Отвреме навреме си задавам разни въпроси, отговорите на които не са очевидни. Ровя за да стигна до отговорите, може и на друг да му е интересно.
1. Защо през средновековието престават да ползват подводен таран на корабите?
Защото шпангоутите, т. е. ребрата на корабите през средновековието са по-нагъсто, корабите са значително по-здрави от античните и употребата на традиционния подводен таран е много рискована за атакуващия кораб. Не се знае кой ще пострада повече при сблъсъка.
2. Защо махат шпирона, т. е. надводния таран?
За да могат да стрелят надолу с носовите оръдия. Шпироните изрично е споменато, че ги отрязват преди Лепанто.
3. Защо почти всички витлови самолети са с теглещ, а не с тласкащ винт?
Тласкащият има даже по-добри характеристики сам по себе си, дава например по-висока скорост, но обдухването на крилото с потока от предния, теглещ винт увеличава подемната сила, което в общия случай е било по-важно. Освен това, конкретно при едномоторните самолети разполагането на мотора отзад прецаква центровката.
4. Защо мускетите изместват лъковете и арбалетите?
Темата е огромна, но най-важните причини са две. Първата и по-важната - енергията на куршума е много !!! по-голяма, което позволява ефективна борба с усъвършенстваните рицарски доспехи от края на 15 и 16 век. Втората - с лък се стреля по-трудно. В смисъл иска се повече физическа сила и по-дълго обучение.
1. Защо през средновековието престават да ползват подводен таран на корабите?
Защото шпангоутите, т. е. ребрата на корабите през средновековието са по-нагъсто, корабите са значително по-здрави от античните и употребата на традиционния подводен таран е много рискована за атакуващия кораб. Не се знае кой ще пострада повече при сблъсъка.
2. Защо махат шпирона, т. е. надводния таран?
За да могат да стрелят надолу с носовите оръдия. Шпироните изрично е споменато, че ги отрязват преди Лепанто.
3. Защо почти всички витлови самолети са с теглещ, а не с тласкащ винт?
Тласкащият има даже по-добри характеристики сам по себе си, дава например по-висока скорост, но обдухването на крилото с потока от предния, теглещ винт увеличава подемната сила, което в общия случай е било по-важно. Освен това, конкретно при едномоторните самолети разполагането на мотора отзад прецаква центровката.
4. Защо мускетите изместват лъковете и арбалетите?
Темата е огромна, но най-важните причини са две. Първата и по-важната - енергията на куршума е много !!! по-голяма, което позволява ефективна борба с усъвършенстваните рицарски доспехи от края на 15 и 16 век. Втората - с лък се стреля по-трудно. В смисъл иска се повече физическа сила и по-дълго обучение.
Comment