Но Ана Комнина явно действително пише и за славянски, и за скитски произход на Борил и Герман иначе щеше да е безумно да го цитират в претендиращи за сериозност научни съчинения! Що се отнася до "плячката в хора" аз си оставам на същото мнение, т.е., че нямаме ясни и категорични данни за масова миграция на север от Хемус на населението на Тракия (и Македония). И "Борил" за разлика от "Пудил" е женен за куманка и без куманската подкрепа въстанието на Асеневци вероятно щеше да бъде потушено от византийските власти. А на каква ли точна причина се дължи тя (подкрепата)?
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Произходът на Асеневци
Collapse
X
-
A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
-
Моля? каква "висша ромейска аристокрация, какви пет лева?
Guy de Mont Ferrand написа Виж мнениеВсе пак Асеневци не са били висша ромейска аристокрация и според мен е било нормално да ползват "простонародни" етнически названияA strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
Stan написа Виж мнениеЧе подкрепата на куманите е била решаваща, в това спор няма. На какво се дължала? Можем да приемем, че България е била куманска креатура и тяхна марионетна формация. Можем да приемем, че куманите са подкрепяли своите 3 и 4 братовчеди - Асеневци, ей така просто за полза роду (куманския естествено). Можем да приемем, че куманите, подобно на американците днес, били водени от безкористни мотиви за износ на демокрация и освобождение на разни народи. А можем просто да приемем, че нашият добър познайник Чичко Паричко е убедил куманите, че ромейските овце и говеда в Тракия са всъщност техни, и те, куманите просто трябва да идат и да си ги приберат.
Между другото, без да искаш, по-горе сам заби един голям нож в гърлото на куманската теза:
куманската фамилия Асеневци не се е афиширала като куманска, защото не е особено престижно в християнска среда да демонстрираш принадлежността си към езически народ
Асеневци може да не са афиширали произхода си, обаче, ромеите много добре са знаели кои са те. Все пак нали преди да станат български царе, са били ромейски аристократи, при това от висшия ешалон в Паристрион и ако имаше нещо подобно в произхода им, със сигурност византийските хронисти щяха да ореват орталъка с какви езичници са ги налазили. А и латинците нямаше да изпуснат да изсипят някоя друга кофа с помия върху тях.
Що се отнася до "ножа в гърлото", то това въобще не е проблем. Явно е, че, както припомни Торн, Асеневци са били прониари на византийска служба, вероятно потомствени (мислим дека по това време такиа да бидеха прониарите принципно), та куманското в тях може отдавна вече да не си е личало - най-малкото, както отбелязах, не са били езичници, а християни.A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
Thorn написа Виж мнениеДа ама куманското е само някаква хипотеза, непотвърдена от никой извор. Изворите казват почти единодушно "власи". Точка.A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
Stan написа Виж мнениеОбщо известен факт е че овцете в Тракия стават по-тлъсти и с по-дебели опашки (любим кумански деликатес), от тези в Северна България. Това се дължи на по-мекия климат и най-вече на дългата пролет, което позволява на хайваните значително по-дълго да пасят крехка тревица. Освен това, докато крадят овце в Дунавската равнина, е имало опасност местните власи да им откраднат конете. Както е известно, власите били известни, като не по-малко изкусни крадци.
Stan написа Виж мнениеПри това положение можем да си теоритизираме колкото искаме, в рамките на разумнкото разбира се.A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
Направих си труд да прочета цялата тема отначало. Всички аргументи се извъртяха по няколко пъти.
Все пак има някои неоспорими факти:
Влахи вкл. уелсци, валонци, влохи като име на италианците и балканските влахи също, по принцип е германски по произход екзоним на романоезично население /на запад и келтоезично, при всички положения бивши жители на Римската империя.
