If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Следващия път се сдръж или си пусни нова тема ако имаш нещо съществено за казване.
Имам разбира се, но нямаше ли мораториум? Затова бях толкоз лаконичен (демек спазвам правилата). В таз тема е бъкано от (пра) бъл(у)гари, техни вероятни строежи, градежи и столици. Както и валове обърнати и на север и на юг (на изток и на запад не съм срещал, в темата де). Верно произход нема, но има държава (бе кво е това държава и има ли почва у нас?) и то държава България на Симеон де (неее, не 2-ри, оня първия). Не виждате ли, е Ресавски ви подхлъзва (прости ми Ресавски) и под това заглавие търси паралели (бе другото име на произхода). Аз кат почитател на реда няма да пиша за произходи и паралели (с каквито и да е формирования (не знам, кво тук разбирате под държава от преди 09.09.1944г., или айде от хмм началото на 19-ти век - визирам бонапартова Франция, ма не е ясно дали Франция на Саркози, дали е продължител на Франция на Бонапарт)) на квото и да е с името България. Ще приема мнението на Импириъл и ще пусна поредици от теми, от типа прилики и разлики между Путинова Русия и СССР (без значени на кой ама от ранните до Берия де), но това по-късно, а сега с риск да получа бан заради отговор на стари неща:
княз Крылов написа
Преди на същия този форум ни убеждаваха че крепостите във Волжка българия са строени с квадри и са напълно идентични на тези в Плиска - излезе че в това нямаше и грам истина - дори се оказа че двата строежа не са строени с квадри и единият има ясни следи от използване на спояващо вещество. Та във връзка с това ще съм благодарен ако се предостави снимков материал от сасанидски и прабългарски светилища за да можем нагледно да видим че има основание за сравнение, а твърдението не е поредно "пожелание" на "национал-историците".
Ако не си разбрал Княже снимките които аз постнах, а голум увелии наистина показваха спойващо в-во, НО то е инжектирано там от съвременни археолози за да предотврятатят срутването и разпада на останките. И в Плиска и в Преслав има подобни квадри, които са реставрирани (не пиша за бутафориите) по този начин. Но защо не спазваме мораториума?
Не съм се изразил правилно - нямах пред вид че и двата градежа не са използвали квадри - за Маяцката култура даже аз пусках снимки на градежи с квадри и без спойващо вещество. Обаче доколкото си спомням така и не намерихме снимки на квадрови градежи в българия - поне аз като търсих тогава не намерих. Всички снимки които се показваха и се твърдеше че това са квадри никак не приличаха на маяцките градежи. Имаше дори си спомням пробутана сред квадрите стена от недялан камък ... Но да оставим настрана Волжките българи. Мен много ме вълнуват сходствата със зороастрийските храмове, които досега също никой не бърза да предостави. Ето, чесно си казвам не съм запознат - но се рлазтърсих, разчетох тук таме из интернет - извадих снимки, показах - и какво получавам в замяна. Една стена и върху нея изписани разни имена дето нищо не ми говорят - аз никога не съм се занимавал със историческа библиография и когато имам възможност гледам да използвам чистите факти и нагледни материали вместо анализи на тези факти на други хора или пък анализите върху анализите върху анализите на хората които никога не са виждали дори квадри в живота си но са чели много анализи за тях. Това според мен е проява на лесна поддатливост на историографически манипулации и инсинуации. Така хиляди вярват в това в което искат, и не искат да изследват и да научават истината или поне да се доближават до нея, а искат да убедят другите около тях че тяхната Вяра (именно вяра а не знание) е най-добрата.
Каква е разликата между един фундаменталист който не е чел корана , но са му обиснили че там пише "избивай неверници", и един човек който вярва в книга в която му казват "българите са притежавали богата строителна култура и наследство". За мен никаква - Само конят с капаците върви право на пред нищо не виждайки но доверявайки се на компетентната насока от каруцаря. Аз предпочитам да не се доверявам дори на най-прочутия каруцар - искам да виждам къде стъпвам и да знам защо отивам там.
Демокрация не е да правиш каквото си искаш, а да не правиш това, което не искаш.
请您死在地狱般的阵痛
[qing nin si zai di yu ban de zhen tong]
きさまはしんでくださいませんか
[kisamawa shinde kudasaimasenka]
1. Architecture - Никаква прилика. 2. Stone relief - Никаква прилика. Впрочем, то в България освен един Мадарски конник, няма оцелели кой знае какви барелефи. 3. Coins - Никаква прилика. Не само защото българите не са секли монети през ПБЦ, но и защото самите изображения не ми напомнят за нищо българско. 4. Mosaics - Отново никаква прилика. Не само, че не са запазени прабългарски мозайки, но и самото изображение не напомня за нищо прабългарско. Но всъщност, тази мозайка е римска, а не персийска. 5. Silver relief - Тук се откриват някои аналогии с прабългарското и тракийското изкуство. Някои от съдовете напомнят за съкровището от Над Сент Миклош, което обаче е с не много ясен произход. Някои пък напомнят за съдове от тракийски съкровища. Изображенията на грифони и други подобни митични животни са много характерни обаче и за прабългарите. В това отношение очевидно има някакво персийско влияние. 6. Jewelry and seals - Тук не виждам някакви кой знае какви прилики.:sm186: 7. Pottery and stucco sculpture - Керамиката няма нищо общо с прабългарската. В двата релефа може и да има известни прилики, но не се наемам да ги коментирам. 8. Textiles - От прабългарите няма нищо оцеляло, освен няколко изображения в ромейските хроники, за да можем да направим някакви сравнения.
