Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Приказките предопределят нашите роли в живота и в любовта.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Приказките предопределят нашите роли в живота и в любовта.

    Приказките предопределят нашите роли в живота и в любовта.
    За приказките и за психотерапията.
    Приказкотерапия що е то?

    Спящата красавица, Червената шапчица, Пепеляшка, Снежната кралица, Василиса Прекрасна, Снежанка, Пенелопа, Ариадна, красивата Елена, баба Яга, добрата фея, ламята, лисицата, златната рибка, Иван Глупакът, Синдбад мореплавателя, Питър Пан, Али баба, Аладин, Хари Потър, Менелай, Парис, Одисей, Ахил, Хектор, Тезей, Херкулес, Едип, Орфей, крал Артур, Спартак, Александър III Македонски, Крали Марко, Квазимодо, Пъг, третият брат, котаракът в чизми, гарванът, вълкът, орелът, ракът, охлювът, блатният дух, грозното чудовище, грозното патенце... списъкът с примери е безкраен... сами избираме коя роля да играем, с кой приказен, митологичен, легендарен или исторически персонаж да се самоидентифицираме.
    Имало едно време... , Някога, много отдавна... , Преди много години... , "В дълбините на времето...", В зората на историята... ,
    В XII век пр. Р. Хр. ... , "Преди 13 500 години..." ...
    Така започват не само приказните, но и напълно реални и исторически достоверни истории.
    Известно ви е за чии истории иде реч за моята, за вашата, за историите на моите приятели, на вашите приятели, на всички хора.
    Не си мислете, че вълшебните приказки са само атрибут на щастливото детство, като бабините курабийки, като плюшената играчка, с която заспиваме, като люлеещия се стол конче, като игрите с куклите или с пластмасовите войници...
    Искаме или не, хората се раждат, за да претворят в живота си някоя приказка или пък няколко приказки.
    От хилядолетия - насам, все това правим и не се уморяваме да разиграваме различните сценарии, усвоени в течение на нашето детство.
    Върху главите на децата се изсипват купища сценарии и приказни, и митологични, и легендарни, и исторически, и литературни, и от басни...
    Още в най крехка възраст, всяко дете започва да отдава предпочитание на някаква определена история (или на някакви определени истории) и моли родителите си да му я (ги) разказват безброй пъти.
    Именно любимата приказка (или няколкото любими приказки) ще стане (станат) определяща (определящи) при формирането на неговия жизнен сценарий, именно тя (те), впоследствие, ще може (могат) да обясни (обяснят) психологически логиката на няговите постъпки.
    Не е трудно да се разбере коя е вашата приказка (могат да бъдат и няколко приказки!).
    Не се предоверявайте на паметта си, защото тя, нерядко, приема желаното за действително, за истинно, за истинско.
    Трябва да определите с кой персонаж (кои персонажи) от любимата ви история (любимите ви истории) се самоидентифицирате.
    Защото всеки герой разиграва, от векове насам, някаква точно определена социална роля...
    Спящата красавица живее в очакване да бъде открита от принца. Пепеляшка позволява на всички да я експлоатират. Червената шапчица се среща с вълка и... отказва да порастне, а баба й не желае да умре в старчески дом (затова, умират?) вълкът ги изяжда... Спартак не иска да умре като роб. Александър мечтае да стане велик пълководец. Али баба открива пещера, пълна със съкровища. Аладин открива вълшебна лампа и вълшебен пръстен, обитавани от духове, които му помагат. Златната рибка сбъдва три желания. Полубогът Ахил предпочита да умре млад и известен, отколкото стар и неизвестен. Той е почти безсмъртен, но бива улучен от отровна стрела в единственото незащитено място на тялото си петата. Одисей, с хитрост и измама, успява да превземе Троя и, след Троянската война, обикаля моретата, в продължение на много години. А в родината му, неговата вярна съпруга Пенелопа го чака. Парис трябва да даде златна ябълка на най красивата богиня (и да обиди останалите богини!). За награда, позволява му се да се сдобие с най красивата жена на света (за сметка на цар Менелай, който я губи!) и да убие почти безсмъртния Ахил. Най силният човек на света Херкулес трябва да извърши 12 подвига, даже, за малко, подпира небето, за да не се срути то върху Земята! Тезей се лута в критския Лабиринт, среща Минотавъра, убива го, а, с помощта на принцеса Ариадна, успява да излезе оттам. Отвлича я, а, после я изоставя, заради друга жена. Баба Яга живее в къща с кокоши крака, която може да се движи, а, освен това, вещицата може да лети, яхнала метла с дълга дръжка. Орфей трябва да изведе съпругата си Евридика от света на мъртвите, но без да се обръща назад. Нетърпелив да я види отново или невярващ, че тя се движи зад него, той проявява неблагоразумието да погледне назад и я губи. Лисицата успява да принуди гарвана да изграчи и да изтърве парченцето сирене, което е стиснал с клюна си, успява да накара болния вълк да я носи на гръб, открадва рибния улов от стареца, но не успява да достигне до гроздето и решава, че то е кисело... Иван Глупакът трябва да отиде неизвестно къде, да се срещне с неизвестен персонаж, да донесе неизвестно какво информация или предмет...
    И така нататък. И нататък така...
