Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Произход на погребалният обряд при прабългарите.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Произход на погребалният обряд при прабългарите.

    Моля да изразите своите виждания и мнеия по въпроса за погребалния обрад на прабългарите.
    Предлагами ви следната статия: http://kronk.narod.ru/library/zadneprovsky-yua-1971.htm
    Ю.А. Заднепровский
    Об этнической принадлежности памятников кочевников Семиречья усуньского периода
    II в. до н. э. — V в. н. э.
    // Страны и народы Востока, т. Х. 1971. С. 27-36.
    Както и моя коментар:
    Според анализа на Ю.А. Заднепровский, некрополите оставени от усуните могат да се разделят ясно на две основни групи, които той нарича „чилпекски” и „кенколски” (по имената на селищата където са открити находките). Първият тип се характеризира с погребения в обикновени грунтови ями, а вторият включва погребения в катакомби, характерни за Кенколския могилник и в ями с подбой характерни за Айгърджалския могилник. За етническата принадлежност на населението оставило тези погребения, има различни мнения. Според М.В. Воеводский и М.П. Грязнов, грунтовите погребения са характерни собствено за усуните. А.И.Тереножкин придполага че част от тях е характерна и за саките (народа „се” в кит.хроники), а останалите – за юечжите и усуните.
    За погребенията от „чилпекски” тип е характерно използването на дървени капаци, както и понякога облицоване на стените с дърво, укрепване с дървени колове, или каменни плочи. Винаги има каменен пръстен в основата на могилата. Скелетите са с глави в западна посока, в положение на гръб, положени непосредствено върху дъното на ямата, с беден съпътстващ инвентар, без съпътстващо оръжие, с ритуална храна – част от овца. Керамиката е ръчна изработка, с полусферична форма. Разпространението на „чилпекските” погребения е по поречията на реките Или, Чарън, Талас, Чу и по скланавете на пленината Тяншан.
    В антропологично отношение, населението от грунтовите погребения и представено от европеоиден андроновски тип, брахикранен европеоиден тип на Среднеазиатското междуречие (или памиро-фергански) и смесен тип — европеоиден с примеси от монголоидни признаци. Първият тип, сред изследваните мъжски черепи от Седморечието, съставлява 40%, вторият — 31% и третият — 9%. Останалите 20% са представени от смесени и неопределини типове. В долината на р.Или са открити едва два мъжки черепа от монголоиден тип. Може да се смята че европеидният расов тип на населението е бил стабилен във времето макар и относително разнороден. Наблюдава се леко увеличение на монголоидните примеси, в сравнение с предходния сакски период.
    В Източен Казахстан, съседен на „чилпекския” тип погребения (обхаващащ Седморечието), е „кулажургинският” тип погребения характеризиращ се с преобладаване на облицованите с каменни плочи гробни ями.
    „Чилпекските погребения” се откриват в Седморечието още от ахеменидскто време, преди миграцията на усуните.
    Погребенията от „кенколски” тип са представени от катакомби и подбойни погребения. Обхаващан района от р.Или, до Южна Туркмения и Южен Таджикистан. Паметниците от тази група са представени в 140 пункта в Седморечието, Фергана, Ташкентския и Бухарския оазиси, в долината на р.Зеравшан, а общето количество на проучените могили (кургани) достига над 1500. Най-ранните единични погребения от този тип се откриват в Северен и Североизточен Казахстан от 5-4 в.пр.н.е., като до масовата му появава в 2-1 в.пр.н.е. има ясен териториален и времеви разрив. Той съществува до 5 в.н.е съвместно с „чилпекската” група. Така напр. в долината на р.Или има 76,7% погребения в грунтови ями и 19% подбойни погребеиня, в долината на р.Талас, грунтовите ямни погребения са 60%, а подбойно-катакомбните нарастват до 40%. Същото съотношение се открива и в Тяншан.
    Керамиката в „кенколската” група е плоскодънна, в повечето случаи изработена на грънчарско колело. Откриват се и съпътствачи „масички” (findz). Антропологично погребаните са брахикранни европеиди (памиро-фаргански тип) с монголоиден примес и широко разпространение на прежизнената ИЧД, за разлика от „чилпекската” група където този обичай почти не се среща.
    Произходът на „кенколскто” население е свързано с Централна Азия и Синцзян. Аналогични погребални комплекси са открити в района на ез.Лоб-нор. Погребалният инвентар също е беден, присъства плоскодърра карамика със зооморфни дръжки и вълнообразен орнамент. Според Заднепровский подбойно-катакомбните погребения са характерни за юечжите и усуните, родствени народи напуснали Синцзян под натиска на хуните. Именно в Седморечието те се смесват със завареното и преобладващото по числено превъзходство сакско ираноезично населеине. Юечжите и усуните заемат господстващото, управляващото положение сред сако-сарматския масив и в следващите векове са подлагат на асимилация и иранизация. (ЮЗ-ЭППСУП-СНВ-1971)
    Както видяхме движението на подбойно-катакомбния обряд очертава миграцията на юечжите (тохари), а и на усунте (аси) към Средна Азия.
    Анализът на Заднепровский ни помага да разберем генезиса на тези основни погребални практики, характерни в различни съотношения за аланите и за прабългарите. При аланите преобладава катакомбния и подбойно-катакомбния обред, което показва че в тяхното формиране усуно-юечжийското начало е било повече представено, дори и самоназванието на част от аланите е аси, заедно с племнното делене на дигори и тагаури, свързвано от различни автори с етнонима тохари. При прабългарите преобладават грунтовите погребения, което говори за изходно сако-сарматско мнозинство. Но пък широкото разпространение на ИЧД и при алани и при прабългари показва безусловното и значително юечжийско-усунско (тохаро-аското) участие.

