Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Фактите и истината

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Фактите и истината

    Свидетели сме на изобретателни упражнения с неконвенционални версии в историята. Нищо укорително. Защо тогава не се досети някой да ни поднесе и една въображаема реконструкция, при която нищо от онова, което отбелязваме като историческа реалност, не се е случило? Така още да сме в Памир, ще сме католици, ще си стоим под турците, ще задържим Одрин, още ще сме членове на Тройния съюз, Тристранния пакт и Варшавския договор.
    Как бихме изглеждали и живеели тогава? Човечеството се облагородява, а първосигналните реакции спрямо миналото остават. Някогашното разделение между съсловия и класи сега се простира към държави, нации и континенти. Казват, че всичко в миналото, което генерира омраза, е забравено и зарито. Но то подлежи на разравяне.Тогава историците стават по-опасни от ядрените физици.
    В средата на XVII век в разпокъсана и безлична Италия битувала странна юридическа формула: "Да не разваляме истината с факти." Допускам, че тогава се е приемало за несериозно надълго да се доказва очевидното. Но прогресът променял всичко. С него пристигнали модерното право и модерната историография. Истината се утвърждавала само с факти. Но те ставали все по-противоречиви, затова лесни за преиначаване. Така установяването на истината ставало все по-трудно. Защото фактът и аргументът вече се разминавали. Между тях стояло изкусното нагласяване. Колкото повече набъбвала информацията, толкова по-лесно ставало нейното преувеличаване и насочване към предварителна и преднамерена цел. Идвал свещеният час на адвокатите. Не толкова като професия, колкото като нарицателно име за ловки тълкувания. Така се появил изразът на Бомарше: "Понеже не съм юрист, ще говоря истината".
    Тази шега може да се отнесе и към историците. Увеличаването на историческата дистанция прави нашите погледи към паметни исторически събития уязвими за адаптации, твърде чужди на тяхната автентична същност. Ревизии, приноси, открития. Днес всеки може да излезе от архив, библиотека и подземни развалини и ви намига, че знае нещо, което досега не се е знаело. С преднамерена селекция на факти в историята може да се докаже всичко. Например, че Съветска Русия, нацистка Германия и перонистка Аржентина са перфектните страни на миналия век. Няма корупция, наркомания, има отлично здравеопазване, висок добив на чугун от глава на население, магистрали и язовири, масов спорт, нарастващ прираст, всеобща грамотност. Ако приемем такива реални факти за същностен показател, какво излиза тогава?
    Няма велико събития в световната история, което освен напредък да не е донесло незаслужени страдания и неизбродими несправедливости. Няколко френски селища са изпепелени при дебаркирането на брега при десанта в Нормандия. За местните фермери битката за освобождение на Франция е същият ад, колкото за бойците, които идват да прогонят немците.
    Извеждането на един факт и пренебрегването на друг е основна манипулативна методика в политизираната хуманитаристика. С нея започват всичките искрени заблуди, за които обикновено после заплащат не тези, които са ги изработили, а онези които са повярвали. Цялата разлика е в пропорциите на съпоставянето. От едно предаване по Би Ти Ви разбрахме колко интимни приятели са били Хитлер и Сталин. Двамата злодеи пред края на войната искали отново заедно да смажат проклетата демокрация. Ами! Дотогава нямаше ли секретни и сепаративни контакти в Швейцария? А храбрият едноок майор Ерих фон Щаунфенберг не искаше ли мир с англо-американците, за да се разправи с руснаците и французите? Ако е за приятелство, връзката между върховния главнокомандващ на СССР и двамата атлантически лидери в опредени моменти стигаше до интимна лична симпатия. Словесните ласкателства на Рузвелт и Чърчил спрямо Вожда и Учителя по време на войната бяха близки до всевъзможните подмазвачества, чувани на партийни конгреси в Кремъл или от представителите на "братските компартии". По време на войната в Холивуд бе изработен сладникав игрален филм за добродушния "Чичо Джо". А само в резултат на Ялта и Потсдам ли се появиха или укрепиха диктаторски режими по света? Цяла Южна Америка почти век остана диктаторска зона, без това да е предизвикано от териториалните апетити на Сталин. Там тях ги инсталираше някой друг! Режимът на Кастро бе допуснат по-късно, просто защото в началото още не се знаеше неговият външнополитически курс. Елементарни съпоставителни истини, в които няма само злодеи и само ангели. А ако някой днес му е неудобно да ги напомни, има просто обяснение - него терзаят спомени от предишни докарвачески престаравания, които са били точно обратната крайност и на които сме се смеели с по-голяма охота, отколкото на сегашните.
    В историческите летописи често срещаме изкуствено героизиране на предците и техните дела. Ренесансът преувеличаваше обаянието на античните стойности като укор към средновековната неподвижност и нейните институции. Встъпителната лекция на сър Хю Тревър-Роупър, произведен в лорд Дейкър, лансира становището, че онези научни изследвания, които се четат само между професионалните историци, нямат особена стойност. Този екстравагантен упрек настоява за други методи в равномерното осмисляне на историческия опит. Все пак история повече се чете, отколкото пише. Това убеждение е интуитивно споделено от Джефри Елтън - метежния предшественик на лорд Дейкър. В предговора към седмото издание на знаменитата си книга "The Practice of History" той мимоходом отбелязва, че нищо от предишния текст не е променено , освен поправянето на няколко фактологични грешки! Така, само фактологични грешки.Толкова той им е обръщал внимание. Това би разгневило нашенски буквояд. Не съм видял или чел некадърник, който да е обвиняван във фактографска неточност. Как биха се разпенили тези педанти на числото, ако разберат, че първото вдъхновение за историческата приемственост, дошло във въображението на младия А.Тойнби, се появило тогава, когато по собствените му спомени видял край "Ориент експрес" български селяни в шапки от лисича кожа. Но шапките били от овча кожа! Каква скандална неточност за търсачите на фрагментарни подробности. А Тойнби се е отнесъл с демонстративно пренебрежение към цифровия израз на историческата философия.
    Подвизите, битките, изобретенията, доблестта, всичко онова, което славим или осъждаме, не е в такъв стерилен пакет, както го приемаме от славните легенди или травматичните трагедии. Дотегналото вече оплакване, че политическите дейци "не слушат" историците невинаги е основателно. Защото всичко градивно и трайно на този свят е постигнато чрез скъсване с традицията, значи с пренебрегване на исторически опит. Някой решава, че "може и иначе", въпреки съветите, че така не може. Повечето политически идеологии възпроизвеждат императивните предразсъдъци от миналото, но под друго име и с друго начало. Понякога дори и идейната фризура е издайнически същата. Цялата разлика лежи в целите и носителите на спасителните идеи. Ако не друго, историята ни учи, че злодеите и негодниците никога не свършват. Защото тяхната хранителна среда са именно онези добри и доверчиви наивници, които приемат преувеличения или омаловажавания. Все с факти. Те в еднаква степен лежат в основата на масовите заблуди, които обикновено откриваме твърде късно. Затова нека не проповядваме удобната глупост, че политиката е само съобразяване с реалностите. Не, стойностната политика означава промяна на реалностите!

