Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Личности, променили хода на историята

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #16
    Абе, да, принципно изглежда неизбежно. Обаче, противоречията са твърде много. Трябвало е да се намери някой, който с един замах да пререже гордиевия възел и същевременно да направи още две неща - да отстрани най-могъщия съперник (съответно Австрия или Прусия) и второто - да създаде видимост за външна заплаха, която да спои твърде разнопосочните княжества в едно. Процес, който е твърде сложен, за да стане от самосебе си. Затова го вадя Бисмарк на преден план. Не виждам кой друг би го извършил, а точно по това време политиците в Австрия и Прусия не са от тоя калибър, че да го извършат сами.
    Също така, струва ми се, че 20-30 години по-късно вече няма да може да се извърши това обединение, тъй като няма да бъде разрешено от останалите европейски сили. То и по това време не би се осъществило, ако не беше извънредната дипломатическа ловкост на Бисмарк.
    Модератор на раздели "Втора световна война" и "Междувоенен период".
    Проект 22.06.1941 г.
    "... там можете да попаднете на персонажи като например "честен прокурор" - а това, съгласете се, е същество къде-къде по-фантастично от някакъв си там "тъмен елф"." ©

    Comment


      #17
      Ами според марксистко-ленинсака теория историческия момента назрявал и винаги се намирала като му дойдело времето личност, която да осъществи прелома. Личността можела само да забави или ускори даден процес. напр. ако Колумб се беше издънил, можеше да се разбере, че имало Америка към 2 500г., да не бяха нуобходими презокеански кораби... Но какво са 1 000г. в сравнение с вечността?

      Comment


        #18
        Фаворитът ми е Александър Македонски.Следват Буда/Сидхарта Гаутама/ и Мохамед, доколкото е категорично,че са исторически личности.Следва Торквемада-създадените от него структури и правила за инквизиционно съдопроизводство векове наред определят живота на голяма част от Европа и Америките.Гутенберг и Джон Атанасов
        СМЕЛОГО ПУЛЯ БОИТЬСЯ,А В ПЬЯНОГО - ХРЕН ПОПАДЕШЬ !

        Comment


          #19
          За учените/изобратателите не съм съгласен.
          "има ли човек, един-единствен, който съществено да е променил и определил хода на историята?"
          Разните практически изобретения (като компютъра и печатната машина) са довели до съществена промяна в света, но "липсата" на техният откривател не означава, че не биха съществували (изобретенията). Въвеждането им с пет години по-рано не променя хода на историята съществено, а повече така или иначе осъзнатата нужда от тях кара много хора да се трудят в дадена посока, пък който е първи отнася лаврите.
          Ако някой отделен човек на науката е променил ходя на историята то това по-скоро би бил някой "теоритик". Обаче влизаме в много големи догадки при които трудно се намират сериозни аргументи. Дали ако ги нямаше Маркс (или Адам Смит) подобни на тяхните трудове като идея и смисъл, щяха да имат такова значение върху цивилизацията? Не знам. От друга страна пък теоритичните "размисли" се нуждаят от благоприятни обстоятелства за да добият популярност и влияние, така че трудно можем да набедим Маркс за променил световната история еднолично. Неговите трудове са предпоставка, а не причина за това.
          Съществената промяна на историята покрай НТП е по-директно свързана с изобретения/теории (в широк смисъл), отколкото с отделни личности. Възможни са изключения. Все пак най-голямо влияние върху цивилизацията ни са оказали установяването в населени места ("откриването на земеделието") и Индустриалната Революция, тъй че ако искаме да намерим някой/нещо "важно" оттам ще е най-правдиво.

          Иначе несъмнено основната част от споменатите личности тук ще са от Европа, тъй като европейската цивилизация има доминиращо влияние в света, а и няма изгледи това да се промени.

          Бисмарк си заслужава отделна тема по принцип. Това че сега не "виждаме" как някой ще обедини германците, ако не той (това малко като реклама звучи), не значи, че след пет години някоя австрийска глава няма да съумее. Не ми се ще да отклоняваме темата и само ще напомня, че сега целият континент се обединява, а Бенелюкс е свободна от мита зона от преди ВСВ. В тоя смисъл немците рано или късно щяха да са заедно. Тук по-скоро изниква въпросът какво значи "съществена промяна" или по-скоро времевата рамка на "същественото".
          Last edited by lzl; 13-02-2006, 22:01. Причина: Автоматично сливане на двойно мнение
          По моя преценка съм обективен.

