Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Българските средновековни църкви.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    СВЕТИ ДИМИТЪР ТЪРНОВО



    Внушителната тухлена сграда, която виждата на десния бряг на Янтра в подножието на Трапезица НЕ Е СРЕДНОВЕКОВНА. „Свети Димитър” е построена през втората половина на ХХ век, по-точно през 1977-1985 по проект на арх. Теофил Теофилов. Тя е „волна” реконструкция по средновековни мотиви. Очевидно като първообраз са се явявали несебърските църкви и църквата в асеновата крепост. При това има някакво странно издължаване нагоре на пропорциите, която прави снимките и да изглеждата малко като оптическа измама.


    Предполага се, че там се е намирала църквата, в която Асен и Петър са обявили въстанието през 1185 г. Дори и да е така, в което има съмнения, то тази църква е била разрушена в края на XIII век и през XIV век била построена нова, която е била полуразрушена през 19 век и окончателно се е срутила след земетресението през 1913 г. Именно нейните останки са вградени в сегашната църква и са послужили като основа за "реконструкцията" и. От средните векове са част от източната стена с абсидата. Там има и запазени останки от стенописи, в два слоя - от XIV и от XVII век.
    Last edited by Thorn; 26-07-2008, 17:58.


    thorn

    Средновековните църкви в България

    Comment


      "Тя е „волна” реконструкция по средновековни мотиви. "

      Така изглежа на нетренирания ти поглед. Ако си зададеш въпроса откъде са оригиналните средновековни стенописи вътре в църквата ще стигнеш до извода, че църквата нито е "строена през ХХ век", нито е "волна" реконструкция, а е реставрирана, като реставрацията се базира на наличното от стария храм и на известните паралели.

      Comment


        Още


        thorn

        Средновековните църкви в България

        Comment


          Маготин, моля не се заяждай в тази тема. По-добре чети внимателно. Написал съм, че част от източната стена е средновековна и това е. А ако за теб строежи като този тук и като онези на Царевец са "реставрации", то мога само да се радвам, че не си архитект.


          thorn

          Средновековните църкви в България

          Comment


            Thorn написа Виж мнение
            Маготин, моля не се заяждай в тази тема. По-добре чети внимателно. Написал съм, че част от източната стена е средновековна и това е. А ако за теб строежи като този тук и като онези на Царевец са "реставрации", то мога само да се радвам, че не си архитект.
            А ти архитект ли си? Не се заяждам, а прецизирам изказа ти. "Строена" означава вдигната от кота нула, а от твоите иначе прилични снимки се вижда, че са били налични значителни части от старата сграда, ако и да е била в руини. Царевец е отделна тема и не се опитвай да ги сложиш под общ знаменател.

            Comment


              Налични са били основите. Не до кота нула, а до кота например половин метър, един метър или нещо такова. Цялата горна част е фантазия. "Реконструкция на обект с неизвестен графичен първообраз." както е написано тук http://www.veliko-turnovo.com/culture/church/church.htm

              Много ясно, че е ползвал " паралели" от други църкви, но дори сам Теофилов си е признавал, че много я е разтеглил нагоре.


              thorn

              Средновековните църкви в България

              Comment


                Thorn написа Виж мнение
                Налични са били основите. Не до кота нула, а до кота например половин метър, един метър или нещо такова. Цялата горна част е фантазия. "Реконструкция на обект с неизвестен графичен първообраз." както е написано тук http://www.veliko-turnovo.com/culture/church/church.htm

                Много ясно, че е ползвал " паралели" от други църкви, но дори сам Теофилов си е признавал, че много я е разтеглил нагоре.
                Може би защото е ползвал двуетажния силует на Св.Богородица от Асеновата крепост, за да изгради едноетажен храм. Иначе в апсидата виждам до 3-3.5 м. запазеност на източния зид.

