Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Шамбат - братът на Кубрат

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #31
    Има едно такова понятие - достоверност! Достойнството му е в това, че то изключва категоричността и е качество на мъдростта! :sm186:
    Не се отклонявам от темата - смятайте го за "процедура"
    Като анализирах (атавистично субективистично :p ) досегашните постове си съставих една таблица както следва:

    Източник (препис) Достоверност %
    Джафгар Тарих 5%
    ИПЛ(ИМЛ) 50%
    Слово о полку... 10%
    ...e.t.c.

    Както го виждам - основният източник на хипотезата е с твърде ниска, да не кажа никаква надеждност (достоверност). Какви са причините? Интересен въпрос, чийто отговор се крие в историята на самия ръкопис, т.е. - друга тема.
    Въпросът ми към четящите и любознателните : какво научихте от тази?

    ...:sm186:
    "...7. Пациентите във форумите трябва да се съобразяват с условието, че тук не е място за интелектуални изяви от типа на философски монолози, това е лечебно заведение." - Правила за форуми

    Comment


      #32
      Тъй като в подобни древни и "псевдодревни" източници обикновенно има доста исторически неточности, пропагандни материали, измислици, неправилни интерпритации на по-ранни текстове, то да се определи тяхната достоверност е доста трудно. Но чрез съпоставяне на факти посочени в няколко източника отнесени към един и същ период, и съпоставката с археологическите находки и техен анализ, можем да отсеем измислицата от реалните факти и да си изградим ако не пълна то поне приблизителна фактологическа картина, въз основа на която чрез логически постановки и логическа и фактологическа проверка на различните хипотези да изградим по-цялостен образ на дадено събитие, народност, епоха и т.н.
      Демокрация не е да правиш каквото си искаш, а да не правиш това, което не искаш.

      请您死在地狱般的阵痛
      [qing nin si zai di yu ban de zhen tong]
      きさまはしんでくださいませんか
      [kisamawa shinde kudasaimasenka]

      Comment


        #33
        княз Крылов написа
        Тъй като в подобни древни и "псевдодревни" източници обикновенно има доста исторически неточности, пропагандни материали, измислици, неправилни интерпритации на по-ранни текстове, то да се определи тяхната достоверност е доста трудно. Но чрез съпоставяне на факти посочени в няколко източника отнесени към един и същ период, и съпоставката с археологическите находки и техен анализ, можем да отсеем измислицата от реалните факти и да си изградим ако не пълна то поне приблизителна фактологическа картина, въз основа на която чрез логически постановки и логическа и фактологическа проверка на различните хипотези да изградим по-цялостен образ на дадено събитие, народност, епоха и т.н.
        50%:tup:
        "...7. Пациентите във форумите трябва да се съобразяват с условието, че тук не е място за интелектуални изяви от типа на философски монолози, това е лечебно заведение." - Правила за форуми