          Comment


            #20
            Явно няма нито една историческа личност, за която може да се каже че е променила историята на целия свят. Най-малкото разните изобретататели - поради вече посочените причини, че те изобретяват неща, нужни на обществото, т.е. само задоволяват едно търсене, което си е съществувало. По-подобни причини бих зачеркнал и политиците от всякакви видове - те също отговарят на тенденции и се издигат и падат в съотвествие с настроенията на обществото. Например Хитлер не е донесъл реваншизма в Германия, а точно обратното - реваншизма издигна Хитлер на власт (между другото). Ленин не е донесъл революцията (куриозът е, че въобще не я очаквал), точно обратното - революцията довежда Ленин до властта. Така че поне за мен остават само диктаторите и екстремистите, тоест хората които вършат "делата" си именно като противодействие на общоприетите тенденции - затова и дадох за пример Игал Амир (нали говорим за "променяне" на историята; това предполага съществуването на паралелни истории и отричането на Една Единствена история, ама няма да се задълбавам във философски разсъждения ).
            ....
            Хм, като се замисля, трябва да махна и диктаторите от списъка (под диктатори разбирам тези изкачили се насилствено до престола; може би е по-правилно да кажа узурпатори). Те по правило се появяват, когато в дадена страна назрее недоволство от настоящото управление. В този смисъл те също са продукт на обстоятелствата, а не техен причинител.
            Накратко, някой може да промени историята само СЛУЧАЙНО
            Както Галилео, който случайно се загледал в кандилото или Коперник, който наблюдавал капещите круши от едно дърво (или това са митове?) :sm186:
            "No beast so fierce but knows some touch of pity."
            "But I know none, and therefore am no beast."

            (Richard III - William Shakespeare)

            Comment


              #21
              Като се замислих, ама много се замислих и единственият човек, за когото се сетих да е повлиял на историята е... естествено жена - Елена. Ако вярваме на дядо Омир, заради нея е започнала война. Обаче ако не му вярваме - вероятно войната си е имала други, обективни причини.

              Майтапа настрана, трудно може да се каже кой какво е обърнал, още повече, че не можем да кажем какво би станало, ако... и да сравним алтернативната с реалната история. Ясно е, че "доктриналните" личности, т.е. символите и движещите сили на някоя доктрина, са неин продукт и доктрините биха възникнали и без тях и биха си намерили други изразител - това по повод на Хитлер, Сталин, а и на Христос също. "Научните" личности правят обрати, които по-скоро са цивилизационни, а не исторически, а и пак ролята на отделната личност в науката според мен е по-малка дори и от ролята на личността в историята. Друго е положението с културата и изкуството: "Ад" не би бил написан от никого другиго, но пък пак литературното течение има исторически и социални корени и би възникнало обективно, но това е пак цивилизационно, а не чисто историческо влияние. Така че аз по-скоро си мисля, че ако изобщо има такива личности, това са чисто историческите личности от типа на споменатия Бисмарк или примерно Наполеон, които са наложили някакъв личен отпечатък на историческите тенденции, чиито изразители са били.

              Comment


                #22
                Като се замислих, ама много се замислих и единственият човек, за когото се сетих да е повлиял на историята е... естествено жена - Елена. Ако вярваме на дядо Омир, заради нея е започнала война. Обаче ако не му вярваме - вероятно войната си е имала други, обективни причини.
                Ееее, защо такъв груб феминизъм Съвсем спокойно може да се каже и че Парис е причинил войната, а не Елена

                А за другото... я и аз да се замисля. Спорно е доколко "Адът" е повлиял на историята. В известен смисъл всеки един човек влияе на историята (ако приемем историята като един изключително подробен протокол, в който се записва абсолютно всичко, случило се на земята). Ето, сега аз пиша този пост, ако не го бях написал, историята щеше да е различна (почти същата, само че без моя пост ) - следователно аз в момента променям историята!
                "No beast so fierce but knows some touch of pity."
                "But I know none, and therefore am no beast."

                (Richard III - William Shakespeare)

                Comment


                  #23
                  Искрено моля за извинение за оффтопика, но следното мнение на Хана :

                  Хана написа
                  Като се замислих, ама много се замислих и единственият човек, за когото се сетих да е повлиял на историята е... естествено жена - Елена
                  жестоко нарани моята нежна душа......

                  Well, my girlfriend( actually my FORMER girlfriend) has the same problem!! So I send her to this course......

