Съобщение

Collapse
No announcement yet.

За ранносредновековните имена у българите

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    За ранносредновековните имена у българите

    Понеже в една друга тема се стигна до това ,а именно произхода и то не точно произхода ами защо точно Маламир се казва Маламир мисля, че това си заслужава отделна тема. Явно по някакво древно право се забелязва ,че жената родила детето е имала някакво право да го кръщава. Това поне е безспорно за Арон, Давид и Мойсей -едни еврейски имена разпространени в Армения дадени на синовете на комит Никола без съмнение от майка им Рипсимия която е арменка. Не е ли точно същата и ситуацията със синовете на Омуртаг?Звиница, Маламир и Войн ? Може майка им да е била от славянски произход и по това древно право тя да е кръстила синовете си така. Но трябва да разграничим произход на името и конкретни причини то да бъде избрано. Спорен е произхода изобщо на имената завършващи на мир. Има славянска, германска и иранска, а сигурно и други хипотези. Примерно синовете на гота Германарих се казват Тудимир, Валамир и Видимир. Но това не е съществено. По-важен е конкретния контекст на Маламир и най-големите критики към славянската хипотеза са, че Малък мир или Малък свят нищо не значат. Но какво да кажем тогава за сръбския княз Мутимир? Ням мир, ням свят? Да разгледаме и следващите владетели от ПБЦ Кан Маламир/831-836/
    • Кан Пресиян/836-852/
    • Княз Владимир – Расате/889-893/
    • Симеон ² Велики/княз 893-913, цар 913-927/
    • Цар Петър ²/927-970/
    • Цар Борис ²²/970-971/
    • Цар Роман/977-997/
    • Цар Самуил/997-1014/
    • Цар Гаврил Радомир Роман/1014-1015/
    • Цар Иван Владислав/1015-1018/
    • Цар Петър ²² Делян/1040-1041/
    • Цар Петър ²²²/Константин ² Бодин/1072
    Виждаме освен християнските имена само славянски.Така, че и по тази контексна линия славянската хипотеза е най-силна.

    #2
    Мда, в списъка виждаме едно типично "славянско" име като Борис.

    Comment


      #3
      Аз не твърдя, че Борис е славянско име като произход .Но би ми било интересно защо същия се титулува вече княз.

      Comment


        #4
        Само че под името на кръстника си - Михаил.

        Comment


          #5
          Хан Тупан написа Виж мнение
          Аз не твърдя, че Борис е славянско име като произход .Но би ми било интересно защо същия се титулува вече княз.
          Няма никакви данни, че във връзка с покръстването Борис освен името е сменил и титлата си. Има доста специалисти, които смятат, че "княз" и "канас" е една и съща титла.

          Comment


            #6
            Хан Тупан написа Виж мнение
            Понеже в една друга тема се стигна до това ,а именно произхода и то не точно произхода ами защо точно Маламир се казва Маламир мисля, че това си заслужава отделна тема. Явно по някакво древно право се забелязва ,че жената родила детето е имала някакво право да го кръщава. Това поне е безспорно за Арон, Давид и Мойсей -едни еврейски имена разпространени в Армения дадени на синовете на комит Никола без съмнение от майка им Рипсимия която е арменка. Не е ли точно същата и ситуацията със синовете на Омуртаг?Звиница, Маламир и Войн ? Може майка им да е била от славянски произход и по това древно право тя да е кръстила синовете си така. Но трябва да разграничим произход на името и конкретни причини то да бъде избрано. Спорен е произхода изобщо на имената завършващи на мир. Има славянска, германска и иранска, а сигурно и други хипотези. Примерно синовете на гота Германарих се казват Тудимир, Валамир и Видимир. Но това не е съществено. По-важен е конкретния контекст на Маламир и най-големите критики към славянската хипотеза са, че Малък мир или Малък свят нищо не значат. Но какво да кажем тогава за сръбския княз Мутимир? Ням мир, ням свят? Да разгледаме и следващите владетели от ПБЦ Кан Маламир/831-836/
            • Кан Пресиян/836-852/
            • Княз Владимир – Расате/889-893/
            • Симеон ² Велики/княз 893-913, цар 913-927/
            • Цар Петър ²/927-970/
            • Цар Борис ²²/970-971/
            • Цар Роман/977-997/
            • Цар Самуил/997-1014/
            • Цар Гаврил Радомир Роман/1014-1015/
            • Цар Иван Владислав/1015-1018/
            • Цар Петър ²² Делян/1040-1041/
            • Цар Петър ²²²/Константин ² Бодин/1072
            Виждаме освен християнските имена само славянски.Така, че и по тази контексна линия славянската хипотеза е най-силна.
            Има само няколко славянски имена - това са "Радомир", "Владислав", и "Делян"..
            Пресиан е гръцко име..
            Първия "Владимир" не е славянин, а норманин..
            Името "Валдемар" е северно-германско, съвременните му варианти са му Валтер, и Валдемар..
            Точно така: много от имената завършващи на "-мир/-мер", особено средновековните хора не се четат през славянски език..
            Казимир, Зиткомир,Безмер (Батбаян),Татимер, също Татимир, Гоимер или Гуимер,Сулимер,Теример,Тегомир..