Приликите са твърде малки, за да можем да говорим за прабългарите като наследници на персийската култура. Вероятно става дума просто за известни влияния. Ако пък пуснем изображения на аварски, сарматски, тюркски, ромейски, дори тракийски предмети, също можем да открием доста прилики.
"oderint, dvm metvant" (Caivs Cæsar Avgvstvs Germanicvs) It's so easy to be wise. Just think of something stupid to say - and then don't say it.
А релефният надпис до Преслав, гласящ: "Писах, кога .... Пена на коприва" пак ли е вероятно заимстван от персите ?
Извинявам се, не се стърпях... Но и това е история.
Та, като гледам богатата орнаментика на персийските барелефи, сложността на детайла, прецизността на изпълнение и композицията като цяло, имам чуството Ресавски, че сравняваш "Мона Лиза" с рисунките в пещерата Ласко... Впрочем последните доста повече напомнят на Мадарския конник, от колкото персийските релефи, поне според мен.
Императоре кой говори за сравнение на персийските барелефи и този от Мадаряа?Само ти казвам че сасанидските владетели са имали традиция да отбелязват успехите си със скални релефи представляващи триумфална сцена / обикновено на конник/ и надпис до нея .Точно същото виждаме и при Мадара.Така че за мене в случая имаме заимственост от Сасанидска Персия.За сравнение между барелефите и дума не става.
Ето нещо интересно - броят крепости на територията на съвременна България, изградени или възстановени от българите в периода VII-X век. Ето и за трите вала на отбрана:
Юлиан Август написа
А релефният надпис до Преслав, гласящ: "Писах, кога .... Пена на коприва" пак ли е вероятно заимстван от персите ?
Извинявам се, не се стърпях... Но и това е история.
Та, като гледам богатата орнаментика на персийските барелефи, сложността на детайла, прецизността на изпълнение и композицията като цяло, имам чуството Ресавски, че сравняваш "Мона Лиза" с рисунките в пещерата Ласко... Впрочем последните доста повече напомнят на Мадарския конник, от колкото персийските релефи, поне според мен.
В Юнеско доста се възхищават на качеството на художественото изпълнение на паметника - в него има някаква величествена, сурова красота, без да е лишен от известно изящество. Освен това е единственият в Европа. И не е директна имитация на персийски барелеф, а по - скоро разклонение. Позата на конника, композицията показват това. Разбира се, ако има някои скулптор във форума или някой, който сее занимава с история на изкуството може да изкаже по - интересно (и квалифицирано) мнение по въпроса.
Last edited by Darkas; 25-11-2007, 16:06.
Причина: Автоматично сливане на двойно мнение
ооо аде сега - Мадарския конник също сме го обсъждали - може да е взаимствана тази идея от кой ли не - скални изображения на бита са съществували от праисторическа ера при множество народи нямащи никакви контакти помежду си - освен това аз все още много се съмнявам дали Мадарският конник принадлежи към прабългарските творения а не например тракийските или пък съвсем проява на някаква римо-византийска екстравагантност. Хипотезите че това било изображение на някой български хан нямат никакво основание и са по-скоро пожелания , а аргумента за юздата през седми век ми изглежда доста неадекватен.
Освен това на Сасанидски и зороастрийски културни паметници сме се нагледале - няма ли накрая да даде някой близък план на българското зороастрийско светилище и предмети от прабългарския бит с които да сравним всичко това?
Last edited by княз Крылов; 25-11-2007, 16:21.
Причина: Автоматично сливане на двойно мнение
Демокрация не е да правиш каквото си искаш, а да не правиш това, което не искаш.
请您死在地狱般的阵痛
[qing nin si zai di yu ban de zhen tong]
きさまはしんでくださいませんか
[kisamawa shinde kudasaimasenka]
Ами прочети надписите покрай конника и ще разбереш какъв е.Да се отрича българския произход на Мадарския конник е меко казано несериозно.И кои са тези десетки народи които са оствали скални релефи???????????????Изброй поне едни-два.
Княже - този паметник е единствен по рода си в Европа. (НЕслучайно е паметник на Юнеско със световно значение) Надали чак толкова много други народи са го правели?
Княже - този паметник е единствен по рода си в Европа. (НЕслучайно е паметник на Юнеско със световно значение) Надали чак толкова много други народи са го правели?