Има сведения и от преди въстанието на Асеневци /Кекавмен/ и от 12 век /ПВЛ и Gesta Hungarorum/, които споменават власи, като нещо различно от българите или направо "власи и българи". Има множество извори от 12-13, говорещи за това, че Асеневци /и роднината им Хръз/ са власи и пак множество извори, които като Хониат говорят за "влашки и български народи". При това не само византийските, но и латиноезичните извори ги наричат власи. И поне за латинските това е валидно и в контекст, който не е пейоративен - например когато наричат Калоян император на власите. Пълно е и с примери за власи като етническо име и в следващия - 14 век.
За мен най-простото решение е най-вероятното. Те са си власи, но за да привлекат и българското население се обявяват за царе на българите, което е било и изгодно и престижно и е било един вид лозунг и знаме. И наистина стават български царе, дотолкова, че влашкият им произход по времето на Иван Асен ²² става съвсем маловажен,, защото той наистина е владетел на България, на нй-мощната държава на Балканите. Да се напомня на могъщия цар, че е потомък на някакви планински презряни скотовъдци вероятно е било даже опасно. Да не говорим, че той влашки може и да не е знаел.
И естествено, прозират прекалено ясно следите от ранната българска националстическа историография, която търси от девет кладенеца вода, само за да докаже, че нашите царе нямат нищо общо с предците на румънците именно защото тези румънци са ни били съседи през 19 и 20 век. Стан е много прав да припомни, че нямаме никакъв проблем да признаем, че владетели като Теодор Светослав и Михаил Шишман са кумани, защото нямаме кумани съседи през 19-20 век. Хайде да не изпадаме до това ниво.
Comment
-
Thorn написа Виж мнениеНаправих си труд да прочета цялата тема отначало. Всички аргументи се извъртяха по няколко пъти.
Все пак има някои неоспорими факти:
Влахи вкл. уелсци, валонци, влохи като име на италианците и балканските влахи също, по принцип е германски по произход екзоним на романоезично население /на запад и келтоезично, при всички положения бивши жители на Римската империя.
Има сведения и от преди въстанието на Асеневци /Кекавмен/ и от 12 век /ПВЛ и Gesta Hungarorum/, които споменават власи, като нещо различно от българите или направо "власи и българи". Има множество извори от 12-13, говорещи за това, че Асеневци /и роднината им Хръз/ са власи и пак множество извори, които като Хониат говорят за "влашки и български народи". При това не само византийските, но и латиноезичните извори ги наричат власи. И поне за латинските това е валидно и в контекст, който не е пейоративен - например когато наричат Калоян император на власите. Пълно е и с примери за власи като етническо име и в следващия - 14 век.
За мен най-простото решение е най-вероятното. Те са си власи, но за да привлекат и българското население се обявяват за царе на българите, което е било и изгодно и престижно и е било един вид лозунг и знаме. И наистина стават български царе, дотолкова, че влашкият им произход по времето на Иван Асен ²² става съвсем маловажен,, защото той наистина е владетел на България, на нй-мощната държава на Балканите. Да се напомня на могъщия цар, че е потомък на някакви планински презряни скотовъдци вероятно е било даже опасно. Да не говорим, че той влашки може и да не е знаел.
И естествено, прозират прекалено ясно следите от ранната българска националстическа историография, която търси от девет кладенеца вода, само за да докаже, че нашите царе нямат нищо общо с предците на румънците именно защото тези румънци са ни били съседи през 19 и 20 век. Стан е много прав да припомни, че нямаме никакъв проблем да признаем, че владетели като Теодор Светослав и Михаил Шишман са кумани, защото нямаме кумани съседи през 19-20 век. Хайде да не изпадаме до това ниво.