    Проф. Андрей Пантев
    Монитор, 11.05

    #2
    Много добра статия! Направо би могла да стане представителна за форума
    Модератор на раздели "Втора световна война" и "Междувоенен период".
    Проект 22.06.1941 г.
    "... там можете да попаднете на персонажи като например "честен прокурор" - а това, съгласете се, е същество къде-къде по-фантастично от някакъв си там "тъмен елф"." ©

    Comment


      #3
      Да, статията определено е интересна и маркира един от основните проблеми, с коитосе сблъскваме тук, на форума, а и въобще когато седнем с историческо четиво в ръка, попаднем на историческо предаване или пък се впуснем в исторически спор с някого. И този проблем май е от нерешимите, макар че можем да допринасяме поне по-малко за изясняването на историческите "истини", митове, факти, предубеждения и всичко сотанало.

      Comment


        #4
        Само на края пак го обръща на политика ама нейсе....
        Проблемът на форума :damnyou:

        "Чети историята и като познаеш от нея суетата на тоя свят, научи се да го презираш"
        Паисий Хилендарски

        Comment


          #5
          Е, все пак е статия във вестник, при това написана от историк сравинтелно отдавна "предал" професията си изкушен от политиката (може би едно постоянно историческо изкушение - вместо да се опитваш да разровиш нечии минали дела да се опиташ сам да твориш история ), - няма начин покрай другото да не се обслужи някоя и друга политическа цел.

          Comment


            #6
            Има много максими за историята.

            Като почнем от "Историята винаги се пише от победителите" и стигнем до изкавания от рода на "...Няма константи, няма фиксирани значения, няма сигурни основи, няма дълбоки секрети, няма категорични структури или лимити на/в историята...Има само интерпретация. Историята сама по себе си се схвща като серия от интерпретации наложени върху интерпретации - никоя на главно място, всички произволно" (Миърсхаймър)
            Contra la estupidez, hasta los dioses luchan en vano.

