Перфектната скука. Кой се страхува от реформата в българското образование?
Яна Йорданова, в – к “Капитал”
Дефиниция на понятието скука?
Да заспиш в час.
Да имаш по десетина страници на гърба на тетрадките си, старателно изрисувани или надраскани с надписи на каквото там се кефиш.
Да гледаш как учителят по информатика рисува върху черната дъска клавиатура на компютър или “прозорец на Уърд”, или “прозорец на Интернет Експлорър” с всичките им бутончета – защото компютърният кабинет на училището ти, все още, е оборудван само с компютри “Правец 16”, но, според учебната програма, трябва да си овладял и “интернета”.
Да слушаш уроци, в които има изречения от типа: “Такава диалогичност, принципно, предполага толерантността на четящия…”.
Да пишеш домашно върху произведението “По жицата” от Йордан Йовков, на тема: “В какво разбиране за мястото на човека в света се корени посланието на разказа? Ситуирайте параметрите на авторовите интенции!”.
Да си подхвърляте медицинската топка в час по физкултура.
Да избягаш от часовете по изобразително изкуство.
Накратко – крайно време е образователната реформа в България, най – сетне, да се случи. Крайно време е да изстържем мухъла от тези, които от близо век преподават все едно и също. Крайно време е да изхвърлим “компютрите” с черно – зелените монитори от кабинетите. Крайно време е да съберем политическа смелост да затворим некачествените училища, и да осигурим пари за качествените. Крайно време е да поощрим качествените учители и да уволним лошите. Крайно време е да направим уроците интересни. Крайно време е да обвържем специалистите, които се произвеждат, с потребностите на пазара на труда. Крайно време е да развеем знамето на адекватността.
Крайно време е. Наистина!
И е крайно време от поне десет години насам.
Реформата в средното образование е като вързана с ластик – постоянно тръгва нанякъде, но, в момента, в който ластикът се опъне достатъчно, се изстрелва обратно – в стартовата позиция. Ролята на ластика се играе от “социалния въпрос”, изразяващ се в заплахата от учителски бунтове. Защото, по силата на някаква изкривена логика, образователните промени се гледат през призмата на преподавателското настояще, а не – през тази на ученическото бъдесте. Казано иначе, по – важно е да няма закрити училища и съкратени учители, вместо, чрез оптимизиране на системата, да се постигне едно по – високо качество на образование. И, въпреки стремглаво растящия брой на отпадналите от училище, през годините, и, въпреки повишаващия се процент неграмотни, нито едно правителство не се реши да плати тази социална цена на реформата.
Обаче, всички платихме една друга цена – тази на стотици хиляди неадекватно образовани.
Да срежем ластика! Ножицата се намира в ръцете на просветното министерство. В началото на месец януари 2004 г., то публикува на страницата си в Интернет проект на стратегия за развитие на средното образование. И обясни, че го прави с цел да предизвика публичен дебат, преди документът да влезе в окончателния си вид в Министерския Съвет.
Ето някои от акцентите на Стратегията:
Разтоварване на образованието от “излишния академизъм”. (А трябва ли?)
Въвеждане на нови методи на преподаване и на изпитване. (Добре, но какви?)
Рейтинг на училищата и закриване на тези от тях с ниски показатели.
Задължителни държавни зрелостни изпити, след 4, след 8 и след 12 клас. Изпитът след 8 клас замества този за гимназиите.
Повишаване на квалификацията, на икономическия и на социалния статус на учителите. (Звучи добре. Ще чакаме!)
Обвързване на образованието с нуждите на пазара на труда. (Мъдро!)
Компютризиране на училищата. (Крайно време е!)
Ранно чуждоезиково обучение. (Първо беше от 1 клас, сега – от 2 клас. За децата от небългарски етнически произход, българският език също се явява чужд.)
Интегриране на деца със специални образователни нужди (За деца инвалиди ли иде реч?) и на деца от ромски (цигански) произход.
Възможност за дистанционо обучение.
