Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Охридска балада

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Охридска балада

    Гледали ли сте този филм? Доколко е истина според вас? Защото сам чел и доста по достоверна версия на съвременници.

    #2
    Преместих темата тук, понеже става въпрос за филм.

    Иначе - за този филм ли става въпрос?

    We don't see things as they are, we see them as we are
    ---Anais Nin----

    Comment


      #3
      Да благодаря ти. Филмът е Спасението. Накратко: След 9 септември, наши войници са пленени от Немското комадване. Минавайки през Охрид бягат и се крият по къщите.Немците искат откуп от 10кг. злато и цялото население го събира.Не достигаики малко Свещенникът носи кръста от църквата и го добавя за да станат 10кг.
      И сега във филма немците взимат златото,представени като алчни крадци бягат.
      А истината е:Когато свещенникът носи и кръста, германският комендант се просълзява и връща цялото злато трогнат от жертвоготовноста на българите в Охрид. Германците си заминават а златото е ограбено от партизаните на Темпо дошли след тях в Охрид. Това е истината.
      Моля даите своето мнение.

      Comment


        #4
        leoglas75 написа
        А истината е:Когато свещенникът носи и кръста, германският комендант се просълзява и връща цялото злато трогнат от жертвоготовноста на българите в Охрид. Германците си заминават а златото е ограбено от партизаните на Темпо дошли след тях в Охрид. Това е истината.
        Когато човек употребява тази дума - "истина", - дори и това да се случва в този раздел, добре е да се подкрепи с нещо. "това е истината", независимо колко пъти е повторено, може да бъде убедително някъде в кръчма, над чашка и прочее. Тук подобно твърдение се нуждае от доказване, т.е. от посочване на източници, т.е. най-добре документи, в краен случай нечий спомени, по възможност писани и публикувани, но поне изрично споменати.

        Comment


          #5
          Както е известно, 1944 г., при самото изтегляне на войските от Македония, България обяви война на Германия. Започнаха военните действия между организираните германски военни части и разпокъсаните оттеглящи се български части. Още по пътя за Битоля охридските части биват обсадени от германците и пленени около самия град Битоля, докато в Прилеп се водят боеве между тамошния артилерийски полк под командуването на полковник Младенов и атакуващите германски войски. Полковник Дренски се самоубива, виждайки се в невъзможност да построи войските си за бой.

          По същото време самите германци се изтеглят и две посоки – по долината на Вардара и по големия път Солун – Лерин – Битоля – Охрид – Дебър – Тетово – Качаник. Докато германското управление още стои в Охрид, през първите дни на октомври 1944 г., в града пристига нова германска част, която води със себе си голяма група български пленници. Около 25 души от тях успяват да се укрият в града благодарение на недостатъчно строгата охрана. Тогава започва истинското изпитание за Охрид. Данни за това черпим от трима охридски граждани, взели най-активно участие в събитията. Това са местният фотограф Петър Савинов, неговата съпруга Грете, австрийка, която изпълнява ролята на преводач, и учителката Анастасия Бакчеванова Атанасова – по-сетне преводачка в Радио София, която правела списъка на дарителите на златници за откупуване на града от разрушаване. Петър и Грете Савинови след доста години бяха интервюирани от Българската телевизия по тия събития и те разказаха пред всички български зрители пълната истина за Охридското жертвоприношение. Писателят Серафим Северняк пък художествено описа същото в своята книга "Охридска легенда". Ето накратко истината за станалото според нашите запнски в личен разговор със семейство Савинови.

          След като германците открили, че са им избягали пленниците, комендантът на града, капитанът от морските войски Баумгартен, поискал от гражданите да му предадат пленниците, които са укрили, иначе ще накаже целия град. Специално от кмета на града Илия Коцарев поискал да му предаде 25 души комунисти като заложници срещу избягалите и укрилите се в града 25 български войници. Но Коцарев – стар български патриот, отказал да стори това с думите: "Аз мога да умра, но не мога да предам 25 души граждани и да затворя 25 къщи!"

          Тогава под формата на образуване на стопански комитет Баумгартен поискал от гражданите да предоставят 20 видни охридчани. Между представените били и Манев, Каваев, Филипчев, Кецкаров – директор на гимназията, и други. Немецът обяснил, че всички тия 20 души, явили се при него за посочената цел, ще задържи за заложници срещу укритите войници. Дал срок пленниците да бъдат предадени до 9 часа вечерта, иначе ще изгори града. При хотела на Радичев и при Чинара били поставени противоаеропланни оръдия за обстрелване на града. Самият град бил обсаден от всички страни.

          Наредбите на коменданта били съобщавани на гражданството чрез общинското барабанче. Барабанчикът бил придружен от един-двама заложници (между тях самия директор Методий Кецкаров) да викат по улиците: "Всеки, който е укрил български войник или знае кой е укрил, да го предаде, иначе градът ще бъде изгорен". Същевременно обаче със знаци и алегорични думи давали да се разбере, че не бива това да правят.