                  ОБРАЗОВАТЕЛЕН КУРС ЗА ЖЕНИ
                  aвтор : Христо Панталеев
                  Тема на курса: “Как да се доближа до мъжкото съвършенство?”

                  Педагогическа цел на курса: Да се приучи жената към елементарно оцеляване.

                  Програма:

                  Задължителен модул:
                  1.Как да живея без да говоря. (3000 часа)
                  2.Съпругът ми не е мой татко. (1500 часа)
                  3.Как да използвам думата “искам” възможно най-рядко. (3000 часа)
                  4.Как да живея без майка си когато съм омъжена. (1500 часа)

                  Модул 2: Живот с мъжа. Всички дисциплини са по 500 учебни часа.

                  1.Консумирането на бира НЕ е престъпление и кръчмите не са пълни със жени, с които мъжът изневерява.
                  2.Дупките по чорапите, боксерките и фланелките са резултат от протриване, а не от личностна деградация.
                  3.Посрещането със салата и ракия на масата не унищожава семейният живот.
                  4.Хъркането е физиологичен процес и не зависи от характера на мъжа.
                  5.Разпределението на територията на леглото или защо мъжът спи повече.
                  6.Как да вървя из апартамента без да се блъскам в мебелите.
                  7.Космите в канала на банята водят до запушване и трябва да се изваждат своевременно.
                  8.Живот без ежедневен душ. Специален курс с гуруто от Хималаите Хамакратати.
                  9.Подаряването на цветя-един безсмислен акт. Лекция от д-р Фройд.
                  10.Мъжът може да прегръща и свои далечни братовчедки, които съпругите не познават.
                  Модул 3: Свободно време. Всички дисциплини са по 600 учебни часа.
                  1.Риболовът е тихо и приятна почивка, а не смяна на мястото за обсъждане на семейните проблеми.
                  2.Дрехите служат за обличане и предпазване от студ и слънце.
                  3.Телефонът е средство за комуникация, а не за безкрайни разговори с приятелките.
                  Модул 4: В колата. Всички дисциплини са по 200 учебни часа.
                  1.Тайните на скоростите. Курсът е специално адаптиран за жени от преподаватели за дома за умствено изостанали деца в Горна Баня.
                  2.Бензинът в резервоара на колата-самозараждане или магическо въздействие?
                  3.Мога и да не говоря за знаците, светофарите и тировете в насрещното движение докато съпругът ми шофира.
                  4.Начални познания за автомобила: отваряне на вратите и слагане на колан.
                  Модул 5: Комуникативни способности. Всички дисциплини са по 350 учебни часа.
                  1.Всеки предмет отговаря на определена дума или как да се опитам да премахна от речника си паразитните неопределителни думи “онова”, “това”, “там”, “тук” и пр.
                  2.Изречението има начало и край.
                  3.Махането на ръце, бърченето на нос и въртенето на очите не спомагат за по-добрата комуникация.
                  4.Мога да говоря и без да се лигавя и променям гласа си.
                  5.Мърморенето рядко постига целите си.
                  6.Как да говоря без “Нали разбираш?”, “Сещаш се, нали?” и пр. вметнати изрази.
                  7.Плачът и врещенето:тези невъзможни аргументи при спорове.
                  8.”Готвене, дрехи и обувки” или забранените теми в присъствието на хора. Уводен курс от д-р Цоневски.
                  Модул 6:Хуманизъм и толерантност. Всички дисциплини са по 600 учебни часа.
                  1.Приятелите на мъжа ми не са простаци и деградирали типове.
                  2.Свекървата е майка на мъжа ми, а братът на мъжа ми не е малоумен пубер.
                  4.Тези странни хора роднините: основен курс по психология на общностите.
                  5.Аз съм женена за съпруга си, а не майка ми.
                  Модул 7: Въведение във футбола. Всички дисциплини са по 500 учебни часа.
                  1.Различните цветове на фланелките на играчите показват, че те са от различни отбори. Лекция с демонстрации от Роналдо.
                  2.Съществуват и интелигентни футболисти. Лекция от Янко Златков.
                  3.Гледането на футбол може и да е интересно. Демонстрации с диапозитиви.
                  4.Футболната топка- втората любима в къщи?
                  Модул 7: Въведение в разказите за казармата. Всички дисциплини са по 400 учебни часа.
                  1.Мъжът след казармата или защо жените са толкова харесвани.
                  2.Ротата- основно понятие в приказките за казарма.
                  3.Ротният командир е като шефа, само че е много по-гаден.
                  4.”Ей, кирка! Ще те сдухам!”. Уводен курс по казармен жаргон.
                  Модул 8: Лечение от сапунени сериали. Терапията се води от добре подготвен екип от психиатри. Часовете са съобразени с индивидуалните характеристики на пациентите.
                  1.Героите в сериалите не са истински.
                  2.В ”Далас” няма нищо вярно.
                  3.Освалдо Риос е тъпак и грозник.
                  Модул 9: Как да станем по-съвършени в леглото. Всички дисциплини са по 250 учебни часа.
                  1.Научно доказателство, че сперматозоидите не са отровни. Упражнения в лаборатория.
                  2.Мъжкият член не е облечен кокал. Посещение на моргата и дисецкции.
                  3.Главоболието- неуместното оправдание. Терапия на психиатъра д-р Хайнеман.