Децентрализация и промяна във финансирането - въвеждане на “делегирани бюджети” и стартиране на ваучерна система, според която, с движението на ученика от едно училище в друго, ще се преместват и парите за него. (Ха! Някой е открил топлата вода или кръглото колело!)
Разбира се, Синдикатът на българските учители (СБУ) се възпротиви остро срещу предвидената възможност ученици да могат да оценяват работата на своите учители, но, като цяло, похвали стратегията.
Някои просветни експерти обявиха, че, на места, ваучерната система се е провалила, но от министерството отговориха, че тя няма да се въведе едно към едно.
Ученици и родителите им, с които вестник “Капитал” разговаря, харесаха проектореформата.
Реакциите на директорите са смесени. Тези от “ромските училища”, например, твърдят, че, в общи линии, за тях, стратегията е неприложима.
Всъщност, въпросът изобщо не се състои в това дали стйратегията за реформа на средното образование е добра или лоша, тъй като тя е, по – скоро, първото. Въпросите са два.
Как ще се гарантира, че предвиденото ще се случи, на практика?
И трябваше ли нещата да се стекат точно по този начин?
Голямото НО, в случая със страйегията за средното образование у нас има дълга предистория. Тя започва през 2000 г., когато се подписва споразумение между МОН и Световната Банка (СБ) за финансиране на проекта “Модернизация на образованието”. Договорът е на стойност 15 300 000 долара, като се предвижда това да е само първата фаза на финансиране от три фази на обща стойноист 62 000 000 долара.
Никой не крие, че наскоро предоставената стратегия за реформа изцяло стъпва върху идеите, записани в “Модернизация на образованието”.
По – интересното е, че парите от заема на СБ така и не можаха да бъдат усвоени. В крайна сметка, въпреки че имаше опция заемът да бъде продължен, през декември 2003 г., бе взето решение той (заемът) да бъде спрян!
От въпроса “Защо?” – нататък, версиите се разминават…
“Това е явен провал!”, казва доц. Петя Кабакчиева – социолог и член на екипа, осъществявал наблюдението и оценката на проекта. И продължава: “Има си процедура на СБ, която, при три незадоволителни оценки по изпълнението на един заем, го прекратява. Тези три незадоволителни оценки са налице. Но, за да спасим честта на българската администрация, ние не си признахме провала. Въпреки, че се опитаха да го изкарат като решение на правителството, всъщност, СБ спря заема, защото парите не бяха усвоени. А те не бяха усвоени, просто, защото никой не работеше! Това е истината.
Други причини за провала са: невероятното текучество в МОН, липсата на институционална памет, некомпетентността на част от чиновниците в МОН, съпротивата в институционалната среда срещу реформата.
Качество на образованието не означава само 100% от децата – в училище или 100% грамотност на учениците. За качество може да се говори, когато цялото общество се чувства напълно убедено, че държавата гарантира и се грижи за образованието на младите поколения и прави всичко, на което е способна, в тази посока. Качество означава също образованието да е адекватно на средата. В динамичния свят, в който живеем, училището трябва да формира нов тип умения. Това означава, разбира се, и нов тип учители, както и нов тип подход при преподаването в училище - въвеждане на дискусии, на интерактивни методи и прочие… Изобщо – образованието трябва, едновременно, да е интерсно, провокиращо и полезно. Може би, някои ще съзрат, тук, заплаха за традициите в българското образование. На тях ще кажа, че, в момента, българското училище се е превърнало в най – безинтересната институция.“
Подобно мнение споделя и бившият заместник – министър на образованието - Венцеслав Панчев, който е и един от авторите на проекта: “Проблемът е абсолютната липса на приемственост. Екипът, който влезе в министерството, след този на Димитър Димитров, не припозна проекта като свой. И, реално, отказа да работи по него.”
