Високо, високо...
Авиационната медицина откроява два основни врага за здравето - голямата височина и голямата скорост.
Кои органи се влияят?
- Мозък - големи положителни претоварвания водят до слизане на кръвта към корема и краката. Мозъкът се обезкръвява, а ако претоварването е продължително или с голяма стойност, то може да доведе до загуба на съзнание. При отрицателни претоварвания има приток на кръв към главата, което може да доведе до спукване на кръвоносен съд.
- Очи - при големи претоварвания намалява цветоусещането, стига се до сив образ. -- Сърце - намаленият приток на кислород и големите претоварвания влияят на пулса и кръвното налягане.
- Дробове - пак по същите причини дишането се затруднява.
На 20 април при полет със самолет Чесна 210А загива пилотът изпитател Скот Кросфилд. Тази новина мина почти незабелязано, доколкото инциденти с малки самолети не са рядкост. Необичайното в случая е възрастта и биографията на Кросфилд. Той загива на 84-годишна възраст, а в историята на авиацията е известен като тест пилота, който пръв преминава считаните за немислими скорости от 2 Mach - два пъти скоростта на звука. На 20 ноември 1953 г., пилотирайки изпитателния апарат Skyrocket, Скот Кросфилд постига рекордните 1291 мили в час (около 2065 км/ч). Кросфилд е шеф пилот на програмата X-15 на НАСА в авиобазата Едуардс в Калифорния, преди тя да бъде прекратена през 1960 г. В едно свое интервю той казва, че е започнал да лети едва 12-годишен, още през далечната 1933 г. Пенсионира се 60 години по-късно - през 1993 г., но до смъртта му продължава да лети с едномоторната Чесна 210А , което със сигурност е един от рекордите за авиационно дълголетие. В същото време въпросът, който възниква покрай трагичната гибел на пилота ветеран, обаче е далеч по-съществен: колко бързо и колко високо може да издържи човешкият организъм? Оказва се, че много...
Още в зората на авиацията хората установили, че колкото повече нарастват скоростта и височината, толкова повече способностите на организма да издържа на тези натоварвания намаляват. Това довело до разработка на закрити кабини на самолетите, които впоследствие били херметизирани, така че да изолират изцяло пилота от външната среда. Ерата на пилотите с бонета и веещи се бели шалчета свършила - дошла реактивната авиация с нейните огромни претоварвания, скорости и височини. Костюмите на пилотите станали почти като скафандри, а седалките се превърнали в катапултни кресла. И всичко това с една цел - оцеляване.
Медицината установила, че общото здравословно състояние на човек и физическите му данни са от решаващо значение за това как се справя във въздуха. Затова и приемните изпити в училищата за военни пилоти са жестоки - имат за цел да отсеят тези, за чието обучение има смисъл да се харчат пари. С последващи тренировки (въртене в центрофуги и т.н.) и упражнения за самоконтрол по време на полет курсантите се приучват да издържат продължителни претоварвания, до 6-7 по-големи от земната гравитация (G). Установено е също така, че пилотът, който управлява самолета, издържа по-добре претоварванията, отколкото вторият пилот или пътниците (ако има такива). Това е заради концентрацията и факта, че мозъкът му е подготвен за манев*рите в по-голяма степен. Най-добрият начин обаче си остава редовната летателна подготовка - летците постепенно се адаптират към претоварванията и добиват увереност в оценката на състоянието си и взимането на адекватни решения.
За справяне с предизвикателствата на височината и ускорението помагат и противопрето-варващите костюми чието основно предназначение е да препятстват преместването на кръвта от горната към долната половина на тялото по време на резки маневри на самолета. Това става посредством маншети камери, съединени помежду им, които плътно покриват корема и краката. В тях постъпва въздух от автомат за налягане, когато ускорението достигне величина от 1.7 G и се увеличава, докато стигне 600 НР (хектопаскала), което е горната граница. Така с равномерно притискане в долната част на тялото се препятства слизане на кръвта в него.
