Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Моторесурс на Т-34

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Моторесурс на Т-34

    Чета тука тая боза - мемоарите на маршал Катуков - и попадам на следното:

    16 октября меня вызвали в штаб 50-й армии и предупредили, что я буду разговаривать с Верховным Главнокомандующим. До этого мне еще ни разу не приходилось говорить со Сталиным, и, признаться, прижав трубку ВЧ к уху и прислушиваясь к ровному гудению аппарата, я волновался.

    — Здравствуйте, товарищ Катуков, — раздался в трубке хорошо знакомый голос с характерным кавказским акцентом.

    Осведомившись о боеспособности бригады, Сталин сказал:

    — Вам надлежит немедленно погрузиться в эшелоны, чтобы как можно быстрее прибыть в район Кубинки. Будете защищать Москву со стороны Минского шоссе

    Я доложил, что перебрасывать бригаду поездами в сложившихся условиях нецелесообразно. Грузиться с подсветкой нельзя: в воздухе непрерывно висят фашистские бомбардировщики. Чуть мелькнет огонек — тут же налетают. А при погрузке в темноте танки могут свалиться с платформы.

    — Прошу вашего разрешения идти к Москве своим ходом.

    — А как же с моторесурсами? Ведь надо будет пройти триста шестьдесят километров...

    Это не много, — ответил я. — Для ведения боевых действий моторесурсов хватит с избытком.

    — Ну, раз вы ручаетесь, двигайтесь своим ходом.


    Отварям руската Википедия, а вътре пише:

    Запас хода по шоссе, км 300
    Запас хода по пересеч¸нной местности, км 230


    Къде е уловката?

    #2
    Уловката е, че не знаеш руски Не се обиждай, опит за шегичка. "Запас хода" е колко може да се измине с едно зареждане на гориво.
    А "моторесурс" е колко може да се измине, преди да се наложи ремонт на определен основен агрегат. Обикновено се дава в часове, съответно не може директно да се преобразува в километри.
    Вече за Т-34 не знам конкретни данни за ресурсите на важните елементи - ходова част, включително вериги и опорни колела, скоростна кутия, двигател. Така че въпросните 400 километра може наистина да не са много, ако допуснем, че означават 10-12 часа работа. И също така ако допуснем, че тези танкове могат да работят няколко часа без прекъсване през 1941 г.
    Всъщност това вероятно ти е ясно, така че моля за извинение, ако обяснявам очевидни неща.

    Comment


      #3
      bsb написа Виж мнение
      "Запас хода" е колко може да се измине с едно зареждане на гориво.
      Аааахм, ясно Ц-ц-ц Верно, че по-нататък пише как дозареждали с авиационен бензин, щото не знам си кво...

      Comment


        #4
        Кухулин, бъркаш зарядката - за 300 км, с моточасовете на двигателя, които му се дават по инструкция.
        А да се наричат мемоарите на Катуков "боза" си е заяждане с историята да му се невиди..

        Comment


          #5
          Kramer написа Виж мнение
          А да се наричат мемоарите на Катуков "боза" си е заяждане с историята да му се невиди..
          Ами не знам, периодът не ми е баш най-ясния, но поне моето впечатление е такова. В момента съм едва на 57-ма страница, обаче почна вече да ми става жал за фашистите. Ядоха бой, ядоха, ядоха, нашите ги разстрелват с 34-ките от началото на книгата досега. Касапница. Де да знам, може и така да е било...

          Comment


            #6
            Не се закачай за цифри в мемоарите, всички офицерски мемоари имат дребни фактологични грешки. Все пак това не са хора, които са прекарвали времето си в наизустяване на танкови характеристики. А и с времето нещата се забравят.
            albireo написа
            ...в този форум... основно е пълно с теоретици, прогнили интелигенти и просто кръчмаро-кибици...

            Comment


              #7
              Ми да, не може да искаме генерала Катуков да пише като професионален историк, това са мемоари в крайна сметка.

              Comment


                #8
                Kramer,прав си,но тук явно нещо друго убягва на Кухулин.Да погледнем нещата под друг ъгъл.В него момент пред Москва руснаците нямат друго танково съединение което да се мери с ефективноста на бригадата на полковник Катуков.Нещо повече-в другите съединения няма и помен от нещо което можем да наречем ,,тактика''.Танковете (доколкото са останали и ги има) се изполузват изключително шаблонно.Действията на Катуков пред Москва се изучаваха в академията до началото на 90"-те са чист пример за понятието ,,танкова засада''(уви руската военна наука през този период не може да се похвали с други действия заслужаващи да влязат в учебниците по тактика,може би само действията на 20 армия при река Лама)
                Следващото което убягва на Кухулин-пак през същия период няма нищо което да е равно на Т-34-не говоря за изполузване или управление,а за чисто технически показатели на машината.Събирайки едното и другото(сносна техника и грамотно управление),отчитайки времето когато маршал Катуков пише мемоарите си-ами да,определено се достига до ,,нашите стрелят-лошите падат".И все пак,Кухулин-отгърни спомените на Гудериан-странно,там той много точно описва къде неговата танкова група среща най-организирана и ефикасна съпротива-именно местата които споменава и Катуков
                Last edited by fidelis; 10-12-2011, 18:01.

