Притежавате ли комуникативни умения, комуникативна култура?
Предлагам на вниманието ви тест, разработен от американския психолог Уилиам МакКлейн.
Неговият тест се състои от две части, предназначени да проверят вашите комуникативни умения, както в ролята на говорещ,
така - и в ролята на слушател.
Отговорете на всеки въпрос от двете части с Да. или с Не. !
Или пък - с + и - ...
Част първа.
Притежавате ли умения за правилно речево изразяване?
1. Когато говорите, следите ли дали вашият слушател ви разбира правилно?
Подбирате ли думите си по такъв начин, че те да съответстват на комуникативната подготовка на вашия слушател? Изработвате ли своя комуникативна стратегия, която да приложите, по време на разговора?
2. Обмисляте ли изказванията си, преди да ги изречете на глас?
3. Изказвате ли се в достатъчно кратка форма?
С други думи конкретизирате ли, без да локумизирате?
5. Ако слушателят не ви зададе въпрос, след като сте изказали нова мисъл, считате ли, че той ви е разбрал?
6. Достатъчно ясно ли се изразявате?
Следите ли вашите изказвания да са смислово конкретни, а не двусмислени? Трябва да внимавате с полисемантичността (многозначността) на думите.
7. Считате ли, че разбирате мислите на събеседника си и, затова, не му задавате въпроси, целящи да си ги изясните?
8. Различавате ли научно достоверните факти от личните мнения и от коментарите на събеседника си?
9. Свързвате ли в единно цяло мислите си, преди да се изкажете, за да не звучат те несвързано?
10. Засилвате ли противодействието на събеседника си, като оспорвате неговите аргументи?
11. Стараете ли се да убедите своите събеседници да се съгласяват с вас за всичко?
12. Поощрявате ли въпросите на слушателите си?
13. Използвате ли, в речта си, професионална терминология, неразбираема за вашите събеседници?
14. Изразявате ли се вежливо?
15. Правите ли, съзнателно, малки паузи, в своята реч, за да дадете възможност на своите слушатели да си запишат, да осмислят, да разберат вашите думи, да ви зададат въпроси?
16. Следите ли какво впечатление създават вашите думи на слушателя ви, дали той ви слуша внимателно?
Това е необходимо, за да можете да променяте комуникативната си стратегия, адекватно на реакциите на събеседника ви.
17. По време на разговор, обръщате ли се към своя събеседник, изричайки името му?
Надявам се да сте отговорили на въпросите бързо, искрено и, без да се замисляте какъв отговор би ви характеризирал в по добра светлина.
Печелите по една точка на всеки положителен отговор на въпроси:
1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 12, 14, 15, 16, 17.
Печелите по една точка и за всеки отрицателен отговор на въпроси:
5, 7, 10, 11, 13.
Ако сте набрали 15 17 точки, това означава, че вие притежавате завидни умения за речево изразяване. Ама, наистина ли успявате да постигнете всичко това в общуването си с другите или, просто, знаете (вече), че така трябва ?
Ако сте набрали 9 14 точки, това означава, че вие притежавате добри комуникативни умения, но, все още, има над какво да поработите.
Това важи с още по голяма сила за тези, които са набрали 0 8 точки.
Част втора
Умеете ли да слушате и да разбирате събеседника си?
1. Изчаквате ли събеседника си да спре да говори и да ви даде възможност да се изкажете?
2. Бързате ли да вземете решение, още преди да сте разбрали напълно проблема, който обсъждате?
3. Слушате ли само това, което ви допада?
4. Пречат ли ви да слушате различни емоционални бариери?
5. Отклонявате ли вниманието си, когато вашият събеседник ви говори?
6. Случва ли ви се да запомняте, вместо основни моменти от съдържанието на разговора, някакви други, несъществени?
7. Пречат ли ви да слушате събеседника си различни предубеждения?
8. Преставате ли да слушате събеседника си, когато срещнете затруднение в разбирането на това, което той ви говори?
9. Понякога, докато слушате събеседника си, заемате ли негативна позиция спрямо личността на говорещия, спрямо неговото мнение, негови коментари или спрямо темата, по която говорите?
