Съобщение

Collapse
No announcement yet.

„Старецът“ B-52 - с половин век служба зад гърба си

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    „Старецът“ B-52 - с половин век служба зад гърба си

    „Старецът“ B-52 - с половин век служба зад гърба си

    Предвижда се последните модернизирани бомбардировачи от този тип да летят до 2040 г.

    Десислава ПОПОВА


    Преди около половин век, на 5 август 1954 г., първият сериен стратегически бомбардировач B-52 A напуска фабриките на „Боинг“. Така започва стремителната кариера на най-стария действащ боен самолет в света. След поредните модернизации на най-новия тип B-52H той ще остане на служба още няколко десетилетия. Така с помощта на новите технологии, „старецът“ (както понякога го наричат летци и техници) B-52 си остава надежден боец - такъв какъвто е бил и преди половин столетие.
    За да останат на служба, бомбардировачите се модернизират непрекъснато. Всички B-52H вече са снабдени с инфрачервени сензори (FLIR) и телевизионни камери с голяма чувствителност, които в добавка към осъвременения радар и монтираната още през 1989 г. GPS система повишава значително възможностите за бойно използване на самолета. Машините от този тип могат да летят на ниски височини благодарение на системата за следване на релефа с цел да избягват ракетите на противовъздушната отбрана. Но истинското място, където B-52 e „в свои води“, са височините над 10-12 хиляди метра. На борда му могат да се монтират и тежки ракети от типа AGM-142 Popeye и AGM-84 Harpoon с боен заряд от по 900 кг. Благодарение на възможността за зареждане във въздуха

    единственото ограничение

    за B-52 е издръжливостта на екипажа. Иначе самолетът може да прекоси без дозареждане 14 000 км. B-52 е от тежките стратегически бомбардировачи и се задвижва с осем двигатели Pratt & Whitney TF33-P-3/103. Управлява се от петчленен екипаж (командир, втори пилот, радарен оператор, щурман и оператор на електронното оборудване), а в кабината му е подсигурена с шест катапултиращи седалки.
    Всъщност бомбардировачите се използват и за мирни цели. Новите космически кораби на НАСА се изпробват в горните слоеве на атмосферата, като се извеждат от машини B-52. Този начин се оказва по-евтин, отколкото с наземните ракети носители. Последният модел на най-бързия самолет X-43, конструиран от НАСА, който развива скорост 7700 км/ч., е изстрелян от калифорнийското крайбрежие през март тази година именно с B-52.
    Първият прототип YB-52 излита във въздуха през 1952 г., две години преди машината да влезе в серийно производство. B-52A постъпва на въоръжение във ВВС на САЩ през 1954, а B-52B - през 1955 г. B-52 е ветеран от всички войни, водени от янките през последните десетилетия. За последен път е ползван в Ирак през 2003, а преди това участва и в Афганистан. Първата голяма война на B-52 e във Виетнам, където за пръв път светът вижда на какво е способен този стратегически бомбардировач.

    Бомбените „килими“

    с които B-52 застила над доста северновиетнамски градове от височина над 10 хиляди метра (практически недостъпен за ракети на ПВО) му спечелват слава на надеждно и сигурно средство срещу окопалите се в джунглите войници. През 1991 г. по време на операция „Пустинна буря“ иракската републиканска гвардия усеща в много по-голяма степен мощта на B-52, отколкото на „рекламираните“ F-117 и умните бомби, носени от тях. Повече от 40% от експлозивите, изстреляни от коалицията в тази война, са „доставени на място“ именно от тези „бомбовози“. Още преди светът да разбере за началото на операция „Пустинна буря“, стратегическите бомбардировачи „B-52 Стратофортрес“ вече са излетели (десет часа по-рано) от базата си на остров Диего Гарсия. Полетите са с продължителност 34 часа и са най-дългата бойна мисия в историята на военната авиация до този момент. Този рекорд за непрекъснат полет беше счупен 11 години по-късно от невидимите за радарите стратегически бомбардировачи „Б-2А Спирит“, които извършиха въздушното нападение в Афганистан. Разбира се, с неколкократно презареждане във въздуха.
    На пръв поглед мястото на тези гиганти вече е по-скоро в пенсия, отколкото в строя. Още повече много от руските им аналози и съперници от времето на студената война отдавна вече са в музея „Монино“ край Москва. Именно по време на глобалното противопоствяне между САЩ и СССР бомбардировачите B-52 носят

