Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Св.Димитър в бълг.военна история

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Св.Димитър в бълг.военна история

    Когато рицарите на кръста са тръгвали на кръстоносен поход, имало е две възможности: да се отправи сам и да остави жена си и семейството в замъка, където тя да се грижи за децата и според наклонностите си евентуално да се развлича с красивия кочияш, или да вземе жена си със себе си. Макар и двата варианта да имат повече литературен отблясък, отколкото реален исторически.

    Още по време на първия кръстоносен поход Годуира, жената на Бодуен Булонски, станала заложница на унгарския крал Коломан, който я задържал като залог, че по време на преминаването през земите му кръстоносците няма да извършват безобразия, определени по-късно като средновековна логистика. След това я пуснал.

    Ида Австрийска, маркграфиня, поема също кръста, бие се наравно с другите кръстоносци и наравно с тях е убита.

    Но най-скандално е може би участието на Алиенор Аквитанска, жена твърде свободна в обноските си, в походите. Появила се пред събора за 2-ия кръстоносен поход в костюм на амазонка, за да поощри по свой начин участниците в него – нещо като днешна мажоретка. Алиенор била хубава жена и несъмненно кръстоносците са били поощрени, още повече че тя взела 300 придворни дами със себе си. Тя заминала с мъжа си, крал Луи VІІ, но в Сирия си харесала друг, антиохийския княз. Когато съпругът й разбрал, почти насила я върнал при себе си. И напук на княза отказал разумното му предложение да нападнат Алепу, а тръгнал да се доказва като мъж в глупав поход, където и бил разбит. Походът му се провалил и той заминал с жена си за Европа, където се развели. Съдбата на Алиенор в Европа е още по-любопитна, но няма отношение към темата.

    Пак в Йерусалимското царство са случили още много странни неща, както каза един мой познат: явно жегата не им понасяла там на жените. Но причините са били в това, че първо, жените са имали абсолютно равни права в наследяването и това ги правело безогледни в борбата за власт (каквито са всъщност и мъжете), второ, са присъствали във военни начинания без да участват в тях, без ясна функция.

    Още в първите години на царството се проявява Мелисинда Йерусалимска, най-дълго управлявалия Йерусалимски монарх, която била омъжена за Фулк Анжуйски и била негов съ-император, но той не я допускал до властта. За да си върне властта или по други, по-романтични причини, Мелисинда се сближава (в буквалния смисъл на думата ) с най-големия му съперник. Фулк им обявява война, в която обаче те го побеждават и сключват мир с условието Мелисинда да бъде допусната до властта. След това съдбата още веднъж е на нейна страна: Фулк умира при странни обстоятелства (помощта й за обстоятелствата не е доказана) и тя става регент от името на сина си. Синът й навършва 16, когато е трябвало да поеме властта, после 18, 20, 23 години и тя все не му предава короната. Докато един ден той не се ядосва и се самообявява за крал. Скарват се с майка си, защото тя продължава да не иска да му отстъпи властта. Накрая сключват премирие, според което тя управлява една част (по-голямата) на царството, той другата. След управлението на Мелисинда бил приет закон, с който наследниците могат да поемат управлението без регенти от 12-годишна възраст.

    Сибила, позната ни от “Небесно царство”, е можела да си избере който и да е за съпруг, тъй като наследила Йерусамилското царство от брат си Бодуен Прокажения. Тя избрала за мъж красивия, но глупав Ги дьо Лузинян, който се оказал изключително слаб управник. Сибила била наследена от сестра си Изабела (по майчина линия Комнина, праправнучка на Иван Владислав – българската следа в цялата тази бъркотия), която после била наследена от Мария Йерусалимска, която от своя страна била наследена от Йоланда Йерусалимска.

    Мария Шампанска, дъщеря на “онази” Мария Шампанска, в двора на която се заражда средновековната литература и Кретиен дьо Труа написва легендата за крал Артур и “Тристан и Изолда” благодарение на нея, тръгва с мъжа си Бодуен ІХ дьо Фландр е Ено бременна и ражда в Константинопол. Бодуен е отведен и впоследствие убит от Калоян, Мария умира. Романтичната средновековна литература гласи, че жената на Калоян се влюбила в красивия Балдуин и искала да го спаси, което не може да е вярно, защото българките са родолюбиви жени с високо национално самосъзнание и на такива неща не са способни.
    Дъщерята на Калоян и жена му, която е куманка, става жена на брата на Бодуен, Анри, втория Латински император. Смята се, че няколко години по-късно тя го отравя, ама да е мислил за кого се жени.
    Last edited by ; 27-10-2005, 22:31.

    #2
    Житие на св. Димитър Солунски

    Св. великомъченик Димитър се родил в трети век в Солун. Баща му бил градоначалник. Тайно вярвал в Христа, но не смеел открито да изповяда вярата си, понеже по онова време имало голямо и много свирепо гонение срещу християните. Една от стаите в дома си той превърнал в молитвена, поставяйки иконите на Спасителя и света Богородица.

