СТОЯН РАЙЧЕВСКИ
БЪЛТАРИТЕ В СВЕТОВНИТЕ ХРОНИКИ
1912-1919
НАРОДНА КУЛТУРА
СОФИЯ 2000
ВЪВЕДЕНИЕ
Когато Блазиус Клайнер, съвременник на светогорския монах Паисий, написва и издава своята История на България, най-напред обяснява на европейския читател за кого е предназначена книгата, защо този словесен и доблестен народ няма написана история, нито историци, с каквито се хвалят толкова много неговите съседи гърците: Това е народ, който прави история и няма време да я пише.
Тази на пръв поглед лаконична, но невероятно точна за историческото ни поведение оценка е направена преди повече от два века от чужд автор. Трудно ще можем да открием неин аналог в съвременната българска историография. Там, напротив, много често ще срещнем едно убийствено самоотрицание. Вместо да посочат на народа утешителната в такива случаи самоирония, съвременните паисиеви събратя по перо го карат да се самобичува, самоунижава и без да е виновен.
Напоследък все по-често приписват на българина и някакъв себичен и почти патологичен индивидуализъм, с което обясняват много лесно всичките неудачи по трънливия му път. Българинът е индивидуалист само при оцеляването. Индивидуализмът е неговото изпитано убежище, когато му е отнета възможността да разгърне свободно своята твърческа енергия. И в радост и в беда, и в празник и на война българинът не е индивидуалист. Достатъчно е да се позовем на безкрайното му хоро и на неотразимата му атака "на нож".
Ето защо един чужд поглед отвън може да се окаже по-съживителен и по-полезен, отколкото всичките мазохистични самобичувания на неговите интелектуални критици. Поради тази именно причина искам да предложа на съмременния читател част от световните хроники за българите. Там той ще открие понякога и клевети, но и полезни истини и много високи оченки за добродетелите на народа ни, за неговата съзидателност, неизчерпаема енергия, трудолюбие, трезвост, най-висок морал и завиден воински дух.
Може би ще ме попита читателят защо съм се спрял на периода 1912-1919 г. Защото това са годините, в които българите в ново време не пишат, а правят историята. Осем съдбовни години на три последователни войни: Балканската, Междусъюзническата и Европейската. С много надежди, с кръвта на десетки хиляди от най-достойните си синове те правят история - своята, балканската и тази на цяла Югоизточна Европа.
Българите удивляват света с мощния си устрем към осъществяването на националните идеали - обединението на всички българи, които живеят на Балканския полустров. лгари, които живеят на Балканския полустров. От тях зависи в голяма степен и изходът на войната в разделена Европа. Тя ги наблюдава с респект и внимателно следи тяхното действие. И двата противостоящи лагера се стремят да ги спечелят на своя страна, съзнавайки, че така ще улеснят и ускорят постигането на военните си цели.
Българите по това време са равностоен и уважаван партньор в европейското семейство. Техните посланици биват посрещани в европейските дворове като пратеници на велика сила. Светът се диви как само за три десетилетия след освобождението си България успява да изгради такава мощна и респектираща Европа армия, която през Балканската война разгромява Турция и достига подстъпите на Цариград, а през Първата световна война се противопоставя успешно и нанася поражения на войските на държави като Франция, Англия, Русия и Италия.
В тази военовременна обстановка България постига изненадващи успехи и на стопанския фронт: развива търговията, увеличава фабричните производства, стабилизира финансите си и овладява нови пазари. Големите европейски столици Виена, Берлин, Будапеща и др. показват българската култура чрез художествени изложби, театрални и музикални гастроли.
Към края на световната война българите са раздвоени: да продължават ли да воюват, след като са постигнали националното си обединение, или да търсят мирни средства за неговото утвърждаване? Умората от продължителната война създава благоприятна почва за външната пропаганда. Щедрите обещания на фона на общото изтощение изглеждат по-съблазнителни. Събужда се и червеят на партизанщината.
България избира мира, но тези, които ще диктуват условията му, забравят своите обещания. Ньойският мирен договор унищожава у българите и последната искра от вяра в справедливостта и великите сили.
Българинът отново е излъган. Победен е не на бойното поле, а с дипломатическите игри и на масата за преговори, където няма кой да чуе неговия глас. Той се затваря в себе си и се отдава на поредната битка за оцеляване. А какво става в неговата душа, това никой отвън не може да разбере.
