Рогатите шлемове
Всички сме гледали филми, където викинги, келти и други егзотични племена носят на главите си шлемове с рога. Това наистина за непросветеният зрител е много ефектно, но възниква въпроса до колко тези шлемове са имали реално приложение.
Няма да се задълбочавам в символиката на самият рог в различните култури, тя е стара колкото самият човек.
Най-ранното изображение на войн с шлем е от Месопотамия. Това е т. нар. Стела на ястребите, 23 в. пр. Хр.,на която царят громящ своите противници е представен с коничен шлем увенчан с рога. Нямаме археологическо потвърждение, но тъй като подобни медни шлемове, без рога, са открити, можем да приемем, че скулпторът е изобразил реален доспех.
За този шлем има едно много оригинално твърдение, на големият специалист по защитното въоръжение, Михаил Горелик. Той пише, че в древността преди битка, понякога военачалникът доброволно се е пренасял в жертва, за да могат боговете да помогнат на неговите хора. По-късно нещата станали по-рационални и военачалниците започнали да слагат тези рога върху шлемовете си. С една дума, това са рогата на жертвеният бик, т.е. вождът символично се пренася в жертва. Горелик дава като късен отглас на това, постъпката на Кир Млади, който в битката при Кунакса, през 401 г. пр. Хр., не си сложил шлем. Ксенофонт пише, че това бил обичай при знатните перси, с който вдъхновявали своите хора-вижте ни и боговете да ни видят, ние се жертваме.
Следващите рогати шлемове, с чиито изображения разполагам, са от Египет, храма при Мединет-Абу, 20 династия, 12 в.пр Хр. На тях е изобразен разгрома на морските народи от Рамзис III. Войните от племето шардана, носят шлемове, подобни на днешните бойни каски, с два малки рога на върха.
Хиатоса между тези и следващите находки е твърде голяма, така че е трудно да проследим приемственост. Странно, е че шлемове с рога се появяват при гърците. Те са рядкост, явно са използвани при някакви религиозни обряди, тъй като едва ли е удобно да се използват в бой. При шлемове от типът коринтски, през 7-6 в. пр.Хр., се срещат рога от тънък бронз, но има и екземпляр с истински волски. Трудно ми е да преценя, дали този обичай не привнесен от някъде.
Интересно, но на самнитски и апулийски гробници от 3 в. пр. Хр., отново има персонажи с шлемове от халкидски и атически тип, с огромни, явно оригинални рога.
Такива шлемове използват и келтите. Техни изображения виждаме на релеф от Бормио, Северна Италия, където келтски знаменосец има шлем тип негау, който има малки завити рога. От същият тип, има реални находки от Апулиа, с тънки изрязани от бронзов лист рога, често с профил на кон.Такива рога имат и шлемове изобразени върху шлемове от арката в Оранж, Южна Франция.
На всички, предполагам е известен бронзовият келтски шлем, открит в Темза, близо до моста Ватерло. Той има два къси, масивни рога, изработени от бронз. Диодор говори, че келтите слагали на шлемовете си рога, или фигурки на животни.
Въпреки постоянният персонаж на викинги с рогати шлемове, такива не са известни.
Реални рога има върху рицарските шлемове, като украшения от дърво и гипс, през 13-14в. Срешал съм хипотези, че се използвани при турнири, но съм ги виждал върху миниатюри в реална бойна обстановка.
Искам да завърша с един странен и интересен турнирен шлем, подарен на Хенри VIII от император Максимилиан I. Шлемът представлява гротеска маска, със завити овнешки рога. Казват, че приличал на уред за изтезания на престъпници, с който се стягала главата на осъденият, пазен в някакъв германски музей. Явно Максимилиан си е направил гадна шега, казвайки на английският крал, че е сатаната или, че ако му падне ще свърши като престъпник.
Рогати шлемове се срещат и при персите през 18-19 в. Те са от Познатият вид kolah-khoud, и н калотата си имат два малки биволски рога.
