На 1 март 1935 г. към състава на 2 колоездачна дружина е включена новосъздадената рота „бойни коли” (танкове) и така е поставено началото на българските бронетанкови войски.
Ротата е въоръжена с договорените през предишната година и доставени през 1935 г. от Италия 14 танкети на фирмата Ансалдо-Фиат „Каро Велоче” L3/33 с монтирани по искане на българската страна картечници Шварцлозе. Заедно с танкетите са доставени за транспортирането им и 14 камиона „Рада” (? Никъде не можах да намеря информация за тези камиони), както и старяжение за броневаците (гащеризони, италиански кожени якета и предпазни шлемове). Танкетите са доставени с фабричен камуфлаж и няколко година са използвани така, преди да бъдат пребоядисани. Звездният миг на танкетите е влизането им гр. Добрич (октомври 1940 г. при възвръщането на Южна Добруджа).
През 1936 г. с британската фирма Викерс-Армстронг е договорена доставката на 8 леки танка Vickers (6t) mod. E, variant B (еднокупулни). В началото на 1937 г. от тези танкове е формирана втора танкова рота (два взвода по четири танка, също с фабричен камуфлаж).
През февруари 1939 г. на базата на двете роти е сформирана дружина бойни коли.
В навечерието на ВСВ българското командване договаря с Германия голяма доставка на чешки танкове Skoda LT vz. 35. През 1940 г. България получава на два пъти 36 танка Шкода, от които е сформирана трета рота към танковата дружина. През януари 1941 г. дружината е реорганизирана в четириротна.
След включването на българия към Оста от Германия са доставени и 40 трофейни френски танка Рено (R-35). През юни 1941 г. бронираната дружина е ръзвърната в Брониран полк. Ядрото на полка е Бронираната група, в която е организирана цялата налична бронетанкова техника (две дружини, с по три роти). Командир на полка става командирът на бронираната дружина подполковник Гено Генов.
В периода 1941-43 се работи по идеята за създаване на бронирани бригади. Замисълът е първоначално да се сформират три бригади, но впоследствие се решава бригадата да бъде една, но да се създадат и две армейски щурмови артилерийски отделения. Междувременно върви договарянето на доставки на нова бронетанкова техника от Германия. За основен танк е избран PzKfz IV (Майбах Т-4), а за щурмовата артилерия StuG 40 (ЩО Майбах Т-3). Доставени са и 10 стари чешки танка Прага (PzKfz 38 t).
От 1 октомври 1943 г. бронираният полк е развърнат в Бронирана бригада (щаб, брониран полк : 61 – Т-4, 36 – Шкода и 10 – Прага, моторизиран полк, артилерийски полк, бронирана разузнавателна дружина, пионерна и сързочна роти, поддържащи части). Командир на бригадата става полковник Гено Генов. (След доставката на останалите Т-4 общият им брой става 97. От танкетите, Викерсите и Рено са сформирани две отделни учебни роти.)
От получените 50 ЩО Майбах Т-3 са сформирани две армейски ЩАО (към 1-ва и 2-а армии.)
Българските броневаци защитават с достойнство честта на пагона във войната срещу Германия (септември 1944 – май 1945).
През първия период на войната Бронираната бригада участва успешно в Нишката и в Косовската настъпателни операции. Безвъзвратните загуби в този период са 20 танка и 4 бронеавтомобила.
На 5 декември 1944 г. Бронираната бригада е демобилизирана (без механик-водачите, шофьорите и монтьорите) и преминава на мирновременен щат.
За участие във втората фаза на войната към 8 януари 1945 г. е сформирана сборна бронирана дружина (командир полковник Гюмбабов) в състава на първа българска армия с 22 танка Майбах Т-4 (това са всичките останали годни). В Дравската и в Мурската операции, и особено при овладяването на линията Маргит, са загубени 11 танка и 6 ЩО.
Като самостоятелен род войска бронираните войски са обособени на 1 януари 1945 г., когато са сформирани две бронирани бригади (2-а бригада е без материална част до края на годината). Започват масови доставки на съветска техника (Т-34, САУ-76 и САУ-100).
След 1948 г. е създадена първата танкова дивизия (командир генерал-майор Петър Панчевски).
И т.н., и т.н., за да се стигне до днес, когато бъдещето на бронетанковите войски е подчинено на коренно различни изисквания...
ДА СПОМЕНЕМ С ДОБРА ДУМА ВСИЧКИ БЪЛГАРСКИ, ЗНАЙНИ И НЕЗНАЙНИ, БРОНЕВАЦИ И ТАНКИСТИ.