        Comment


          #34
          Нека си припомним какво пише в "Джагфар Тарих" за прословутия Киев: "Балтаварът заповядал на Шамбат да заеме предишния си пост – наместник на Башту… Жителите на града толкова го обичали, че нарекли цитаделата на Башту на негово име “Шамбат”, а целия град – с неговото прозвище “Кий”. И сега анчийците (антите - бел. ². С. А.) наричат Башту “Кий".
          Т. е. в "Джагфар Тарих" Шамбат, известен още като Кий, не се сочи като основател на Киев, а само като назначен за негов наместник, покрай което е станал и негов кръстник. С други думи, селището е съществувало като славянско селище от по-рано.
          Това никак не се връзва с това:
          иванец написа
          В V²-V²² век просто няма кой друг да създаде град осмен владетел от рода Дуло.
          Но по-важното е, че "Джагфар Тарих" влиза в противоречие и с "ПВЛ" по няколко пункта:
          1. В ПВЛ Кий е посочен като основател на това селище, докато в "Джагфар Тарих" Шамбат (Кий) е само негов кръстник.
          2. Според ПВЛ Кий има двама братя и една сестра. В "Джагфар Тарих" не се споменава нищо за тях.
          3. В ПВЛ се казва, че Кий е най-големият брат. Според "Джагфар Тарих" Шамбат (Кий) е по-малкият брат на Кубрат. При това положение излиза, че Кубрат трябва да е четвърти брат, за който не се споменава в ПВЛ.
          4. Твърдението на иванец, че в ПВЛ са използвани псевдоними, поради което не разпознаваме кой от тях е Кубрат, е несъстоятелно, поради посочените по-горе причини. Според "Джагфар Тарих", Кубрат е по-голям от Кий. Ако Кий от ПВЛ е тъждествен с Шамбат (Кий) от Джагфар Тарих, то тогава излиза, че Кубрат не е споменат в ПВЛ, защото той би трябвало да е по-големият брат. А в ПВЛ като най-голям е посочен Кий.
          5. Според ПВЛ Киев е кръстен на основателя си - Кий. Според Джагфар Тарих, по-рано градът се е казвал Башту, а по времето на Шамбат (Кий) само е преименуван.
          6. Любопитно ми е какво ли е представлявала една цитадела на славянско племе през първата половина на V²² век, за каквато се споменава в "Джагфар Тарих"?:sm186:
          7. От всичко казано до тук, можем да заключим, че Между Кий от ПВЛ и Шамбат (Кий) от "Джагфар Тарих" няма нищо общо. Затова мисля, че ПВЛ по никакъв начин не подкрепя въпросния "летопис". По-скоро, напротив - само затвърждава впечатлението, че става дума за някаква груба стъкмистика.
          Други съмнения в автентичността на "летописа", придружени с доводи има изказани в темата, която му е посветена.
          Last edited by IMPERATOR CÆSAR AVGVSTVS; 21-02-2008, 18:30.

          "oderint, dvm metvant" (Caivs Cæsar Avgvstvs Germanicvs)
          It's so easy to be wise. Just think of something stupid to say - and then don't say it.

          Comment


            #35
            Thorn написа
            Джагфар тарихъ е ФАЛШИФИКАТ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
            е даже Йончев не беше сигурен в това...
            Всяка алтруистична система е вътрешно нестабилна, защото е отворена за злоупотреби от страна на егоистични индивиди, готови да я експлоатират.

            Comment


              #36
              И още не съм, дявол го взел! Макар че щеше да ми е доста по-спокойно, ако бях.

              Това, в което съм сигурен (мисля, че го написах още преди доста време), е, че ако "Джагфар Тарих" е писан (компилиран) наистина през XVII век, той не е фалшификат. Основанието ми е, че той съдържа (в един доволно смъглен вид) информация за войната по Днепър, водена по Омуртагово време, в която загива копан Корсис. Тази война е известна единствено от мемориалния надпис за Корсис, който е невъзможно да е бил познат на бахши Иман (или който и да се крие под това име) през XVII век, та да се пренесе информация от надписа до един фалшифициран "Джагфар тарих".

              За жалост обаче това не изключва паметникът да е създаден от Ф.Нурутдинов, за който разбрах (макар и със закъснение), че е историк.

              Comment


                #37
                Някои постановки в "Джагфар тарих" са меко казано смехотворни - например Гаврил Радомир бил убит за симпатии към мюсюлманската вяра............Изворът е твърде съмнитален да не кажа откровен фашификат.