          При това положение настанала неимоверна тревога по целия град, които се превърнала в паника, когато се виждало, че от всички страни се инсталират и насочват оръдия към града. Изумените граждани хукнали да бягат, като облекли най-новите си дрехи, та поне нещо да имат спасено от ценностите. Но никой не е предал нито един войник. Колкото могли, прехвърлили войниците вън от града с помощта на местни партизани, докато обръчът не бил напълно заключен. Останалите войнния се криели ту в нужниците, ту в сламеници по таваните и прочее.

          В най-критичния момент, когато жени и деца се насъбрали да плачат пред Баумгартен, той се смилил и отменил заповедта за изгаряне на града. Но наложил откуп: за всеки невърнат пленник искал половин килограм злато? Но откъде толкова злато? След много молби той намалил сумата на общо 10 кг.

          Трябва да отбележим, че важна роля в измолването на милосърдието от немеца изиграла Грете Савинова, която надълго и нашироко описала морала на охридчани, апелирала за хуманност и с всичкото красноречие на обичащ народа човек, макар и чужденец, успяла да допринесе за по-друг изход от опасното положение.

          Гражданството с облекчение приело последната форма на предложението на Баумгартен. Започнал най-вълнуващият момент: жените донасяли нанизи жълтици, останали от сватбите им, други давали златните си венчални пръстени, обици и гривни... Веригата на дарители непрекъснато се точела пред германския капитан и давала последното скътано злато. Един бил общият възглас: "Се ке дайме, бугарски войник не даваме!"

          По тоя начин били събрани 840 наполеона – вън от накитите. Но суровият немец още чакал. Най-после пристигнал свещеник Тома Каваев и сложил върху златния куп позлатения кръст на черквата "Св. Климент" с думите: "Свети Климент не вардел и пак ке не вардит!"

          Това накарало да трепне сърцето на немеца. Той се трогнал и наредил да бъдат върнати на всички накитите, наполеоните наредил да се използуват за зимната помощ. Кметът Коцарев предложил на Баумгартен по един наполеон за всеки войник, но той отказал. Тогава Коцарев му подарил своя пръстен и германецът приел единствено него за спомен. След това немското отделение си заминало, изпратено от цялото население с радостни възгласи, доволни от себе си, че с цената на живота си спасили българските войници. На заминаващите германци раздавали от кошове хубави ябълки. След това гражданите образували въоръжена охрана на града до идването на партизаните. Това вълнуващо събитие – жертвоприношението на охридчани, станало на 13 и 14 октомври 1944 г.

          След историческите дни през време на възраждането, когато охридските българи до последния човек при провеждането на плебисцита (истиляма) за български владика дали гласовете си за Българската екзархия, този велик ден няма равен на себе си по цялата българска земя. Древният български град, столицата на Самуила, светилището на българската свещена древност, пазителят на свещените мощи на Климент Охридски, градът на Григор Пърличев, Кузман Шапкарев, попрището на Димитър Миладинов, огнище на Охридското съзаклятие от 1881 г. – е горял с чистия пламък на българската любов и българското име, велик, непостижим.

          Върху фона на този разказ нека се види същината на манталитета на македонистите, които след изтеглянето на германските войски навлезли в града. Те турили ръка на златото, арестували героя кмет Илия Коцарев и го осъдили на 20 години затвор. А когато се намерил човек да напише книга за тоя подвиг на охридчани, скопските македонисти го дадоха под съд, уж не казвал истината: охридчани не били проявили жертва за войниците, а те самите ги освободили от германски плен и прочее.





          Сръбски партизани открадват златото
          Цялата драма завършва като в американски екшън. На добрите се случва добро, на лошите - лошо. Баумгартен веднага връща златото на общината. Но тя не успява да го върне на гражданите. Прибират го сръбски партизани, слезли в града след изтеглянето на немците, които го отнасят в банката в Белград. Или си го поделят, както гласи един слух в Охрид. Колоната на нацисткия оберлейтенант е пресрещната от албанска бандитска шайка край Дебър и унищожена до последния човек. Албанците, научили за случилото се, смятат, че златото е при оберлейтенанта. Баумгартен оцелява и умира на преклонна възраст в Австрия. Българските войници също се връщат живи и здрави в частите си. А случаят по понятни причини потъва в мълчание. Чак през 80-те години Серафим Северняк написа книга за случилото се - "Охридска балада", по която беше сниман и филмът на Борислав Пунчев "Спасението". Но той бе спрян по искане на Белград. От своя страна в Югославия също бе направен филм за случая. Но спасените войници бяха... италианци! Така де - от къде на къде "македонци" ще спасяват "бугарски окупатори", готови за това да жертвуват и града си, и живота си.

          Comment

          Working...
          X