От всичко написано дотук, мога да предположа, че малка част от рогатите шлемове са имали бойна употреба. Останалите са парадни или със сакрални функции. Другото е Холивуд
Всички сме гледали филми, където викинги, келти и други егзотични племена носят на главите си шлемове с рога. Това наистина за непросветеният зрител е много ефектно, но възниква въпроса до колко тези шлемове са имали реално приложение.
Няма да се задълбочавам в символиката на самият рог в различните култури, тя е стара колкото самият човек.
Най-ранното изображение на войн с шлем е от Месопотамия. Това е т. нар. Стела на ястребите, 23 в. пр. Хр.,на която царят громящ своите противници е представен с коничен шлем увенчан с рога. Нямаме археологическо потвърждение, но тъй като подобни медни шлемове, без рога, са открити, можем да приемем, че скулпторът е изобразил реален доспех.
За този шлем има едно много оригинално твърдение, на големият специалист по защитното въоръжение, Михаил Горелик. Той пише, че в древността преди битка, понякога военачалникът доброволно се е пренасял в жертва, за да могат боговете да помогнат на неговите хора. По-късно нещата станали по-рационални и военачалниците започнали да слагат тези рога върху шлемовете си. С една дума, това са рогата на жертвеният бик, т.е. вождът символично се пренася в жертва. Горелик дава като късен отглас на това, постъпката на Кир Млади, който в битката при Кунакса, през 401 г. пр. Хр., не си сложил шлем. Ксенофонт пише, че това бил обичай при знатните перси, с който вдъхновявали своите хора-вижте ни и боговете да ни видят, ние се жертваме.
Следващите рогати шлемове, с чиито изображения разполагам, са от Египет, храма при Мединет-Абу, 20 династия, 12 в.пр Хр. На тях е изобразен разгрома на морските народи от Рамзис III. Войните от племето шардана, носят шлемове, подобни на днешните бойни каски, с два малки рога на върха.
Хиатоса между тези и следващите находки е твърде голяма, така че е трудно да проследим приемственост. Странно, е че шлемове с рога се появяват при гърците. Те са рядкост, явно са използвани при някакви религиозни обряди, тъй като едва ли е удобно да се използват в бой. При шлемове от типът коринтски, през 7-6 в. пр.Хр., се срещат рога от тънък бронз, но има и екземпляр с истински волски. Трудно ми е да преценя, дали този обичай не привнесен от някъде.
Интересно, но на самнитски и апулийски гробници от 3 в. пр. Хр., отново има персонажи с шлемове от халкидски и атически тип, с огромни, явно оригинални рога.
Такива шлемове използват и келтите. Техни изображения виждаме на релеф от Бормио, Северна Италия, където келтски знаменосец има шлем тип негау, който има малки завити рога. От същият тип, има реални находки от Апулиа, с тънки изрязани от бронзов лист рога, често с профил на кон.Такива рога имат и шлемове изобразени върху шлемове от арката в Оранж, Южна Франция.
На всички, предполагам е известен бронзовият келтски шлем, открит в Темза, близо до моста Ватерло. Той има два къси, масивни рога, изработени от бронз. Диодор говори, че келтите слагали на шлемовете си рога, или фигурки на животни.
Въпреки постоянният персонаж на викинги с рогати шлемове, такива не са известни.
Реални рога има върху рицарските шлемове, като украшения от дърво и гипс, през 13-14в. Срешал съм хипотези, че се използвани при турнири, но съм ги виждал върху миниатюри в реална бойна обстановка.
Искам да завърша с един странен и интересен турнирен шлем, подарен на Хенри VIII от император Максимилиан I. Шлемът представлява гротеска маска, със завити овнешки рога. Казват, че приличал на уред за изтезания на престъпници, с който се стягала главата на осъденият, пазен в някакъв германски музей. Явно Максимилиан си е направил гадна шега, казвайки на английският крал, че е сатаната или, че ако му падне ще свърши като престъпник.
Рогати шлемове се срещат и при персите през 18-19 в. Те са от Познатият вид kolah-khoud, и н калотата си имат два малки биволски рога.
От всичко написано дотук, мога да предположа, че малка част от рогатите шлемове са имали бойна употреба. Останалите са парадни или със сакрални функции. Другото е Холивуд
Comment