Относно "изпадането" до еди какво си ниво, това са доста грозни обвинения, които са и абсолютно несправедливи в моя случай. Единственото, към което се стремя, е изясняване на проблема, а не "следите от ранната българска националстическа историография". Просто явно (или май не чак толкова явно) се опитвам да покажа, че според мен въпросната ранна българска националистическа историография в случая има по-сериозна аргументация, която заслужава внимание и днес. Загадъчната поява и изчезване на мизийските власи засега получава що годе приемливо обяснение само в тази "традиционна" теза за разминаването между етнонима и етноса в посочения период и регион. Да, може би Йоан Асен II не е знаел влашки - но може би и Калоян, и Калопетър не са знаели! Нямаме всъщност никакви данни, че са знаели...а нямаме и припокриване в именния каталог на династията, който ни подсказва не влашки, а кумански (или пост-печенежки) произход. Нищо, освен един етноним, прилаган явно за население, което преди и след посочения период се нарича по друг начин, а именно "българи". Да, традиционната българска историография предлага приемливо обяснение за този факт (често категорично отхвъляно поради недобро познаване на материята). Аз лично съм се абстрахирал от това, че румънците са ни съседи и тн. простотии, изобщо не ме интересува, пък и никой не ми плаща, за да ме, по-скоро ме вълнува кои са тези власи и какво е станало с тях? Неслучайно споменах преди, че в титлата на Калоян "власите" са на второ място - не за друго, а за да подчертая, че в собствения си документ той не е просто "Йоан Влаха" и "владетел на власите", както го представят масово западните, а и най-често (както отбелязва Торн) съвременните византийски извори (обаче, ето например, Стихотворната хроника на Ефрем явно счита това за грешка, защото в повествованието, свързано с началото на ВБЦ, на мястото на "власите" са сложени "българите" - и това се прави във време, което не е толкова отдалечено от събитията (нач. на 14 в.)). Важно е, че предполагаемо чистият влах Калоян се смята и за приемник на българските царе (между другото един близък техен роднина - братът на споменатия в писмата до Инокентий III Самуил - Давид, според виз. извори е убит от "скитници-власи" - не че това означава нещо) - защо, с какви основания, може би не визира просто територията, където се намира!?! И какво, в крайна сметка, му е пречело да я назове "Влахия" и да се идентифицира с "власите", както правят Басарабите (кумани) през 14 в. (особено щом самия той е влах)? Да не би Скендербег да се е нарекъл "българин" или "сърбин" в борбата си против османските султани поради по-големия им международен и вътрешнобалкански престиж и по-старите им държави? Или ОК, да приемем хипотезата на Стан за асимилацията вследствие на масовата миграция: защо не "василевс на ромеите" при цялото това регистрирано изселване на гърци от Тракия? От какво сме толкова сигурни, че доминиращото тогава население на Тракия е било българско (в изворите, по мои впечатления, има малко данни за българи, по-често се говори за арменци и гърци)? Торн изтъква, че названието "власи" е било прилагано в различни периоди към уелсци и валонци, които, предполагам, никой няма да оспори, че са нямали нищо общо с румънците (уелсците дори не са били романоезични)- защо тогава да не е било използвано и за вероятно предимно българското население на Мизия в кр. на 12 и нач. на 13 в.? Да, вероятността това да са били предци на днешните румънци предвид географската близост се увеличава - ок, но за сметка на това нямаме никакви сигурни данни освен използването на самия етноним за действителното наличие на такива пра-румънци там (както и на други места, където би трябвало да ги е имало, но на последните поне етнонимът се запазва, т.е. имаме континюитет!)... И накрая пак ще почетвъртя: защо власите изчезват точно тук от релевантните извори без следа, след като играят толкова важна роля в основаването на новата държава, че румънските историци да им припишат ръководните позиции и да отдадат победата срещу Византия най-вече на "влашкия гений"?A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
Guy de Mont Ferrand написа Виж мнение- Цитираният пример от Хониат може би означава: "пред българите от тема Парадунавон (= Влахия) и от тема България". Все пак не може да се отрече, че примерът е удачен и вероятно визира етнически различичия, и действително навежда на мисли за (поне) първоначално участие и на някакви власи (може би някакво влашко племе, населявало областта ок. родовите земи на Асеневци в планините на Хемус (ок. Търново)?).A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
Comment