Тази тема е пряк наследник на много забавната тема на Кухулин (идеята се оказа добра). Тук ще се гласува, а в този пост ще се прикача екселския файл с резултатите до момента и картинки с текущите класации (предполагам, че ще мога да ги обновявам веднъж дневно, вероятно следобеда или вечерта).
Идеята: колкото се може повече потребители да дадат своята оценка за даден пълководец. Колкото повече са оценките (в класацията излиза средно-аритметично от всички оценки), толкова повече ще се нивелират отделните предпочитания.
Класацията: ще има една обща класация в два варианта - по сборна и по комплексна оценки. И три отделни класации по периоди - античност и средновековие (ориентировъчно до Х²V век), Ренесанс и Ново време (ХV - първата половина на Х²Х век) и индустриална епоха (втората половина на Х²Х век до наши дни). За краткост в класациите по периоди ще се подреждат само по комплексна оценка.
Дискусия: в съседната тема може да се дискутира относителната тежест на всеки от десетте критерия в общата оценка. Текущите стойности ще ги обновявам в този пост.
Оценка: оценката във всяка категория (с едно изключение) може да бъде между -2 и 10. Ориентировъчно, -2 и -1 са за изключителна некадърност в дадената сфера. 0 е за посредственост. 1-2 са за проява на някакви умения. 3-5 са "добре", т.е. в дадената област пълководецът е имал успехи и се е оправял с определено умение. 6-8 са равностойни на много високи постижения / умения в дадената сфера. 9 и 10 са запазени за гениалността в конкретната сфера. Моля, съобразявайте се с тази скала. Разбира се, всяка оценка е субективна, така че не е нужно каквото и да е оправдание защо слагате дадена оценка както я пишете.
Критерии:
1. СТРАТЕГ
Т.е. мярка за стратегическото майсторство на пълководеца, което ще рече накратко - умението му да прецени правилно ситуацията, да определи целите си добре и да разпредели наличните ресурси между тях, т.е. да изработи успешна стратегия (план). И да я реализира, разбира се.
Тук идва, разбира се и общото умение да се планира хода на операцията или кампанията, да се създават военни планове.
Но основното за един стратег е с каквито средства успее да спечели войната или кампанията.
тежест: 150%
2. ТАКТИК
Т.е. умение да се управляват войските в сражение и дори в конкретен сблъсък (бой). Гениалните тактици успяват да измъкнат победата дори от лапите на поражението, те. . във всякаква ситуация да употребят възможно най-добре силите си и да спечелят сражението.
тежест: 140%
3. НОВАТОР
В каква степен е успял да измисли и въведе в практиката на войната нещо ново. Или да се адаптира към необичайни и непозната ситуация успешно. Т.е. тук се оценява както иновативността, така и умението да се приспособиш и адаптираш, да разбереш и да обърнеш разбирането срещу Другия.
тежест: 110%
4. ОРГАНИЗАТОР
Какви са уменията му да организира тила и да осигури в логистично отношение военните сили под свое командване. Добрият организатор може да постигне победа само за сметка на това, че успява да осигури "големите батальони" (а с тях и помощта на всевишния, за когото казват че бил на тяхна страна )на своя страна.
тежест: 120%
5. СМЕЛОСТ
Събирателна и донякъде "експериментална" категория. В нея се обединява оценката за това доколко смело и решително (волево) действа пълководецът, те.. умението да се наложи над другите и над ситуацията, да се "хвърли в неизвестното", да спечели инициативата. Често умението да вземеш инициативата и да не я пуснеш може да се окаже решаващо за постигането на победа.
Да речем, някой пълководец, предпочитащ да изчака и да действа заобиколно очевидно ще бъде оценен слабо в тази категория, в сравнение с друг, който е по-авантюристичен, агресивен или просто решителен. Очевидно е, че авантюристи-пълководци като Кортес, Писаро или Наполеон ще бъдат оценени много високо в тази категория. Дори само да пресечеш РУбикон може да се окаже една доста решителна крачка .
