Отдавна се каня да пусна такава тема, но все ме беше страх че много писане ще изяде )) Но ето захванах се...
За какво става въпрос - Кийган и неговата "История на войната" е доста раздухвана като СЪБИТИЕТО в теорията на военното дело последните години.Сравняван е с Клаузевиц, обикновено в положителен смисъл, като се изтъква как теорията на Клаузевиц се е оказала непълна и реално погрешна, както показват двете световни войни, атомното противопоставяне и въобще събитията от 20 век. И в сравнение как Кийган поставял феномена война на културна, а не на политическа основа и как това обяснявало много по-пълно различните му прояви. Самият Кийган започва книгата си с атака срещу Клаузевиц (и продължава така до края), която като цяло се базира на два аргумента.
Първият, с който съм съгласен като цяло, е, че Клаузевиц разглежда войната в строгия контекст на държавните политически структури. Сиреч, той разглежда войната като събитие между политическите формирования "държави", подплатени с целия европейски мироглед за политическата държава, отношението между нея и гражданите и тн. И оттам извежда постулата си "войната е продължение на политиката с други средства". Кийган с право задава въпроса "Ами ако няма политика? Тогава на какво е продължение войната?". Както вече отбелязах, с това му обвинение срещу Клаузевиц съм съгласен, но бях изключително изненадан какво огромно внимание му беше обърнато (цяла глава в книгата). Аз винаги съм го намирал за напълно общоприето и подразбиращо се, че теорията на Клаузевиц е съставена само в рамките на европейските национални държави, в границите на европейския светоглед, и губи абсолютното си значение (сиреч в най-добрия случай се нуждае от преработване) поставена в друга култура или епоха. Клаузевиц не разработва пълна теория на войната, макар и да претендира за това, а теория за войната както европейците от неговото време я разбират. И аз предполагах, че това е очевидно, но както се оказа Кийган го изтъква като революционно скъсване със старите разбирания (и аз оттам нататък почнах малко да чета с песимизъм "революционната" му книга).
Второто обвинение на Кийган срещу Клаузевиц е, че неговата максима за "продължението на политиката" е пряко виновна за самоунищожителните войни между европейските държави от 20ти век. И той базира това си обвинение на анализ на Клаузевиц, в който се изтъква, че със своето деление на "тотална война", сиреч такава, в която вътрешната динамика на конфликта има тенденцията да скача до безкрайност (трите взаимовръзки на Клаузевиц), и на "реална война", сиреч такава, ограничена от обективни фактори, подтиква държавите така да оформят политиката си, че максимално да се доближат до "тоталната война", защото това ще им донесе военна победа над самоограничаващите се противници, придържащи се към "реалната война". Накратко той обвинява постулата "войната е продължение на политиката" в това, че кара държавите да оформят така политиката, че да могат да водят все по-тотална война и същевременно оправдават тоталната война с постигането на политическите си цели. Но според мен това е напълно погрешно тълкуване на Клаузевиц и аз така и не разбрах дали Кийган само описва факта на това грешно тълкуване, довело до трагедиите на световните войни или наистина смята, че Клаузевиц това е искал да каже. Но поне според моят прочит на Клаузевиц, той изрично натътртва на това, че "тоталната война" е чисто теоретическа постройка и в действителността тя няма как да не е и трябва да бъде "реална". Войната, според моето тълкуване, е строго подчинена на политиката и се явява само нейн инструмент. Изключително опасен инструмент, който трябва много внимателно да бъде напаснат спрямо целите, за да не се окаже, че цената за използването му е по-голяма от печалбата. Това иска да каже Клаузевиц според мен. И затова неговата теория в никакъв случай не може да бъде обвинена в екстремизма на тоталните войни - за това вина могат да носят само политиците, които оформят нереални и несъобразени с цената на войната цели. Виновна е не теорията, а тези, които я използват погрешно.
Та тия два доста куцащи момента в книжлето на Кийган ме настроиха критично към писанията му. Наистина, с основната му теза за културната база на войната съм съгласен, но това противопоставяне с Клаузевиц е или изключително глупаво, или елементарно търсене на сензацията. И двата случая не говорят добре за Кийган.