    #2
    Извинявам се за дилетантския въпрос но кои характеристики от погребалния обряд на юечжите/тохарите се срещат и при прабългарите?
    На мен доколкото ми е известно ориентацията на гробовете при прабългарите е предимно северна
    И има ли наличие на крайници или кости от кон или други животни в гробните ями, Р.Рашев мисля, че отнасяше подобна практика към прабългарския погребален обряд?
    Поздрав
    VIRTVTIS FORTVNA COMES

    Comment


      #3
      При прабългарите преобладават грунтовите погребения в правоъгълни или овални ями, с посока на скелета север, северозапад, но се срещат в по-малък брой и подбойни погребения. Има и погребения с трупоизгаряне (с.Гарван Силистренско) където костите се слагат в урни или в гнедва напрово върху гробната яма, като може в един гроб да има няколко погребани. Последната парктика е отчитливо фиксирана в кангарските погребения и в таштъкската култура.
      При аланите преобладават подбойно-катакомбните погребения и погребенията в малки гробници наречени склепове, последните също са типични за таштъкската култура.

      Comment


        #4
        Според мене, когато се обсъжда този въпрос, никога не бива да се забравя, че очевидно-безспорно релевантната към вида и характера на погребалния обред дума ковчег е собствено тюркска по произход и структура и че тя има своите съвременни, пак собствено тюркски успоредици в приалтайските тюркски езици, примерно като *кабурчак.

        Научноексплицитното представяне и обяснение на наблюдаваните тук дори с просто око различия и несъвпадения между едното и другото са сред не особено трудните задачи на тюркската компаративистика по принцип и на прабългарската етимология и сравнително-историческо езикознание в частност.
        Last edited by ; 05-02-2009, 18:22.

        Comment


          #5
          проф. Добрев написа Виж мнение
          Според мене, когато се обсъжда този въпрос, никога не бива да се забравя, че думата ковчег
          е собствено тюркска по произход и структура и че тя има своите съвременни,
          пак собствено тюркски успоредици в приалтайските тюркски езици, примерно като *кабурчак.
          И думата "калашник" е от руски произход, обаче това не прави българите руснаци...

          Comment


            #6
            За ковчегъ – съндък. В славянските езици, украински ковчег, староруски, ковъчегъ, сърбохърватски ковчег. В гръцки κιβωτός – ковчег. Селишчев я посочва като старобългарска заемка в албански koftšek – стенен долап за съхранение на хляба. /АС-СНА,стр150/ Фасмер смята че се касае за източна, прабългарска дума с тюркски произход. Посочва чагатайското kорur - съд, koburčak – кутия, (откъдето е унгарското koporsó - кутия), монголското qagurčaq, калмикското xūrtsŏg - съндък, ковчег, от алтайското k`i`ubu, тюркското kubur, монголското kobvr, тунгусоманчжурското xobur, корейското kobvr, японското kui – кутия, съндък, ковчег. /S-AE/ По-малко вероятна аналогия с турското kарčуk, kарčuk - калъф. В угрофинските езици, в хантски xŏre, удмурски kopar, коми gob, лапландски kóppče, фински koppa, естонски kopp, мордвински kopa, вепски käbu – кошница, кутия. /VS-ETD/ Също в тох./б/ kauke – ковчег, осетниски kъоp – кутия. Откриваме близка, тохарска аналогия с kauke, с логично преминаване на у-в и к-ч. Също в осетински иронски kæxс, дигорски kæxсæ – съд, купа, чаша. Абаев го обяснява с персийското kafč, согдийското kpč, памирското kōfč – кош. /ВА-С-1,стр.592/ В тохарски, алтайските, угрофинските и иранските понятия имаме ясен ностратически корен *kau-/*kob-/*kop- озн.кутия, затворено пространство.
            Last edited by Курт; 06-02-2009, 11:24.

