Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Балканите 1396 - 1453. Май пропускаме нещо

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #16
    Thorn написа Виж мнение
    Олинт
    Може, защото арменските букви "ша" (ш) и "люн" (л) са доста близки графично.

    Comment


      #17
      градът е бил съседен на стагира


      thorn

      Средновековните църкви в България

      Comment


        #18
        Thorn написа Виж мнение
        градът е бил съседен на стагира
        Значи всичко си идва на мястото, защото Олинтос също е на егейското крайбрежие и към 1430 г. въпросният извор е описал серия от крайморски (периферни) селища, които не са под турска власт все още. Без да броим Ловеч и Свищов.

        Comment


          #19
          Само дето още от времето на Филип е разрушен и повече никога не е възстановяван. За Стагира също имам съмнения за съществуването и през 1420-1430 като град с някакво значение. Подозирам, че авторът просто е блеснал с ерудиция, като е съобразил, че известните древни градове са там, без да има идея, че поне единия е изоставен от повече от 17 века.


          thorn

          Средновековните църкви в България

          Comment


            #20
            Thorn написа Виж мнение
            Само дето още от времето на Филип е разрушен и повече никога не е възстановяван. За Стагира също имам съмнения за съществуването и през 1420-1430 като град с някакво значение. Подозирам, че авторът просто е блеснал с ерудиция, като е съобразил, че известните древни градове са там, без да има идея, че поне единия е изоставен от повече от 17 века.

            А, текстът на добавките (към които спадат и тези сведения), на моменти е м...та си трака. Има бисери от рода на: "Ъстъмбол, където император Теодосий провел еди кой си църковен събор".

            Comment


              #21
              Олинтос и Стагира днес. Намират се на около 4 часа път от София.
              Олинтос



              Стагира


              Comment


                #22
                Всички руини ли са от Античността или има и по-нови, например от Средновековието?

                Comment


                  #23
                  Олинт е напълно изоставен след Филип. Стагира е възстановявана, под формата на малко селце още съществува.


                  thorn

                  Средновековните църкви в България

                  Comment


                    #24
                    Доста ме озадачи следното:

                    "По отношение смисловата употреба на термина “българи” си струва да се приведе мнението на Пламен Павлов и Иван Тютюнджиев. Те разглеждат едно сведение, оставено от автора на “Българска анонимна хроника” и повторено от влашкия летописец Михаил Мокса, свързано с военните действия на Муса през 1409 г. Във войската му имало огромен брой “власи, сърби и българи” (при Мокса съответно “румъни, сърби и шкеи”). Пламен Павлов и Иван Тютюнджиев изрично уточняват, че на това и на други места в “Българска анонимна хроника” под “българи” се разбира българска държава, която в конкретния случай е Видинското царство. Следователно и в случая със сведението на Лоникоро (а и в едно цитирано по-долу сведение на Бертрандон де ла Брокиер) под “българи” следва да се разбира ако не българска държава в буквалния смисъл на думата, то най-малкото български феодали, които са запазили контрола над наследствените си земи и разполагащи със свои армии."

                    Не намирам никаква логика в него, а аргументанция липсва.

                    Comment


                      #25
                      г-н Никой написа Виж мнение
                      Всички руини ли са от Античността или има и по-нови, например от Средновековието?
                      От Античността са.
                      Античната Стагира се намира на около половин километър от село с име Олимпиада или Олимпия и е на брега. Днешното село Стагира е на около десетина километра във вътрешността, в нещо като планина. Няма признаци за нищо средновековно наоколо. Самата антична Стагира е трудно откриваема, макар и почти на пътя, една ръждясала табелка, няма вход, няма охрана, няма жива душа. Имало е някакви разкопки явно навремето. Иначе е много впечатляващо мястото, скалисто, с заливчета и издатини в морето, красиво е.
                      Олинт или Олинтос на гръцки е в самия център на Халкидики е е близо до разните туристически дестинации, има подръжка, малък музей, пълен предимно със снимки, под които пише: това е в Британския музей, това е в Пергамон музеум и т.н. Тоест всичко е изнесено още навремето освен това, което е по земята и няма как: градът, настилките, стените, мозайките.

                      Comment


                        #26
                        кало написа Виж мнение
                        Доста ме озадачи следното:

                        "По отношение смисловата употреба на термина “българи” си струва да се приведе мнението на Пламен Павлов и Иван Тютюнджиев. Те разглеждат едно сведение, оставено от автора на “Българска анонимна хроника” и повторено от влашкия летописец Михаил Мокса, свързано с военните действия на Муса през 1409 г. Във войската му имало огромен брой “власи, сърби и българи” (при Мокса съответно “румъни, сърби и шкеи”). Пламен Павлов и Иван Тютюнджиев изрично уточняват, че на това и на други места в “Българска анонимна хроника” под “българи” се разбира българска държава, която в конкретния случай е Видинското царство. Следователно и в случая със сведението на Лоникоро (а и в едно цитирано по-долу сведение на Бертрандон де ла Брокиер) под “българи” следва да се разбира ако не българска държава в буквалния смисъл на думата, то най-малкото български феодали, които са запазили контрола над наследствените си земи и разполагащи със свои армии."

                        Не намирам никаква логика в него, а аргументанция липсва.
                        Смяташ ли, че хора без значителни материални възможности са можели да пращат при поискване войски в султанската армия? (справка сведението на Брокиер). Защото ако под "българи" се разбира обикновения народ под турска власт или върховенство, никой няма да си прави труда да ги споменава като някакъв фактор. Всъщност май имам чувството, че изваждаш от контекста думите ми.

                        Comment


                          #27
                          кало написа Виж мнение
                          "... български феодали, които са запазили контрола над наследствените си земи и разполагащи със свои армии."
                          През 1493г. Радивой прави сериозно дарение на черквата "Св. Георги" в Кремиковския манастир.По всичко личи , че той разполага със значителни финанси , власт и в известна степен независимост. Дори не е сменил вярата си , както viki_1963 по горе написа.Мисълта ми е , това прави ли го представител на българската държава или не.Аз не виждам съществена разлика между него и споменатите владетели на Ловеч и т.н.

                          Comment


                            #28
                            MOHAXA написа Виж мнение
                            През 1493г. Радивой прави сериозно дарение на черквата "Св. Георги" в Кремиковския манастир.По всичко личи , че той разполага със значителни финанси , власт и в известна степен независимост. Дори не е сменил вярата си , както viki_1963 по горе написа.Мисълта ми е , това прави ли го представител на българската държава или не.Аз не виждам съществена разлика между него и споменатите владетели на Ловеч и т.н.
                            Абе хора, като бистрите този проблем, вземете първо и дайте определение, посочете символите и инсигниите на самостоятелна държава и владетел. Имал съм късмет да ме просвещават и да ме изпитват и Тютюнджиев и Пламен, вярно беше доста отдавна, та единия от тях, не помня вече кой, на такова упражнение по тези въпроси даде за пример с Х част от "Малкият принц" на Екзюпери. Прегледаите я поне малко са дадени символите на независима влас.
                            Който има очи да чете, който има акъл да мисли.

                            Comment

                            Working...
                            X