    денонощно „ядрено дежурство“

    около границите на СССР в периода от 1958 до 1968. По това време те са едно от най-надеждните средства за възпиране заради големия обсег, височината на полета и бойния товар. Идеята на ядреното дежурство е проста - дори и при внезапна ядрена война бомбардировачите са във въздуха и могат моментално да приведат в изпълнение заповеди за ответен удар. В близост до границите на СССР непрекъснато са се намирали между 5 и 15 машини B-52, готови за нападение. Типичният маршрут е около северните брегове на СССР през Северния полюс и Гренландия. Самолетите B-52 влизали в състава Стратегическото въздушно командване на САЩ и били базирани в Северна Америка, островите Гуам и Диего Гарсия, в Тайланд, Окинава (Япония), Турция, Испания и Великобритания.
    Техните атомни дежурства във въздуха обаче са продължили само до 1968. Ядреният патрул е спрян след две катастрофи - на 17 януари 1966 г. B-52 се блъска със самолета-цистерна и двете машини избухват в пламъци в близост до испанската местност Паломарес. Тогава две повредени атомни бомби падат в морето. Поредният инцидент е от 21 януари 1968 г., когато в Гренландия по време на аварийно приземяване изгарят четири атомни бомби и замърсяват околността с радиация.
    Последната версия бомбардировача ветеран е B-52H. Първият от общо 102-та самолета от този тип е доставен на Стратегическото въздушно командване през май 1961 г. Общият брой на всички произведени през годините бомбардировачи от версиите А, B и H е 744 броя. В момента на активна служба са 85 машини, а 9 са консервирани в пустинята в Аризона. До 2040 г. „в строя“ ще останат 28 машини B-52H. Така най-старите бойни ветерани в авиацията ще могат да се похвалят с рекордна военна служба от почти 80 години...
    Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!

    #2
    Ъ?Височината над 10000 метра го прави недостъпен за зенитните ракети?ахахахахахаха - голям смях.Височината на полета на U-2(над 20 километра) не го спасява от тях,камо ли 10 км.
    Той в Пустинна буря може да пуска 40 процента от екслозивите,ама 40 % от най-важнтие цели са унищожени именно от Ф-117 :twisted:
    А за музея в Монино - реално погледнато Б-52 има 2 руски конкурента - М-4 и Ту-95.М-4 е доста преждевременно пенсионира от Хрушчов в началото и средата на 60-те(в ролята му на бомбардировач де.Ползва се като летящ танкер).Ту-95 още се ползва в Русия.Тъй че реално конкурентите на Б-52 не са в музея :twisted:
    С пистолет и добра дума се постига много повече,отколкото само с добра дума

    Comment


      #3
      Статията от вестник ли е?...
      albireo написа
      ...в този форум... основно е пълно с теоретици, прогнили интелигенти и просто кръчмаро-кибици...

      Comment


        #4
        Много добра статия. Е като отсеем някой грешки бива.
        Хартман-вместо да се смееш напиши нещо по въпроса. То всеки може да се смее на чужд гръб.
        А колкото до Ту-95 бил едно време конкуренция на В-52 сега вече не е. Просто той не разполага с това оборудване с което разполага 52-ката. Каквото и да си говорим глупавите американци са доста напред от руснаците по вътрешно "обзавеждане" на аеропланчетата си, пък и на къщите.
        :lol:
        То исторически филми в България не се правят, щото няма продуктово позициониране - Симеон Цветков 2012г.

        Comment


          #5
          Може да не му е аналог по електроника,ама му е аналог по възраст!
          С пистолет и добра дума се постига много повече,отколкото само с добра дума

          Comment


            #6
            Съгласен съм с Теб, но просто вече руските започват да издишат откъм електроника.Може да са суперманеврени, но поуките от последните локални конфликти показаха, че който има по-добра електроника той владее всичко.
            То исторически филми в България не се правят, щото няма продуктово позициониране - Симеон Цветков 2012г.

