Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Бихте ли воювали за България?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #76
    Лонганлон, може би малко различен смисъл влагаме в понятията, които използваме, та затова ще се опитам да се поясня.
    Според теб, съществува обективна външна реалност и множество субективни вътрешни реалности. Първата казано вкратце е материалният свят, съществуващ без връзка с нашите възприятия за него, мястото, което обитават материалните ни тела. Вторите са съзнанията на всеки отделен индивид. Всяко съзнание затваря в себе си лична Вселена, която е в някаква степен подобие на материалният обективен свят, изградено в резултат на субективен поглед върху него (или по-точно, върху достъпната за индивида част от материалният обективен свят). Под "субективен поглед" разбирам процес, в който се създава конструктивен модел, който отвътре изгражда подобие на външната реалност, така както се възприема от съзнанието на съответният индивид. И съответно, между външната обективна реалност и вътрешната, субективна, ти не виждаш възможност за каквато и да е комуникация или казано по-просто - предаване на информация. Всяко възприятие на външната реалност всъщност е субективно и не притежава чертите на обективната външна реалност.
    В този смисъл, според мен ти разглеждаш съзнанието като затворено сфероподобно пространство, в средата на което се намира вътрешният ти поглед (т.е., съсредоточието на твоето съзнание). Стените на тази сфера са огледални, така че всяко нещо, намиращо се във вътрешната реалност е достъпно само за твоят поглед и същевременно в нея не постъпва никаква външна "светлина". Естествено, доколкото личността все пак живее в обективния външен свят, то във вътрешната ти вселена постъпва някаква преработена информация от нея и в рамките на този метафоричен модел, мястото й е следното - вътрешният ти поглед едновременно се съчетава с външният - именно оттук постъпва информацията отвън и тя се преработва в съсредоточието на съзнанието ти и нейни слаби отблясъци постъпват навътре в личната ти вселена от нейния център. Като естествено, всеки опит да се разшири този поток се възприема като опит да се унищожи вътрешната вселена (процесът би бил подобен на взрив на звезда ).

    Моето възприятие на нещата, обаче, се отличава от описаното дотук.
    Първо, не съм съгласен със съществуването на отделна обективна реалност и отделни субективни реалности (или вътрешни и външни, каквато понятийна рамка също се използва). Съществува по скоро разнородна среда в рамките на която съсъществуват и си взаимодействат множество отделни лични светове, които заедно могат да образуват вселена (разбира се, стига да има наличен съответен независим наблюдател).
    Второ, естествено, че процесът на възприемане и участие в света е субективен дотолкова, доколкото преминава през моите сетива и разсъдък и те неизбежно изкривяват информацията по някакъв начин. Но тази субективност е по-скоро присъща на механиката на процеса, а не на предназначението му или пък на трансферираната информация. А основата е именно самата информация. Така че когато пиша че се опитвам да вместя по-голяма част от външната вселена в личния си свят имам предвид че се опитвам да възприемам света от много повече гледни точки освен личната си. И имам основание да вярвам, че това е възможно, защото процесите на формиране на личните светове са сходни и повечето такива светове постоянно си взаимодесйтват и комуникират. Възможно е по един или друг начин качеството на този комуникационен процес, както и интензивността му да бъдат повишени. Т.е., става въпрос за разширяване на частта от света до която моето съзнание има достъп.
    Ако прибягна до използвания вече метафоричен модел, аз възприемам съзнанието си като "плаващо зрение", което гледа наоколо и постоянно наблюдава, извъртайки се в една или друга посока. Съответно, това, което то наблюдава е външният свят, така както го описах по-горе. В този смисъл, продължавайки метафоричния модел, моето съзнание е като сфера, която е полупрозрачна и пропуска част от външния свят вътр в себе си. Но съсредоточието на съзнанието ми е по стените на сферата и е обърнато навън, а не навътре. А личният ми свят (т.е., субективността, която привнасям във външния свят) има за свой извор вътрешната част на сферата, но "полепва" по външната, изменяйки я тук и там (най-вече оптично).
    В този смисъл, винаги ние възприемаме част от една и съща вселена, въпросът е, че имаме достъп само до част от нея и има нюансни разлики в начините, по които я възприемаме и описваме. Но въпросът е в това колко голям и широк (образно казано) е делът на света, който познаваме и доколко възпиремаме чуждите погледи върху него.