Ротата е въоръжена с договорените през предишната година и доставени през 1935 г. от Италия 14 танкети на фирмата Ансалдо-Фиат „Каро Велоче” L3/33 с монтирани по искане на българската страна картечници Шварцлозе. Заедно с танкетите са доставени за транспортирането им и 14 камиона „Рада” (? Никъде не можах да намеря информация за тези камиони), както и старяжение за броневаците (гащеризони, италиански кожени якета и предпазни шлемове). Танкетите са доставени с фабричен камуфлаж и няколко година са използвани така, преди да бъдат пребоядисани. Звездният миг на танкетите е влизането им гр. Добрич (октомври 1940 г. при възвръщането на Южна Добруджа).
През 1936 г. с британската фирма Викерс-Армстронг е договорена доставката на 8 леки танка Vickers (6t) mod. E, variant B (еднокупулни). В началото на 1937 г. от тези танкове е формирана втора танкова рота (два взвода по четири танка, също с фабричен камуфлаж).
През февруари 1939 г. на базата на двете роти е сформирана дружина бойни коли.
В навечерието на ВСВ българското командване договаря с Германия голяма доставка на чешки танкове Skoda LT vz. 35. През 1940 г. България получава на два пъти 36 танка Шкода, от които е сформирана трета рота към танковата дружина. През януари 1941 г. дружината е реорганизирана в четириротна.
След включването на българия към Оста от Германия са доставени и 40 трофейни френски танка Рено (R-35). През юни 1941 г. бронираната дружина е ръзвърната в Брониран полк. Ядрото на полка е Бронираната група, в която е организирана цялата налична бронетанкова техника (две дружини, с по три роти). Командир на полка става командирът на бронираната дружина подполковник Гено Генов.
В периода 1941-43 се работи по идеята за създаване на бронирани бригади. Замисълът е първоначално да се сформират три бригади, но впоследствие се решава бригадата да бъде една, но да се създадат и две армейски щурмови артилерийски отделения. Междувременно върви договарянето на доставки на нова бронетанкова техника от Германия. За основен танк е избран PzKfz IV (Майбах Т-4), а за щурмовата артилерия StuG 40 (ЩО Майбах Т-3). Доставени са и 10 стари чешки танка Прага (PzKfz 38 t).
От 1 октомври 1943 г. бронираният полк е развърнат в Бронирана бригада (щаб, брониран полк : 61 – Т-4, 36 – Шкода и 10 – Прага, моторизиран полк, артилерийски полк, бронирана разузнавателна дружина, пионерна и сързочна роти, поддържащи части). Командир на бригадата става полковник Гено Генов. (След доставката на останалите Т-4 общият им брой става 97. От танкетите, Викерсите и Рено са сформирани две отделни учебни роти.)
От получените 50 ЩО Майбах Т-3 са сформирани две армейски ЩАО (към 1-ва и 2-а армии.)
Българските броневаци защитават с достойнство честта на пагона във войната срещу Германия (септември 1944 – май 1945).
През първия период на войната Бронираната бригада участва успешно в Нишката и в Косовската настъпателни операции. Безвъзвратните загуби в този период са 20 танка и 4 бронеавтомобила.
На 5 декември 1944 г. Бронираната бригада е демобилизирана (без механик-водачите, шофьорите и монтьорите) и преминава на мирновременен щат.
За участие във втората фаза на войната към 8 януари 1945 г. е сформирана сборна бронирана дружина (командир полковник Гюмбабов) в състава на първа българска армия с 22 танка Майбах Т-4 (това са всичките останали годни). В Дравската и в Мурската операции, и особено при овладяването на линията Маргит, са загубени 11 танка и 6 ЩО.
Като самостоятелен род войска бронираните войски са обособени на 1 януари 1945 г., когато са сформирани две бронирани бригади (2-а бригада е без материална част до края на годината). Започват масови доставки на съветска техника (Т-34, САУ-76 и САУ-100).
След 1948 г. е създадена първата танкова дивизия (командир генерал-майор Петър Панчевски).
И т.н., и т.н., за да се стигне до днес, когато бъдещето на бронетанковите войски е подчинено на коренно различни изисквания...
ДА СПОМЕНЕМ С ДОБРА ДУМА ВСИЧКИ БЪЛГАРСКИ, ЗНАЙНИ И НЕЗНАЙНИ, БРОНЕВАЦИ И ТАНКИСТИ.
Comment