            Comment


              #7
              Parabellum написа
              Съгласен съм с Теб, но просто вече руските започват да издишат откъм електроника.Може да са суперманеврени, но поуките от последните локални конфликти показаха, че който има по-добра електроника той владее всичко.
              Правилно!
              scharfschutze ®
              _______________________________________
              Мощта на оръжието се умножава по разума на този, който го използва.

              Comment


                #8
                Руските Ту 95, които летят в момента са произведени '88-'92, тъй че "Мечките" може като разработка да са на една възраст със "Стратокрепост"-та, но инак са доста по-млади.

                Инак твърдението за по-добрата електроника е доста спорно... както казва един приятел - това, че един самолет има повече цветни телевизори и джойстици, не го прави автоматично по-добър...
                доказателство за това е "пердаха" който ядоха елмендорфските F 15-ки в Индия в края на февруари месец.... освен ако пък не излезе, че индийските Су-та имат по-добра електроника ?!? :? :lol:

                Comment


                  #9
                  Това звучи интересно, може ли да споделиш малко повече информация около въпросния "пердах"?

                  Comment


                    #10
                    Ми щатски Ф15Ц-ки от базата Елмендорф, Аляска (една от най-елитните им части) си направили учение в Индия.... индийците били със Су 30 и Мираж 2000... накратко, индийците винаги първи успявали да направят захват и "пуск"... :lol:







                    BBC, News, BBC News, news online, world, uk, international, foreign, british, online, service

                    Comment


                      #11
                      Браво на индийците, значи пилотите им си ги бива.

                      Comment


                        #12
                        ---

                        А, аз бях чул че били самолети от авионосна група?
                        albireo написа
                        ...в този форум... основно е пълно с теоретици, прогнили интелигенти и просто кръчмаро-кибици...

                        Comment


                          #13
                          ---

                          Авионосната група беше миналия месец в Малайзия - Cooperation Afloat Readiness and Training (CARAT), това е ежегодно от 90-та някъде...
                          Нищо конкретно не е излязло като как точно е протекло... ама и малайците май са демонстрирали последните си придобивки... МиГ най-вече... пък щатците били с Ф/А 18Ф...

                          Comment


                            #14
                            По въпроса за електрониката - Индия е една от големите 'компютърни' сили в света. Така че, може и да са направили нещо с електрониката.
                            А и струва ми се, че в следващите 15-тина години ще има още по-големи промени във военните технологии и оттам сигурно ще стане още по-важно технологичното превъзходство.
                            Модератор на раздели "Втора световна война" и "Междувоенен период".
                            Проект 22.06.1941 г.
                            "... там можете да попаднете на персонажи като например "честен прокурор" - а това, съгласете се, е същество къде-къде по-фантастично от някакъв си там "тъмен елф"." ©

                            Comment


                              #15
                              Индия е силна като изпълнител, просто защото има огромно количество безумноп евтина работна ръка. Те нямат тяхно, индийско, know how. Всичко каквото правят е базирано на "западни" технологии, по "западни" поръчки, със "западно" финансиране. И това е главно в областта на софтуера. Индийския харуер е... да кажем несравнимс щатския такъв, дори отстъпва на китайския такъв.
                              Тъй че едвали изобщо може да се говори за някакъв индийски принос в авиониката.
                              Още повече, че цялата авионика на индийските самолети (руско произвосдство) е руска, руснаците по всякакъв начин отказват да продадат лиценз за фамозното си изделие Н011М, както и за двигателите АЛ 31/41 (отказват дори и на китайците, но те все пак се опитват да разработят техен еквивалент със свои сили).

                              Иначе според руските сайтове успеха на индийците се дължал главно на радара-чудо Н011М. Индийците пък казват, че заслугата е главно на пилотите им, коиот м/у другото имат нальот от около 300 часа на година (ок. 250 ч/год за американските).

                              Comment

                              Working...
                              X