            Comment


              #7
              Нещо интересно:
              --------------------------------------------------------------------------
              Проф. Людмила Дончева: Езическият прабългарски ритуален некропол край Балчик е най-ранният
              09 август 2008 | 22:26 | Фокус
              За находките, открити в прабългарски ритуален некропол в Балчик, както и за изложбата, представяща част от откритията "Изгревът на България" Агенция “Фокус” разговаря с ръководителя на разкопките проф. Людмила Дончева

              Фокус: Проф. Дончева бихте ли разказали нещо повече за разкопките, които ръководите на прабългарския некропол в Балчик?
              Людмила Дончева: Ние разкриваме този некропол в продължение на седем години. Той е открит случайно от войници, които копаят изкоп. В продължение на три години по него е работил колегата Марин Димитров, след това аз и моят екип сме проучвали некропола като част от историята на Добруджа. Интересът ми към този некропол нарасна. Всяка година моят екип разкрива към 30-40 гроба и вече сме разкрили почти 200 гроба на площ от 1 декар. Понеже има интересни находки и за нас това е най-ранният некропол от известните досега ритуални прабългарски некрополи, решихме да запознаем обществеността на Балчик като направим една малка, скромна изложба на най-впечатляващите материали, открити досега. Това са предимно керамични съдове, съпроводени с много фотоси и графични рисунки на гробове, както и някои метални предмети.
              Тъй като разкриването на некропола се финансира преди всичко от община Балчик, както и от Националния археологически институт с музей при БАН, много от находките се намират в София. За изложбата сега ние ще използваме само експонати от музея в Балчик. Показваме интересни керамични съдове, защото прабългарите са били много добри грънчари. Некрополът ни разкри много неща с византийските токи и металните предмети, които открихме, датиращи от втората половина на V²² век. Това доказва, че е един от най-ранните български паметници, тъй като прабългарите са дошли с тези ковани принадлежности и са донесли керамичните съдове и традиции в керамичното производство. Те не са номади, а уседнало земеделско население, което е основало прабългарско селище, което за сега не знаем къде е, но знаем постоянния некропол на това селище.
              Некрополът е бил ритуален и едни погребения са извършвани чрез изгаряне, като кремацията е два вида - в камери и ями. За разлика от славянските некрополи, където преобладават погребения в урни, в този некропол не сме открили нито един съд, който да съдържа изгорели човешки кости. В другите гробове погребението е извършвано чрез полагане на трупа в ями. И двата вида гробове са разположени много близо и не се разграничават по инвентар . Гробовете с ексхумация, тоест с полагане на трупа са ориентирани преди всичко от север на юг. Мъртвите са погребвани по гръб с опънати покрай тялото ръце. Има и гробове, които са ориентирани юг-север, запад-изток, изток-север, като всички те са езически. Откриваме детски черепи с деформация, един елемент в погребалния обред и в традиционния живот на прабългарите да деформират черепите на децата.
              Фокус: Как е ставала тази деформация?
              Людмила Дончева: Чрез кръгови превръзки и силно стягане на главата на децата. Има случаи на деца, починали в следствие на тези превръзки. Това е традиция, която води началото си още от египетските ритуални погребения. Някои смятат, че това е символ на власт. Разбира се не всички черепи, които откриваме са деформирани.
              Фокус: Колко експоната ще представите?
              Людмила Дончева: Съдовете са подредени в три витрини, а иначе имаме табла и стативи с много рисунки и фотоси от момента на разкриване на гробовете.
              Фокус: От колко души се състои вашият екип?
              Людмила Дончева: Моят екип е много скромен, състои се от 8-9 души, всички те с висше образование. Ние копаем сами, защото в Балчик не можем да намерим работници. В екипа ми има инженер, геодезист, антрополог, трима докторанти по средновековна археология, магистри по археология, учител, както и приятели на хора от моя екип, които идват да ни помагат.
              Фокус: Бихте ли го свързали с други некрополи, които се намират в близост?
              Людмила Дончева: Да това е некропол, който принадлежи към ритуалните некрополи. Такива некрополи у нас има в Северна и Южна Добруджа. В Северна Добруджа са известни около 30 разкопани некрополи, а има и други, на които са набелязани местата, но не са извършвани проучвания. Примерно, най-голям от проучваните некрополи е този при село Топола - Каварна, който се намира на 10 км., северно от нашия. Между двата некропола има много общи елементи. Но при некропола при село Топола има и една група християнски гробове, докато при нас всичко е езическо. В некропола при с. Топола има погребения и в урни - при нас такива отсъстват. Има много общи черти в керамичните съдове, открити в двата некропола, както и в някои ритуали - маркиране на повърхността с камъни (моя бележка – сарматски белег, прохоровска к-ра) , поставяне на въглени и печена глина от кладата в гробовете. Има много еднакви елементи, но има и различия. За нас най-ценните факти, датиращи археологическия обект са тези византийски токи и апликации с полусферични украси със свободни гвоздейчета, каквито се намират в Крим в некрополи от средата и края на VII век. Такива находки има и в Централна Европа в аварските некрополи. Материалите от тези некрополи, проучвани в Унгария и в Словакия ни помага да датираме нашия некропол и да го определим като най-ранно българския. За нас това е особено ценно, защото в една ранна епоха, в ранните материали на славянина и за прабългарина почти не са известни и открити.
              Фокус: Затова ли изложбата се казва “Изгревът на България”?
              Людмила Дончева: От една страна, защото това е най-ранният некропол, а от друга страна на това място, където е некрополът, слънцето изгрява точно зад хълма.
              Фокус: Какви животни открихте?
              Людмила Дончева: Много домашни животни - крави, овце, телета, волове. Миналата година открихме един троен гроб на мъж, жена и дете, в който в жертва бяха принесени две крави, две агнета и едно теле. Това са скъпи жертви, защото да се отгледа една крава и да се заколи по време на погребението е лукс, дори за нашите времена. В едни гроб са погребани пет животни, защото прабългарите са вярвали в задгробния живот и са смятали, че по този начин ще осигурят храна на мъртвия в другия свят.
              Фокус: Какво е посланието на този изложба?
              Людмила Дончева: Искаме да запознаем обществеността в Балчик с това, което правим. Ние извършваме строго научни проучвания с пълна документация и нека хората да знаят, че тук освен храмът на Кибела се намира и друг много по-скромен паметник, но за сметка на това пък наш от времето на основаването на българската държава. Хубаво е, че изложбата съвпада с “Дните на морето” и в летния сезон може да бъде видяна и от гостите на Балчик.
              Десислава АНТОВА
              ------------------------------------------------------------------------