            Злобата крепи човека, а мързела го грози!
            (собствен патент)

            Comment


              #7
              Една от любимите ми такива "мъдри" фрази е следната: "По време на война истината е първата жертва." Това доста добре описва истината и това доколко относителна може да бъде тя.
              „Аз, Драгомир, писах.
              Аз, Севаст Огнян, бях при цар Шишман кефалия и много зло патих. В това време турците воюваха. Аз се държах за вярата на Шишмана царя.“

              Модератор на раздел "Военна Авиация"

              Comment


                #8
                Абе не знам за вас, но освен качеството на статията, много ми харесаха двата цитата:
                "Да не разваляме истината с факти."
                и
                "Понеже не съм юрист, ще говоря истината"
                Модератор на раздели "Втора световна война" и "Междувоенен период".
                Проект 22.06.1941 г.
                "... там можете да попаднете на персонажи като например "честен прокурор" - а това, съгласете се, е същество къде-къде по-фантастично от някакъв си там "тъмен елф"." ©

                Comment


                  #9
                  Хана написа
                  Това убеждение е интуитивно споделено от Джефри Елтън - метежния предшественик на лорд Дейкър. В предговора към седмото издание на знаменитата си книга "The Practice of History" той мимоходом отбелязва, че нищо от предишния текст не е променено , освен поправянето на няколко фактологични грешки! Така, само фактологични грешки.Толкова той им е обръщал внимание. Това би разгневило нашенски буквояд. Не съм видял или чел некадърник, който да е обвиняван във фактографска неточност. Как биха се разпенили тези педанти на числото, ако разберат, че първото вдъхновение за историческата приемственост, дошло във въображението на младия А.Тойнби, се появило тогава, когато по собствените му спомени видял край "Ориент експрес" български селяни в шапки от лисича кожа. Но шапките били от овча кожа! Каква скандална неточност за търсачите на фрагментарни подробности. А Тойнби се е отнесъл с демонстративно пренебрежение към цифровия израз на историческата философия.
                  Мне знам, но лично аз не оценявам точно тази част особено високо. Да, наистина историята не е само точни цифри или педантични детайли, но понякога и малките камъчета могат да обърнат колата и са от изключителна важност. Освен това, дали е детайл или не, факт е, че шапките са от овча кожа и всичко останало, колкото и да е дребнаво, е изкривяване на историческата истина. Ще ви дам само един пример за подобна липса на педантизъм, който обаче е изиграл голяма роля в историографията на поне 2 страни !

                  През 107 пр. хр., под натиска на идващите от изток племена, голяма част от обитаващите в централна Европа народи тръгват на запад, към територията на келтите, т.е., днешна Франция. При приминаването си през територията на днешна Швейцария, Кимбрите и Тевтонците повличат в хода си част Хелветите, тогавашните обитатели на платото ( това е земята между алпите и Жюра) - Тигурините.
                  Рим изпраща два легиона под командването на консула Луциус Лонгинус, който да ги спре. Но римляните са победени, Луциус е убит, а победителите карат победените войници да минат под ярема.
                  Цезар описва това много добре в Bellum Galicum , без да дава географски уточнения. (Б.Г., 1, 7, 4)
                  Тит-Ливий, който е изгубен за този период, вероятно го е разказал с много подробности, но всичко, което ние имаме, са фрагменти и преразказ на Флорус. Та когато някъде през Средновековието някой го е преписвал, е било разчетено, че въпросната битка се е провела на границата на територията на Алоброгите, т.е., това съвпада горе долу със съвременната граница между Франция и Швейцария.
                  И от там нататък, цялата историография на Швейцария се върти около идеята за една справедлива битка, в който хелветите са се защитавали срещу нашествениците (сиреч римляните), за да се стигне до върха на айсберга с тази картина

                  на която всеки, който познава поне малко територията около днешното Женевско езеро може да определи с точност до километри къде точно се е провела битката - малко под днешна Лозана.

                  И това вероятно е щяло да си остане така, ако един красив слънчев ден на един буден студент по археология не му е било хрумнало да прочете не само стандартния превод, но да иде и да погледне и съществуващите ръкописи. И тогава става ясно, че онова, което заспалия средновековен монах е прочел като алоброги, всъщност е нитиоброги. Привидно разликата не е особено голяма и всеки би си казал, че няма особено значение на територията на кое от многобройните келтски племена се е провела битката. Само че въпросните нитиоброги са обитавали региона на днешно Бордо, в Аквитания, което променя всичко из основи и го премества с някакви си 800 км. Хелветите не са били нападнати, а нападатели. Римляните са защитавали техните територии, а не са окупирали чуждите.
                  Така че ето как само от няколко букви историята може радикално да бъде промемена. И от един детайл, изясняването на който някои ще приемат за дреннавости и губене на време, да зависят цели исторически епохи и възгледи.
                  "Pressй; fortement sur ma droite, mon centre cède, impossible de me mouvoir, situation excellente, j'attaque."
                  Осмелих се. Осмелявам се. Докрай. И си плащам за това. Не се пазаря.