    Интересно е да се знае, че в реалния живот, хората, приели за свой пътеводител роли от една и съща приказка (легенда, мит, история, роман, басня...), рано или късно, неизменно се срещат един с друг. Така, в живота на красавицата винаги присъства едно чудовище, ужасно грозно, на външен вид, но добро по душа. Присъстват, също така, и слабият баща, заради когото красавицата тръбва да се пожертва да се прежали и да се омъжи за чудовището (или за жабока). До тази тройка се нареждат и алчните сестри, които виждаме и около Пепеляшка. Снежанка е обградена от най вярната стража седем джуджета, нейни върли фенове, които ще трябва да я отстъпят на мъжа, който успее да я съживи с целувка. Червената Шапчица задължително среща своя вълк (понякога не само един!).
    По любимите приказки е лесно да определим кои ще бъдат нашите житейски проблеми, кои ще бъдат нашите спътници в живота, но и какви стратегии и тактики за решаването на житейските си проблеми да изберем. Например, Снежната кралица ще играе ролята на фаталната жена (la femme fatale) в живота на мъжете, а Герда ще стопля вледенените мъжки сърца. Спящата красавица и Снежанка, от своя страна, ще спят, докато мъжа на мечтите им ги открие (за всеки влак има пътници, а, също така, и за всеки пътник има влак) и ги събуди с целувка. Чудовището (Звярът) и Жабокът ще чакат някоя принцеса да ги целуне, за да се превърнат в красиви принцове (без царство!). Крал Ричард I Лъвското Сърце ще иска да размени цялото си царство за един кон, с който да избяга от бойното поле, където армията му търпи поражение. Жана д Арк и Ивайло ще поведат своя народ срещу нашествениците и ще ги прогонят. Рицарите от ордена на Тамплиерите ще бъдат изгорени на клада, макар да са невинни. Жана д Арк също. Но, малко след това, проклятията им ще донесат мъщителната смърт на техните мъчители. Хари Потър и Пъг, един ден, ще порастнат и ще станат най великите магове във Вселената. Дон Кихот ще се бори с вятърни мелници, които ще му се привиждат като зли духове, демони и сарацини...
    Едно време, нашите предци са се отнасяли напълно сериозно към вълшебните истории. Чак до XVIII век, е било съвсем в реда на нещата, приказки да се разказват не само на децата, но и на възрастните. Днес, като че ли, тази традиция, постепенно, се завръща, във вид на новаторска... психотерапевтична практика, наречена приказкотерапия . Използването на приказките за решаването на лични проблеми е ново направление в психотерапията, но, както показва практиката много интересно и много перспективно.
    Приказката притежава психотерапевтичен ефект, тъй като в нея, абсолютно винаги, се намира изход от проблемната ситуация, а слабият или ощетеният герой, в края на повествуванието, се трансформира в силна, успяваща и самоатуализираща се личност.
    В някои случаи, е по полезно да представиш своята житейска история във вид на приказка, а не да търсиш готов приказен сценарий. Когато, по време на психотерапевтичен сеанс, на възрастен човек му предложат да измисли приказка за самия себе си, той тръгва по същия път, по който върви и всеки автор, от хилядолетия насам: разказва за нещата, които го вълнуват, които го огорчават, които го плашат най много, тоест за своите лични проблеми.
    Любопитен е фактът, че приказките, измислени от деца, не са толкова цветни много по реалистични са и рядко краят им завършва щастливо.
    Приказките на възрастните, често, изобщо нямат край нито добър, нито лош. Всъщност, краят им се натрапва от само себе си, както става и при приказките, но разказвачът не го вижда ясно. Или, по точно на него, от самото начало, не му достигат сили да приеме очевадното решение (очевадните решения) на проблема (проблемите) си.
    Но, рано или късно, събира смелост и поглежда истината в очите.
    Вашият избор на герой в ролевите компютърни игри или в ролевите книги игри дава възможност да нучите своите силни и слаби страни като воин и като приключенец.
    Можете да си изберете герой измежду следните типажи: варварин, гладиатор, горски елф, мрачен елф, джудже, вещица/магьосник, некромант, звероукротител, нинджа, монах/мъдрец, крадец... списъкът не претендира за изчерпателност.
    Животът може да се разглежда като реална приказка , като театър или като филм . Ролите, които играем са различни: учители и ученици, ергени и семейни, млади и стари, мъже и жени, деца и родители, богати и бедни, щастливи и нещастни, добри и зли... И така нататък... Допълнителни нюанси към тези роли прибавя изборът на някой приказен или друг персонаж, чийто живот ни служи за пример и, чийто жизнен опит ни помага да преодоляваме своите житейски трудности.
    Разбира се, не бива да забравяме, че не живеем нито в приказка, нито във филм, нито в минала историческа епоха, а - в настоящето. Откъдето следва, че всички сценарии и роли, които се намират в нашето съзнание, трябва да бъдат редактирани, с оглед на съвременната действителност.
    Приказкотерапията е част от литеартурната психотерапия. Наред с много други видове психотерапия (музикотерапия, рисувателна терапия, театрална терапия/терапевтичен театър, поезиотерапия, танцова терапия, игрова терапия, терапия чрез бойни изкуства и така нататък), тя е част от изкуствотерапията/арттерапията.
    Психотерапията е една много приятна паралелна терапия, която може да се прилага заедно с медикаментозната терапия или като самостоятелно лечение при множество психични, соматични (тоест - телесни) и психо соматични заболявания.
    Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!