              Comment


                #8
                Курт написа Виж мнение
                Нещо интересно:
                --------------------------------------------------------------------------
                Проф. Людмила Дончева: Езическият прабългарски ритуален некропол край Балчик е най-ранният
                09 август 2008 | 22:26 | Фокус
                ...една малка, скромна изложба на най-впечатляващите материали, открити досега. Това са предимно керамични съдове,...
                Показваме интересни керамични съдове, защото прабългарите са били много добри грънчари.
                ...прабългарите са дошли с тези ковани принадлежности и са донесли керамичните съдове и традиции в керамичното производство.
                Те не са номади, а уседнало земеделско население, което е основало прабългарско селище,...
                ...Ние извършваме строго научни проучвания с пълна документация и нека хората да знаят, че тук освен храмът на Кибела се намира и друг много по-скромен паметник, но за сметка на това пък наш от времето на основаването на българската държава.
                И грънчарската прабългарска традиция има своите корени в Прародината,
                но и тя е обогатена и разнообразена по време на вековните най-тесни етнолингвистични контакти и взаимодействие с китайците, свидетелство и доказателство за което е това, че основата на думата шарчи е от китайски произход.

                Comment


                  #9
                  "шарчи е от китайски произход. "
                  Всъщност шар- боя, цвят има ностратически произход. А В.Абаев твърди че осетниското сурт - картина има ирански происход и по-късно е заето в арабски като сурат - образ, картина.
                  Но ако приеме че в бълтгарсик е дошро през китайски, още едно потвърждение че в най-ранната етногенеза на българите участват тохари-юечжи.
                  В тохарски и в осетниски хор, хвар, хварин, ахорин - боядисвам, оцветявам (цитирам по памет).