тежест: 100%
6. ХАРИЗМА
Тази характеристика е очевидна, затова се нуждае от съвсем кратко разяснение - умението да поведат след себе си своята армия, да вдъхновят хората така, че те да могат да надскочат совите ограничения. В трудни ситуации дори само харизмата може да се окаже достатъчна за победа - бойният дух може да върши чудеса . Разбира се, ако можеш да увлечеш много последователи след себе си, това също помага, защото много си е голямо количество .
Лидери-визионери като Хитлер, Наполеон или Александър Македонски ще са близки до гениалността в тази област. Други не разчитат на това качество за успех.
тежест: 130%
7. КЪСМЕТ
Някой може да спори, че случайността няма място във военното изкуство, но ние няма да се съгласим . Късметът е определящ за успеха на един пълководец - някое сражение или дори цяла кампания могат да се преобърнат заради способността на пълководеца да предизвиква съдбата.
тежест: 80%
8. УСПЕХ
Кратка и очевидна категория - доколко успешни са се оказали подвизите на нашия герой. Успял ли е да спечели войната или кампанията или се е провалил на крачка от победата? Отрицателните стойности и нулата тук представляват поражението. Положителните стойности - различните степени на успеха.
тежест: 90%
9. ВЛИЯНИЕ
Какво влияние са оказали действията на пълководеца в неговата сфера на компетентност (действие). Може да се разшири с оглед на "света", в който той действа. Или пък, какво е отражението на неговите умения за изхода на войната/войните, в които участва (за съдбата на страната, за която се бие).
Например Ханибал влияе в Средиземноморието, но не и в Китай. Кортес воюва в Мезоамерика, следователно се преценява какво отражение имат действията му за нейната история.
тежест: 110%
10. ВЛАДЕТЕЛ
Последна категория, отразява политическите и дипломатически умения на пълководеца. Разбира се, само част от пълководците са били и владетели или политици. Но едва ли можем да се съмняваме, че за успеха на една стратегия това не би имало значение.
Само в тази категория оценките са от 0 до 10. Нулата е за тези пълководци, които никога не са били и политици. Стойностите от 1 до 10 отразяват политическите и дипломатически умения на пълководеца.
тежест: 70%
==============================================
Текущата класация ще я закачам като картинки към този пост, заедно с екселския файл, където могат да се разгледат всички резултати до момента.
Идеята: колкото се може повече потребители да дадат своята оценка за даден пълководец. Колкото повече са оценките (в класацията излиза средно-аритметично от всички оценки), толкова повече ще се нивелират отделните предпочитания.
Класацията: ще има една обща класация в два варианта - по сборна и по комплексна оценки. И три отделни класации по периоди - античност и средновековие (ориентировъчно до Х²V век), Ренесанс и Ново време (ХV - първата половина на Х²Х век) и индустриална епоха (втората половина на Х²Х век до наши дни). За краткост в класациите по периоди ще се подреждат само по комплексна оценка.
Дискусия: в съседната тема може да се дискутира относителната тежест на всеки от десетте критерия в общата оценка. Текущите стойности ще ги обновявам в този пост.
Оценка: оценката във всяка категория (с едно изключение) може да бъде между -2 и 10. Ориентировъчно, -2 и -1 са за изключителна некадърност в дадената сфера. 0 е за посредственост. 1-2 са за проява на някакви умения. 3-5 са "добре", т.е. в дадената област пълководецът е имал успехи и се е оправял с определено умение. 6-8 са равностойни на много високи постижения / умения в дадената сфера. 9 и 10 са запазени за гениалността в конкретната сфера. Моля, съобразявайте се с тази скала. Разбира се, всяка оценка е субективна, така че не е нужно каквото и да е оправдание защо слагате дадена оценка както я пишете.
Критерии:
1. СТРАТЕГ
Т.е. мярка за стратегическото майсторство на пълководеца, което ще рече накратко - умението му да прецени правилно ситуацията, да определи целите си добре и да разпредели наличните ресурси между тях, т.е. да изработи успешна стратегия (план). И да я реализира, разбира се.
Тук идва, разбира се и общото умение да се планира хода на операцията или кампанията, да се създават военни планове.
Но основното за един стратег е с каквито средства успее да спечели войната или кампанията.
