Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Двойните имена на българските владетели

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Двойните имена на българските владетели

    Вторите имена на Иван Асен, Коломан Асен и Михаил Асен са презимена.
    Мицо и Константин Тих ги добавят в последствие за да подчертаят връзките си с лигитимната династия и за да докажат "правото" си да владеят престола.
    При Тертеровци второто име е фамилно, а при Михаил Шишман - презиме.
    При Борис-Михаил и Владимир-Расате "съжителстват" християнско и езическо име.
    При всички останали - Гаврил Радомир, Иван Владислав, Иван Стефан, Иван Александър, Иван Шишман, Иван Срацимир, вторите имена не са нито презимена, нито фамилии.
    Ако Иван им е християнското име, а второто е езическо, то защо Иван Стефан е с две християнски имена.
    Защо всички са избирали за християнско име Иван (изключение прави Теодор Светослав) ?
    ДАЛЕКУ ОД СЛОБОДАТА
    И НЕРАЗДЕЛЕНИ ОД НЕА
    ОВДЕ ПАДНАА 40 ХЕРОИ
    НА ИЛИНДЕН

    Паметна плоча, Крушево,
    ИЛИНДЕН 1953

    #2
    batbayan написа
    Защо всички са избирали за християнско име Иван (изключение прави Теодор Светослав) ?
    Може би, защото "Йоан/Иван" се използва пред другото име в смисъла: Хубавия/Добрия Шишман.. Страцимир.. Владислав и пр..

    .
    Last edited by BAGA_TUR; 28-10-2007, 00:48.
    ..И кажи ми ти страннико,
    чувал ли си звук,
    по- велик от тропота на хиляди коне!!?...

    Comment


      #3
      Стефан сигурно е кръстен на дядо си...
      A strong toun Rodez hit is,
      The Castell is strong and fair I wis...


      блог за средновековна балканска история

      Comment


        #4
        на запад не съществува ли още подобна система едното име на единия/еданата дядо/баба - /тире, или без/ на другия прародител?
        Всяка алтруистична система е вътрешно нестабилна, защото е отворена за злоупотреби от страна на егоистични индивиди, готови да я експлоатират.

        Comment


          #5
          batbayan написа
          Вторите имена на Иван Асен, Коломан Асен и Михаил Асен са презимена.
          Мицо и Константин Тих ги добавят в последствие за да подчертаят връзките си с лигитимната династия и за да докажат "правото" си да владеят престола.
          При Тертеровци второто име е фамилно, а при Михаил Шишман - презиме.
          При Борис-Михаил и Владимир-Расате "съжителстват" християнско и езическо име.
          При всички останали - Гаврил Радомир, Иван Владислав, Иван Стефан, Иван Александър, Иван Шишман, Иван Срацимир, вторите имена не са нито презимена, нито фамилии.
          Ако Иван им е християнското име, а второто е езическо, то защо Иван Стефан е с две християнски имена.
          Защо всички са избирали за християнско име Иван (изключение прави Теодор Светослав) ?
          Има една версия, че във второто българско царство Иван е приемано за царска титла.
          Почни от Иван Асен, който официално е Асен, а по неофициално Белгун.

          Дори Смилец /един, леко очернен наш владетел/ приема името Йоан Смилец при коронясването си.
          http://www.bukvite.com

          Comment


            #6
            Просто традиционно име за царския род. Както в Сърбия пък са се казвали Стефан, а във Франция Луи - от XIII до XVIII. Иначе през 13 век в България е имало и Георги и Константин, а през 14 Теодор, Михаил, пак Георги. Един от синовете на Иван Александър е бил Михаил, престолонаследникът на Иван Шишман е бил Александър, а на Иван Срацимир - Константин. Така, че няма нищо повече от предпочитано за определен период име.

            Относно езическо и християнско име не си прав. Борис не се е наричал Борис тире Михаил. Просто се е е знаело, че при кръщението е получил име Михаил, което явно не е било чак толкова популярно, щом като все пак е останал известен като Борис. Борис тире Михаил го нарича само част от съвременната историография. Аналогичен пример има и при покръстването на русите - там Владимир получава християнско име Василий. Така, че просто не е имало система, която да определя, че ще се ползават две имена задължително, от които едното християнско задължително, а другото не.

            И като стана дума за Владимир Расате - кое от имената му е християнско? Да стее чували за някой светец Владимир по това време? Или пък Иван Александър - "Александър" да не е традиционно българско езическо име?


            чС две думи - мъчиш се да откриеш някаква закономерност, обаче такава няма.


            thorn

            Средновековните църкви в България

            Comment


              #7
              Александър наистина не е българско езическо име, но не е и християнско.
              Много интересни са имената на синовете на Иван Владислав - Пресиян, Алусиан, Арон, Радомир и Траян. Смесица от прабългарски, старозаветно, славянско и на римски император.
              Името Траян е много интересно като се има предвид, че в Средновековна България почти не се срещат латински и католически имена. Познатите имена са: Мартин - велможа при княз Борис, участник в мисиите при римския папа и затова най - вероятно носи католическо име; кавхан Дометиан; Климент Охридски, който приема това име при посещението си в Рим, най- вероятно в чест на папа Климент, чийто мощи Кирил открива.Какво име е носил преди това Климент не е известно.
              ДАЛЕКУ ОД СЛОБОДАТА
              И НЕРАЗДЕЛЕНИ ОД НЕА
              ОВДЕ ПАДНАА 40 ХЕРОИ
              НА ИЛИНДЕН

              Паметна плоча, Крушево,
              ИЛИНДЕН 1953

              Comment


                #8
                Климент може изобщо да не произхожда от нашите ширини.