                  НИВО 2: За напреднали.

                  Поради срещаните трудности обучението е индивидуално.
                  1.Как да паркирам без да ожуля колата. Курс с демонстрации от Михаел Шумахер.
                  2.Мъжете си падат и по не толкова слаби жени. Изкуствоведски преглед на творчеството на художници и скулптори от различни епохи, водещ- Кенет Кларк.
                  3.Живот без диети. Курс на Махариши.
                  4.Болта и гайката са като мъжът и жената. Уводен курс с демонстрации.
                  5.Клюкарстването: вродено или хронично заболяване? Лекция на психиатъра д-р Янчев.
                  6.Как да купуваме здрави обувки, игнорирайки външният им вид.
                  7.Дамската чанта- има ли алтернативи или защо само една чанта ни е достатъчна?. Демонстрации от Пиер Карден.
                  8.Крушките в къщи: тези непознати сменящи се механизми с кратък живот. Уводен курс по смяна на електрически крушки от инж. Матев.
                  9.Умствени упражнения за заучаване на посоките “наляво” и “надясно”. Специализиран курс за новобранци от малцинствен произход, водещ-майор Иванов.
                  10.Фундаменталните разлики между отвертката и ножа.
                  11.Как да забием пирон без да си ударим пръста.
                  12.Умствени упражнения: как да запазим мълчание, когато мъжът каже, че повредата е в карбуратора.
                  13.Негативните отражения върху организма при сдържане на пръднята и уригването. Лекция с видеофилм на проф.Стефанов, завеждащ отделението за гастроентерология на Университетска болница.
                  14.Бъркането в контакта със шиш може да доведе до смърт. Уводна лекция за електричеството от инж.Чорбански.
                  15.Как да ходя по улицата без да си правя контузии и фрактури по черепа. Курс с видеокамера.
                  16.Последното научно откритие: готвенето, чистенето и прането са женски занимания от дълбока древност до наши дни. Исторически преглед от д-р Петков.
                  17.Домакинстването не загрозява жената и не разваля фигурата. Курс с примери от ежедневието.
                  18.Как да не ревнувам мъжа, ако той се прибере късно и веднага заспи след вечеря. Уводен курс по физиология на мозъка и нуждата от сън.
                  19.Мозъчния дефект, наречен истерия. Курс по медитативни практики.
                  20.Повечето червило по устните не намалява размера на задника. Уводен курс по моден дизайн, водещ- доц.Владимир Стойков, водещ на предаването “От игла до конец”.
                  21.Гледането на карти и кафе е ненаучен метод. Уводен курс по теория на вероятностите и демонстрации със зарчета.
                  22.Псуването и ругаенето не се признак на деградация и простотия. Лингвистичен курс.
                  23.Могат ли коня и кокошката да тичат еднакво бързо. Лекция на бившата феминистка Клаудия Шифър относно равноправието между мъжа и жената.
                  24.Само истинските дами заслужават джентълменско отношение. Уводен курс по обноски.
                  25.Хобито и детската игра са различни неща. Посещение в музей и детска градина.
                  26.Мъжа също има право на достъп до банята. Терапия с видеокамера.
                  27.Планиране на бъдещи действия или как първо да мисля, а после да действам. Уводен курс по планиране на финансови средства от Ричард Марчинко.
                  28.Как да не се подвеждаме по лъскави опаковки. Курс с диапозитиви от д-р по икономика К.Стоилов.
                  29.Неоперативно премахване на пеньоара и ролките за къдрене-представяне от д-р Гълъбов на върховите постижения на група руски учени от Дубна.