            Иначе, по-ранносредновековните имена са:


            Що се отнася до Маламир, мнението ми е че то е монголско име, със славянския (славяно-германския) суфикс "-мир",..или пък е иранско в краен случай..

            Comment


              #7
              Хан Тупан написа Виж мнение
              Аз не твърдя, че Борис е славянско име като произход .Но би ми било интересно защо същия се титулува вече княз.
              Смяната на титлата не значи смяна на етническото самосъзнание или етническата принадлежност. Вилхелм ²² като се титулува "кайзер" да не би да е бил римлянин или грък?

              Comment


                #8
                T.Jonchev написа Виж мнение
                Няма никакви данни, че във връзка с покръстването Борис освен името е сменил и титлата си. Има доста специалисти, които смятат, че "княз" и "канас" е една и съща титла.
                Аз също смятам че "кънез" е аваро-прабългарската тилка "канас/"каниз", която е навлезнала при славяните от аварите (*при аварското им подчинение) и от прабългарите (от писмените старобългарски текстове)

                Българската форма е "Канас уб(в)иги", с "уб(в)иги" като втора дума

                (имаме надпис на гръцки "АРХОНYBHIГH")
                "Канизауци" е аварската титла..("Canizauci princeps Avarum").Тук съществителното (основната част) в титлата на аварския каган следва да е "Каниз"..

                Или титлата "Кънез/кнез" би следвало да отговаря на "каганска" титла, доколкото първенецът/владетелят на аварите е познат и като "каган"..Най-вероятно тук имаме преход от "ка(г)ан" в "каан" (през монголски език), съответно "кан", със окончанието "-ас"/"-ес".

                Иначе в монголския език също имаме такиви преходи: ba(g)atu(o)r - baator - bator в "Улан Баатор", "Улан Батор" (това е столицата на Монголия, означава "Червения богатир")
                Аварите-жужани са сянби/прамонголи, както показах в заключената тема..
                Last edited by nik; 19-04-2010, 13:13.

                Comment


                  #9
                  Това е неизтребимо като хлебарките.
                  Има няколко теми, където се е обсъждал произхода на думата княз и княгиня. Той е славянски в частност и индоевропейски като цяло. Думите съществуват във всички славянски езици и са претърпели всички фонетични и морфологични изменения, например палатализацията (къненгиня-кънензь), която е характерна черта на славянските езици
                  Прилика между кънѩзь [кнензь] и канасубиги е точно 2 букви/звука и съществува само в съзнанието на тези, които много искат да я има.

                  Да припомня, че темата върви към излизане от рамките на правилата на форума.

                  Comment


                    #10
                    Още малко...

                    Пак напомням, че бгнаука е отворена за всякакви теми.


                    thorn

                    Средновековните църкви в България

                    Comment


                      #11
                      Хана написа Виж мнение
                      Това е неизтребимо като хлебарките.
                      Има няколко теми, където се е обсъждал произхода на думата княз и княгиня. Той е славянски в частност и индоевропейски като цяло. Думите съществуват във всички славянски езици и са претърпели всички фонетични и морфологични изменения, например палатализацията (къненгиня-кънензь), която е характерна черта на славянските езици
                      Прилика между кънѩзь [кнензь] и канасубиги е точно 2 букви/звука и съществува само в съзнанието на тези, които много искат да я има.

