Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Разрушените средновековни църкви

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Разрушените средновековни църкви

    Тази тема ще е за църкви, които вече не съществуват, но които са съществували доскоро. Толкова доскоро, че са запазени снимки или достоверни рисунки. Например разрушените при преустройствата на София църкви, съществувалата до 20-те години църква от Х век край софийското село Яна, разрушената през 1944 г. църква в село Железница, Чипровско, която е била от 16 век и вероятно много други, за които не зная.

    Първата е църквата на височината Спасовица между кюстендилските села Соволяно и Николичевци. Тя е построена от сръбския крал Стефан Дечански в чест на победата при Велбъжд през 1330 г.

    Такъв е бил видът и в началото на 20 век. Преди 20тина години едва се е виждала на повърхността, а сега сигурно е дори още по-зле.



    thorn

    Средновековните църкви в България

    #2
    Torn, възхищавам се на постоянството ти. Един ден ще трябва да търсят информации за тези църкви единствено в постовете ти в "Бойна слава".
    Поне църковният музей да се беше позаинтересувал от съдбата на тия паметници, след като археологическият нехае.

    Comment


      #3
      Не подценявай чак толкова хората от музеите. По разни забутани и изчерпани регионални издания или по изчерпани монографии повечето църкви ги има. Но ниев момента правим нещо като мониторинг на СЕГАШНОТО състояние на обектите и нещо, което е по-важно - правим ги достъпни ЧРЕЗ ИНТЕРНЕТ.

      А конкретната снимка е от http://www.pe-bg.com/?cid=3&pid=26080



      thorn

      Средновековните църкви в България

      Comment


        #4
        Църквата "Св.Параскева" във ВеликоТърново, разрушена от земетресението 1913г.; намирала се е в Асенова махала близо до "Св. Георги" и къщата на госпожа Бойка. Берон я описва като 5/15м, без по-късни поправки; с "дъсчен таван", без купол; открива стенописи (сходни с него с тези в "Св. Георги") в олтарната част; в наоса стенописите са замазани с по-нов пласт мазилка. Вероятно датира от първите години от Османското владичество.

        Comment


          #5
          Трябва да се обособи още една голяма група на "подновените църкви", най-често манастирски - например църквата на Рилския манастир, която е построена на мястото на старата съборна черква. През Възраждането не една и дв е манастирски църкви се обновяват и разширяват.

          Comment


            #6
            "Св. Атанасий" 12в. с. Лешок,Тетовско, Македония - разрушена 2001 от мюсюлманите във войната в Бивша Югославия. "Св. Атанасий" съвсем не изчерпва примерите на погром над културно наследство в Косово и Македония; при това в наши дни!
            По този повод си спомням Методи Драгинов за покръстването в по Чепинското корито и изгорените 200 църкви и 66 манастира (17в.).

            Понеже темата е "средновековни църкви" си позволих да дам този пример;
            (между другото Б. Димитров дава доказателство за българския й характер с надписа на една целувална икона.)

            Comment


              #7
              Не смятам църквата на Рилския манастир за "подновена". Там старата църква е напълно разрушена, а сегашната сграда е паметник на изкуството от 19 век.

              А колкото до преписката на Методи Драгинов - има основателни съмнения в нейната автентичност


              thorn

              Средновековните църкви в България

              Comment


                #8
                Това имах предвид - че средновековните са били разрушавани, зарди новите строежи.

                За Методи Драгинов - не съм комптетентна; ако имаш предвид бройката - съгласна съм, но относно историята за големите погроми - мисля, че не може да има спор.

                Comment


                  #9
                  На тази гравюра на Старата Митрополия в Несебър се виждат освен добре известните неща, и несъществуваща днес част от западната фасада с главния вход и части от пристройки пред нея.

                  Картинката съм я срещал и преди, а тази снимка е взета от галерията на Dobromir Rusev в "Крепостите в България от Античността до 20 век".

                  Comment


                    #10
                    Останки от средновековна църква в м. Църквише, с. Стоб

                    Останки от средновековна църква в м. Църквище в с. Стоб. В тази местност е намерен каменен кръст с надпис от 1373 година.


                    През 1860 г. е изградена нова църква "Св. Прокопий", където на северната външна стена е вграден каменен кръст с вписани годината на построяване на новия храм и 1373 г.
                    unseen 888 สล็อต ผู้ให้บริการเกมสล็อตถือเป็นแหล่งรวมสล็อตจากทุกค่ายไว้ในที่เดียว เว็บไม่ผ่านเอเย่นต์ เราคัดมาแล้ว เกมสล็อตได้มาตรฐานสากล
                    Last edited by Korsa; 25-11-2008, 16:14.

                    Comment


                      #11
                      Корса, на кръста има надпис с дата 1860 г. В долната част се чете и 1373, но с арабски цифри.

                      Доколкото знам през 14 век са се ползвали цифрови значения на буквите, а не арабски цифри и употребяваната ера е била от сътворението на света, а не от рождество христово.

                      Нещо не се връзва с този кръст


                      thorn

                      Средновековните църкви в България

                      Comment


                        #12
                        Свети Атанасий, залепена до термите във Варна, доколкото знам е митрополитска, а основите й - раннохристиянски. Преизползвала е сумати материал от термите, но си има и свои миниатюрен уникален камънак в двора, който за мен лично е много интересен:
                        Колко бързо изчезва всичко — и самите тела във вселената и споменът за тях във вечността. Каква е природата на всичко сетивно и особено на онова, което ни примамва с удоволствие, плаши с мъка или заслепява тщеславието на хората с празната си външност. Колко евтино, презряно, нечисто и изложено на гибел е то в оценката на умствената способност.

                        МАРК АВРЕЛИЙ, "Към себе си", II, 12

                        Comment


                          #13
                          А ето как заварих базилика Джанавара след погрома й от изверги лято 2008

                          http://picasaweb.google.com/ulpiaoes...05195905974562

                          Вижте и другите снимки. Потрошен синтрон и пред-бемно пространство (на менса сакра). Бутнати квадри от късноантичния зид. Счупени тухли. Потрошена без смисъл керамика и оставена там. Ритано и дълбано.
                          Колко бързо изчезва всичко — и самите тела във вселената и споменът за тях във вечността. Каква е природата на всичко сетивно и особено на онова, което ни примамва с удоволствие, плаши с мъка или заслепява тщеславието на хората с празната си външност. Колко евтино, презряно, нечисто и изложено на гибел е то в оценката на умствената способност.

                          МАРК АВРЕЛИЙ, "Към себе си", II, 12

                          Comment


                            #14
                            "Корса, на кръста има надпис с дата 1860 г. В долната част се чете и 1373, но с арабски цифри.

                            Доколкото знам през 14 век са се ползвали цифрови значения на буквите, а не арабски цифри и употребяваната ера е била от сътворението на света, а не от рождество христово.

                            Нещо не се връзва с този кръст"

                            Годината 1860 показва годината на построяване на новия храм, а 1373 - връзката със стария, предполагам. Ясно личи, че и двете години, както и самият текст не са писани през Средновековието.

                            Comment


                              #15
                              Именно. Тогава защо смятаме, че поне кръста е от 1373?


                              thorn

                              Средновековните църкви в България

                              Comment

                              Working...
                              X