Дракас, Айфеловата кула също е Единствена в вропа , но това не е аргумент да казваме че е прабългарски културен паметник. В земите на България са обитавали доста народи - траки, гръцки заселници, римски заселници, славяни, още доста народи дето не са се задържали за дълго тук и нямаме нито едно основание твърдо да заявим че този паметник има някакви прабългарски културни черти - само защото е открит на територията на България ... бха.
Както казах и в предната тема - Мадарският конник със сигурност е важна част от българското историческо наследство, но това не го прави продукт на булгарска/прабългарска култура.
resavsky написа
Ами прочети надписите покрай конника и ще разбереш какъв е.Да се отрича българския произход на Мадарския конник е меко казано несериозно.И кои са тези десетки народи които са оствали скални релефи???????????????Изброй поне едни-два.
Гърци, финикийци, египтяни, римляни, гали, славени, норди (последните три имат дялани от монолитни природни скали истукани) - още да изброя или тия всички са били перси и прабългари?
Иначе виж за вандализма не е нужно да търсим далечни корени - това относно надписите. Но все пак сподели какво гласят тези надписи и на какъв език са написани
Ето и надписът:
Ic
....на българите ......и дошъл при Тервел. На носоотрязания император не повярваха моите чичовци в Солунско и си отидоха в кисиниите си (селищата си).............негов един ............чрез договор вождът Тервел даде на императора ..........5 хиляди .........императорът заедно с мене победи добре.
II a и b
......жълтици той даде ....жълтици вождът .........вождът ..........гърците ........каквото ти давах всяка година, ще ти давам, понеже ми помогна .....всяка година ще ти даваме и при вожда императорът изпрати ....и помоли вожда Крумесис .......вождът .........като разпределяше жълтиците ..........започнаха .......даде от ...вождът Крумесис подари .......това езеро ......ти направи ......вождът развалиха договорите ......война.....тогава ......име.......
III
.....беше отхранен .....развалиха и от бога Омуртаг вождът ......изпрати.......помогни ми........
Виждаме обаче че надписът е изсечен на гръцки и в него няма дори и намек че това че авторът на надписа е и авторът на изображението на конника. При това повечето историци дори които считат , че произходът на конника е прабългарски, признават че изображението е по-скоро извършено в "трайкиски стил".
Добавянето на надписи е широко разпространено и практикувано както от Александър Македонски, така и от Атила и Чингиз Хан - така че надписът около конника не е задължително да се датира заедно със самият конник.
Last edited by княз Крылов; 25-11-2007, 17:34.
Причина: Автоматично сливане на двойно мнение
Демокрация не е да правиш каквото си искаш, а да не правиш това, което не искаш.
请您死在地狱般的阵痛
[qing nin si zai di yu ban de zhen tong]
きさまはしんでくださいませんか
[kisamawa shinde kudasaimasenka]
Ето и за трите вала на отбрана:... Тухленото укрепление в Плиска (Трети укрепителен пояс)
Все пак, има известна разлика между глинена и тухлена стена. Нищо, че тухлите се правят от глина. Защото глинената стена може да е просто от трамбована глина.
княз Крылов написа
... освен това аз все още много се съмнявам дали Мадарският конник принадлежи към прабългарските творения а не например тракийските... а аргумента за юздата през седми век ми изглежда доста неадекватен.
Става дума за стреме, а не за юзда. А траките и изобщо античните европейски народи не са познавали стремето. Затова паметникът не може да е тракийски.
княз Крылов написа
няма ли накрая да даде някой близък план на българското зороастрийско светилище и предмети от прабългарския бит с които да сравним всичко това?
За съжаление, не мога да кача картинки. Но ето накратко за прабългарските храмове, известни също като капища: Те биват две основни групи: С правоъгълен и кръгъл план. В България (Плиска, Велики Преслав и Мадара) са открити всичко пет храма с правоъгълен план. Основите им представляват два концентрично разположени правоъгълника. В средата на вътрешния правоъгълник има малък олтар. В тези храмове са извършвани култове, свързани с огъня и водата. Възможно е капищата с правоъгълен план по някакъв начин да са заимствани при контакта на българите с аланите, защото храм на огъня с подобна планировка е открит и в Хумаринското градище. Такъв храм е открит и в двореца Хатра, Северна Месопотамия, което показва, че този тип храмове може да произхождат и от Персия. Но какви други религиозни култове са изпълнявани вътре, освен тези, свързани с огъня и водата, можем само да предполагаме.
При капищата с кръгъл план обаче не ми е известно да има аналогии в Сасанидска Персия.
Last edited by IMPERATOR CÆSAR AVGVSTVS; 25-11-2007, 17:55.
Причина: Автоматично сливане на двойно мнение
"oderint, dvm metvant" (Caivs Cæsar Avgvstvs Germanicvs) It's so easy to be wise. Just think of something stupid to say - and then don't say it.
Comment