СТОЯН РАЙЧЕВСКИ
БЪЛТАРИТЕ В СВЕТОВНИТЕ ХРОНИКИ
1912-1919
НАРОДНА КУЛТУРА
СОФИЯ 2000
ВЪВЕДЕНИЕ
Когато Блазиус Клайнер, съвременник на светогорския монах Паисий, написва и издава своята История на България, най-напред обяснява на европейския читател за кого е предназначена книгата, защо този словесен и доблестен народ няма написана история, нито историци, с каквито се хвалят толкова много неговите съседи гърците: Това е народ, който прави история и няма време да я пише.
Тази на пръв поглед лаконична, но невероятно точна за историческото ни поведение оценка е направена преди повече от два века от чужд автор. Трудно ще можем да открием неин аналог в съвременната българска историография. Там, напротив, много често ще срещнем едно убийствено самоотрицание. Вместо да посочат на народа утешителната в такива случаи самоирония, съвременните паисиеви събратя по перо го карат да се самобичува, самоунижава и без да е виновен.
Напоследък все по-често приписват на българина и някакъв себичен и почти патологичен индивидуализъм, с което обясняват много лесно всичките неудачи по трънливия му път. Българинът е индивидуалист само при оцеляването. Индивидуализмът е неговото изпитано убежище, когато му е отнета възможността да разгърне свободно своята твърческа енергия. И в радост и в беда, и в празник и на война българинът не е индивидуалист. Достатъчно е да се позовем на безкрайното му хоро и на неотразимата му атака "на нож".
Ето защо един чужд поглед отвън може да се окаже по-съживителен и по-полезен, отколкото всичките мазохистични самобичувания на неговите интелектуални критици. Поради тази именно причина искам да предложа на съмременния читател част от световните хроники за българите. Там той ще открие понякога и клевети, но и полезни истини и много високи оченки за добродетелите на народа ни, за неговата съзидателност, неизчерпаема енергия, трудолюбие, трезвост, най-висок морал и завиден воински дух.
Може би ще ме попита читателят защо съм се спрял на периода 1912-1919 г. Защото това са годините, в които българите в ново време не пишат, а правят историята. Осем съдбовни години на три последователни войни: Балканската, Междусъюзническата и Европейската. С много надежди, с кръвта на десетки хиляди от най-достойните си синове те правят история - своята, балканската и тази на цяла Югоизточна Европа.
Българите удивляват света с мощния си устрем към осъществяването на националните идеали - обединението на всички българи, които живеят на Балканския полустров. лгари, които живеят на Балканския полустров. От тях зависи в голяма степен и изходът на войната в разделена Европа. Тя ги наблюдава с респект и внимателно следи тяхното действие. И двата противостоящи лагера се стремят да ги спечелят на своя страна, съзнавайки, че така ще улеснят и ускорят постигането на военните си цели.
Българите по това време са равностоен и уважаван партньор в европейското семейство. Техните посланици биват посрещани в европейските дворове като пратеници на велика сила. Светът се диви как само за три десетилетия след освобождението си България успява да изгради такава мощна и респектираща Европа армия, която през Балканската война разгромява Турция и достига подстъпите на Цариград, а през Първата световна война се противопоставя успешно и нанася поражения на войските на държави като Франция, Англия, Русия и Италия.
В тази военовременна обстановка България постига изненадващи успехи и на стопанския фронт: развива търговията, увеличава фабричните производства, стабилизира финансите си и овладява нови пазари. Големите европейски столици Виена, Берлин, Будапеща и др. показват българската култура чрез художествени изложби, театрални и музикални гастроли.
Към края на световната война българите са раздвоени: да продължават ли да воюват, след като са постигнали националното си обединение, или да търсят мирни средства за неговото утвърждаване? Умората от продължителната война създава благоприятна почва за външната пропаганда. Щедрите обещания на фона на общото изтощение изглеждат по-съблазнителни. Събужда се и червеят на партизанщината.
България избира мира, но тези, които ще диктуват условията му, забравят своите обещания. Ньойският мирен договор унищожава у българите и последната искра от вяра в справедливостта и великите сили.
Българинът отново е излъган. Победен е не на бойното поле, а с дипломатическите игри и на масата за преговори, където няма кой да чуе неговия глас. Той се затваря в себе си и се отдава на поредната битка за оцеляване. А какво става в неговата душа, това никой отвън не може да разбере.
СТОЯН РАЙЧЕВСКИ
Comment