Съобщение

Collapse
No announcement yet.

дали мимар Коджа Синан е бил българин?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    дали мимар Коджа Синан е бил българин?

    та как мислите? чели ли сте нещо за него? имате ли линк?

    Най-големият архитект-строител в историята на Османската империя, мимар Коджа Синан (1490-1588 г.) бил взет като момче за еничарин от християнско семейство. Според турската историография Синан бил роден в с. Аърнас, област Кайсери, в Мала Азия. Някои смятат, че произходът му е от с. Широка лъка в Родопите. Така е отбелязано и в Българската енциклопедия на братя Данчови. [9] Вероятно родителите му били изселени в Мала Азия, както много българи. Други твърдят, че е от гръцко семейство. Но през онази епоха и българи и гърци като православни християни били наричани "рум миллети" ( "гръцки народ").
    Самият Синан в автобиографията си в стихове (той бил и талантлив поет) казва, че е бил взет за еничарин, но се отдал на строителство. Огромно е неговото дело: построил е повече от 400 джамии, медресета (училища), мостове, акведукти, керван-сараи, дворци, сгради за благотворителни и здравни заведения, гробници. За негови шедьоври се смятат "Султан Селим джамия" в Одрин и джамията "Сюлеймание" в Цариград, в двора на която е погребан. Възпят е в български народни песни като майстор Манол, строител на джамията "Султан Селим" в Одрин.
    В Турция има изобилна литература за Синан, главен архитект на Османската империя по времето на петима султани. Във всички трудове на турски историци върху неговия живот и творчест-во, се подчертава, че е бил взет за еничарин и че родителите му били християни. Ислямизиран, той е бил включен в еничарския корпус. С встъпването си на султанския трон султан Селим Явуз наредил същата година да бъдат събирани момчета за еничари и от Мала Азия, а не само от балканските страни, както е било до тогава.
    Авторите на "Подробна османска история" изрично отбелязват, че "няма никакви съмнения, че родителите на Синан са били християни". Те посочват, че името Синан Ибн-и Абдулах е изписано на една от колоните на моста "Бююк чекмедже", построен от Синан, недалеч от Цариград. Абдулах означава раб божи, или син на Аллах, и се дава на ислямизирани християни-еничари като бащино име, за да забравят имената на бащите си, както и собственото си име.
    Биографът на Синан Ибрахим Хакъ Кониалъ пише, че родителите и братът на Синан останали християни до края на живота си, но двамата сина на брат му били ислямизирани.
    В с. Агърнас и в три съседни села в област Кайсери (Мала Азия), Синан имал роднини-християни, които покровителствал и подпомагал .
    Авторът на "Обяснителна хронология на османската история" Исмаил Хами Данишменд установява истинското, християнското име на бащата на Синан - Христо, умрял като християнин [11]. Христо е българско име. На гръцки в именителен падеж е Христос или Христаки.
    Турски историци и биографи на Синан цитират любопитно предание за българина Лалю, собственик на мястото, определено за построяването в Одрин на най-хубавата джамия в империята, която да носи името на султан Селим. Лалю заплашил, че ще прокълне султана, ако му отнемат мястото. Много религиозният султан наредил да питат българина какво ще иска, за да отстъпи. Най-сетне Лалю се съгласил при условие, че и неговото име ще бъде изписано по някакъв начин на джамията. Така Синан изобразил на една от колоните на прочутата "Султан Селим джамия" в Одрин, смятана за негов шедьовър, лале със цвета надолу, за да означава "Инат Лалю". Лале и на турски се произнася приблизително като на български - ляле, близко по звучене до Лалю.
    Синан живял близо 100 години, починал през 1588 г.

    източника-> http://www.promacedonia.org/giliev/dsh/dsh_03.htm#10
    Зимата пее свойта зла песен,
    вихрове гонят тръни в полето,
    и студ, и мраз, и плач без надежда
    навяват на теб скръб на сърцето.

    #2
    През периода 1997-2001 пътувах доста из Турция. Дотам, че през последната година бях водач на групи туристи по турското западно крайбрежие. Трябва да призная, че Мимар Синан беше една от личностите от османската история, които са ме впечатлили най-много. Постарах се, да обиколя повечето от най-големите му строежи. Четох и материали за него. Все още си спомням старата екскурзоводска приказка, която се разправя на туристите, че той е построил Шехзаде - като чирак, Сюлеймание - като калфа и Селимие - като майстор. Бил съм и на трите места. На гроба му в Сюлеймание, който наистина е като подпис в ъгъла на голяма картина, сред красотата на целия комплекс - дажмия и гробовете на Сюлейман Великолепни и Рокслана. Но човек, може наистина да оцени въпросната приказка в Селимие. Която наистина е шедьовър!
    Усетил съм и как го почитат. Интересното е, че най-големите разпространители на версията, че е бил помюсюлманчен българин, които съм срещал, бяха до един български турци. Някой от тях, твърдяха, че н е е бил родом от Анатолия, ами от Балканите (и по-точно Североизточна България), които обяснявало и българския му етнически произход. Навсякъде другаде съм срешал версията, че е родом от Кайсери и, че произхожда от христианско семейство, най-вероятно гръцко. Което за мен е по-вероятната версия. Не защото ми се струва, за невъзможно да е от български (или по-обобщено славянски) произход, ами защото повечето сериозни източници и изследвания сочат в посока просто христианския му произход, Което предвид преобладаващото население в Кападокия през онова време, ме кара да мисля, че вероятно родителите му са били с византийско (гръцко) самосъзнание.
    Разбира се всичко това (какъв е бил етническият корен на Мимар Синан) са глупости. Това, което е важно да се спомене за него е, че безспорно той е бил най-великият архитект на класическият османски период и емблематична фигура за архитектурата на империята въобще. Препоръчвам на всеки, който има път към Турция (всъщност и не само там, не знам дали знаете, но и софийската джамия е негово дело), да се опита да разгледа и да се докосне до неговите произведения.
    Last edited by albireo; 23-11-2008, 00:02.
    Recalibrating my lack of faith in humanity...