    #2
    По този повод май тук му е мястото на този стар майтап. Сигурно го има в друга тема но просто няма начин да не го сложа

    Как биха разказали приказката за Червената шапчица:

    Едгар Алън По, Ърнест Хемингуей,
    Ги дьо Мопасан, O'Xенри,
    Джек Лондон, Ярослав Хашек,
    Оноре дьо Балзак, Mаксим Горки,
    Робърт Бърнс, Oскар Уайлд,
    Чарлз Дикенс, Ерих Мария Ремарк,
    Жак Превер, Йордан Радичков,
    Уйлям Шекспир, Лев Николаевич Толстой,
    Кърт Вонегът


    Едгар Алън По

    Край старата, мрачна, обвита в тайнствено-жесток воал гора , над която се носеха тъмни облаци зловонни изпарения и сякаш се чуваше злокобен звън на окови , в мистичен ужас живееше Червената шапчица.


    Ърнест Хемингуей

    Майката влезе. Тя постави на масата кошница. В кошницата имаше мляко, бял хляб и яйца.
    - Eто - каза майката.
    - Какво - попита Червената шапчица.
    - Ето това - каза майката - ще го занесеш на баба си.
    - Добре - каза Червената шапчица.
    - И си отваряй очите - каза майката - вълкът...
    - Да - каза Червената шапчица.
    Mайката гледаше как дъщеря й , която всички наричаха Червената шапчица, защото винаги ходеше с червена шапчица, излиза. И гледайки излизащата си дъщеря, майката помисли, че е много опасно да я изпраща сама в гората, и освен това тя помисли, че вълкът бе започнал отново да се появява насам, и като помисли така, тя усети, че започва да се тревожи.


    Ги дьо Мопасан

    Вълкът я срешна. Той я изгледа с оня особен поглед, който опитният парижки развратник хвърля на провинциалната кокетка, която все оше се преструва на невинна, ала той вярва на невинността й не повече от самата нея и вече сякаш вижда, как тя се разсъблича, как фустите и една по една падат, и тя остава само по риза, под която се очертават сладостните форми на тялото й.


    O'Xенри

    Червената шапчица се разтрепери. Тя беше сама. Тя беше сама, като палачинка между звездите, като гладиатор сред фармацевти, като сомнамбул в печка, като бастун в пустиня....


    Джек Лондон

    Ала тя беше достойна дъщеря на своята раса, в жилите й течеше силната кръв на белите покорители на света. Затова, без да й мигне окото, тя се нахвърли върху вълка, нанесе му един съкрушителен удар и го подкрепи с класически ъперкът.
    Вълкът страхливо побягна. Тя идеше след него със своята очарователна женска усмивка.