    Така че центърът на моята вселена е непостоянен или по-точно - тя има множество центрове с различна концентрираност и интензитет на личното ми присъствие и интерес. А съзнанието ми е само един от наблюдателите и строителите на моят свят, който по този начин е поне отчасти отворен навън. В този симсъл, аз не възпиремам личния си свят като затворен и смятам, че външният свят е малко или много достъпен за опознаване, а чрез съчетаването на множество погледи на различни съзнания (т.е., съвместяване на личните светове в надсъзнанийни структури) е възможно дори изграждането или промяната на външния свят. Т.е., обективната външна реалност на ниво съзнание е въпрос на конструкция и реконструкция .

    Що се отнася до основната насоченост на темата, то едва ли бих участвал във война само заради една безсъдържателна клетва, която се "дава" по задължение (понятието "дава" не е много подходящо в случая, та азтова и пребивава в кавички ).

    Comment


      #77
      хм, не знам защо се изразяваш картинно и описваш философски и морални термини с материални предмети (сфери и т.н.), но мен те само ме объркват. струва ми се, че схванах същността на личната ти философия, но не мога да съм сигурен :o , тъй като мисленето ми е абстрактно, а не обектно ориентирано. така, че ако може, би ли я обяснил още веднъж, но без картинното онагледяване.

      Comment


        #78
        Ок, ще се опитам (като опит за оправдание - подобно онагледяване и въобще използването на метафори винаги ми са се стрували по-добър начин за изразяване на подобни същности - абстракните понятийни системи имат неприятното свойство да се тълкуват много различно от различните люде).

        Разделянето на Вселената (за удобство използвам това понятие, като под него в този случай разбирам целият материален и в този смисъл, външен за съзнанието ни, свят) на обективна/субективни ми се вижда неоправдано поради следните причини:
        * няма съзнание, което да обема целият материален свят или което да го наблюдава, та следователно използването по отношение на него на понятия като обективен или субективен губи смисъл. Светът съществува сам по себе си и естествено е непознаваем за никое съзнание в пълнотата му (което обаче съвсем не изключва частичното познание).
        * всяко съзнание (дори и без да изключваме патологиите) основно възприема материалният свят и се изгражда в процеса на взаимодействие с него. В този смисъл, безсмилено е да говорим за субективност на материалния свят, а по-скоро следва да смятаме съвкупността от съзнания за множество от обособени части от света. Съзнанието не е външно за материалният свят, а по-скоро е част от него. Същото важи и за личността ни.
        Съзнанието ни, естествено, има склонността да възприема само част от света в даден момент от време и да осмисля и преработва тази част в процеса на взаимодействие с контактната час от света. Несъмнено, в този процес се формира някаква субективност, присъща единствено на личността ни, но тя в никакъв случай не е отделна от материалния свят, а по-скоро е пряко свързана и постоянно си взаимодейства различно интензивно с него. В този смисъл, светът е отчасти познаваем и което е по-важно - това познание може да бъде споделяно с останалите съзнания чрез комуникация (най-общо - процес на предаване на информация).
        Големи области и дялове от личния или субективен свят, присъщ на съзнанието, освен това се явяват общи за голям брой съзнания, а и самите процеси са сходни по характер и произход, което обуславя възможността за ефективна комуникация и споделяне на света.
        Всичко това накратко означава, че аз възприемам личността си като част от света (а съвсем не като отделна от него същност, която евентуално може да разчитана присъствиесама в себе си само докато съществува, което полага съществуването като основна ценност) и в този свят обитават множество подобни личности. Съответно, Вселената, възприемана по описания начин, заема централно място в личния ми свят и познаването и действието в нейните рамки е основна ценност. А това действие несъмнено ме поставя в една рамка с определен брой други личности, с които отчасти споделяме сходни дялове от Вселената и действия/взаимодействия в нея. В този смисъл, тази съвкупност представлява определена ценност, наред със собествената ми личност, както и със системата от взаимоотношения. Тази ценностна система в никакъв случай няма постоянен връх в лицето на моето съществуване - нещо повече, голяма част от нея ще продължи да съществува и след смъртта ми, под формата на превърнатите мои действия в света, ефектът от взаимодействията ми с него и най-вече сходните или идентични части от личността ми с тези на други личности. Разбира се, това означава, че по-голямата част от личната ми памет ще се изгуби - това са всички мои емоции, интроспективни размишления, несбъднати алтернативи на поведение/решение и т.н. Но по-важното е, че тя така или иначе се губи постоянно - постоянно живеейки аз предпочитам дадена линия на поведение, по този начин умъртвявайки други разклонения на личността ми. Постоянно живейки губим част от спомените си интензитета и въздействието им или ги преосмисляме и променяме. В крайна сметка, съмртт е абсолютно неизбежна а с нея определено ще се изгуби цялата тази част от личността ми, която не е е запазена по някакъв друг начин. Но пък несъмнено (особено като се имат предвид определени ограничения на вариациите, както и сходства в организацията на системите) сред множеството личности има достатъчен брой, които изпитват сходни емоции и преживяват сходни ситуации, което всъщност означава, че дори и тази относително уникална част не се губи напълно, а постоянно някъде се възпроизвежда в една или друга форма.
        Връщайки се към изходния въпрос, всичко това ми позволява при нужда да разполагам със собественото си съществуване като разменна монета. И ако се наложи мога да го разменя срещу светът, такъв какъвто го харесвам. Именно защото ще се надявам, че в този свят, дори и моята личност да липсвна, ща има необходимите основания за възникването на сходни емоции, гелдища и личности. Нещо като усложнен начин за запазване на мисловен геном .

