Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Обмислят разделяне на "българския език" от "литературата" в училищата.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Обмислят разделяне на "българския език" от "литературата" в училищата.

    Обмислят разделяне на "българския език" от "литературата" в училищата.

    Разделяне на предмета “Български език и литература” на два отделни предмета – “Български език” и “Литература” предвижда наредба, подготвяна от учители, езиковеди и специалисти по български език.
    Идеята за тази наредба е на заместник-министъра на образованието Юлиян Наков, съобщиха от Института за български език при БАН.
    Това разделяне се налага, защото българският език не се изучава само в литературата, той се изучава и по история, география и биология, смятат експертите.
    По думите им, когато един ученик завършва училище трябва да има по-широка основа в знанията си по български език, като например как се пише есе и молба за постъпване на работа.
    Идеята на експертите е български език да се изучава на различни нива още от детската градина, до завършването на последния клас на средното образование.
    Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!

    #2
    На мен идеята ми звучи добре. Определено. Най-вече защото когато аз бях в училище часовете и по двата предмета ставаха часове по литература, а на заниманията с правилата на българския език се отделяше значително по-малко внимание.
    Модератор на раздели "Втора световна война" и "Междувоенен период".
    Проект 22.06.1941 г.
    "... там можете да попаднете на персонажи като например "честен прокурор" - а това, съгласете се, е същество къде-къде по-фантастично от някакъв си там "тъмен елф"." ©

    Comment


      #3
      Че аз като учех в школото - до 87 година си имаше такива часове - едни по български език а други по литература поне до 5 клас се учеше... не си спомням точно, трябва да проверя... така че май отново откриват топлата вода или са се стреснали от правопие от рода на "пипируда" "шъ тъ изям" и други от рода
      may the Force be with you

      Comment


        #4
        Трябва да го има това разделяне.За българския се отделя 1 час в мойто даскало и два часа литература.Ние сме българи и трябва да изучаваме родния си език по разширено.Давам ви пример-уча 4 часа английски и 2 немски,а кво остава за българския.
        Pro Deo fide et Paria

        Comment


          #5
          И аз като Хан Соло ще попитам - а кога са ги сляли в един предмет? Защото по мое време си се изучаваха отделно, както и би трябвало да е.

          Comment


            #6
            Ами, след (около?) 1991.
            Аз тогава завърших училище...
            В духа на ученическия "правопис", бих казал:
            Незнам.
            (Правилно е да се напише: Не зная.)
            Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!

            Comment


              #7
              По-скоро ще да е било "след", защото и аз тогава завършвах, пък все още бяха разделени.

              Comment


                #8
                Ами двата предмета на практика винаги са си били разделени, но в нормативните документи името на предмета е "Български език и литература". Но програмите са различни, часовете, в които се учи литература и език, са различни. Така че авторът на тази статия явно е имал предвид, че и названията, предметите вече ще са два.

                Въпросът, който си струва да бъде обсъждан, според мен е - в какво съотношение трябва да бъдат двата предмета, дали на завършващия училище му трябва да бъде грамотен във всяко едно отношение или е важно да познава добре българската литература (и световната, доколкото тя е включена също в програмата).

                Според мен владеенето на българския е по-важно и не само като грамоттност, но и като умение да се пише логично и аргументирано, да се изказваш пред хора и т.н.

                Comment


                  #9
                  И аз съм на това мнение - грамотността и умението да се пише текст са абсолютно задължителни за да се постигне нещо друго. Човек, който има стабилна подготовка по български език, който е усетил самия език, богаството и възможностите му, след това и сам, без никакво подтикване от страна на училището ще открива за себе си богатството на литературата . Проблемът едно време (не знам как е сега) бе именно в това - от един момент нататък все повече се наблягаше на заниманията по литература в ущърб на часовете по български език. В резултат на това твърде много хора (включително и след тези, които продължаваха образованието си в унивеситет) се оказваха твърде слабо грамотни и не умееха да изложат свързано мислите си в писмен вид.

                  Comment


                    #10
                    Те и преди 1989та, когато беше моя ред да минавам през школото, бяха разделени. Въпросът обаче бе в това, че преподавателя по двата предмета обикновено е един и същ за един клас, което значи, че според неговите предпочитания (нейните най-често , май досега не съм срещал мъж преподавател по един от двата предмета) учениците ще наблягат повече на литературата, а не на езика. Така беше при мен. Може другаде да е било инак.
                    Но ако се променят нещата ... но надали всъщност, проблема е че в съвременния зверилник, в каквото се е превърнало училището има доста по-големи нерешими проблеми.
                    Модератор на раздели "Втора световна война" и "Междувоенен период".
                    Проект 22.06.1941 г.
                    "... там можете да попаднете на персонажи като например "честен прокурор" - а това, съгласете се, е същество къде-къде по-фантастично от някакъв си там "тъмен елф"." ©

                    Comment

                    Working...
                    X