                Comment


                  #9
                  Има разлика в моторесурса на двигателя на Т34 произведен през годините на Втората световна.По задание от заложените 100 часа двигателя в началото не издържал и 34часа.При средна скорост 20 километра това са не повече от 700 километра.В последствие двигателя В2 достига 200 и даже 600 часа до основен ремонт.
                  "Смъртта на бойното поле,приятелю,не е сред най-изящните на този свят" У. Шекспир

                  Comment


                    #10
                    За Т 34/85 даваха 200 моточаса до основен ремонт на двигателя.

                    Comment


                      #11
                      fidelis написа Виж мнение
                      И все пак,Кухулин-отгърни спомените на Гудериан-странно,там той много точно описва къде неговата танкова група среща най-организирана и ефикасна съпротива-именно местата които споменава и Катуков
                      Мерси за насоките, задължителнмо ще ги погледна тези дни !

                      Comment


                        #12
                        Увлечен в боя - разказваше той - аз се придвижих дълбоко в селото и започнах да унищожавам картечници и автоматчици. Обстрелваха ме противотанкови оръдия, но аз не обръщах внимание. В това време ми се свършиха снарядите. Извиках на куполния мерач Лешчишин "Дай гранати", а след това отворих люка и започнах да хвърлям по немската пехота. Изведнъж вражески снаряд попадна в купола и ме рани. Тогава се отправих към пункта за боеприпаси, заредих танка със снаряди и отново се върнах в боя.

                        Ееее... еееееееее Окей, разбирам - снайпер-танкист, унищожил "в одном бою 7 танков, 5 минометов, 2 ПТР и 3 пулеметных гнезда", ама това повествование просто ми дойде много.

                        Comment


                          #13
                          Кухулин написа Виж мнение
                          [I]
                          Ееее... еееееееее Окей, разбирам - снайпер-танкист, унищожил "в одном бою 7 танков, 5 минометов, 2 ПТР и 3 пулеметных гнезда", ама това повествование просто ми дойде много.
                          И защо така? И защо някой Ханс (на Пантера или Тигър) да го прави пък Иван д ане може? Машината (въпреки всичките си недостатъци) е позволявала такива неща в началото на войната. Верно рашките са били много зле и за малко да стане като ПСВ, но общият бардак не изключва отделно героични и/или професионални прояви

                          .

                          Comment


                            #14
                            Е, чак да не обръща внимание на противотанковите оръдия - вероятно е литературно преувеличение (да речем, през 41-ва и 42-ра най-често това ще са 37-мм, които могат дълго да гърмят дори отблизо без да се надяват на особен ефект срещу Т-34; но от друга страна, известно неудобство все ще да са изпитвали танкистите от подобен обстрел), но епизодът съвсем не ми звучи нереалистично, както написа и Гоги. ДА не говорим, че дори единичен танк като Т-34 "вмъкнал" се вече през отбранителния периметър може да причини реална паника, а в подобна ситуация съвсем не са изключени разнообразни геройства от страна на танковия екипаж (като описаното мятане на гранати от люковете, но дори стрелба с картечни пистолети и прочее). Въпросът е, че на един подобен екипаж най-често се падат много други, които съвсем не се справят толкова добре.
                            А иначе за примери няма нужда да гледаме само към "Хансовци" и "Иванушки" - миналата година обсъждахме подобен епизод с френски танков екипаж (на Б1 Бис), който унищожава 13 немски танка за нула време (при това, PzIII и PzIV, а не по-леки танкетки).

                            Що се отнася собствено до темата (моторесурса и по-широко - издръжливостта на експлоатация на различните агрегати на танковете), вероятно не малко значение има по-скоро времето на действието с неговите малко количество танкове. Преди да "сдаде" двигателят най-вероятно ще има проблеми с веригите или елементи от окачването, а като се има предвид какво е състоянието с резервните части в самото начало на войната (не че след това бързо се подобрява, но рязко намаляват танковете в експлоатация), по-скоро тези проблеми ще изкарат от строя машините.

                            Comment


                              #15
                              е-е-е по времето на Б1бис Пз 3 и Пз 4 съвсем ен са това което стават по-късно, едно че са с тенекиена броня, после и двата са практически импотентни, единият с 23 калибровата 75 мм, другият с късо (не помня колко калибъра) 37 мм,
                              Колкото до ресурса в началот на войната е по-вероятно двигателя да здаде багажа преди веригите, по ресурс. Ососбенно като се вземе предвид допотопните скоростни кутии които са имали, и като резулат това че вместо да използва оптимално въртящият момент механик-шофьора е бичл на най-удобнат аму скорост (3-та на КВ) и е зорил двигателя излишно.

                              а за тов аколко са "давали" на Т-34-85- да с еиам предвид че :
                              1. това няма много общо с раннтие Т-34-76
                              2. иде реч за машини най-вероятно правени след войната и/или минали модернизациа и/илиосновен ремонт, с използване на компоненти от по-късни машини.

                              Comment

                              Working...
                              X