Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Минимум 10 страници - за отличен по история!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Минимум 10 страници - за отличен по история!

    Минимум 10 страници - за отличен по история!

    Обемът на работата не е главен критерий, спазвайте хронологията на събитията

    Д-р Красимира ТАБАКОВА
    Исторически факултет, СУ "Св. Кл. Охридски"

    Кандидатстващите в Софийския университет трябва да познават три от действащите шест учебника, заедно с онези за профилирана подготовка, издания на "Просвета", "Планета 3" и "Анубис" от 2001 г. Те са издържани в методическо и научно отношение и отговарят на постиженията на историческата наука. В тях има всичко - изяснени са основните проблеми, включени са дискусионни въпроси и хипотези, има достатъчно извори, карти и илюстрации, които трябва да се познават. Какви са изискванията към конкретната тема? Кандидат-студентът трябва внимателно да обмисли и анализира нейната формулироква. Темата определя хронологическия обхват, обема от факти и проблеми, които трябва да се включат в нея. Неправилният прочит на темата води до пропуски и грешки, които се наказват и се отразяват върху крайния резултат. Трябва да се премисли какво да бъде включено, да бъде поставено на анализ, оценка, да се потърсят паралели и аналогии със сходни процеси и явления. Формално всяка тема трябва да отговаря на основните изисквания за структуриране - увод, изложение, заключение. Тези компоненти имат своето логическо основание и показват разбирането на темата и подчиняването на анализа на поставената задача.
    От увода и заключението проличава умението на кандидат-студента да мисли самостоятелно и да покаже определена степен на обобщеност при въвеждането към темата. В заключението трябва да се даде оценка на конкретния период, извеждайки основните тенденции и характеристики. Липсата на един или няколко от тези компоненти води до намаляване на оценката.
    Добрият обем на кандидатстудентската работа е различен - между 10 и 35 страници. Разбира се, големият обем не е критерий за постигнат висок резултат. Но все пак, за да се изясни даден проблем, телеграфният стил не е за препоръчване. Възпроизвеждането на основни факти и събития не е достатъчно. Необходимо е задълбочено, логично и аналитично разкриване на основното съдържание, като се съблюдава балансът между отделните проблеми. Бонифицират се критичното отношение, широката обща и езикова култура, аналогиите и съпоставките, познаване на проблемите на културата, ежедневието, икономиката, а не само политическата история.
    Кои са основните грешки и пропуски, които допускат кандидат-студентите. Не се познава основната фактология или се пропуска основна част от нея. Нарушаването на хронологическата последователност показва, че кандидат-студентът не умее да мисли исторически и няма реална представа за историческото време. Непознаването на основните исторически понятия също представлява сериозен проблем.
    Като слабост можем да посочим недостатъчните географски познания, т. е. неумението да се локализират историческите събития както във времето, така и в пространството. Обикновено подобни грешки се установяват при разглеждането на войни, мирни договори, граници и т. н.
    Историческата грамотност проличава от боравенето с историческите извори, техния анализ и включването им в контекста на изложението. Това се отнася както за периода на Средновековието, така и за останалите етапи от историческото развитие на българското общество и държава.
    Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!

    #2
    Изпитна програма по история на България - 2003 g.


    1. Образуване и укрепване на българската държава (края на VII - средата на IХ в.)


    * Славяни и прабългари през епохата на Великото преселение на народите (IV-VII в.). Основаване и начално развитие на българската държава при хан Аспарух и хан Тервел. Териториално разширение на централизация на България през първата половина на IХ в.

    2. Християнизация и политическо развитие на България (втората половина на IХ - първите три десетилетия на Х в.)


    * Покръстване на българите и основаване на Българската църква. Дейност на Кирило-Методиевите ученици в България. Политическо и културно развитие на българската държава при цар Симеон.

    3. Залезът на ранносредновековното Българско царство (927-1018 г.)


    * Управление на цар Петър. Цар Самуил и неговите наследници в борба за запазване на българската държавна независимост. Завладяване на България от император Василий II.

