случаят объркването на ескорта - тъй като вместо обичайните Лайтнинги се появяват приличащи на Месершмити изтребители, забравих ги кои бяха.
Това обаче са "нормални" издънки. И определено са факти за пропуски в професионализма.
За случая на Списаревски факти за непрофесионализъм няма, а и там тактиката вече е останала назад, той е в директен сблъсък.
Да бе, написал съм пълна глупост в бързината. Просто като дете бях чел в някаква негова статия, че след сблъсъка за момент губи съзнание и после се свестява във въздуха все още вързан за креслото, а самолета му го няма.
ПП - понякога предпочитам да пиша само с малки букви, щото така съм свикнал - по никакъв начин не е израз на неуважение към когото и да било (в работата си пиша само с главни букви, което не би се възприело добре във форум)
За това написах, че според мене случайно, а не умишлено.
This is my signature. There are many like it but this one is mine.
Може да се добави и случаят объркването на ескорта - тъй като вместо обичайните Лайтнинги се появяват приличащи на Месершмити изтребители, забравих ги кои бяха.
"Mустанги" бяха,и приличат на Месера не повече отколкото пуйката прилича на орел.Само дето съответното мнение е толкова тиражирано та за незапознатите звучи приемливо.Май отначало виждаше "бял свят" в сериозно редактираната(цензурирана) версия от първото издание на "Ние бранихме,тебе София".След което е възприето от "пишещото братство" и се налага като клише.С изключение на това,че са едномоторни,едноместни,моноплани двата самолета нямат много общо откъдето и да ги погледнеш.Е вярно Мустанга не прилича на запокитена в небето каса на прозорец(аеродинамичната схема на Лайтнинга),нито има откровената форма на кана(Тъндърболт).Но дори отдалеч разликите в контура на тялото,вертикалния стабилизатор,крилете,кабината и т.н.са огромни.
Comment