Вчера с албирео проведохме един разговор на тази тема.
Нито една от досегашните форумни игри не прави опит да симулира мир и в частност това, което ме интересува - мирновременната дейност на Г.Щ. Причините за това са няколко
- всички се записват в играта, за да водят война
- мирът не носи никакви ползи в никоя от игровите системи
- войната въобще не е така скъпа както в реалността. Де факто няма разлика между мира и войната от гледна точка на работата на държавата - и в двата случая си идва еднакъв доход и тн. Цената на войната също е ниска - дори самите военни части да са относително скъпи, то няма за какво друго да се харчи държавният доход, освен за военни части.
С една дума играчите нямат какво да правят, освен да водят война.
Другият проблем е, че въпреки всичкото псуване по RTS игрите, в досегашните игри военните части не са нищо повече от "бойни единици". Дори да имат характеристика "съплай" и да трябва да имат някакъв щаб наоколо.
А в реалността по време на мир имаме малък брой активни и попълнени дивизии, и всичко останало е скелети, които се попълват при мобилизация при преминаване на военна нога. А тази мобилизация изисква планиране от страна на Г.Щ. като без добри планове и инфраструктура може всичко да се срути. А след мобилизация издръжката на армията става огромна, а воденето на продължителни и тежки бойни действия на дадена територия я опустошава. Оттам идва и ПСВ и блицкрига, и съвременната "невъзможност за война между индустриализирани нации" и пр.
Досега в никоя игра не мисля че е имало дори опит за рудиментарна симулация на тези процеси, а те са ключови.
Тук е момента за disclaimer, всичко което си мисля, е разчетено за игра със софтуерен посредник, който обработва огромната част от информацията, за да бъде тя смилаема за водещия.
В тази тема искам да предложа следната идея:
- при старта на играта се изисква да бъде дефинирана политическата ситуация. Всяка държава ще трябва да определя съюзниците си като може да има тайни и явни договори.
- след инициализация на политическата ситуация, от всяка държава като задължително условие се изисква план за мобилизация и развръщане на армията срещу тези съседи, които потенциално могат да станат врагове.
- този план може да е съвсем прост
- - като предпоставка ще е необходимо съществуването на териториални единици с количество население като абс. минимум информация, за да може да се черпят дивизии от тях.
- - съответно планът ще трябва да съдържа списък с териториалните единици - условно провинции - и колко и какви дивизии се мобилизират във всяка една
- - след това в какви наддивизионни формирования се обединяват тези дивизии и къде се съсредоточават
- - и план за нахлуване (аз предвиждам контрол на играча само на корпусно и армейско ниво)
Нека сега да добавим още един слой - логистика.
Примерно, всяка провинция може да има инфраструктурен тип - или направо да си съдържа пътища и ЖП линии, ако картата е във векторна форма. Съответно в мобилизационния план ще трябва да се има предвид инфраструктурата на съответните провинции, както и да се формират основни складове за снабдяване. За да не се окаже, че хляба за войската се мъкне от Берлин. Ако инфраструктурата се окаже претоварена, то си следват естествените наказания като хаос, почти неподвижна армия и тн.
Създаването на този мобилизационен план ще е на практика crash course, леко тежък туториал за новите играчи за това, как се играе тази игра и кои неща имат значение в нея. А в последващите ходове планът винаги ще може да се модифицира според информацията от разузнаването, но играчът вече ще е индоктриниран, че военните му формации не са просто юнити от старкрафт.
Всичко това не е трудно за реализация в програмна форма. Този пост е по-скоро скица, отколкото завършена презентация, но целта е най-вече дискусия и избистряне на идеите. Може би в крайна сметка ще е добре да се направи мини-игра, в която да се тества само и единствено модела на мобилизация и преминаване от мир във война.
Имам доста други мисли за споделяне - за customizeability на армейската структура, за ученията и маневрите в мирно време, за вероятностния ми боен модел, но едно по едно.
