Съобщение

Collapse
No announcement yet.

10 ноември 1444 година "Паметна битка на народите"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #16
    Ханове

    von Danitz написа
    "Ех да видите соколите на султана, хвана всеки да удря по гяурите и ги направиха на кебап" пише Мехмед Нешри...стотици, хиляди българи са се били и от другата страна, верни кучета на султана , нали сте наясно, в Едирне казармите са ги прибирали деца, а са ги връщали вироглави и жадни за кръв еничари... та пак наши хора обръщат битката, нищо чудно кралят да е убит от наше момче?!
    Янычары (турецк. ени чери, новые войска) - особая часть турецкой армии. Сперва это была регулярная турецкая пехота; в 1330 г. она была султаном Урханом преобразована в своеобразную армию из воспитанных для войска христианских детей. Покоренные христианские народы облагались данью детьми; взятые таким образом дети раздавались туркам на воспитание в догматах ислама и на обучение военному делу, и затем составляли отдельную армию. Помимо военной добычи, они получали хорошее жалованье, которое заставляло как турок, так и христиан добиваться чести попасть в их ряды; однако, специально воспитанные для армии христианские дети составляли значительное большинство Я., и элементы пришлые тонули в их рядах. В первые столетия своего существования янычары, отличавшиеся необузданным мужеством, оказывали неисчислимые услуги делу турецких султанов; но их своеволие, недисциплинированность, необузданность уже с XV в. заставляли султанов бояться их возрастающего могущества. В XV в. султан Солиман ограничил их число 40000; позднее оно было увеличено до 100000. Вся армия Я. делилась на 196 отрядов (орта), составлявших своеобразные не только военные, но и гражданские общины. Из этих орта первые 62 составляли булук и были распределены по границам и в Константинополе. Различные орта пользовались различными правами и привилегиями, отличались в форме и вооружении; жалованье с XVI в. получали только некоторые из них остальные жили узаконенным грабежом. После Карловицкого мира (1699) янычарам было разрешено жениться и жить семейным образом; с тех пор их ряды пополнялись преимущественно их потомством. Это создало их них особую касту и, в связи с изменившимися условиями военного искусства, совершенно лишило их прежних военных достоинств. Я. в ХVIII и в XIX вв. были вольницей, чрезвычайно опасной для правительства, постоянно устраивавшей бунты, низвергавшей и возводившей на престол султанов, а на войне скорее вредной, чем полезной. Поэтому султаны, даже возведенные на престол Я., думали об их уничтожении, но приступил к этому только Махмуд II воспользовавшийся, как удобным предлогом, их восстанием в Константинополе. При помощи регулярных войск Махмуд подавил восстание, причем число погибших Я. (убитых в уличном сражении, избитых в собственных жилищах и казненных) определяется в 10000 чел.; около 30000 были сосланы, армия Я. раскассирована и уничтожена. Все это Махмуд совершил во время тяжелой войны с Грецией, когда, казалось бы нужно было дорожить всякой вооруженной силой. cм. Caussin de Perceval, "Precis historique de la destruction des Janissaires" (П., 1833). В. В - в.

    Това http://www.battlefield.wargames.ru/m...on_72010_1.php «Янычары» Автор обзора: Eromin - също не е зле да се погледне, най вече заради конкретните данни.

    Ако не ви е писнало вече от цитати то:

    .
    Слово Янычары, а точнее – ени-чери, в переводе с турецкого – означает новое войско. Собственно это название употребляется в 2-х значениях – обычном (янычарская пехота) и расширенном (все постоянные войска Османов). Дело в том, что реформа султана Урхана по созданию янычаров была направлена на создание постоянных войск вообще, кроме пехоты были созданы и подразделения конницы называвшиеся Копакулу, Чуваши и Суляхдары. Также словом янычары нередко обозначали и всех служителей Дворца султана.
    Янычарская пехота была создана в первой трети XIV века в числе 66 Од, а к концу правления Магомета ²² (1470-е годы) их было уже 200 Од. Со временем несколько од было расформировано. Что касается численности янычаров, то она видимо никогда не превышала 50 тысяч, а как правило колебалась в пределах 18-35 тысяч. Следует также заметить что и среди янычаров было некоторое количество конных в составе как минимум 4 Од (30-й "Грузчики", 65-й "Ловчие" /по-турецки – Секбан/ и др.) общей численностью до 3000 всадников.
    Кроме Османской Турции воинские подразделения носившие название Янычаров были созданы в Алжире (конец XVI века), Польше (конец XVII века), Великом княжестве Литовском (1690-е), Герцогстве Саксонском (начало XVIII века), а также возможно в Австрии и Баварии (конец XVII – начало XVIII века). Какие-то "турецкие" части были и у ряда итальянских государств.
    Янычары были видимо первыми массовыми регулярными войсками в постантичною эпоху. Первоначально корпус комплектовался за счет пленных солдат (в первую очередь – византийцев, что весьма сказалось на многих обычаях корпуса), которых превращали в рабов, однако уже в 1438 году принцип комплектования кардинально изменился. В корпус стали набирать детей в возрасте 8-12 лет (правда при недоборах набирали и более взрослых), которые в течении последующих 2-7 лет воспитывались в турецких семьях, далее 2-3 года обучали воинскому искусству и религии, после всего этого они проходили испытание победители которого и зачислялись в янычары. Неудачники испытание зачислялись в разные дворцовые службы. Религиозным воспитанием рекрутов занимались дервиши, которые впоследствии постоянно находились при самих янычарах. В результате корпус получал конечно опытное, но уж очень маленькое пополнение – по дворцовым описям в среднем от 300 до 600 человек в год.
    Однако уже с начала XVI века профессия янычара становится наследственной, а сам корпус по сути превращается в сложный кастовый организм наподобие русских стрельцов. С 30-х годов XVIII века янычары все более монополизирую политическую власть в своих руках у начинают смещать и ставить новых султанов. Корпус янычаров ликвидировали в конце 20-х годов XIX века достаточно своеобразным методом – по приказу султана их всех перебили.
    Корпус янычар, как уже было сказано выше, делился на оды (или орты) во главе каждой из которых стоял капитан. Ода это название отдельной казармы, разные оды имели разную численность. Однако, деление на оды было скорее административным, главным боевым подразделением был Белюк (Бейлик). В принципе, если пользоваться польской терминологией, то и Оду и Белюк лучше всего сравнить с Хоругвью, то есть нечто среднее между полком и ротой. Количество Белюк в каждой оде было разным – от одного до 34, как в 65 оде Секбан (она насчитывала до 1000 воинов, половина из которых была конными). Ода (и белюки) в свою очередь делилась на ряды, а те уже на палатки. В каждую палатку входило по 8 янычар. Всего каждая ода насчитывала от 80 до 1500 воинов. Кроме того в каждую оду входили дервиши, они были музыкантами, приносили солдатам еду на передовую, вдохновляли их на свершения, читали молитвы и т.д. Каждая ода имела особые знаки Туг – не знамя, а диковатая конструкция более всего похожая на значки римских легионов.
    Костюм янычара был жестко регулирован и состоял из фетровой шапки в белом чехле, турецкого кафтана, узких штанов, чулок, туфель. Кафтан подпоясывался широким кушаком, строго определенной расцветки в каждом Балюке.
    Одежда дервишей сопровождавших войска мало отличалась от одежды янычар. Они не носили чехлов на шапках и цвет одежды у них был обычно менее ярким, последнее однако не касается дервишей-музыкантов. Главные команды отдавались большими литаврами, именно у янычар запорожцы и переняли их. Такую литавру можно увидеть в х/ф "Пан Володыевский", "Огнем и Мечом", старом "Богдане Хмельницком" и еще добром десятке других.
    Главным оружием янычара была тяжелая толстая сабля со средней кривизной клинка. Однако уже к середине XVI века арсенал холодного оружия необычайно расширился. Стрелковое оружие состояло из лука, арбалета или аркебузы. Арбалетами уже начиная с 1411 года была оснащена 82 ода зенберкчи. Использовали янычары и другое ручное оружие – копья и алебарды. Доспехов не носили, а вот легкие щиты применяли.
    Истината е някъде там - реплика на очния ми лекар.

    Comment


      #17
      е, знам ги тея работи горе-долу ... но все пак благодаря, важно е да се събира информация...интересно е, че през първата половина на 15-ти век за който говорим, еничарите още не са били 100 % от девширме събирани, например един от основните извори за падането на Константинопол е писан от полски еничар, пленен, вече възрастен при Варна, а след обсадата дори успял да се върне в родината си и пак да си стане християнин.

      Comment


        #18
        Имате три желания.

        Тази неделя в Шумен е имало въстановка на битка
        участвали са към 150 човека

        По повод юбилея от битката във Варна
        се очаква да дойдат двама президенти
        Last edited by С.Николов; 11-11-2005, 23:05.
        SNN

        Comment


          #19
          Еничарите са много интересна категория войници от османската войска. начина на рекрутиране безспорно е най-жестокият и с най-големи поражения за българския народ. Във народният фолклор има достатъчно песни и предания които разказват за мъката на семействата загубили своите мъжки деца. Обаче тази ситуация има и друга страна. Не са малко документалните свидетелства в които се говори, че за еничари са давани момчета от своите бащи и то доброволно. Въщност присъединяването към еничарския корпус не е само загуба на вяра, народност и национална идентичност. Това е и влизане в друга много по-висока категория поданици на султана. От нещастен и безправен роб от раята, младежът еничарин минавал в прослойката на професионалните военни и вече може да прави кариера, да трупа пари и имоти. Нещо което като рая е немислимо. За да се издигне и да направи кариера в Империята е можел само мюсюлманин или потурнак. Чак последните години преди Освобождението и след промените в законодателството, българи е можело да участват в правителството и в държавните органи, като християни.
          От както е изобретен барута, ангелите не участват в сраженията на хората!