                А каква е наистина историята с Владимир Расате? Защо Владимир? Интересно е и името Маламир, някъде в предишни теми се обсъждаше, че голяма част от имената на готите завършват на -мир. Или е просто съвпадение.

                Comment


                  #9
                  Според Божидар Димитров името Маламир не е славянско.Същото се отнася и за Драгомир - славянски вожд, който имал честта да присъства на трапезата на кан Крум. Според Б. Димитров в изворите пишело "Даргамер", което било прабългарско име.
                  ДАЛЕКУ ОД СЛОБОДАТА
                  И НЕРАЗДЕЛЕНИ ОД НЕА
                  ОВДЕ ПАДНАА 40 ХЕРОИ
                  НА ИЛИНДЕН

                  Паметна плоча, Крушево,
                  ИЛИНДЕН 1953

                  Comment


                    #10
                    Петър Добрев изказва предположението, че второто име идва от годината по прабългарския календар, в която се е възцарил владетелят. За примери дава Омуртаг Омур=Умор и таг=кон, Калоян от Кала=Хала=Змей и Йоаница, на Константин Тих=Тох= кокошка.
                    Шишман го разчита като възцарен в годината на мишката и пр.

                    :fahr39:
                    От както е изобретен барута, ангелите не участват в сраженията на хората!

                    Comment


                      #11
                      Грешиш не е Петър Добрев а Йордан Вълчев още през 60 те години на 20 век.меко казано неубедително предположение.

                      Comment


                        #12
                        Според Божидар Димитров името Маламир не е славянско.Същото се отнася и за Драгомир - славянски вожд, който имал честта да присъства на трапезата на кан Крум. Според Б. Димитров в изворите пишело "Даргамер", което било прабългарско име.
                        Направо подписа смъртната присъда на тия предположения, като посочи от кой излизат. :sm113: А синовете на Омуртаг- Звиница, Енравота и Маламир- имат имена с подчертано славянско звучене, което от много години е довело до предположението, че са имали майка славянка. Първородния син на Борис също има славянско име, а това ме навежда на мисълта, че управляващия род се е славянизирал постепенно в продължение на години и е напълно възможно имената на Пресиян и Борис да са били само останки от някаква традиция. Все пак всеобщата славянизация на държавата не е възможно да подминала и владетелския двор, а кое е било първо по време, не е установено.
                        Quae fuerant vitia, mores sunt.

                        Comment


                          #13
                          Каква славянизиция безгранична.............Кой син на Борис има славянско име - Расате ли?Енравота и Звиница също не звучат особено много по славянски.Сигурно Омуртаг не се е разбирал особено много със своите славянски роднини та се е наложило да премести част от войската срещу тях.Явно при тази всеобща и безгранична славянизиция самият Омуртаг е имал славянско самосъзнание / не може да е имал друго/ и само поради безграничния си инат не се е прекръстил със славянско име.Вероятно поради същият този инат никъде в надписите си Омуртаг не е говорил за славяните /освен като за врагове/ въпреки че те са били поне 101 процента от населението на държавата.

                          Comment


                            #14
                            Айдеее, знаех си, че ще ревне някой... Сакън, да не се окепази саракта ! /това на чист прабългарски/

                            Ресавски, това не си го измислям аз. Расате е точно от владетелите ни с двойни имена и за твоя жалост, едното му е славянско. За Енравота и Звиница- какви са, ако не славянски имена ? Аварски ли ?
                            Омуртаг може да е имал търкания с, подчертавам, някои славянски племена, но къде е казано, че става въпрос за етническа нетърпимост, както някои дървени глави от скоро се опитват да изкарат ? Когато е пределно ясно, че се касае за вътрешната нестабилност на държавата, за процеси, свързани с нейната постепенна централизация. Действията на някои от славянските племена говорят за предишния федеративен характер на държавното обединение и запазената самостоятелност на периферията, което никак не се харесва на панбългаристите, които виждат развети конски опашки над целия полуостров...
                            И как така при Симеон изведнъж дори адмистративните титли като тази на ичиргу-боила се славянизират, а официалния език става славянски ? Ей така, от въздуха...
                            Quae fuerant vitia, mores sunt.

                            Comment


                              #15
                              Енравота - славянско име????????Дай ми някаква етимолотия.Звиница също не ми звучи много славянски.Кои титли се славянизират при Симеон - кавхан и ичъргубоил ли????Или може би титлата на владетеля - "цар на славяни и гърци".Между другото Маламир с еднакъв успех може да бъде изведен както с иранска така и със славянска етимология.Тоталната славянизация обхванала и владетелския род е твърде съмнителна.
                              П.П. Не ти ли хрумва че Владимир може да е име прието след покръстването.И че името на сестрата на същия този Владимир Расате - Персика не е най-типично християнското.Както и това на баща му Борис.

                              Comment

                              Working...
                              X