    https://www.youtube.com/watch?v=MvqjkS6t9Yk

    Comment


      #3
      Може да са глупости, но все пак е любопитно и свързано със тематиката на форума (не знам доколко с темата), че сравнително близо до Кайсери през периода 13-16 век е засвидетелствано българско население (в околностите на планината Тавър и по-специално Нигде), което обаче е било помюсюлманчено още по времето на Селджукския султанат. Според преводите на Катерина Венедикова на различни извори от епохата, свързани с историята на Караман, това население е давало до 10-15 000 бойци за армията на емира и то предимно прашкари т.е. специализирани лековъоръжени войски.
      A strong toun Rodez hit is,
      The Castell is strong and fair I wis...


      блог за средновековна балканска история

      Comment


        #4
        с. Аърнас, родняt дom на мимар Коджа Синан
        since 1453
        from İstanbul

        Comment


          #5
          miralayyunus написа Виж мнение
          с. Аърнас, родняt дom на мимар Коджа Синан
          http://wowturkey.com/forum/viewtopic.php?t=21570
          има ли нещо общо с България тва?
          Зимата пее свойта зла песен,
          вихрове гонят тръни в полето,
          и студ, и мраз, и плач без надежда
          навяват на теб скръб на сърцето.

          Comment


            #6
            В българския фолклор има предания, че Мимар Синан с рождено име Мехмед Синанов е помак родом от "Помашката махала" на с.Широка лъка, Смолянско, откъдето е взет да служи като еничар от Родопите. Според други предания Майстор Манол (както се твърди, че е рожденото му име) в края на дните си литва от минарето на Султан Селим джамия. По-късно този мит се затвърждава в народното съзнание поради ролята, която изиграва българската военна авиация за превземането на Одрин през Балканската война.

            тва е от wiki
            Зимата пее свойта зла песен,
            вихрове гонят тръни в полето,
            и студ, и мраз, и плач без надежда
            навяват на теб скръб на сърцето.

            Comment


              #7
              Гледах втората половина на днешното предаване "Памет българска", посветено на старата българска архитектура с участник проф. Николай Тулешков - според сведенията на венециански дипломат от ХV² век и германски изследовател на Константинопол от Х²Х век през всички векове на града като османска столица там основните строители са били българи.

              Голямо е било участието на български майстори в архитектониката на всички балкански области, напр. на о-в Тасос са строили основно родопски майстори, в сев. Гърция - естествено почти изцяло принос имат те, на много места във Влашко и Сърбия са работили задруги от България, вкл. до адриатика.

              Големите култови постройки и представинелните сгради в столицата може би са по-особен случай, а може и да не са, не стана ясно от кратките коментари.
              С това не защитавам Б.Д., опазил ме господ, пу-пу!

              Всички османски джамии са концептуални копия на Св. София в Константинопол - опростени като софийската или големи сгради като Синята джамия и Селимие. Но в огромната империя постройките от този мащаб не са никак много.

              Comment


                #8
                точно заради венецянския и др. (споменаха и турски) мимар синан е с една крачка към българското
                Зимата пее свойта зла песен,
                вихрове гонят тръни в полето,
                и студ, и мраз, и плач без надежда
                навяват на теб скръб на сърцето.

                Comment


                  #9


                  Това е пред Селимие в Одрин

                  А ето и джамията:

                  Last edited by Zalmoxis; 01-06-2009, 11:06.

                  Comment


                    #10
                    Коджа Синан (1490-1588 г.) няма как да е бил роден в Широка лъка поради простата причина, че когато се е родил селото все още не е било създадено. Още по-малко пък може да е помак от т.нар. Помашка махала - не само защото през 1490г. селото не е съществувало, но и защото по това време все още не е имало помаци. Освен това, както е добре известно за еничари са взимани християнски деца, което отново показва, че неможе да е бил помак.
                    Мисля, че обвързването на името на Синан с Широка лъка, се дължи на факта, че през Х²Хв. основният занаят на жителите на селото е било дюлгерството и тази леганда е нова и няма абсолютно никакви аргументи в нейна защита.
                    Колкото за предаването на Б.Д. - там могат да се чуят много неща и много често са абсолютно неверни, или най-малкото със съмнителна достоверност. Същото се отнася и за другото предаване - това на П.П.

                    Comment

                    Working...
                    X