                  Comment


                    #10
                    mellisa написа
                    някакви си 800 км. Хелветите не са били нападнати, а нападатели. Римляните са защитавали техните територии, а не са окупирали чуждите.
                    Аз се чудя ка този студент не са го изкормили още в университета, което вероятно щеше да се случи в бг университет... може и да се лъжа, аз пък кога съм следвал история, че да знам :1087:
                    Проблемът на форума :damnyou:

                    "Чети историята и като познаеш от нея суетата на тоя свят, научи се да го презираш"
                    Паисий Хилендарски

                    Comment


                      #11
                      Още след Вилхелм Тел подобни варварски традиции са недопустими в цивилизования свят
                      "Pressй; fortement sur ma droite, mon centre cède, impossible de me mouvoir, situation excellente, j'attaque."
                      Осмелих се. Осмелявам се. Докрай. И си плащам за това. Не се пазаря.

                      Comment


                        #12
                        Мелиса, напълно съм съгласен с тази критика към статията и към изразения възглед, че "големите" историци могат да си позволяват невнимание към фактите (детайлите, подробностите), оправдано от теоретичната дълбочина на погледа.
                        Бих добавил от себе си, че най-често споменатите в статията "некадърници-буквоеди" далеч не са толкоз внимателни към фактите и ги пропускат или изкривяват в угода на предвзетата си теза. Примерите за това са множество, както и авторите от този тип. Разбира се, тук става въпрос най-вече за популяризацията на историята, не толкова за чисто научните разработки, които се издават в минимални тиражи и рядко се четат от някого извън гилдията.

                        Comment


                          #13
                          Аз не схванах патоса на Пантев да е против детайлите.
                          Това, което на мен страшно ми харесва, но и осъзнавам, че е донякъде манипулация, е изключително добрия стил на Пантев, примесен с ум и ерудиция. Не съм убедена обаче дали той не пише заради красивото казване. Но дори и да е само заради това - пак си струва.

                          Това, което мен ме подразни, е упрекът, че Тойнби видите ли, преминавайки с Ориен Експрес през България, не успял да види, че шапките на селяните били не овчи, а лисичи. Намекът е, че който (Тойнби) греши в детайлите, той не може да си позволява и да прави философия на историята.

                          Comment


                            #14
                            Е, определено ако това е бил намека, то той не е бил на място - все пак Тойнби не е писал история на шапките и калпаците . Философията на историята се пише в определен мащаб, в който някои детайли несъмено са излишни. Но ако въпросните калпаци се използват за доказване на важен елемент във въпросната система, то грешката при позоваването не би ибла без значение.

                            А за Пантев, доколкото имам впечатления, - той определено пише за да изглежда и да се чете добре, т.е., красота на стила и изказа зарад самите тях. Което не е толкоз лошо за нас .

                            Comment


                              #15
                              Хана написа
                              Намекът е, че който (Тойнби) греши в детайлите, той не може да си позволява и да прави философия на историята.
                              Не знам до каква степен съм съгласна, ако това е намека /а признавам, определено не схванах какво точно иска да каже в тази част Пантев - кое е ирония, кое намек и кое сериозно изказване/, но определено не мога да отрека, че донякъде има съвпедение с мои лични виждания за подобна ситуация. Разбира се, детайлите са детайли и цялото понякога примира над частното, но нека не забравяме, че историята се пише ден след ден и нейната теоритическа база се оформя според това, а не обратното. Не знам до каква степен бих имала доверие на един историк, който умишлено променя или не проверяра фактите, дори и да става въпрос за писано от него в друга насоченост. Но ако един учен показва, че не е в състояние да бъде коректен дори в малките детайли, как мога да бъда убедена, че ще е способен да създаде стойностен философски поглед към цялото ?
                              Малките камъчета обръщат колата, запетаята глава изяжда, капка по капка вир става...поговорките са много за да го изразят по-добре от мен. Детайлът има особената харектеристика да не е винаги необходим, но когато е представен, основното му свойство трябва да е неговата достоверност. Тойнби не е бил задължен да отбелязва материята на калпаците, но веднъж направил избора да вкара този елемент в цялостната историческа завършеност на разказа, той сключва договор със своя читател за достоверността на всяко късче информация.

                              Само за пример за един историк, изяден от неточнсотта на детайла мога да посоча Дейвид Абрахам, специалист и автор на The Collapse of the Weimar Republic, Political Economy ad Crisis, който в тов си изследване на икономиката на Германия между двете Световни войни си позволява брилятна теоритическа защита и грешки в посочените факти и цифри. Резултатът е, че в следствие на това и въпреки сериозността на изследването му губи работата си и е персона нон грата във всички американски университети.
                              "Pressй; fortement sur ma droite, mon centre cède, impossible de me mouvoir, situation excellente, j'attaque."
                              Осмелих се. Осмелявам се. Докрай. И си плащам за това. Не се пазаря.

                              Comment

                              Working...
                              X