    4. Възобновяване и развитие на Българското царство при Асеневци до 1241 г.


    * Въстанието на братята Петър и Асен. Завършване на освободителното движение при цар Калоян. Политическа хегемония на Българското царство в Европейския югоизток при цар Иван Асен II. Държавна уредба и стопанско развитие.

    5. Църква и култура през ХV-ХVII в.


    * Българските земи в контактната зона между християнството и исляма. Църковна организация и манастирската мрежа. Книжовните средища, изкуството, народната култура.

    6. Политически и съпротивителни движения на българите през ХV-ХVII в.


    * Българската антиосманска съпротива през ХV в. Хайдутството. Европейският свят и българите. Българските въстания през ХVI-ХVII в.

    7. Ранно българско възраждане


    * Същност, съдържание и хронологически граници на възрожденската епоха. Фактори на Българското възраждане. Нови явления и тенденции в развитието на аграрните отношения в българските земи през ХVII и началото на ХIХ в. Подем на градското стопанство (занаяти, търговия, наченки на манифактурното производство). Социални промени в българското възрожденско общество. Зараждане на българската национална идея. Паисий Хилендарски и Софроний Врачански - живот, дело, последователи.

    8. Изграждане на новобългарската просвета и на възрожденската култура


    * Движение за новобългарска просвета - предпоставки, основни етапи, дейци. Българската възрожденска култура - предпоставки за развитие; периодичен печат, наука; нови явления и тенденции в областта на литературата, изкуството, архитектурата, художествените занаяти; по-ярки възрожденски творци.

    9. Църковно-национално движение през епохата на Възраждането


    * Предпоставки за възникване на църковното движение. Основни етапи, програмни документи, дейци, идейни течения. Създаване на Българската екзархия.
    10. Националноосвободително движение на българския народ през 50-те - средата на 70-те години на ХIХ в.
    * Кримската война (1853 - 1856) и българите. Обществено-политическата дейност на Георги Раковски (1821-1867). Емигрантски политически организации през 60-те и началото на на 70-те години на ХIХ в. Създаване и дейност на БРЦК.

    11. Източна криза (1875-1878) и българският политически въпрос


    * Начало на източната криза. Създаване и дейност на БРК. Опит за въстание през септември 1875 г. Създаване и дейност на Гюргевския революционен комитет. Априлско въстание 1876 г. Руско-турската война 1877-1878 г. и освобождението на България.
    12. Възстановяване и развитие на българската държавност до Балканските войни
    * Възстановяване и развитие на Българското княжество до Съединението. Развитие на Източна Румелия. Съединението и неговата защита. Обединеното княжество в края на ХIХ в. България в началото на ХХ в.

    13. Българският национален въпрос и войните за национално обединение


    * Възникване на българския национален въпрос. Национално-освободително движение на македонските и тракийските българи и в края на ХIХ и началото на ХХ в. Илинденско-преображенското въстание. Изграждане на Балканския съюз. България по време на Балканските войни. Първа национална катастрофа. Участие на България в Първата световна война. Втора национална катастрофа.
    Last edited by ISTORIK; 29-11-2004, 21:31.
    Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!

    Comment


      #3
      Не знам как 10 страници ще стигнат на кандидат студента за 12-та тема, едно време беше три теми поне. Те общо взето ги обединяват. Първа тема също беше две. Няма проблем, бяхме готови за това още от едно време. Ранно българско възраждане, по Иван Шишманов предполагам, то си е направо щекотлив исторически въпрос, Паисий предначертал 3 клона на нац. ни движение - просветно, църковно и освободително, нали... и ако го напишеш си с разбиране по следващите теми, после всичко което си назубрил за Софроний и готово... и си вътре. А кво ставало в Македония, не ни интересува, а къде кой какво написал, айде няма нужда, "нишката" трябва да се хване...
      Спорни се водят тези след войните, и не ги дават, да не стане гаф?!

      Comment

      Working...
      X