    Ярослав Хашек

    - Е, и какво направих? - мърмореше си вълкът - едно голямо лайно напpавих, това е...


    Оноре дьо Балзак

    Вълкът стигна до къщичката на бабата и потропа на вратата. Тази врата беше изработена през седемнадесетото столетие от неизвестен майстор. Той я беше изрязал от модерния по това време канадски дъб, беше и придал класическата четвъртита форма и я беше окачил на железни панти, които на времето си може да са били хубави, но сега ужасно скърцаха. По вратата нямаше никакви гравюри, шарки и орнаменти, само на долния десен ъгъл личеше драскотина, за която се разказваше, че Селостен дьо Шаварж, фаворит на Мария-Антоанерта и братовчед по майчина линия на детето на бабата на Червената шапчица е направил със собствената си шпора. Инак вратата беше съвсем обикновенна и затова няма да се спираме по подробно на нея.


    Mаксим Горки

    Бабата се изправи силна, смела и неустрашима и го погледна право в очите с изпепеляващ взор. Зърнал този остър поглед звярът с ужас помисли, че тази баба е така смела, защото е човек.
    - Какво искаш, Сиви, вълко? - попита бабата и думите и прозвучаха гордо.


    Робърт Бърнс

    - Кой хлопа в този късен час?
    - Аз хлопам - каза Вълчо.
    - Иди си. Всички спят у нас.
    - Не всички - каза Вълчо.
    - Не зная как си се решил!
    - Реших се - каза Вълчо.
    - Ти май си нещо наумил?
    - Май нещо - каза Вълчо.
    - Веднаж да минеш моя праг...
    - Да мина - каза Вълчо.
    - Утре ти ще дойдеш пак!
    - Ще дойда - каза Вълчо.
    - Ни дума никому за туй!
    - Ни дума - каза Вълчо.


    Oскар Уайлд

    Вълкът: Извинете вие не ми знаете името, но...
    Бабата: О, няма значение. В съвременното общество с най-добро име се ползват тези, които нямат име. С какво мога да ви услужа?
    Вълкът: Виждате ли .... Cъжалявам, но съм дошъл да ви изям.
    Бабата: Колко мило. Вие сте твърде остроумен джентълмен.
    Бабата: И това придава особен блясък на вашата духовитост.
    Вълкът: Радвам се, че не се отнасяте сериозно към факта, който току що ви съобщих.
    Бабата: Днес да се отнасяш сериозно към сериозните неща е проява на лош вкус.
    Вълкът: А към какво трябва да се отнасяме сериозно?
    Бабата: Разбира се към глупостите. Но вие сте непоносим!
    Вълкът: Кога един вълк е непоносим?
    Бабата: Когато прекалява с въпросите.
    Вълкът: А една жена?
    Бабата: Когато никой не може да я постави натясно.
    Вълкът: Много сте строга към себе си.
    Бабата: Разчитам на вашата дискретност.
    Вълкът: Имайте вяра. От мен няма да излезе нищо.
    (изяжда я)
    Бабата: ( от коpема на вълка ) Жалко, че избързахте. Tъкмо си бях приготвила една твърде приятна духовитост.


    Чарлз Дикенс

    Бедната Червена шапчица не знаеше, какво я очаква. Горкото дете. С каква обич, изписана по хубавото му личице, то отвори вратата, с какво ангелско изражение, то прекрачи прага на стаята, където вълкът, прикрил коварния си и зъл лик с ношната шапчица на бабата, очакваше поредната си жертва.


    Ерих Мария Ремарк

    - Ела при мен! - каза вълкът.
    Червената шапчица наля две чаши коняк (или ром, уиски, калвадос, сливова, джин, водка и пр.) и седна на леглото и вдишваха познатия дъх на коняка и т.н.... В този аромат имаше тъга и умора - тъгата и умората на гаснещата привечер. Конякът, ромът, джинът и т.н. беше самият живот.
    - Свършено е вече - каза тя. - Нямам вече на какво да се надявам повече. Аз нямам бъдеще.
    Вълкът мълчеше. Той беше съгласен с нея.


    Жак Превер

    Вълкът в зори
    ловци ще спрат,
    а в нощната тъма
    Камилен, смърт
    не знаен мрак, звезди,
    безброй съдби...
    защо ридаем
    аз и ти.