                Comment


                  Това казвам и аз. Не виждам за какво въобще спорим. Ако ще е за разликата между "реставрация" и "фантазия", можем предварително да кажем, че няма ясни критерии, че това което е добро за туристите, често не е добро за историците и по възможност да избегнем по-нататъшно задълбаване.


                  thorn

                  Средновековните църкви в България

                  Comment


                    Църква Свети Никола село Царевец

                    СВЕТИ НИКОЛА СЕЛО ЦАРЕВЕЦ




                    Свети Никола в село Царевец


                    На 15 август посетих църквата Свети Никола в село Царевец, няколко километра източно от Мездра. Тя се намира в центъра на селото в общ двор с новата църква. Ключът беше у кмета, който беше така любезен да ме придружи докато снимах.

                    Самата църква е сравнително малка, празна е - отдавна не се служи в нея, няма икони, няма нищо. Ценното е уникалния и зидан иконостас. Вероятно доста от вас не знаят, но дърворезбените иконостаси, които в момента са неотделима част от представата ни за православна църква се появяват сравнително късно, фактически едва по турско време. Дотогава разпространени са били зидани иконостаси. Единствен запазен такъв в цяла България е именно този.

                    В олтарната част има стенописи от XVII век. Стенописи има и на иконостаса, но може би са по-късни. Самата църква се датира от 14-15 век на не много ясно основание. Може би все пак заради иконостаса. Има и датировки от 17 век.


                    малко информация от http://www.mezdra.archbg.net/history_bul_12a.htm

                    Църквата "Св.Никола" в село Царевец


                    ДАННИ ЗА ПАМЕТНИКА

                    Представлява еднокорабна, едноапсидна постройка, без притвор, със зидан иконостас. Апсидата и двете странични ниши, изпълняващи ролята на диаконикон и протезис, са оформени като фепида. Покритието е полуцилиндричен свод под двускатен покрив.


                    Черквата е градена от ломени камъни на бял хоросан; на места, главно на западната фасада, се виждат дървени сантрачи. В градежа се виждат и дялани (обработени) камъни, употребени вторично. На западната фасада, южна половина, има взидан добре изгладен камък с неправилни контури, върху който има врязан надпис.
                    На северозападния ъгъл се вижда обрушване от зид, който и бил свързан конструктивно с градежа на черквата. Вероятно се отнася за зидана арка (сега изчезнала), върху която е окачвано метално или дървено клепало. Подобна запазена арка има на черква в с.Кунино и на други места в България.
                    При устройствени и благоустройствени работи в центъра на селото и около новата черква (15-20м. Югозападно от старата) се попадало неведнъж на гробове. От тях произхождат предимно накити, датиращи некпропола около черквата "Св.Николай" от средновековието -Х²²-Х²Vв.
                    Самата черква, като архитектурен стил и градеж, може да се отнесе към края на Х²V и началото на ХVв. Църквата е укрепвана и достроявана през 1747г. (надпис върху най-горния градивен камък на вратата).
                    През 1844г. тревненският майстор-резбан Ангел Симеонов изработва дърворезбен иконостас, а местният иконописец даскал Петко рисува църковните икони. "В един обособен район на Врачанско, който върви по линията на селата Типченица, Старо село, Царевец и Кунино, през втората половина на ХV²²² и началото на Х²Хв. е работил зографът Петко Танов (Даскалов), учил в Трявна. Сам човек от народа, със свежи възприятия, той приближава иконата до възприятията на масовия зрител" - пише за него изкуствоведката Райна Савова-Касабова.
                    По западния иконостас са запазени допоясни изображения на Богородица, архангел Михаил и др. Стиловите особености издават късна, не особено майсторска работа. Стенописен слой има и в олтарната част.

                    СТАТУТ
                    Обявена за паметник на културата от национално значение в ДВ бр.90 от 1965г.

                    ДОСТЪПНОСТ
                    Намира се в центъра на селото, в двора на новата действаща черква, в който пък се пазят стари надгробни паметници от Възраждането. Леснодостъпна

                    ОЦЕНКА НА СЪСТОЯНИЕТО В МОМЕНТА
                    Извършена е реставрация и консервация на обекта. В мнго добро състояние.