Според сегашния заместник – просветен министър – Юлиан Наков, обаче, нещата не стоят точно така. “Преди да се създаде проектът за модернизация на СБ, би било добре да имаме стратегия, която да рамкира добре процеса. Когато писахме стратегията, нямахме представа, че заемът може да бъде прекратен по този начин. Тази стратегия имаше за цел да интегрира в себе си всяка разумна идея, заложена в проекта. Профсъюзите твърдяха, че това е един безумно изработен проект и, че те не биха го приели. Продължаването в този коловоз, без да се помисли за разумни корекции, водеше само до постоянни скандали, провали и – оттук – до криза. И нищо полезно нямаше налице от усвояването на тези пари. Опитите ни да моделираме къде козметични, къде радикални промени в различните компоненти, се възприемаха невероятно трудно.
Защото СБ не разрешава един веднъж утвърден модел да бъде променян, в ход. В процеса на преговори, стигахме до критични точки, които възпираха неговото осъществяване. Не мога да кажа, на този етап, как ще се компенсира пропуснатото като финанси, за сметка на онова, което предстои. Тези, които водят преговорите, знаят много добре какво правят и, когато стъпят на основата на стратегия, при това – глобална, правителствена, ние ще разполагаме с една доста солидна подкрепа и с яснота какви пари и за какво се харчат.”, казва той и продължава: “В много аспекти, проектът беше избързал изключително. Бяха съставени учебни програми, нови учебни планове, които, все още, продължават да създават главоболия в Министерството, защото са въвеждани силово, в нарушение на някои клаузи от законите. Желанието, в ход, да уеднаквим всичко, е довело до много тежка картина, която, все още, не можем да коригираме радикално.
Тази стратегия ще бъде разглеждана в Министерския Съвет и ще бъде превърната в част от цялостната стратегия на правителството (на Симеон Сакскобургготски). Начинът, по който тя ще бъде приета и обсъждана на всички нива от системата на образованието, е гаранция, че ще може да бъде променена, едва след национален цонсенсус. Така, както ще бъде приета.
Ефектът, който се търси със стратегията, е образованието да стене по – качествено, по – достъпно, по – адекватно, по – интересно.
Възможният дефецт е тази стратегия изобщо да не се случи, на практика. И да остане в историята като 13 страници с добри пожелания.”
Георги Куртев от пресофиса на Световната Банка обяснява нещата така: “Срокът на договора беше до месец март 2004 г. Когато миналата мисия на банката дойде в България, с представители на правителството беше обсъден въпросът, дали срокът да бъде продължен, каквато възможност, по принцип, има или заемът да бъде прекратен, да завърши. Предпочетен беше вторият вариант, но СБ не спира подкрепата си за българското образование. Заемът ПАЛ 3, който, в момента, се подготвя, е изцяло насочен към социалната сфера. Стойността му е 150 000 000 долара, в подкрепа на платежния баланс.
От самото министерство на образованието потвърдиха, че разчитат на заема ПАЛ 3 за финансиране на част от разписаните в стратегията за реформа параметри.
Логичен е въпросът: Как, ако не си успял да изпълниш един проект за реформа в образованието и да усвоиш 15 000 000, ще се справиш с неколкократно по – голяма сума за идентичен, да не кажем почти същия проект?
Проблемът не е в парите. А в начина, по който администрацията възприема промяната. Защото истината е, че е налице чудовищна институционална съпротива срещу реформата. И, ако по политическите върхове се декларира силна воля за смяна на българския образователен модел, чиновниците – тези, които трябва да свършат реалната работа - бръчат нос в неприкрита погнуса и не искат.
Тоест – първото условие за реформа е справянето с институционалната съпротива и с непотребните администратори в МОН. Второто условие е гарантирана приемственост между министерските екипи. Третото условие е МОН да събере достатъчно смелост, след като веднъж е напуснало черупката, която го отделя от непрекъснато променящото се време, да продължи в избраната посока.
И, ако “социалният аспецт” беше ластикът, вързал промяната, то тези два проблема са ровът, който тя трябва да прескочи, преди изобщо да тръгне нанякъде.
Как ще се случи този скок е съвсем друг въпрос. Защото скуката, в която е удавено българското средно образование, е изключително удобна. Удобна е за окопали се чиновници, за посредствени автори на учебници, за мързеливи учители, за мързеливи ученици, за безразлични родители.
Перфектна скука! И, може би, именно поради този факт – толкова скъпа скука.