    Семейството дълго време нямало деца. Съпрузите скърбели много и усилено се молели Бог да ги дари с наследник. Молитвите им били чути и им се родил син, когото нарекли Димитрий. Целият град споделял радостта им, а щастливите родители изразили благодарността си към Бога с щедри милостини към бедните солунчани.

    Когато Димитрий поотраснал и можел да разбира истината, родителите го въвели в молитвената стая и започнали да го учат на вярата в Господа Исус Христос. Повикали свещеник и кръстили Димитрий. След смъртта на родителите си Димитрий наследил голямо богатство.

    Максимиан Херкулий (286-305 г.), съимператор на Диоклетиан (284-305 г.), узнал за смъртта на солунския градоначалник. Размислил и решил да извика при себе си сина му Димитрий. Като го видял високообразован, разсъдлив и умен, възложил му същия пост - управител на Солун. Изрично му заповядал да очисти града от християните, да убие всеки, който призовава името на разпнатия Христос.

    Приет от жителите на Солун с голяма радост и почит, Димитрий вместо да преследва християните, започнал открито пред всички да изповядва и слави името на Спасителя и да учи всички на истинската вяра.

    В късната есен на 306 г. новият източен император Галерий се връщал с войската си от далечен поход на изток. Пътят му минавал през Солун. Димитрий, като узнал, че през града ще мине този нов ужасен гонител на Църквата, дал половината от своето богатство на верния си слуга Луп, а другата раздал на бедните. Почнал да пости, да се моли и да се готви за близката си смърт.

    Когато Галерий пристигнал в града, повикал Димитрий, който смело се обявил за християнин и изобличил езическото многобожие. Затворили го в тъмницата, където Димитрий не преставал да пее и слави Бога. В това време, в открития градски театър се устройвали игри за увеселение на императора, който обичал да гледа жестоки борби, стигащи до смърт.

    Императорът имал свой любим борец, на име Лий, който умъртвявал своите противници, като ги хвърлял отвисоко извън арената върху остри копия. Обикновено така го карали да постъпва и с християните.

    В Солун по това време живял един млад момък - християнин, на име Нестор. Той с негодование гледал колко много християни били умъртвявани по този ужасен начин и решил сам да излезе на борба срещу императорския любимец. Той отишъл в тъмницата при Димитрий и поискал благословението му.

    Димитрий го прекръстил и му казал:

    - Ти ще победиш, но ще бъдеш мъчен!

    Нестор излязъл на арената с думите:

    - Боже Димитриев, помилвай ме!

    И победил противника си. В гнева си императорът заповядал Нестор да бъде убит с копие. Заповедта била изпълнена веднага.

    Като узнал, че Димитрий благословил Нестор за борба с Лий, императорът издал втора заповед: Димитрий да бъде наказан със смърт по същия начин като Нестор.

    Рано сутринта на 26 октомври 306 г. войници влезли в тъмницата и се нахвърлили с копия върху Димитрий, който по това време се молел, и го убили. Тялото му лежало до вечерта, когато дошли християни, взели го и тайно го погребали.

    Верният Димитриев слуга Луп бил в тъмницата и видял мъченическата смърт на господаря си. Прибрал дрехата и пръстена му, обагрени с кръвта му, и ги занесъл на вярващите. С тях извършвал много чудеса - изцелявал болести и недъзи. По-късно той също бил умъртвен от императора.

    Минали години. Гонението се прекратило. Вярващите построили малък храм върху гроба на св. Димитрий. Един илирийски велможа, на име Леонтий, получил изцеление при гроба на светеца и в знак на благодарност построил голям храм. При събарянето на малкия храм намерили мощите на св. Димитрий. Положили ги в сребърен ковчег и ги поставили в новата църква. От мощите му текло миро. Затова Църквата е нарекла светеца - мъченик св. Димитрий Мироточиви.

    Св. Димитрий много пъти спасявал Солун от вражески нападения. От онези далечни времена и до днес светецът е почитан като небесен покровител на Тракия и Македония. Заради славянския му произход, от древни времена всички славянски народи честват св. Димитрий. Българи и сърби го почитат като патрон изобщо на славянството.

    Ето- прилагам картинка на църквата Св. Димитър в Солун. Наистина е впечатляваща и отвън и отвътре.
    Attached Files
    Last edited by byzantiner; 27-10-2005, 22:09. Причина: Автоматично сливане на двойно мнение

    THE LABARUM


    sevot yhtils eht dna ,gillirb sawT`
    ebaw eht ni elbmig dna eryg diD
    ,sevogorob eht erew ysmim llA
    .ebargtuo shtar emom eht dnA

    Бе сгладне и честлинните комбурси
    тарляха се и сврецваха във плите;
    съвсем окласни бяха тук щурпите
    и отма равапсатваха прасурси.

    Comment

    Working...
    X