Нито една от досегашните форумни игри не прави опит да симулира мир и в частност това, което ме интересува - мирновременната дейност на Г.Щ. Причините за това са няколко
- всички се записват в играта, за да водят война
- мирът не носи никакви ползи в никоя от игровите системи
- войната въобще не е така скъпа както в реалността. Де факто няма разлика между мира и войната от гледна точка на работата на държавата - и в двата случая си идва еднакъв доход и тн. Цената на войната също е ниска - дори самите военни части да са относително скъпи, то няма за какво друго да се харчи държавният доход, освен за военни части.
С една дума играчите нямат какво да правят, освен да водят война.
Другият проблем е, че въпреки всичкото псуване по RTS игрите, в досегашните игри военните части не са нищо повече от "бойни единици". Дори да имат характеристика "съплай" и да трябва да имат някакъв щаб наоколо.
А в реалността по време на мир имаме малък брой активни и попълнени дивизии, и всичко останало е скелети, които се попълват при мобилизация при преминаване на военна нога. А тази мобилизация изисква планиране от страна на Г.Щ. като без добри планове и инфраструктура може всичко да се срути. А след мобилизация издръжката на армията става огромна, а воденето на продължителни и тежки бойни действия на дадена територия я опустошава. Оттам идва и ПСВ и блицкрига, и съвременната "невъзможност за война между индустриализирани нации" и пр.
Досега в никоя игра не мисля че е имало дори опит за рудиментарна симулация на тези процеси, а те са ключови.
Тук е момента за disclaimer, всичко което си мисля, е разчетено за игра със софтуерен посредник, който обработва огромната част от информацията, за да бъде тя смилаема за водещия.
В тази тема искам да предложа следната идея:
- при старта на играта се изисква да бъде дефинирана политическата ситуация. Всяка държава ще трябва да определя съюзниците си като може да има тайни и явни договори.
- след инициализация на политическата ситуация, от всяка държава като задължително условие се изисква план за мобилизация и развръщане на армията срещу тези съседи, които потенциално могат да станат врагове.
- този план може да е съвсем прост
- - като предпоставка ще е необходимо съществуването на териториални единици с количество население като абс. минимум информация, за да може да се черпят дивизии от тях.
- - съответно планът ще трябва да съдържа списък с териториалните единици - условно провинции - и колко и какви дивизии се мобилизират във всяка една
- - след това в какви наддивизионни формирования се обединяват тези дивизии и къде се съсредоточават
- - и план за нахлуване (аз предвиждам контрол на играча само на корпусно и армейско ниво)
Нека сега да добавим още един слой - логистика.
Примерно, всяка провинция може да има инфраструктурен тип - или направо да си съдържа пътища и ЖП линии, ако картата е във векторна форма. Съответно в мобилизационния план ще трябва да се има предвид инфраструктурата на съответните провинции, както и да се формират основни складове за снабдяване. За да не се окаже, че хляба за войската се мъкне от Берлин. Ако инфраструктурата се окаже претоварена, то си следват естествените наказания като хаос, почти неподвижна армия и тн.
Създаването на този мобилизационен план ще е на практика crash course, леко тежък туториал за новите играчи за това, как се играе тази игра и кои неща имат значение в нея. А в последващите ходове планът винаги ще може да се модифицира според информацията от разузнаването, но играчът вече ще е индоктриниран, че военните му формации не са просто юнити от старкрафт.
Всичко това не е трудно за реализация в програмна форма. Този пост е по-скоро скица, отколкото завършена презентация, но целта е най-вече дискусия и избистряне на идеите. Може би в крайна сметка ще е добре да се направи мини-игра, в която да се тества само и единствено модела на мобилизация и преминаване от мир във война.
Имам доста други мисли за споделяне - за customizeability на армейската структура, за ученията и маневрите в мирно време, за вероятностния ми боен модел, но едно по едно.
Comment