За какво става въпрос - Кийган и неговата "История на войната" е доста раздухвана като СЪБИТИЕТО в теорията на военното дело последните години.Сравняван е с Клаузевиц, обикновено в положителен смисъл, като се изтъква как теорията на Клаузевиц се е оказала непълна и реално погрешна, както показват двете световни войни, атомното противопоставяне и въобще събитията от 20 век. И в сравнение как Кийган поставял феномена война на културна, а не на политическа основа и как това обяснявало много по-пълно различните му прояви. Самият Кийган започва книгата си с атака срещу Клаузевиц (и продължава така до края), която като цяло се базира на два аргумента.
Първият, с който съм съгласен като цяло, е, че Клаузевиц разглежда войната в строгия контекст на държавните политически структури. Сиреч, той разглежда войната като събитие между политическите формирования "държави", подплатени с целия европейски мироглед за политическата държава, отношението между нея и гражданите и тн. И оттам извежда постулата си "войната е продължение на политиката с други средства". Кийган с право задава въпроса "Ами ако няма политика? Тогава на какво е продължение войната?". Както вече отбелязах, с това му обвинение срещу Клаузевиц съм съгласен, но бях изключително изненадан какво огромно внимание му беше обърнато (цяла глава в книгата). Аз винаги съм го намирал за напълно общоприето и подразбиращо се, че теорията на Клаузевиц е съставена само в рамките на европейските национални държави, в границите на европейския светоглед, и губи абсолютното си значение (сиреч в най-добрия случай се нуждае от преработване) поставена в друга култура или епоха. Клаузевиц не разработва пълна теория на войната, макар и да претендира за това, а теория за войната както европейците от неговото време я разбират. И аз предполагах, че това е очевидно, но както се оказа Кийган го изтъква като революционно скъсване със старите разбирания (и аз оттам нататък почнах малко да чета с песимизъм "революционната" му книга).
Второто обвинение на Кийган срещу Клаузевиц е, че неговата максима за "продължението на политиката" е пряко виновна за самоунищожителните войни между европейските държави от 20ти век. И той базира това си обвинение на анализ на Клаузевиц, в който се изтъква, че със своето деление на "тотална война", сиреч такава, в която вътрешната динамика на конфликта има тенденцията да скача до безкрайност (трите взаимовръзки на Клаузевиц), и на "реална война", сиреч такава, ограничена от обективни фактори, подтиква държавите така да оформят политиката си, че максимално да се доближат до "тоталната война", защото това ще им донесе военна победа над самоограничаващите се противници, придържащи се към "реалната война". Накратко той обвинява постулата "войната е продължение на политиката" в това, че кара държавите да оформят така политиката, че да могат да водят все по-тотална война и същевременно оправдават тоталната война с постигането на политическите си цели. Но според мен това е напълно погрешно тълкуване на Клаузевиц и аз така и не разбрах дали Кийган само описва факта на това грешно тълкуване, довело до трагедиите на световните войни или наистина смята, че Клаузевиц това е искал да каже. Но поне според моят прочит на Клаузевиц, той изрично натътртва на това, че "тоталната война" е чисто теоретическа постройка и в действителността тя няма как да не е и трябва да бъде "реална". Войната, според моето тълкуване, е строго подчинена на политиката и се явява само нейн инструмент. Изключително опасен инструмент, който трябва много внимателно да бъде напаснат спрямо целите, за да не се окаже, че цената за използването му е по-голяма от печалбата. Това иска да каже Клаузевиц според мен. И затова неговата теория в никакъв случай не може да бъде обвинена в екстремизма на тоталните войни - за това вина могат да носят само политиците, които оформят нереални и несъобразени с цената на войната цели. Виновна е не теорията, а тези, които я използват погрешно.
Та тия два доста куцащи момента в книжлето на Кийган ме настроиха критично към писанията му. Наистина, с основната му теза за културната база на войната съм съгласен, но това противопоставяне с Клаузевиц е или изключително глупаво, или елементарно търсене на сензацията. И двата случая не говорят добре за Кийган.
Comment