10. Може би, понякога, само се преструвате, че слушате, а, в действителност, се намирате на хиляди километри далеч от събеседника си?
11. Опитвате ли се да се поставите на мястото на говорещия, за да разберете защо той говори точно това или точно така?
12. Вземате ли предвид възможността вие и говорещият да обсъждате, всъщност, различни проблеми?
13. Следите ли дали вие и говорещият не влагате различен смисъл в някои думи и изрази?
14. Опитвате ли се да изясните дали, в действителност, вашият спор е предизвикан от различие в гледните ви точки или пък от различна постановка на въпроса?
15. Избягвате ли погледа на събеседника си, гледйки встрани от него, докато го слушате?
16. Появява ли се у вас непреодолимо желание да прекъснете говорещия, за да вмъкнете свое изказване в рамките на неговото, да изпреварите изводите, които му предстои да направи?
17. Когато вашият събеседник говори за сериозни и важни неща, вие опитвате ли се да разкажете някакви смешни историйки, вицове или шеги?
18. По време на разговора, вие поглеждате ли често към часовника си?
Печелите по една точка на всеки отрицателен отговор на въпроси:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 15, 16, 17, 18.
Печелите по една точка и за всеки положителен отговор на въпроси:
11, 12, 13, 14.
Ако сте набрали 15 18 точки, това означава, че вие сте прекрасен събеседник слушател. Ама, наистина ли успявате да постигнете всичко това в общуването си с другите или, просто, знаете (вече), че така трябва ?
Ако сте набрали 9 14 точки, това означава, че вие сте добър слушател, но, все още, има какво да усъвършенствате.
Ако сте набрали 0 8 точки, вие, непременно, трябва да положите сериозни усилия за придобиване на по висока комуникативна култура.
Това добре, но какво трябва да направите?
Този тест може да ви послужи за чудесно начало в тази посока.
Уменията за общуване са свързани с уменията за слушане и за разбиране на събеседника, с уменията за убеждаването му в нашата позиция.
Един неумело общуващ учител не може да бъде полезен за своите ученици.
Предлагам на вниманието ви тест, разработен от американския психолог Уилиам МакКлейн.
Неговият тест се състои от две части, предназначени да проверят вашите комуникативни умения, както в ролята на говорещ,
така - и в ролята на слушател.
Отговорете на всеки въпрос от двете части с Да. или с Не. !
Или пък - с + и - ...
Част първа.
Притежавате ли умения за правилно речево изразяване?
1. Когато говорите, следите ли дали вашият слушател ви разбира правилно?
Подбирате ли думите си по такъв начин, че те да съответстват на комуникативната подготовка на вашия слушател? Изработвате ли своя комуникативна стратегия, която да приложите, по време на разговора?
2. Обмисляте ли изказванията си, преди да ги изречете на глас?
3. Изказвате ли се в достатъчно кратка форма?
С други думи конкретизирате ли, без да локумизирате?
5. Ако слушателят не ви зададе въпрос, след като сте изказали нова мисъл, считате ли, че той ви е разбрал?
6. Достатъчно ясно ли се изразявате?
Следите ли вашите изказвания да са смислово конкретни, а не двусмислени? Трябва да внимавате с полисемантичността (многозначността) на думите.
7. Считате ли, че разбирате мислите на събеседника си и, затова, не му задавате въпроси, целящи да си ги изясните?
8. Различавате ли научно достоверните факти от личните мнения и от коментарите на събеседника си?
9. Свързвате ли в единно цяло мислите си, преди да се изкажете, за да не звучат те несвързано?
10. Засилвате ли противодействието на събеседника си, като оспорвате неговите аргументи?
11. Стараете ли се да убедите своите събеседници да се съгласяват с вас за всичко?
12. Поощрявате ли въпросите на слушателите си?
13. Използвате ли, в речта си, професионална терминология, неразбираема за вашите събеседници?
14. Изразявате ли се вежливо?
15. Правите ли, съзнателно, малки паузи, в своята реч, за да дадете възможност на своите слушатели да си запишат, да осмислят, да разберат вашите думи, да ви зададат въпроси?
