Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Национализмът

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Национализмът

    Проявил се към края на XVIII век в интелектуалния и политически живот на Европа, национализмът се явява като общоевропейско културно и политическо движение, насочено към разкриване на националната самоличност, към нови социални структури и дори към нови форми на търговски и културни контакти между отделните райони, нации и държави. Това означава, че раждането на нациите – въпрос още нерешен напълно в световната историография - трябва да се възприема като политически, социален и културен процес, а създадените национални държави – като социално-етнически организми, които олицетворяват идеята за политическо единство и независимост. В областта на политическото действие идеите на национализма съчетават по-ранните схващания за необходимостта от създаване на единна централизирана национална държава с идеите за народен суверенитет и национална идентичност. Политическата доктрина на национализма провъзгласява, че всяка нация, веднъж изявила се като отделна етническа единица, има право на собствено, в смисъл на независимо, управление. Главната цел на политическия национализъм е постигането на политическо признание за дадена нация или държава и на нейните “естествени” граници. Обикновено това се свързва с представата, че границите на държавата трябва да съвпадат с етническите граници на преобладаващата народност, със стремежа към създаване на самостоятелна национална държава. Идеите на национализма не се ограничават с въпроса за географските граници на държавата, а включват и тези за политическите институции, историята, езика, културата, обичаите, самосъзнанието, за тяхното утвърждаване и защита.

    На Балканите процесът на поява на новите идеи и на тяхното разпространение се ускорява от просветения патриотичен елит на християнските народи в балканските провинции на Османската империя и диаспората. Новите идеи се разпространяват сред ограничени кръгове от населението чрез книгите и училищата, а сред народните маси се предават чрез словото. Сред народа тези идеи се разпространяват от местните духовници и просветители, които стоят все още близо до народа по своя мироглед, култура и начин на живот. От новите идеи те възприемат само онова, което служи на националната кауза, и го приспособяват към особеностите на страната и народа. Това дава възможност на населението да осъзнае своя историческа съдба, позволява да се създаде единство на възгледите чрез свързване наново с миналото, но с поглед към бъдещето и освен това да се издигне народното съзнание до степен на колективно чувство за единство на принадлежащите към една нация хора, за единност на тяхната територия, език, култура и национални интереси, като отчетливо се открояват и различията между балканските народи, които така преоткриват своя историческа и национална самобитност.

    В българската история процесът на проявата на новите идеи и на тяхното разпространение в основни линии съвпада с възрожденската епоха. Епохата на Българското възраждане обхваща сравнително малък, но изпълнен с динамика и прогрес период в българското национално развитие. Той се характеризира с прехода от Средновековието към Новото време – на първо място с трансформацията на феодалните обществено-икономически отношения на територията на Османската империя в капиталистически и появата и развитието на българската буржоазия. Промените в културно-духовната област намират най-ярък израз в този период в едно могъщо движение за българска светска просвета. Наред с това духовното възраждане се проявява в продължителна борба срещу гръцката духовна власт за национална еманципация. В съдържанието на възрожденската епоха се включват също така и продължителните борби за политическо освобождение. Историческият път на българското развитие в тези векове (XVIII-XIX век) намира своята опорна точка в една съвкупност от фактори с най-разнообразна специфика (икономически, политически, битови, културно-духовни, демографски и др.), които най-общо довеждат до “революция” в мисленето на възрожденския българин. Революция, която извежда на преден план национализма като обществено-политическо и културно-духовно явление. Хронологично това явление съвпада с общоевропейския процес на развитие на идеята за свободната нация.