    Йордан Радичков

    - Ще седна и ще го убия този вълк, драги ми господине. Да не ми е името Спиридон, ако не го убия.
    - Ще го убие! - говореха ловците. - Лани сума вълци дойдоха от Турно Мъгурелски и от други места. Имаше и да убиваш, и да гониш, и пак да останат. А тоя взе, че ги уби всичките. А вълците от своя страна взеха, че умряха.
    А вълкът беше седнал и шиеше на една шевна машина " Сингер", има такива машини, та като го види ловецът да си рече: " Брей, то не било вълк, мамка му вълча, а баба Спиридоница ". Да рече тъй и да си иде.


    Уйлям Шекспир

    Действие 5. Сцена 2. Къщичката на бабата на Червената шапчица. Пред нея първи ловец с кучето си.

    ( двоуми се )

    - Да вляза или да не вляза? Туй е въпросът. Кое е по- добре - да вляза аз и вълка да убия или да си полегна аз, да си поспя? Легни, заспи и край. Да тук е спънката. Какво ще видя в този летен кратък сън? Да знай човек, че този сън прекъсва чувствата на гладния стомах, тогава би могъл...... Но този страх от нещо пред вълка, от таз затворена врата сковава мойте сетива...... Но стига! С тези мисли ставам аз страхливец и бледната мазилка на страха покрива с плесен и разяжда единственият цвят на смелостта. Е, хайде спри. Тез мисли прогони. Офелия, ти моя вярна кучка, ела и с мен за всеки случай ти бъди.


    Лев Николаевич Толстой

    Ловците убиха вълка и извадиха от корема му бабичката и Червената шапчица. От очите на малкото момиченце заструи лъчист поглед и то разбра, че това, което се случи не трябваше да се случва, а щом не трябваше да се случва, то нямаше да се случи, и то разбра, че това, което вършеше, мислеше и говореше, не бе това, което трябваше да върши, мисли и говори, и то реши, че от сега нататък ще върши, mисли и говори само това, което трябваше да върши, мисли и говори.


    Кърт Вонегът

    Майката на Червената шапчица беше голямя майсторка на баници. Нейните баници бяха сочни и мазни, сякаш правени с мазнината на всички тлъсти евреи убити през втората световна война. Тогава убиваха евреи с подобни цели. Така е то....
    Сега, като настана световния глад, защото китайците изядоха всичко, аз си спомням за тези баници и от устата ми текат лиги. Какво би станало, ако една от тези баници попадне сред американците? Според мен никой няма да я изяде, макар че всички умираме от глад. Ако една от тези баници попадне сред нас ние ще се самоизядем за нея.
    Але-хоп.
    Разбира се, подобни баници вече не съществуват. Аз ги припомних за да предизвикам лигите ви, защото зная - и вие сте засегнати от световния глад. Така е то...
    Але хоп.
    Червената шапчица беше секс-идеалът на глутницата. Когато тя се появи с баницата един вълк я надуши. Тръгна след нея. Този вълк бе проследен и от другите вълци. Винаги е така. Още по мое време, когато бях стар пръдльо. Още тогава, когато един вълк надушеше нещо, всички тичаха след него.
    Всъшност така се стигна до световния глад.До световния глад се стигна чрез голямото преяждане,но тук става дума за един друг черен понеделник, в който цените ( американските цени) нарастнаха.
    Але хоп.
    Всички вълци се скупчиха около Червената шапчица.Никой не искаше да я яде. Вълците си бяха изработили антитела против глада. Механизма на тези антитела им бе показан от китайците. Китайците и вълците по това време бяха най- добрите приятели. В много отношения между тях нямаше разлика и т.н.
    Та никой от вълците не ядеше Червената шапчица. Напротив, те само душеха чорапите и. Те бяха луди по тези чорапи. Те им миришеха приятно. Какво говоря, приятно, те изпитваха от тази миризма върховна наслада. И всеки от тях имаше ерекция. Така е то....
    В скоби, това бе средството, с което по-късно ги избиха китайците. Те пуснаха огромни количества Червени шапчици с подобни чорапи. Вълците бяха в див възторг. Но после китайците прибраха своите Червени шапчици с техните чорапи. Просто ги изпратиха на друга планета.Тогава вълците измряха от полов глад. Така е то....
    Але хоп.
    Но сега Червената шапчица изпитваше адски сърбеж от полиетиленовите си чорапи. Тя реши да ги събуе. Така и направи, И тогава вълците я изоставиха. Обидена от това тя изяде цялата баница и умря от преяждане. Така е то.

    Comment

    Working...
    X