Теоретично човек може да издържи и на претоварвания, по-големи от 10G, но само в продължение на няколко секунди. Това обикновено става, когато е задействана системата за аварийно напускане на самолета, известна с простото име катапултно кресло. Катапултните кресла се появяват заради увеличаването на скоростите в авиацията (най-вече бойната), които още през 30-те години на миналия век преминават бариерата от 600 км/ч - скорост, при която практически е невъзможно да се напусне самолетът. При нея силата на въздушната струя превишава с 15 пъти теглото на летеца. При 1500 км/ч тази стойност достига 155. Освен това при скорост на струята 600 км/ч усещането е само болка, а при скорости над 850 км/ч вече се появяват кръвоизливи и увреждания по открити части на тялото. Това налага напускането на машината да става по начин, който да гарантира на пилота оцеляване, за което и са проектирани катапултните кресла. Пос*ледното ефектно спасяване , заснето от фоторепортери, беше на тест пилота на Сухой Вячеслав Аверянов, който по време на изпълнение на фигурен пилотаж през 2001 г. на авиосалона в Бурже, Франция, удари опашката на самолета в пистата, успя да го издигне отново и катапултира.
Друг фактор, който се отчита в авиационната медицина, е височината - като правило с нарастването й условията за живот намаляват. Така на височини над осем хиляди метра съдържанието на кислород намалява драстично, което налага подаване на кислород посредством маска. Друг фактор, който трябва да се отчита, е, че с увеличаването на височината намалява налягането, а течностите кипят при по-ниска температура. Така теоретично, ако човек се намира на 19 хиляди метра, течностите на тялото му ще кипнат при температура... 37 градуса. Това явление е познато като височинно-тъканен емфизем. За човешкия организъм това на практика значи смърт.
Какво прави G?
Ускорението на сърдечната дейност е правопропорционално на ускорението (G).
4G - 150 удара в минута 5.8G - 155 удара в минута 6.2G - 160 удара в минута 7.2G - 170 удара в минута Максимални претоварвания, при които човек може да извършва волеви движения:
Крака - 3-5G Глава - 4G Ръце - 6-8G
вестник "Капитал"
Авиационната медицина откроява два основни врага за здравето - голямата височина и голямата скорост.
Кои органи се влияят?
- Мозък - големи положителни претоварвания водят до слизане на кръвта към корема и краката. Мозъкът се обезкръвява, а ако претоварването е продължително или с голяма стойност, то може да доведе до загуба на съзнание. При отрицателни претоварвания има приток на кръв към главата, което може да доведе до спукване на кръвоносен съд.
- Очи - при големи претоварвания намалява цветоусещането, стига се до сив образ. -- Сърце - намаленият приток на кислород и големите претоварвания влияят на пулса и кръвното налягане.
- Дробове - пак по същите причини дишането се затруднява.
На 20 април при полет със самолет Чесна 210А загива пилотът изпитател Скот Кросфилд. Тази новина мина почти незабелязано, доколкото инциденти с малки самолети не са рядкост. Необичайното в случая е възрастта и биографията на Кросфилд. Той загива на 84-годишна възраст, а в историята на авиацията е известен като тест пилота, който пръв преминава считаните за немислими скорости от 2 Mach - два пъти скоростта на звука. На 20 ноември 1953 г., пилотирайки изпитателния апарат Skyrocket, Скот Кросфилд постига рекордните 1291 мили в час (около 2065 км/ч). Кросфилд е шеф пилот на програмата X-15 на НАСА в авиобазата Едуардс в Калифорния, преди тя да бъде прекратена през 1960 г. В едно свое интервю той казва, че е започнал да лети едва 12-годишен, още през далечната 1933 г. Пенсионира се 60 години по-късно - през 1993 г., но до смъртта му продължава да лети с едномоторната Чесна 210А , което със сигурност е един от рекордите за авиационно дълголетие. В същото време въпросът, който възниква покрай трагичната гибел на пилота ветеран, обаче е далеч по-съществен: колко бързо и колко високо може да издържи човешкият организъм? Оказва се, че много...