                  Comment


                    #10
                    Не знам защо прескачаме отново до разните там "ностратически езици", при положение, че ковчег си е чисто тюркска дума в цялата й морфология. ковчег < *кавур-чаг - -чаг = тюркски суфикс, който образува умалителни съществителни, кавур = "кутия, сандък, гроб" със съответствия в другите алтайски езици. А ми е интересно да видя как сурт, хор, хвар и.т.н. стават на шар?! И защо някой по-горе вика отчаяно на помощ тохарското "тох./б/ kauke – ковчег", и дали му е известно, че въпросното kauke означава "зов, вик", а не "ковчег" (Адамс - A dictionary of Tocharian B)?

                    Comment


                      #11
                      napoletano написа Виж мнение
                      Не знам защо прескачаме отново до разните там "ностратически езици", при положение, че ковчег си е чисто тюркска дума в цялата й морфология. ковчег < *кавур-чаг - -чаг = тюркски суфикс, който образува умалителни съществителни, кавур = "кутия, сандък, гроб" със съответствия в другите алтайски езици. А ми е интересно да видя как сурт, хор, хвар и.т.н. стават на шар?! И защо някой по-горе вика отчаяно на помощ тохарското "тох./б/ kauke – ковчег", и дали му е известно, че въпросното kauke означава "зов, вик", а не "ковчег" (Адамс - A dictionary of Tocharian B)?
                      -----------------------------------------------------------------------------
                      Думата е kaukо, сбъркана е посл.буква. Но Адамс го дава като съндък, и го сравнява с латвийското kauso, санскритското koasa - кош, кутия.
                      Така че да се свъзва българското ковчег непременно с кобур-чаг, при наличие и на по-близки ирански аналози си е чиста проба еквилибристика на домораслите ни "тюрколози"

                      Comment


                        #12
                        Същата основа ли имат думите куб и квадрат?

                        Comment


                          #13
                          Мисля, че няма какво повече да спорим. Курт е същият онзи, който цензура , но явно не му достигат не само познания по индо-европейски (в частност индо-ирански), но и познания по английски. Ето какво си извадил от интернета:
                          ---------------------
                          Tocharian B: kauko*
                          Word class: (n.)
                          Meaning: `?'
                          Paradigm: [-, -, kauko//-, -, kaukoṃ (?)]
                          Examples: Suwarti kauko käryām kuśāneṃtsa 700 `we bought S.'s kauko for 700 kuśānes' (490-aII-2), Ṣolarki kaukoṃ/// [lege: kaukoṃ or kaukoṃta?] (490a-II-7).
                          Etymology: If the meaning is something like `container' we might compare this word to Latvian kau^ss `ladle, scoop; skull,' Lithuanian káušas `scoop; skull,' and Sanskrit kóśa- (m.) `vessel, tub.'
                          ---------------------------------
                          От тази глоса можем да изведем следното:
                          1. Тохарската дума kauko не е с изяснено значение, защото контекстът не го позволява.
                          2. При условие че kauko означава "съд", се сравнява с форма, която има сатемно развитие в санскрит и в иранските езици. Тохарските езици са кентумни. Какъв е аджеба тоя смесен език - а, да, прабългаро-"ностратически"! Смях до бога! Освен това това хипотетично kauko би се превърнало на старобългарска почва в kuko, каквото в ковчег няма!

                          Изобилен кентумно-сатемен тохаро-ирански буламач (=едно голямо КУКУ) май има само в писанията на Курт и неговите подражатели.

                          Което няма никакво отношение към темата "произход на погребалния обред", предлагам да бъде изтрито.
                          Last edited by Thorn; 23-02-2009, 09:37.

                          Comment


                            #14
                            [QUOTE=napoletano;242357]Мисля, че няма какво повече да спорим. Курт е същият онзи, който цензура, но явно не му достигат не само познания по индо-европейски (в частност индо-ирански), но и познания по английски.
                            [QUOTE]

                            цензура

                            Специално за "kauko*" и "ковчег" е меко казано странно да се търси деленето кентум-сатем при условие че и двете думи започват с к.
                            А що се отнася до тохаро-иранския буламач, по-добре виж преводите с помощта на тюркските и на осетински езици от Наги Сент Миклош.
                            А ако беше поне малко попрочел от глупостите на Курт, щеше да знаеш, че той разглежда тохарите само като един от компонентите на прабългарите, а не че са 100% тохари. Нещата са различни все пак.
                            Last edited by Thorn; 23-02-2009, 09:37.

                            Comment

                            Working...
                            X