                  Автор: Христо Панталеев

                  :mhehe: :mhehe: :mhehe: :twisted: :twisted:

                  П.П.
                  Между другото знам, че сигурно ще се намери някой да поиска да изтрие този мой пост(Хана ), но моля ви поне оставете това, че е наранена моята душа и ако може едно въпросче- Защо темата за хумор е в архивa???

                  THE LABARUM


                  sevot yhtils eht dna ,gillirb sawT`
                  ebaw eht ni elbmig dna eryg diD
                  ,sevogorob eht erew ysmim llA
                  .ebargtuo shtar emom eht dnA

                  Бе сгладне и честлинните комбурси
                  тарляха се и сврецваха във плите;
                  съвсем окласни бяха тук щурпите
                  и отма равапсатваха прасурси.

                  Comment


                    #24
                    Хммм... Аз очаквах, че в този форум пишат само хладнокръвни и коравосърдечни мъже, пък вие какви чувствителни се оказахте: от дума и половина за жена и веднага обвинения в грубост, насилие и какво ли още не :twak:
                    Предлагам да повдигнем нова тема "Още по-малко разяснение", в което да поискаме промяна на форумния правилник, в който да бъдат включени следните точки:
                    1. Междуполовата милитаристика не е част от военната история.
                    2. Форумите Бойна Слава са свободно от идеология пространство, затова в тях се ззабраняват всякакви -изми, включително и и най-вече феминизма.
                    3. Във форумите Бойна Слава правата на по-слабите са защитени, затова се забраняват следните обиди: етнически, религиозни и ПОЛОВИ от жени към мъже.
                    Да спрем до тук с тази тема. :nut: Приятели, вие сте много, а аз съм почти сама (колкото и да съм устата), не е честно. Айде, мир :nworthy:

                    Comment


                      #25
                      Хахахахахахахахахахаха :lol:
                      Много уважавам жените и особено Хана, но това много ме разсмя
                      "No beast so fierce but knows some touch of pity."
                      "But I know none, and therefore am no beast."

                      (Richard III - William Shakespeare)

                      Comment


                        #26
                        Dinain написа
                        Хахахахахахахахахахаха :lol:
                        Много уважавам жените и особено Хана, но това много ме разсмя
                        И аз уважавам Хана, просто се шегувах

                        THE LABARUM


                        sevot yhtils eht dna ,gillirb sawT`
                        ebaw eht ni elbmig dna eryg diD
                        ,sevogorob eht erew ysmim llA
                        .ebargtuo shtar emom eht dnA

                        Бе сгладне и честлинните комбурси
                        тарляха се и сврецваха във плите;
                        съвсем окласни бяха тук щурпите
                        и отма равапсатваха прасурси.

                        Comment


                          #27
                          Galahad написа
                          Ами според марксистко-ленинсака теория историческия момента назрявал и винаги се намирала като му дойдело времето личност, която да осъществи прелома. Личността можела само да забави или ускори даден процес. напр. ако Колумб се беше издънил, можеше да се разбере, че имало Америка към 2 500г., да не бяха нуобходими презокеански кораби... Но какво са 1 000г. в сравнение с вечността?
                          Може би, един от тези хора е Колумб(ако го приемем като отправна точка на ВГО). Повлиал е на целия свят, буквално . Защото започва колонизацията, а тя засяга всяка част от света. Европейските колонизатори проникват на всеки континент. Като за това имат принос и откривателите. Но те са само допринасят за тези събития. Не ги определят. Те са камъче на историческата пътека, с което трябва да се съобразяват хората, но го подминават.

                          Имах да пиша есе на тема "Героите днес", в която развих тезата, че времето и мястото създават героите. Това се отнася и за големите личности. Те са резултат от настроения, течения и събития. Времената го изискват, примерно Колумб е имал смелост и за това той открива новия свят. Личността променяща хода на историята са тези, които действат против тези настроения, течения и събития. Поема по съвсем различен курс от очакваното. Такива личности променят света, отвъд неговата изконна логика(как звучи само :sm100!
                          Примерно, следосвобожденските ни царе(князе) са заразали националното ни обединение и са тръгнали да колонизират Африка.
                          Ататюрк е такава личност, не от мащабите да променят света, но за Турция и региона около нея. Той против религията и султана(тук не съм запознат добре с нещата, затова простете ако греша), което си е голямо начинание. Иначе и до сега да си имаме султан за съсед :aaa: .

                          За други не се сещам в момента.
                          "...времето е в нас и ние сме във времето; то нас обръща и ние него обръщаме." В. Левски


                          Приемайте промените, но не изменяйте на ценностите си.

                          Comment

                          Working...
                          X