        Comment


          #79
          по-ясен не можеше и да бъдеш.

          ако мога да обобщя с две думи, докато ти приемаш съществуването си като част от съществуването на вселената, аз приемам съществуването на вселената като част от моето собствено.

          твоят възглед е обоснован с безспорното съществуване на вселената и след смъртта ни, а моят - със безспорната загуба на интерес от моя страна към въпросната вселена след смъртта.

          прав ли съм?

          Comment


            #80
            Да, напълно .

            Comment


              #81


              и пак не е много сигурно

              Comment


                #82
                Е, спама поне е сигурен :lol:
                albireo написа
                ...в този форум... основно е пълно с теоретици, прогнили интелигенти и просто кръчмаро-кибици...

                Comment


                  #83
                  aaaaa в думите до тук е събрана многовековна мъдрост

                  Comment


                    #84
                    otgovarqm napravo na temata:S YDOVOLSTVIE!!!
                    ...Българите това е народът,който имаше всичко което е пожелавал,народ в който е придобивал титли онизи който е купувал благородството си с кръвта на неприятеля,народ при който бойното поле прославя рода,понеже у тях без колебание за по-благороден се смята ония,чието оръжие е било окървавено повече в сражение...

                    Comment


                      #85
                      въпросът е не толкова дали, а защо или защо не.

                      Comment


                        #86
                        от тезите до тук изниква един въпрос , да ли човек които напуска средата си ( вселената която го е създала ) и попопада в друга среда ще се промени малко или много .

                        това много зависи от ценостите и разбиранията на човек :!: :?: :!:

                        как ще убедите Хитър Петър да иде да се бие , или
                        как ще убедите Баи Ганьо да не иде да се бие ,

                        да не говорим за Радка Пиратка

                        Comment


                          #87
                          На 20 този месец съм при военните... и ако на изпитите съм се провалил. Е, тогава ще разгледам реките Тигър и Ефрат...
                          "Мисля, това което казвам, но неказвам, това което мисля"

                          И други затворници
                          нека четат пред вратите
                          нашата памет остъклена
                          с надпис:"Всички отидоха на Фронта!"


                          Comment


                            #88
                            Рамщайн, големият въпрос е по-скоро дали въобще е възможно "да напуснеш собствената си вселена", а не толкова дали ще се промениш в резултат на това (последното е повече от сигурно). Разбира се, човек постоянно се променя по един или друг начин, но това става бавно и е трудно доловимо. Ако обаче се окажеш в гранична ситуация от какъвто и да е вид, промяната може да е доста по-забележима или дори драстична. Това, разбира се, зависи от това как точно е устроена личната ти информационна среда.

                            Comment


                              #89
                              двете краиностти изглежда не са наи-доброто решение , както и някакво междинно положение зависещо от случаиноста .

                              накъкав баланс бил наи-удачен .

                              не трябва да се приема , че всичко е незаменимо , както и не трябва да се отхвърля много лесно дадено нещо .

                              колко и да не се приема има и един инстинк за съмосахранение които е бил решаващ в много ситуации .

                              Comment

                              Working...
                              X