                    ЛИТЕРАТУРА
                    Касабова-Савова, Р., Икони от Врачанския край. Д., 1977
                    и галерия със снимки http://bgphoto.net/Photos.aspx?UserI...AlbumId=121857
                    Last edited by Thorn; 25-08-2008, 18:02.


                    thorn

                    Средновековните църкви в България

                    Comment


                      Онлайн сайт и списание за наука на разбираем език.

                      Comment


                        дупки в оградата :: Средновековна църква в село Царевец край Мездра


                        тук снимките от църквата в Царевец се зареждат значително по-лесно.
                        Last edited by Thorn; 24-08-2008, 23:04.


                        thorn

                        Средновековните църкви в България

                        Comment


                          ПОТРЕСАВАЩА СТРАХОТНА НОВИНА!

                          При реставрацията на църквата в манастира свети Йоан Пусти край Враца са открити нови слоеве стенописи /много добри/, които доказват, че той е поне от 11 век!!!!!!!!!!!!!!!!!, а не както се смяташе от 16 век.



                          Поздравления и за архиватора, който е направил страхотни снимки, някои от които съм ползвал. Ако чете това, - каня го активно да се присъедини към темата.


                          thorn

                          Средновековните църкви в България

                          Comment


                            Супер

                            Даже и така старите стенописи изглеждат страхотно. Дано повече от тях бъдат открити, може вътрешността да блесне в първоначалния си вид, а по-новите да бъдат показани в някой музей.

                            Църквата заслужава много повече от поцинковано покритие за кубето /при каменни плочи на покрива / и обикновена пластмасова дограма. Бунгалата на заден план също не са много добре. Дали няма да е по-добре с автентичната каменна фрактура, отколкото белосана. Поне да е кремаво или резеда

                            Мисля, че е била частично разрушавана и възстановена след 15-ти век. Куполът не изглежда толкова ранен, детелиновидната входна арка също /съдя по снимката, не съм бил там/. В много случаи са падали сводовете на църквите, а са оцелявали стените и абсидата. При възстановяването може да са прибавени контрафорсите и всичко това да обяснява необичайния като за 11-ти век облик.

                            Наскоро научих, че и църквата в Земенския манастир е оттогава, била типова преславска /също е претърпяла промени/. Стенописвана е по-късно.

                            Comment


                              случайно прелитащ написа Виж мнение



                              Църквата заслужава много повече от поцинковано покритие за кубето /при каменни плочи на покрива / и обикновена пластмасова дограма. Бунгалата на заден план също не са много добре. Дали няма да е по-добре с автентичната каменна фрактура, отколкото белосана. Поне да е кремаво или резеда
                              С твоите думи изразяваш моите мисли. Когато видях първата снимка онемях. Две трети от романтиката на мястото е изчезнала. Можеше поне да не слагат гадната мазилка а да оставят камъните. Но откритите стенописи са сензация!


                              thorn

                              Средновековните църкви в България

                              Comment


                                Здравейте.
                                Случайно попаднах на темата и много ми хареса.
                                Ето малко инфо за Мало Маловският манастир „Свети Николай Чудотворец“:

                                http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%...82%D0%B8%D1%80

                                Това, което мога да кажа за манастира е, че към момента е много зле - до към 1988 имаше "манастирски", който се грижеше за него, но накрая май го ограби и забягна .
                                Прекопани са доста места във и около църквата с надеждата за съкровище.
                                По едно време стенописите бяха замазани, както и някой тъп селянин беше вкарвал овце в църквата ...но като и да е, срамът си е нашенски.
                                В момента са останали само църквата (стенописите са се показали явно - виж снимките най-долу на посочената страница - Фотоалбум на манастира, които са от ziezi, благодаря на всички, които са се потрудили за тази информация) и чешмата, която има превъзходна вода.
                                Също така, от ляво на църквата имаше прекрасно орехово дърво, но след прекопаване за злато, вече е много жалка картинката...
                                Род рода не храни, ала тежко му който го няма.

                                Comment

                                Working...
                                X