Още в зората на авиацията хората установили, че колкото повече нарастват скоростта и височината, толкова повече способностите на организма да издържа на тези натоварвания намаляват. Това довело до разработка на закрити кабини на самолетите, които впоследствие били херметизирани, така че да изолират изцяло пилота от външната среда. Ерата на пилотите с бонета и веещи се бели шалчета свършила - дошла реактивната авиация с нейните огромни претоварвания, скорости и височини. Костюмите на пилотите станали почти като скафандри, а седалките се превърнали в катапултни кресла. И всичко това с една цел - оцеляване.
Медицината установила, че общото здравословно състояние на човек и физическите му данни са от решаващо значение за това как се справя във въздуха. Затова и приемните изпити в училищата за военни пилоти са жестоки - имат за цел да отсеят тези, за чието обучение има смисъл да се харчат пари. С последващи тренировки (въртене в центрофуги и т.н.) и упражнения за самоконтрол по време на полет курсантите се приучват да издържат продължителни претоварвания, до 6-7 по-големи от земната гравитация (G). Установено е също така, че пилотът, който управлява самолета, издържа по-добре претоварванията, отколкото вторият пилот или пътниците (ако има такива). Това е заради концентрацията и факта, че мозъкът му е подготвен за манев*рите в по-голяма степен. Най-добрият начин обаче си остава редовната летателна подготовка - летците постепенно се адаптират към претоварванията и добиват увереност в оценката на състоянието си и взимането на адекватни решения.
За справяне с предизвикателствата на височината и ускорението помагат и противопрето-варващите костюми чието основно предназначение е да препятстват преместването на кръвта от горната към долната половина на тялото по време на резки маневри на самолета. Това става посредством маншети камери, съединени помежду им, които плътно покриват корема и краката. В тях постъпва въздух от автомат за налягане, когато ускорението достигне величина от 1.7 G и се увеличава, докато стигне 600 НР (хектопаскала), което е горната граница. Така с равномерно притискане в долната част на тялото се препятства слизане на кръвта в него.
Теоретично човек може да издържи и на претоварвания, по-големи от 10G, но само в продължение на няколко секунди. Това обикновено става, когато е задействана системата за аварийно напускане на самолета, известна с простото име катапултно кресло. Катапултните кресла се появяват заради увеличаването на скоростите в авиацията (най-вече бойната), които още през 30-те години на миналия век преминават бариерата от 600 км/ч - скорост, при която практически е невъзможно да се напусне самолетът. При нея силата на въздушната струя превишава с 15 пъти теглото на летеца. При 1500 км/ч тази стойност достига 155. Освен това при скорост на струята 600 км/ч усещането е само болка, а при скорости над 850 км/ч вече се появяват кръвоизливи и увреждания по открити части на тялото. Това налага напускането на машината да става по начин, който да гарантира на пилота оцеляване, за което и са проектирани катапултните кресла. Пос*ледното ефектно спасяване , заснето от фоторепортери, беше на тест пилота на Сухой Вячеслав Аверянов, който по време на изпълнение на фигурен пилотаж през 2001 г. на авиосалона в Бурже, Франция, удари опашката на самолета в пистата, успя да го издигне отново и катапултира.
Друг фактор, който се отчита в авиационната медицина, е височината - като правило с нарастването й условията за живот намаляват. Така на височини над осем хиляди метра съдържанието на кислород намалява драстично, което налага подаване на кислород посредством маска. Друг фактор, който трябва да се отчита, е, че с увеличаването на височината намалява налягането, а течностите кипят при по-ниска температура. Така теоретично, ако човек се намира на 19 хиляди метра, течностите на тялото му ще кипнат при температура... 37 градуса. Това явление е познато като височинно-тъканен емфизем. За човешкия организъм това на практика значи смърт.
Какво прави G?
Ускорението на сърдечната дейност е правопропорционално на ускорението (G).
4G - 150 удара в минута 5.8G - 155 удара в минута 6.2G - 160 удара в минута 7.2G - 170 удара в минута Максимални претоварвания, при които човек може да извършва волеви движения:
Крака - 3-5G Глава - 4G Ръце - 6-8G
вестник "Капитал"
Comment