Яна Йорданова, в – к “Капитал”
Дефиниция на понятието скука?
Да заспиш в час.
Да имаш по десетина страници на гърба на тетрадките си, старателно изрисувани или надраскани с надписи на каквото там се кефиш.
Да гледаш как учителят по информатика рисува върху черната дъска клавиатура на компютър или “прозорец на Уърд”, или “прозорец на Интернет Експлорър” с всичките им бутончета – защото компютърният кабинет на училището ти, все още, е оборудван само с компютри “Правец 16”, но, според учебната програма, трябва да си овладял и “интернета”.
Да слушаш уроци, в които има изречения от типа: “Такава диалогичност, принципно, предполага толерантността на четящия…”.
Да пишеш домашно върху произведението “По жицата” от Йордан Йовков, на тема: “В какво разбиране за мястото на човека в света се корени посланието на разказа? Ситуирайте параметрите на авторовите интенции!”.
Да си подхвърляте медицинската топка в час по физкултура.
Да избягаш от часовете по изобразително изкуство.
Накратко – крайно време е образователната реформа в България, най – сетне, да се случи. Крайно време е да изстържем мухъла от тези, които от близо век преподават все едно и също. Крайно време е да изхвърлим “компютрите” с черно – зелените монитори от кабинетите. Крайно време е да съберем политическа смелост да затворим некачествените училища, и да осигурим пари за качествените. Крайно време е да поощрим качествените учители и да уволним лошите. Крайно време е да направим уроците интересни. Крайно време е да обвържем специалистите, които се произвеждат, с потребностите на пазара на труда. Крайно време е да развеем знамето на адекватността.
Крайно време е. Наистина!
И е крайно време от поне десет години насам.
Реформата в средното образование е като вързана с ластик – постоянно тръгва нанякъде, но, в момента, в който ластикът се опъне достатъчно, се изстрелва обратно – в стартовата позиция. Ролята на ластика се играе от “социалния въпрос”, изразяващ се в заплахата от учителски бунтове. Защото, по силата на някаква изкривена логика, образователните промени се гледат през призмата на преподавателското настояще, а не – през тази на ученическото бъдесте. Казано иначе, по – важно е да няма закрити училища и съкратени учители, вместо, чрез оптимизиране на системата, да се постигне едно по – високо качество на образование. И, въпреки стремглаво растящия брой на отпадналите от училище, през годините, и, въпреки повишаващия се процент неграмотни, нито едно правителство не се реши да плати тази социална цена на реформата.
Обаче, всички платихме една друга цена – тази на стотици хиляди неадекватно образовани.
Да срежем ластика! Ножицата се намира в ръцете на просветното министерство. В началото на месец януари 2004 г., то публикува на страницата си в Интернет проект на стратегия за развитие на средното образование. И обясни, че го прави с цел да предизвика публичен дебат, преди документът да влезе в окончателния си вид в Министерския Съвет.
Ето някои от акцентите на Стратегията:
Разтоварване на образованието от “излишния академизъм”. (А трябва ли?)
Въвеждане на нови методи на преподаване и на изпитване. (Добре, но какви?)
Рейтинг на училищата и закриване на тези от тях с ниски показатели.
Задължителни държавни зрелостни изпити, след 4, след 8 и след 12 клас. Изпитът след 8 клас замества този за гимназиите.
Повишаване на квалификацията, на икономическия и на социалния статус на учителите. (Звучи добре. Ще чакаме!)
Обвързване на образованието с нуждите на пазара на труда. (Мъдро!)
Компютризиране на училищата. (Крайно време е!)
Ранно чуждоезиково обучение. (Първо беше от 1 клас, сега – от 2 клас. За децата от небългарски етнически произход, българският език също се явява чужд.)
Интегриране на деца със специални образователни нужди (За деца инвалиди ли иде реч?) и на деца от ромски (цигански) произход.
Възможност за дистанционо обучение.
Децентрализация и промяна във финансирането - въвеждане на “делегирани бюджети” и стартиране на ваучерна система, според която, с движението на ученика от едно училище в друго, ще се преместват и парите за него. (Ха! Някой е открил топлата вода или кръглото колело!)