                Comment


                  #38
                  T.Jonchev написа
                  Основанието ми е, че той съдържа (в един доволно смъглен вид) информация за войната по Днепър, водена по Омуртагово време, в която загива копан Корсис. Тази война е известна единствено от мемориалния надпис за Корсис, който е невъзможно да е бил познат на бахши Иман
                  Това може да се изтълкува и в обратния смисъл. Ако "Джагфар тарих" е фалшификат от края на ХХ век, съставителят му не може да не е знаел за надписа от времето на Омуртаг.
                  А щом пък е бил историк, значи със сигурност е знаел за този надпис.
                  Между другото личи, че авторът на компилацията добре познава това, което е известно на днешната историография. Ако беше пълен аматьор вероятно много по-категорично щеше да се установи, че компилацията е фалшификат.

                  "oderint, dvm metvant" (Caivs Cæsar Avgvstvs Germanicvs)
                  It's so easy to be wise. Just think of something stupid to say - and then don't say it.

                  Comment


                    #39
                    resavsky написа
                    Някои постановки в "Джагфар тарих" са меко казано смехотворни - например Гаврил Радомир бил убит за симпатии към мюсюлманската вяра............Изворът е твърде съмнитален да не кажа откровен фашификат.
                    Защо пък не.Само да ти припомня че черните българи приемат официално исляма за държавна религия от 820 година.Не ги бъркай с волжките Българи.На теория Това е възможно.

                    Comment


                      #40
                      Не знам защо пак се обсъжда нещо, на което е посветена тема. Ясно е, че няма как категорично да се отсъди дали става въпрос за фалшификат или не (по-скоро така и няма да стане ясно това), но сянката на съмнението е много дебела и черна, което определено пречи да се разчита на този извор за каквото и да било. А това е основното.

                      Comment


                        #41
                        Не нито на теория нито на практика е възможно Гаврил Радомир да бъде убит поради тази причина.Убийството му е достатъчно добре отразено в изворите и няма и намек и за подобно нещо.Въобще цялата помощ за Самуил и неговите наследници за която се говори в "Джагфар тарих" ми се се вижда напълно измислена.Българо-византийските войни от края на Х - началото на Х² век са достатъчно обстойно отразени в десетки извори и никъде няма помен от таква помощ.

                        Comment


                          #42
                          Българо-византийските войни от края на Х - началото на Х² век са достатъчно обстойно отразени в десетки извори и никъде няма помен от таква помощ
                          Отразени отразени но от византийска гледна точка.Уви нашите домашни извори са малко.

                          Comment


                            #43
                            pecheneg написа
                            Защо пък не.Само да ти припомня че черните българи приемат официално исляма за държавна религия от 820 година.Не ги бъркай с волжките Българи.На теория Това е възможно.
                            припомни и на мен


                            thorn

                            Средновековните църкви в България

                            Comment


                              #44
                              Thorn написа
                              припомни и на мен
                              За приемането на исляма от черните Българи са писали и Геза Фехер и Бартолд в енциклопедия на исляма.Като искаш да си припомниш прочети тях.Писах ви но не ми отговорихте Моско Москов приема достоверността на джагфар тарихи.Вие за по големи спецове в областта на историята ли се имате от него.Моето лично мнение е че е рано да се каже категорично фалшификат ли е или не.Така че аз не я приемам категорично но не я отхвърлям категорично като вас.

                              Comment


                                #45
                                IMPERATOR CÆSAR AVGVSTVS написа
                                Това може да се изтълкува и в обратния смисъл. Ако "Джагфар тарих" е фалшификат от края на ХХ век, съставителят му не може да не е знаел за надписа от времето на Омуртаг.
                                А щом пък е бил историк, значи със сигурност е знаел за този надпис.
                                Между другото личи, че авторът на компилацията добре познава това, което е известно на днешната историография. Ако беше пълен аматьор вероятно много по-категорично щеше да се установи, че компилацията е фалшификат.
                                Точно това имам предвид: ако е фалшификат, "Джагфар Тарих" е фалшифициран именно през ХХ век, а не по-рано. На тази мисъл ме навежда и фактът, че излиза на бял свят сьвсем скоро след Московия "Именник", от чиято хронология е несъмнено повлиян.

                                Comment

                                Working...
                                X