Марр е неоспорим единствено като познавач на кавказката история. Залитането му в областта на лингвистиката за съжаление не е подплатено с необходимата предварителна теоретична подготовка и - съчетано с факта, че е бил много работоспособен, в т.ч. - можел да научи нов език кажи-речи за един ден!; и с абсолютната му липса на самокритичност - води до създаването на съвършено абсурдно учение, наречено "маризъм". Вкарването на "класов" и "марксистки" елемент му осигурява поддръжката на Сталин за двайсетина години, но после е развенчано със специална реч на самия Сталин /писана с консултант, разбира се/.
Относно "маризма":
1. Езиковото развитие върви от много към един - посредством сливане. /обратно на всички други теории.../
2. Всички думи на всички езици произлизат от четири елемента — изначални провиквания на трудещите се първобитни хора - САЛ, БЕР, ЙОН и РОШ; т.нар. «лингвистична палеонтология» може да приведе всяка дума към една (или няколко) от четирите елемента.
3. Езикът има класова природа
и още няколко основни "положения".
Оценка на маризма:
Съвършено несъстоятелен от научна гл.т., но привлича вниманието на учените към изследване на синхронните езикови закономерности, социо-лингвистиката, езиковата типология, невъзможността за ограничаване само в сравнително-историческата проблематика. С други думи - след смъртта му неговите ученици решават, вече с научни средства, въпросите поставени от "учен, който умееше да задава лингвистични въпроси, но не умееше да им отговори."
Два /от много/ източника на руски:
За Н. Марр
За учението му
Относно "маризма":
1. Езиковото развитие върви от много към един - посредством сливане. /обратно на всички други теории.../
2. Всички думи на всички езици произлизат от четири елемента — изначални провиквания на трудещите се първобитни хора - САЛ, БЕР, ЙОН и РОШ; т.нар. «лингвистична палеонтология» може да приведе всяка дума към една (или няколко) от четирите елемента.
3. Езикът има класова природа
и още няколко основни "положения".
Оценка на маризма:
Съвършено несъстоятелен от научна гл.т., но привлича вниманието на учените към изследване на синхронните езикови закономерности, социо-лингвистиката, езиковата типология, невъзможността за ограничаване само в сравнително-историческата проблематика. С други думи - след смъртта му неговите ученици решават, вече с научни средства, въпросите поставени от "учен, който умееше да задава лингвистични въпроси, но не умееше да им отговори."
Два /от много/ източника на руски:
За Н. Марр
За учението му
Comment