Разбира се, Синдикатът на българските учители (СБУ) се възпротиви остро срещу предвидената възможност ученици да могат да оценяват работата на своите учители, но, като цяло, похвали стратегията.
Някои просветни експерти обявиха, че, на места, ваучерната система се е провалила, но от министерството отговориха, че тя няма да се въведе едно към едно.
Ученици и родителите им, с които вестник “Капитал” разговаря, харесаха проектореформата.
Реакциите на директорите са смесени. Тези от “ромските училища”, например, твърдят, че, в общи линии, за тях, стратегията е неприложима.
Всъщност, въпросът изобщо не се състои в това дали стйратегията за реформа на средното образование е добра или лоша, тъй като тя е, по – скоро, първото. Въпросите са два.
Как ще се гарантира, че предвиденото ще се случи, на практика?
И трябваше ли нещата да се стекат точно по този начин?
Голямото НО, в случая със страйегията за средното образование у нас има дълга предистория. Тя започва през 2000 г., когато се подписва споразумение между МОН и Световната Банка (СБ) за финансиране на проекта “Модернизация на образованието”. Договорът е на стойност 15 300 000 долара, като се предвижда това да е само първата фаза на финансиране от три фази на обща стойноист 62 000 000 долара.
Никой не крие, че наскоро предоставената стратегия за реформа изцяло стъпва върху идеите, записани в “Модернизация на образованието”.
По – интересното е, че парите от заема на СБ така и не можаха да бъдат усвоени. В крайна сметка, въпреки че имаше опция заемът да бъде продължен, през декември 2003 г., бе взето решение той (заемът) да бъде спрян!
От въпроса “Защо?” – нататък, версиите се разминават…
“Това е явен провал!”, казва доц. Петя Кабакчиева – социолог и член на екипа, осъществявал наблюдението и оценката на проекта. И продължава: “Има си процедура на СБ, която, при три незадоволителни оценки по изпълнението на един заем, го прекратява. Тези три незадоволителни оценки са налице. Но, за да спасим честта на българската администрация, ние не си признахме провала. Въпреки, че се опитаха да го изкарат като решение на правителството, всъщност, СБ спря заема, защото парите не бяха усвоени. А те не бяха усвоени, просто, защото никой не работеше! Това е истината.
Други причини за провала са: невероятното текучество в МОН, липсата на институционална памет, некомпетентността на част от чиновниците в МОН, съпротивата в институционалната среда срещу реформата.
Качество на образованието не означава само 100% от децата – в училище или 100% грамотност на учениците. За качество може да се говори, когато цялото общество се чувства напълно убедено, че държавата гарантира и се грижи за образованието на младите поколения и прави всичко, на което е способна, в тази посока. Качество означава също образованието да е адекватно на средата. В динамичния свят, в който живеем, училището трябва да формира нов тип умения. Това означава, разбира се, и нов тип учители, както и нов тип подход при преподаването в училище - въвеждане на дискусии, на интерактивни методи и прочие… Изобщо – образованието трябва, едновременно, да е интерсно, провокиращо и полезно. Може би, някои ще съзрат, тук, заплаха за традициите в българското образование. На тях ще кажа, че, в момента, българското училище се е превърнало в най – безинтересната институция.“
Подобно мнение споделя и бившият заместник – министър на образованието - Венцеслав Панчев, който е и един от авторите на проекта: “Проблемът е абсолютната липса на приемственост. Екипът, който влезе в министерството, след този на Димитър Димитров, не припозна проекта като свой. И, реално, отказа да работи по него.”
