Върти ми се една идея за форумна игра в историческия контекст на Втората Пуническа война. Акцентът ще е повече на политиката и дипломацията обаче, оперативно армиите ще са налични, но не мисля, че мога да въведа много детайли. Да не се очакват епични битки ала Тотал Вар
Като времево натоварване, ще са няколко хода само, опитът показва, че повече не са изпълними, които ще са натоварени предимно с дипломация между играчите.
Ще се опитам тези дни да опиша правилата.
Ще има ли желаещи?
Картата
Западната част на средиземноморският басейн е разделена на 5 региона, всеки от които граничи с един, два или три други. Две суперсили, две враждуват помежду си - Картаген и Рим. Но всяка от тези страни се представя/състои от различни фракции.
Всяка фракция има за своя база един от регионите, както е обозначено на картата. В допълнение 4 римски и 3 картагенски фракции могат да решат стратегическите придвижвания или опустошавания в техните базови региони, както и в един или два други. Коя фракция може да взима решенията за придвижване или опустошаване в съответния регион е също обозначено на картата.
Фракции
Баркиди - Кухулин
Финикийци
Гали
Македонци
Фабии
Латини
Сципиони
Марцели
Етолийци
Италийци
Иберийци
Нумидийци
Армии
Войната естествено се води от армии, римски и картагенски. Всяка армия може да бъде само в един регион по всяко едно време. Всяка от страните започва с по 6 армии (чието начално положение е отбелязано на картата). Армиите може да се придвижват до съседен регион, могат да бъдат унищожавани и набирани от фракциите. Тоталния брой армии не е ограничен, но в един регион може да има едновременно само по 5 картагенски и/или 6 римски. Ако бройката се надвиши, допълнителните армии биват унищожени.
Последователност на играта
Започва се с първоначална фаза на преговори между играчите.
След което играта се състои от 9 хода, всеки отговарящ на 2 години, от 218 - 201 пр.Хр.
Всеки ход се състои от следните фази:
1. Картагенско придвижване
2. Римско придвижване
3. Вярност и набиране на армии
4. Битки
5. Грабежи
Придвижване
По време на фазата за придвижване на всяка от страните, приятелските армии в даден регион може да бъдат преместени в съседен. Регионите се редуват според номерата си. Контролиращата фракция за даден регион решава как и дали да премести приятелските армии в него. Максимум 2 армии могат да бъдат преместени от един регион в друг на ход, в една или различни посоки. Този максимум се вдига на 3 армии ако поне 1 армия се движи до или от Северна Италия. Армиите могат да се движат само веднъж на ход.
Вярност и набиране на армии
В началото на тази фаза, играчите могат да преговарят с всяка една от другите фракции. След което всяка фракция обявява поведението си за този ход, според номерацията на регионите и фракциите в даден регион.
Дадена фракция може или да остане неактивна, или да набере армия този ход. Едни фракции набират пунически, други римски армии, трети и за двете страни според желанието на играча всеки ход, видимо от картата.
Армиите веднага се добавят в региона.
Македония са задължени да вдигнат армия ако в Гърция няма про-Картагенска армия.
Битки
Битките се решават автоматично в съответната фаза, в реда на регионите, където има армии и от двете страни.
Хвърля се зарче за всяка армия в региона, като "удар" или щета бива нанесена при 4-6 в Африка, или 5-6 във всички други региони.
След като всички зарчета са отчетени, противниковите страни губят съответните щети.
Опустошаване
В тази фаза, регионите се редуват в нормалния си ред и ако едната страна има повече армии в региона от другата (сиреч контролира региона), контролиращата фракция на тази страна в региона може да реши да ограби/опустоши една или всички други фракции в региона, които са останали неактивни или са набрали противникова армия този ход. Кои фракции да ограби е изцяло решение на контролиращата фракция (стига да отговарят на условията споменати).
Генерали
Една от първоначалните армии в Иберия е командвана от Ханибал.