    Българският възрожденски национализъм е с многостранни проявления във възрожденската история, стои в основата на всички процеси и събития, протичащи в българското общество: борбата за новобългарска просвета и култура, църковно-националното движение за независима църква и революционноосвободителната национална борба за политическо освобождение от властта на Османската империя. В революционноосвободителното национално движение се развива най-силно и последователно идеята за държавността, която обединява българския народ и насочва усилията му в една посока – борбата за национално освобождение. То със своите програмни документи, методи и средства за политическа борба като краен резултат от своята дейност допринася за освобождението на България от чуждата духовна и политическа власт. Българският възрожденски политически национализъм може да бъде определен като: “устойчива система от специфични ценности, идеали, исторически стремежи, осъзнати и рационално осмислени от личността или определена група хора, обединени от съзнанието за еднакво национална принадлежност, като начин на нейното активно и основателно обосноваване и отстояване, както и воля за това. Като идеология национализмът отстоява идеята за националната идентичност, националното единство, националният суверенитет, развива съзнанието за свободата и независимостта на отечеството, утвърждава върховенството на националната идея”. Националната идея надмогва местни, социални, икономически и културни различия и обединява всички социални групи и съсловия в една по-голяма и висша общност. Българската националната идея през Възраждането се изразява в стремежа да се постигне националната и политическа независимост на българският народ като се възстанови българската държава в нейните етнически и географски граници. Национализмът става идеология на възрожденските българи във вековната борба за духовно и политическо освобождение.

    #2
    Независимо от обективно развиващите се глобализационни процеси (или пък тъкмо поради това), национализмът остава


    Най-мощното движение в модерната епоха

    обхващайки всички сфери на обществения живот, както в регионален, така и в световен мащаб.

    Всъщност терминът “нация” навлиза в човешкото съзнание едновременно със съвременното разбиране за цивилизацията, определяна от езика, културата, науката и техническото ниво на развитие, т.е. едновременно с налагането на буржуазното общество. В основата на националната общност е именно езикът, културният и цивилизационен тип, както и еднозначното отъждествяване на индивидуалния интерес с този на нацията и националната държава. Основното различие между нацията и другите групи хора, обединени от някакви общи цели, е в това, че нацията не може да се консолидира в процеса на непосредствени контакти между принадлежащите към нея индивиди. В случая решаващ фактор е осъзнатата принадлежност към една и съща цивилизация, култура, език и държава. Обективното наличие на общи интереси се определя от общата територия и зависимостта от успехите (или неуспехите) на конкретната национална държава. Едва съвременният, достатъчно образован и разполагащ с модерни комуникационни средства човек обаче, е в състояние да осъзнае, че проблемите свързани със собственото му оцеляване, или с това на неговите потомци, се решават от просперитета на съответната национална държава и господството на цивилизационния тип, характерен за нея.

    Comment


      #3
      Съгласен съм с това. Аз съм краен националист и смятам, че просперитета на нашето общество и държава може и трябва да се изгради на основите на национализма!
      (\_/)
      (°_°)
      (> <) <- This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

      Comment


        #4
        Може да се добави и жестокия удар, който комунистическото управление нанесе на национализма.
        Малко хора знаят, че до края на 50-тте "Велик е нашият войник", "Един завет" и др. като тях са били "фашистки" песни.
        Повече, но пак недостатъчно, знаят, че през 46-47-ма година, по нареждане на Сталин, БКП насила принуждава цяла Пиринска Македония да се пишат македонци и то с отвратителни репресии - нещо, което май няма аналог в световната история.

        Още по-малко пък знаят как костите на Гоце Делчев са изнесени от Пиротска 5 и предадени на "македонските другари" (тфу, че позор!); колко народ е изтрепан за принадлежност към ВМРО и колко хора са ПРЕДАДЕНИ НА ЮГОСЛАВИЯ, където са избити от титовците като "бугарски фашисти и окупатори".

        Добре, че през 60-тте БКП се усеща малко, та вече патриотизмът през 70-тте и 80-тте не е грях.

        През 90-тте национализма преживява нов крах, но и, парадоксално, ново възраждане, най-вече като естествено чувство и като реакция на младежта към нелицеприятното време, което дойде. И правилно.
        Търсенето му в новите времена има три страни:
        1) Гореспоменатата естествена реакция на някои много прекалени отрицания на националното, срещащи се главно в някои тенденции Западна Европа. (Не и в САЩ, обаче; може би по-малко).
        2) Опитът чрез него да се отрича демократизацията т.е. той се прави част от политическата пропаганда, като често факти като гореописаните се забравят.
        3) Намирането на сечението между него и модерните глобални времена. Та те не само не се изключват, ами направо не могат едни без други, ако всички трябва да е както трябва! Това е много важен момент, в който, ако се успее, България ще си има нелоша пътека за дебрите на 21 век.
        Last edited by ; 09-06-2005, 23:01.

        Comment

        Working...
        X