тежест: 150%
2. ТАКТИК
Т.е. умение да се управляват войските в сражение и дори в конкретен сблъсък (бой). Гениалните тактици успяват да измъкнат победата дори от лапите на поражението, те. . във всякаква ситуация да употребят възможно най-добре силите си и да спечелят сражението.
тежест: 140%
3. НОВАТОР
В каква степен е успял да измисли и въведе в практиката на войната нещо ново. Или да се адаптира към необичайни и непозната ситуация успешно. Т.е. тук се оценява както иновативността, така и умението да се приспособиш и адаптираш, да разбереш и да обърнеш разбирането срещу Другия.
тежест: 110%
4. ОРГАНИЗАТОР
Какви са уменията му да организира тила и да осигури в логистично отношение военните сили под свое командване. Добрият организатор може да постигне победа само за сметка на това, че успява да осигури "големите батальони" (а с тях и помощта на всевишния, за когото казват че бил на тяхна страна )на своя страна.
тежест: 120%
5. СМЕЛОСТ
Събирателна и донякъде "експериментална" категория. В нея се обединява оценката за това доколко смело и решително (волево) действа пълководецът, те.. умението да се наложи над другите и над ситуацията, да се "хвърли в неизвестното", да спечели инициативата. Често умението да вземеш инициативата и да не я пуснеш може да се окаже решаващо за постигането на победа.
Да речем, някой пълководец, предпочитащ да изчака и да действа заобиколно очевидно ще бъде оценен слабо в тази категория, в сравнение с друг, който е по-авантюристичен, агресивен или просто решителен. Очевидно е, че авантюристи-пълководци като Кортес, Писаро или Наполеон ще бъдат оценени много високо в тази категория. Дори само да пресечеш РУбикон може да се окаже една доста решителна крачка .
тежест: 100%
6. ХАРИЗМА
Тази характеристика е очевидна, затова се нуждае от съвсем кратко разяснение - умението да поведат след себе си своята армия, да вдъхновят хората така, че те да могат да надскочат совите ограничения. В трудни ситуации дори само харизмата може да се окаже достатъчна за победа - бойният дух може да върши чудеса . Разбира се, ако можеш да увлечеш много последователи след себе си, това също помага, защото много си е голямо количество .
Лидери-визионери като Хитлер, Наполеон или Александър Македонски ще са близки до гениалността в тази област. Други не разчитат на това качество за успех.
тежест: 130%
7. КЪСМЕТ
Някой може да спори, че случайността няма място във военното изкуство, но ние няма да се съгласим . Късметът е определящ за успеха на един пълководец - някое сражение или дори цяла кампания могат да се преобърнат заради способността на пълководеца да предизвиква съдбата.
тежест: 80%
8. УСПЕХ
Кратка и очевидна категория - доколко успешни са се оказали подвизите на нашия герой. Успял ли е да спечели войната или кампанията или се е провалил на крачка от победата? Отрицателните стойности и нулата тук представляват поражението. Положителните стойности - различните степени на успеха.
тежест: 90%
9. ВЛИЯНИЕ
Какво влияние са оказали действията на пълководеца в неговата сфера на компетентност (действие). Може да се разшири с оглед на "света", в който той действа. Или пък, какво е отражението на неговите умения за изхода на войната/войните, в които участва (за съдбата на страната, за която се бие).
Например Ханибал влияе в Средиземноморието, но не и в Китай. Кортес воюва в Мезоамерика, следователно се преценява какво отражение имат действията му за нейната история.
тежест: 110%
10. ВЛАДЕТЕЛ
Последна категория, отразява политическите и дипломатически умения на пълководеца. Разбира се, само част от пълководците са били и владетели или политици. Но едва ли можем да се съмняваме, че за успеха на една стратегия това не би имало значение.
Само в тази категория оценките са от 0 до 10. Нулата е за тези пълководци, които никога не са били и политици. Стойностите от 1 до 10 отразяват политическите и дипломатически умения на пълководеца.
тежест: 70%
==============================================
Текущата класация ще я закачам като картинки към този пост, заедно с екселския файл, където могат да се разгледат всички резултати до момента.
Comment