Първата римска армия, набрана в Иберия на или след ход 5, е командвана от Сципион.
Придвижването на тези армии се командва нормално, като на другите.
Но по време на битка, ако една от тези армии участва, то противникова такава бива автоматично елиминирана още преди да има шанс да хвърли зарче/нанесе удар.
Ако оставащите противници нанесат достатъчно удари да елиминират всички приятелски армии (включително генералската), генералската + елиминираната от нея в началото все пак оживяват след битката.
Ако и Ханибал, и Сципион са в същата битка, то те се бият като нормални армии и могат да бъдат елиминирани ако противникът отбележи достатъчно удари да елиминира всички приятелски армии.
Победа
Играта свършва веднага с римска победа ако има римска армия в Африка, без пуническа такава в региона.
Моментална картагенска победа ако има пуническа армия в Северна или Южна Италия, без римска такава в съответния регион.
Иначе, играта свършва след 9ти ход. Всеки ход се преброяват точките на всяка фракция, като накрая се броят и от последния и се вижда победителя.
Точки се печелят или губят по следните начини:
-1 за всеки път, когато земите на фракцията са опустошени (фракцията е ограбена/опустошена)
-1 за всеки път, когато фракцията набере армия, освен за Иберийците, Галите и Латините, ако в регионите им има противникови армии
+2 за Финикийците, ако Рим се предаде
+2 за Македонците, Галите и Италийците ако Рим се предаде
+8 за Баркидите, ако Рим се предаде
+2 за Нумидийците, ако Рим не се предаде
+4 за Латините и Етолийците ако Рим не се предаде
+6 за Марцелите и Сципионите ако Рим не се предаде
+8 за Фабиите ако Рим не се предаде
+2 за Иберийците ако нито Рим, нито Картаген се предадат
+2 за Фабиите ако Картаген се предаде
+4 за Марцелите и Нумидийците ако Картаген се предаде
+8 за Сципионите ако Картаген се предаде
+2 за Македонците, Галите и Италийците ако Картаген не се предаде
+6 за Финикийците и Баркидите ако Картаген не се предаде
Като времево натоварване, ще са няколко хода само, опитът показва, че повече не са изпълними, които ще са натоварени предимно с дипломация между играчите.
Ще се опитам тези дни да опиша правилата.
Ще има ли желаещи?
Картата
Западната част на средиземноморският басейн е разделена на 5 региона, всеки от които граничи с един, два или три други. Две суперсили, две враждуват помежду си - Картаген и Рим. Но всяка от тези страни се представя/състои от различни фракции.
Всяка фракция има за своя база един от регионите, както е обозначено на картата. В допълнение 4 римски и 3 картагенски фракции могат да решат стратегическите придвижвания или опустошавания в техните базови региони, както и в един или два други. Коя фракция може да взима решенията за придвижване или опустошаване в съответния регион е също обозначено на картата.
Фракции
Баркиди - Кухулин
Финикийци
Гали
Македонци
Фабии
Латини
Сципиони
Марцели
Етолийци
Италийци
Иберийци
Нумидийци
Армии
Войната естествено се води от армии, римски и картагенски. Всяка армия може да бъде само в един регион по всяко едно време. Всяка от страните започва с по 6 армии (чието начално положение е отбелязано на картата). Армиите може да се придвижват до съседен регион, могат да бъдат унищожавани и набирани от фракциите. Тоталния брой армии не е ограничен, но в един регион може да има едновременно само по 5 картагенски и/или 6 римски. Ако бройката се надвиши, допълнителните армии биват унищожени.
Последователност на играта
Започва се с първоначална фаза на преговори между играчите.
След което играта се състои от 9 хода, всеки отговарящ на 2 години, от 218 - 201 пр.Хр.