          Comment


            #20
            Това, че българи са участвали в Паметната битка на народите през 1444 г. на страната на турците, няма нищо учудващо. Спомнете си легендите за Крали Марко в нашия фолклор. Как оттървал три синджира роби и се биел с Муса Кеседжия. Може и да се е бил с кеседжията, но това сигурно е било за доказване, кой е по-голям бабаит от двамата.
            А истината за крал Марко е, че той, като син и наследник на крал Вълкашин, след смърта на баща си и чичо си Углеша, убити от турците в сражението при Плочник(само да не греша), става васал на султан Мурад и участва в боевете по превземането на Балканския полуостров на страната на поробителите. Бие се на тяхна страна на Косово поле през 1389 г. И на тяхна страна загива в битката при Ровине към края на века. А народната памет така е изкривила спомена за него, че го представя за най-големия защитник на поробеното население. Но това са парадоксите на историята.
            От както е изобретен барута, ангелите не участват в сраженията на хората!

            Comment


              #21


              Снимки от възстановката.
              Чака се и филм.
              http://www.bukvite.com

              Comment


                #22
                Хубави са снимките, благодаря за линка. Е, тук таме има маратонки, ама да не издребняваме.

                Comment


                  #23
                  Разгледах снимките. Супер са. Ако мога догодина ще участвам. От сега ще почна да се стягам. Я за турчин, я за рицар. Поздрвявам Пламен и др. колеги от НД Традиция-клон Шумен. Станало е като че ли по-хубаво от Шипка. И по-автентично.
                  От както е изобретен барута, ангелите не участват в сраженията на хората!

                  Comment


                    #24
                    танкиста от Харков написа
                    А истината за крал Марко е, че той, като син и наследник на крал Вълкашин, след смърта на баща си и чичо си Углеша, убити от турците в сражението при Плочник(само да не греша), става васал на султан Мурад и участва в боевете по превземането на Балканския полуостров на страната на поробителите. Бие се на тяхна страна на Косово поле през 1389 г. И на тяхна страна загива в битката при Ровине към края на века. А народната памет така е изкривила спомена за него, че го представя за най-големия защитник на поробеното население. Но това са парадоксите на историята.
                    Вълкашин и Углеша са убити при Черномен 1371.
                    Народната памет не е изкривена.С приемането на васалитета си към турците Крали Марко дава мир и спокойствие на хората си докато е жив.Това значи, че като васал на султана, турски отряди не са извършвали набези в неговите земи.
                    То исторически филми в България не се правят, щото няма продуктово позициониране - Симеон Цветков 2012г.

                    Comment


                      #25
                      Вярно, че са загинали при Черномен, а не при Плочник. Аз и така го написах със извесно съмнение. Но не си прав, че васалитета и няколкото години спокойствие на населението в териториите на Крали Марко могат така да се отразят в народната памет. Този въпрос вероятно подлежи на сериозно изследване, а аз в момента нямам подходяща литература и информация. За еничарите имам нещо и там могада дам някой подробности.
                      От както е изобретен барута, ангелите не участват в сраженията на хората!

                      Comment


                        #26
                        a drugata bitka pri nikopol su6to moje da se nare4e bitka na narodite.

                        Comment


                          #27
                          Еее аз бях с маратонки ама никой не ми беше казал че ша ма обличат като такъв или онакъв отидох уж само да гледам...
                          ...Българите това е народът,който имаше всичко което е пожелавал,народ в който е придобивал титли онизи който е купувал благородството си с кръвта на неприятеля,народ при който бойното поле прославя рода,понеже у тях без колебание за по-благороден се смята ония,чието оръжие е било окървавено повече в сражение...

                          Comment


                            #28
                            Еи това го отстрелях днеска за деня на народните будители
                            прясно е от преди час
                            SNN

                            Comment


                              #29
                              Много хубава снимка, ризниците са супер добре направени, вижда се че който си е играл да ги прави е обърнал и много сериозно внимание на кройката. Мечовете са доста сходни, те от къде са набавени, и тях ли си правите сами? Виждам и щит има, ама жалко, не се вижда отпред. Шлемът нищо че е правен в огромен размер е много готин също, кой ги кове тези неща в България?

                              Comment


                                #30
                                Здравейте

                                TVV - Абсолютно всичко си правим сами, със собствени средства. Само мечовете са правени при ножар и въпреки, че не са много исторически точни и от върховно качество, засега вършат работа

                                Аз май забравих да ни представя Ние сме демонстративна група "Багаин" от каскадьорска школа "Онгъл", Варна. На линк-а със снимките от Шумен, може да ни познаете по белите табарди (или както им викаме - "лигавничета" ) с българския символ. На снимката, която пусна Стефан, аз съм предпоследния в дясно (надув ).
                                Pauke !

                                Comment

                                Working...
                                X