                      Да припомня, че темата върви към излизане от рамките на правилата на форума.
                      http://forum.boinaslava.net/showthread.php?t=11347
                      Изобщо не коментираме произхода на прабългарите. От друга страна е несериозно да не се позволява да се опонира на мнения, в които думи и имена се представят като славянски, с аргументът и виждането че всяка алтернатива на това и нейното агрументираме се явява в нарушение на правилата (щото алтернативата предполага да се търси неславянски произход на думите). В противен случай (и това всъщност така се получава) всяко име или дума свободно/фриволно без алтернативи да се пропонират като славянски, което е абсурд! за форумна дискусия...
                      Съвсем не е доказан за мен (и не само за мен, а за професионални линвисти) произходът на "кънез" като ИЕ;.. Нелепо и неадекватно за мен от историческа гледна точка е обвързването на славянската дума с германските, и то след като имаме доказано държавнотворно (и следователно термонологично) влияние на авари (директно - чрез владичеството им над славяните) и на прабългарите (чрез старобългарските текстове) върху тези на славяните.

                      Comment


                        #12
                        nik написа Виж мнение
                        Съвсем не е доказан за мен (и не само за мен, а за професионални линвисти) произходът на "кънез" като ИЕ;.. Нелепо и неадекватно за мен от историческа гледна точка е обвързването на славянската дума с германските, и то след като имаме доказано държавнотворно (и следователно термонологично) влияние на авари (директно - чрез владичеството им над славяните) и на прабългарите (чрез старобългарските текстове) върху тези на славяните.
                        Не че съм лингвист- даже нищо не разбирам,но преди време ,като следях в един сайт една лингво-полемика,попаднах в инета на санскритски речник и сега открих това за knas




                        Не знам дали има връзка с княз. Мойто впечатление на пълен профан е,че има поразяващи съответствия на санскрит със славянските езици.
                        Нартиада

                        Comment


                          #13
                          Аз също не разбирам от лингвистика,но мисля ,че името Маламир няма нищо общо с определението МАЛЪК.За това си имаме име-Малчо.
                          А името Малам,Маламка си го имаме и до сега.Ако някой знае
                          техния произход,това е най-вероятния произход и на името Маламир .
                          "Вино пие, вино пие, Маламка войвода
                          на планина, на Агликовина,
                          залива й момче харамия,
                          как залива, чаша не долива;..."
                          "Залиби Никола, залиби,
                          залиби Никола Маламка,
                          Маламка, младо момиче...."

                          Comment


                            #14
                            В темата продължава да се бърка и то от едни и същи хора произход на име и конкретен повод за неговата употреба. За да направя това разграничение по-ясно искам да вметна, че цар Петър няма нищо общо с етническата принадлежност на така наречения св. Петър.Или пък цар Симеон да е етнически евреин .Конкретната причина да се казват така са християнизацията. Да потретя, че произхода на имената от индоевропейските норми ни води към нещо което няма значение. Дали Владимир е чисто славянско или има нещо общо с Валдемар мен не ме интересува защото ако говорим за някой Владимир по нашенско той няма да е германец през времето което обсъждаме.Та така -изложил съм теза защо синовете на един български кан са всичките със славянски имена. Смятам, че въпреки несъгласията и користните нагласявания съобразно най-новите "открития" Маламир в конкретната обстановка е много по-близко да не кажа еднакво с Мутимир, Воймоир и Търпимир и особенно си пасва със Звиница и Войн.Смятам също така, че това може би се дължи на майка им както се дължат имената на комитопулите. Никакви други версии не видях за това да изложа още една - кръстени са така от Омуртаг та да привличат славянитеНо това не се връзва с комитопулите които са от същата традиция и едва ли са кръстени така от комит Никола та да привлекат към нас арменците но кой знае какво се е мъдрело в ранносредновековните глави?

                            Comment


                              #15
                              neznaiko3 написа Виж мнение
                              Аз също не разбирам от лингвистика,но мисля ,че името Маламир няма нищо общо с определението МАЛЪК.За това си имаме име-Малчо.
                              А името Малам,Маламка си го имаме и до сега.Ако някой знае
                              техния произход,това е най-вероятния произход и на името Маламир .
                              "Вино пие, вино пие, Маламка войвода
                              на планина, на Агликовина,
                              залива й момче харамия,
                              как залива, чаша не долива;..."
                              "Залиби Никола, залиби,
                              залиби Никола Маламка,
                              Маламка, младо момиче...."
                              Идеята за Малам,Маламка на мен ми харесва .В" Български етимологичен речник Том III" намерих: малам- златен/Берковица,Сопот/,маламар - златар , маламка - некръстено момиче Ихтиманско.

                              Нартиада

                              Comment

                              Working...
                              X