Всеки ход се състои от следните фази:
1. Картагенско придвижване
2. Римско придвижване
3. Вярност и набиране на армии
4. Битки
5. Грабежи
Придвижване
По време на фазата за придвижване на всяка от страните, приятелските армии в даден регион може да бъдат преместени в съседен. Регионите се редуват според номерата си. Контролиращата фракция за даден регион решава как и дали да премести приятелските армии в него. Максимум 2 армии могат да бъдат преместени от един регион в друг на ход, в една или различни посоки. Този максимум се вдига на 3 армии ако поне 1 армия се движи до или от Северна Италия. Армиите могат да се движат само веднъж на ход.
Вярност и набиране на армии
В началото на тази фаза, играчите могат да преговарят с всяка една от другите фракции. След което всяка фракция обявява поведението си за този ход, според номерацията на регионите и фракциите в даден регион.
Дадена фракция може или да остане неактивна, или да набере армия този ход. Едни фракции набират пунически, други римски армии, трети и за двете страни според желанието на играча всеки ход, видимо от картата.
Армиите веднага се добавят в региона.
Македония са задължени да вдигнат армия ако в Гърция няма про-Картагенска армия.
Битки
Битките се решават автоматично в съответната фаза, в реда на регионите, където има армии и от двете страни.
Хвърля се зарче за всяка армия в региона, като "удар" или щета бива нанесена при 4-6 в Африка, или 5-6 във всички други региони.
След като всички зарчета са отчетени, противниковите страни губят съответните щети.
Опустошаване
В тази фаза, регионите се редуват в нормалния си ред и ако едната страна има повече армии в региона от другата (сиреч контролира региона), контролиращата фракция на тази страна в региона може да реши да ограби/опустоши една или всички други фракции в региона, които са останали неактивни или са набрали противникова армия този ход. Кои фракции да ограби е изцяло решение на контролиращата фракция (стига да отговарят на условията споменати).
Генерали
Една от първоначалните армии в Иберия е командвана от Ханибал.
Първата римска армия, набрана в Иберия на или след ход 5, е командвана от Сципион.
Придвижването на тези армии се командва нормално, като на другите.
Но по време на битка, ако една от тези армии участва, то противникова такава бива автоматично елиминирана още преди да има шанс да хвърли зарче/нанесе удар.
Ако оставащите противници нанесат достатъчно удари да елиминират всички приятелски армии (включително генералската), генералската + елиминираната от нея в началото все пак оживяват след битката.
Ако и Ханибал, и Сципион са в същата битка, то те се бият като нормални армии и могат да бъдат елиминирани ако противникът отбележи достатъчно удари да елиминира всички приятелски армии.
Победа
Играта свършва веднага с римска победа ако има римска армия в Африка, без пуническа такава в региона.
Моментална картагенска победа ако има пуническа армия в Северна или Южна Италия, без римска такава в съответния регион.
Иначе, играта свършва след 9ти ход. Всеки ход се преброяват точките на всяка фракция, като накрая се броят и от последния и се вижда победителя.
Точки се печелят или губят по следните начини:
-1 за всеки път, когато земите на фракцията са опустошени (фракцията е ограбена/опустошена)
-1 за всеки път, когато фракцията набере армия, освен за Иберийците, Галите и Латините, ако в регионите им има противникови армии
+2 за Финикийците, ако Рим се предаде
+2 за Македонците, Галите и Италийците ако Рим се предаде
+8 за Баркидите, ако Рим се предаде
+2 за Нумидийците, ако Рим не се предаде
+4 за Латините и Етолийците ако Рим не се предаде
+6 за Марцелите и Сципионите ако Рим не се предаде
+8 за Фабиите ако Рим не се предаде
+2 за Иберийците ако нито Рим, нито Картаген се предадат
+2 за Фабиите ако Картаген се предаде
+4 за Марцелите и Нумидийците ако Картаген се предаде
+8 за Сципионите ако Картаген се предаде
+2 за Македонците, Галите и Италийците ако Картаген не се предаде
+6 за Финикийците и Баркидите ако Картаген не се предаде
Comment