Според сегашния заместник – просветен министър – Юлиан Наков, обаче, нещата не стоят точно така. “Преди да се създаде проектът за модернизация на СБ, би било добре да имаме стратегия, която да рамкира добре процеса. Когато писахме стратегията, нямахме представа, че заемът може да бъде прекратен по този начин. Тази стратегия имаше за цел да интегрира в себе си всяка разумна идея, заложена в проекта. Профсъюзите твърдяха, че това е един безумно изработен проект и, че те не биха го приели. Продължаването в този коловоз, без да се помисли за разумни корекции, водеше само до постоянни скандали, провали и – оттук – до криза. И нищо полезно нямаше налице от усвояването на тези пари. Опитите ни да моделираме къде козметични, къде радикални промени в различните компоненти, се възприемаха невероятно трудно.
Защото СБ не разрешава един веднъж утвърден модел да бъде променян, в ход. В процеса на преговори, стигахме до критични точки, които възпираха неговото осъществяване. Не мога да кажа, на този етап, как ще се компенсира пропуснатото като финанси, за сметка на онова, което предстои. Тези, които водят преговорите, знаят много добре какво правят и, когато стъпят на основата на стратегия, при това – глобална, правителствена, ние ще разполагаме с една доста солидна подкрепа и с яснота какви пари и за какво се харчат.”, казва той и продължава: “В много аспекти, проектът беше избързал изключително. Бяха съставени учебни програми, нови учебни планове, които, все още, продължават да създават главоболия в Министерството, защото са въвеждани силово, в нарушение на някои клаузи от законите. Желанието, в ход, да уеднаквим всичко, е довело до много тежка картина, която, все още, не можем да коригираме радикално.
Тази стратегия ще бъде разглеждана в Министерския Съвет и ще бъде превърната в част от цялостната стратегия на правителството (на Симеон Сакскобургготски). Начинът, по който тя ще бъде приета и обсъждана на всички нива от системата на образованието, е гаранция, че ще може да бъде променена, едва след национален цонсенсус. Така, както ще бъде приета.
Ефектът, който се търси със стратегията, е образованието да стене по – качествено, по – достъпно, по – адекватно, по – интересно.
Възможният дефецт е тази стратегия изобщо да не се случи, на практика. И да остане в историята като 13 страници с добри пожелания.”
Георги Куртев от пресофиса на Световната Банка обяснява нещата така: “Срокът на договора беше до месец март 2004 г. Когато миналата мисия на банката дойде в България, с представители на правителството беше обсъден въпросът, дали срокът да бъде продължен, каквато възможност, по принцип, има или заемът да бъде прекратен, да завърши. Предпочетен беше вторият вариант, но СБ не спира подкрепата си за българското образование. Заемът ПАЛ 3, който, в момента, се подготвя, е изцяло насочен към социалната сфера. Стойността му е 150 000 000 долара, в подкрепа на платежния баланс.
От самото министерство на образованието потвърдиха, че разчитат на заема ПАЛ 3 за финансиране на част от разписаните в стратегията за реформа параметри.
Логичен е въпросът: Как, ако не си успял да изпълниш един проект за реформа в образованието и да усвоиш 15 000 000, ще се справиш с неколкократно по – голяма сума за идентичен, да не кажем почти същия проект?
Проблемът не е в парите. А в начина, по който администрацията възприема промяната. Защото истината е, че е налице чудовищна институционална съпротива срещу реформата. И, ако по политическите върхове се декларира силна воля за смяна на българския образователен модел, чиновниците – тези, които трябва да свършат реалната работа - бръчат нос в неприкрита погнуса и не искат.
Тоест – първото условие за реформа е справянето с институционалната съпротива и с непотребните администратори в МОН. Второто условие е гарантирана приемственост между министерските екипи. Третото условие е МОН да събере достатъчно смелост, след като веднъж е напуснало черупката, която го отделя от непрекъснато променящото се време, да продължи в избраната посока.
И, ако “социалният аспецт” беше ластикът, вързал промяната, то тези два проблема са ровът, който тя трябва да прескочи, преди изобщо да тръгне нанякъде.
Как ще се случи този скок е съвсем друг въпрос. Защото скуката, в която е удавено българското средно образование, е изключително удобна. Удобна е за окопали се чиновници, за посредствени автори на учебници, за мързеливи учители, за мързеливи ученици, за безразлични родители.
Перфектна скука! И, може би, именно поради този факт – толкова скъпа скука.
Comment