16. Следите ли какво впечатление създават вашите думи на слушателя ви, дали той ви слуша внимателно?
Това е необходимо, за да можете да променяте комуникативната си стратегия, адекватно на реакциите на събеседника ви.
17. По време на разговор, обръщате ли се към своя събеседник, изричайки името му?
Надявам се да сте отговорили на въпросите бързо, искрено и, без да се замисляте какъв отговор би ви характеризирал в по добра светлина.
Печелите по една точка на всеки положителен отговор на въпроси:
1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 12, 14, 15, 16, 17.
Печелите по една точка и за всеки отрицателен отговор на въпроси:
5, 7, 10, 11, 13.
Ако сте набрали 15 17 точки, това означава, че вие притежавате завидни умения за речево изразяване. Ама, наистина ли успявате да постигнете всичко това в общуването си с другите или, просто, знаете (вече), че така трябва ?
Ако сте набрали 9 14 точки, това означава, че вие притежавате добри комуникативни умения, но, все още, има над какво да поработите.
Това важи с още по голяма сила за тези, които са набрали 0 8 точки.
Част втора
Умеете ли да слушате и да разбирате събеседника си?
1. Изчаквате ли събеседника си да спре да говори и да ви даде възможност да се изкажете?
2. Бързате ли да вземете решение, още преди да сте разбрали напълно проблема, който обсъждате?
3. Слушате ли само това, което ви допада?
4. Пречат ли ви да слушате различни емоционални бариери?
5. Отклонявате ли вниманието си, когато вашият събеседник ви говори?
6. Случва ли ви се да запомняте, вместо основни моменти от съдържанието на разговора, някакви други, несъществени?
7. Пречат ли ви да слушате събеседника си различни предубеждения?
8. Преставате ли да слушате събеседника си, когато срещнете затруднение в разбирането на това, което той ви говори?
9. Понякога, докато слушате събеседника си, заемате ли негативна позиция спрямо личността на говорещия, спрямо неговото мнение, негови коментари или спрямо темата, по която говорите?
10. Може би, понякога, само се преструвате, че слушате, а, в действителност, се намирате на хиляди километри далеч от събеседника си?
11. Опитвате ли се да се поставите на мястото на говорещия, за да разберете защо той говори точно това или точно така?
12. Вземате ли предвид възможността вие и говорещият да обсъждате, всъщност, различни проблеми?
13. Следите ли дали вие и говорещият не влагате различен смисъл в някои думи и изрази?
14. Опитвате ли се да изясните дали, в действителност, вашият спор е предизвикан от различие в гледните ви точки или пък от различна постановка на въпроса?
15. Избягвате ли погледа на събеседника си, гледйки встрани от него, докато го слушате?
16. Появява ли се у вас непреодолимо желание да прекъснете говорещия, за да вмъкнете свое изказване в рамките на неговото, да изпреварите изводите, които му предстои да направи?
17. Когато вашият събеседник говори за сериозни и важни неща, вие опитвате ли се да разкажете някакви смешни историйки, вицове или шеги?
18. По време на разговора, вие поглеждате ли често към часовника си?
Печелите по една точка на всеки отрицателен отговор на въпроси:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 15, 16, 17, 18.
Печелите по една точка и за всеки положителен отговор на въпроси:
11, 12, 13, 14.
Ако сте набрали 15 18 точки, това означава, че вие сте прекрасен събеседник слушател. Ама, наистина ли успявате да постигнете всичко това в общуването си с другите или, просто, знаете (вече), че така трябва ?
Ако сте набрали 9 14 точки, това означава, че вие сте добър слушател, но, все още, има какво да усъвършенствате.
Ако сте набрали 0 8 точки, вие, непременно, трябва да положите сериозни усилия за придобиване на по висока комуникативна култура.
Това добре, но какво трябва да направите?
Този тест може да ви послужи за чудесно начало в тази посока.
Уменията за общуване са свързани с уменията за слушане и за разбиране на събеседника, с уменията за убеждаването му в нашата позиция.
Един неумело общуващ учител не може да бъде полезен за своите ученици.
Comment