Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Българският ХVІ век

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Българският ХVІ век

    Българският ХV² век през погледа на чужденците - пътешественици Ханс Дершвам и Якоб Бетцек

    "Исторически извор в противоположност на историческа книжнина, монографична или синтетична историопис, е всичко онова, което ни дава посредствено или непосредствено вести за дадено историческо събитие. Самите исторически извори могат да бъдат необозримо богати и разновидни, тъй както е безкрайно богат и пълен с разновидности ходът на историческото събитие... Всред писмените исторически извори различаваме от друга страна два вида извори, които имат различен произход и различна стойност като градиво за историописта. На първо място тук спадат разните творби с историографски характер: исторически съчинения, летописи,хроники, животоописания (биографии), исторически повествувания и други подобни. Изобщо тук трябва да се отнасят всички книжовни творби, които са породени от желанието да се опишат в една или друга форма, по-кратко или по-обстойно, историческите събития от по-близкото или по-далечно минало, или от самото настояще. Втората група исторически извори са документите - сиреч писания с определена форма и правно съдържание... Двата вида исторически извори поради различния свой произход имат и различно значение като градиво за историка."
    Пътеписите като исторически извори имат своето голямо значение за формирането на фундаменталните основи на българската историческа наука за периода 15-17. от историята на България. Техни автори са дипломати и търговци. По националност те са французи, или англичани, австрийци, холандци и пр. Най-ранните пътеписи за горепосочения период са от 1433г. на Бертрадон дьо ла Брокиер и Х. Шилбергер от 1476г. През ХV²в. броят на пътеписите се увеличава. Техните автори вече са представители на Ренесансова Европа и проявяват жив интерес към античното минало на нашите земи.
    Един от тези пътешественици по европейските владения на Османската империя е и Ханс Дершвам в годините 1553 - 1555. Ханс Дершвам изучава история и география в Лайпциг, но се свързва с търговската и промишлена къща на Фугерите от Аугсбург. Като техен търговски агент Х.Дершвам е живял в Данска Бистрица в Словакия. Предприемаческата му дейност като търговски представител на Фугерите му дава възможност към 1548г. да започне свой бизнес.Но търговските му занимания не са причина да загуби своя интерес към хуманитаристиката. В 1553г. той се присъединява към императорската мисия до султана. Пътуването му е на собствени разноски и е с неясни за изследователите на неговото ръкописно наследство цели. Допуска се, че е осъществил желанието си да се запознае със земите, населението и военната организация на Османската империя на Балканите. За Ханс Дершвам европейските владения на султана са земи с антична култура, съхранили историческия спомен за един изчезнал цивилизационен модел - гръко-римския. Не е изключено и предположението, че пътуването си Дершвам предприема и от търговски интерес да се запознае с материалните и човешки ресурси на Османската империя,което от своя страна е в пряка връзка с експанзионистичната политика на султанския двор към Виена. Богатството на информацията в пътеписа, която е от най-различно естество дава преимущество на научните интереси на автора. Записките му не са систематизирани и подготвяни за публикация. Оригиналния ръкопис е запазен в архива на Фугерите. За изследователски дирения за историята на българското етническо пространство в границите на Османската империя през ХV²в. интерес представлява само частта за пътуването на Х.Дершвам от Белград до Цариград и обратно. Дершвам съобщава, че планината Куновица и река Нишава делят Сърбия от България, която продължава до Одрин. Тези сведения от пътеписните бележки са ясна индикация за териториалния обхват на българския етнически елемент на Балканите. Историческият спомен за неотдавнашното минало на Балканския полуостров ясно очертава и схващането на европейците по отношение на християнските народи на Изток. Сведенията от пътешественици влизат в големите географски атласи.Така се формира и представата на европееца за действителния ход на историческите събития на Балканите. С навлизането си в българската историческа, географска и етническа територия Х.Дершвам формира своите първи впечатления от българите. "Страната е хубава като Седмиградско... народът е крайно потискан и ограбван - така че не може да се съвземе, а и никого не оставят да се издигне; обират му всичко. Има хубав добитък и пасища... Тази страна е България, хубава и плодородна земя, но е запустяла, лошо обработена, селата са малко. Нивите и лозята са буренясали, къщите са лоши като свински кочини". Дершвам отбелязва, че никъде не са застроени плевни и хамбари за зърно. Дершвам описва и вършитбата с диканя. Общите му впечатления за развитието на селското стопанство му дават основание да твърди в записките си, че "Страната няма да се обработва и съвсем ще запустее, защото твърде малко народ има в нея." Движейки се по т.нар. Диагонален път Дершвам вижда и черноземни почви, които го карат да се възхищава на плодородието на региона. Но също така отбелязва, че селяните не торят земята, която е слабо обработена. Липсата на пряк интерес у селяните към по-висока продуктивност и ефективност на селскостопанското производство е обусловено от множеството налози и данъци с които се облагали зависимите от феодала и държавния фиск поданици. Пътешественикът описва ангарията като феодална повинност, а също така споменава и за десятък от децата (т.нар. кръвен данък). С тази фактология Дершвам успява да пресъздаде фрагменти от българската действителност в условията на робството по начин контрастиращ с порядките в западна Европа. Занаятчийството в българските земи е описано като грубо и непретенциозно, сравнимо с циганското. Дершвам съобщава, че българите правят своите дрехи от груб плат. Те нямат право да носят хубави дрехи. Техните дрехи са изработени от сив или бял груб вълнен плат.Нямат обуща или ботуши, а само цървули от необработена волска кожа и чорапи до коленете". Шапките или са прости, изработени от шаяк, бяла плъст или друг материал. Силно впечатление на пътешественика прави и липсата на горни дрехи в носията на българите - те ходят по риза зиме и лете. Българските мъже не носят оръжие. Женското облекло е описано подробно, но украшенията и накитите са прости и груби, с липса на някаква стойност. Българските жени според Дершвам са дружелюбни. Като описва българската жена, авторът рисува и образа на туркинята. С този свой подход Дершвам дава възможност чрез контрастната картина да изпъкне на преден план не само етническата и верска несъвместимост между двата народа, но и битово-културните им различия. Туркините са нечистоплътни и бедни като цигани. Те не могат да работят нищо и много малко от тях се виждат по селата. Социалния статус на жената сред турците е регламентиран в мюсюлманските обичайни норми - работят само пленниците роби и мъжете. По отношение на установената в българските земи управленска система Дершвам рисува спахийството като основен фактор. В икономическата и военна организация на Османската империя Дершвам успява да долови един от основните религиозни стереотипи в мисленето на мюсюлманите - убийството на неверници се признава за добро и богоугодно дело. Неверниците-християни са третирани като покорено население, което трябва да работи за своите господари. Социално-икономическото устройство на Османската империя прави силно впечатление на пътешественика. Експлоатацията на зависимото население, незаинтересоваността от повишаване на добивите на земеделска продукция както от земевладелците, така и от поданиците и не на последно място изключителната в своите мащаби корумпираност на държавните служители са основните причини за икономическият упадък на Османската империя забелязан и от Х.Дершвам. Когато посещава Пловдив авторът на пътеписа възкликва: "За чудене е как всички тези полубезработни хора могат да се изхранват, как могат да се издържат с по един шилинг на ден?! Дершвам има предвид развитието на занаятчийството в града, което в този период не е достатъчно доходоносно поради редица обективни причини - високите пазарни такси и мита, извънредните задължения към държавата във време на война и др. Тоталният контрол на османската аристокрация върху подвластното и население и жестоката експлоатация унищожават всяка възможност за стопанско развитие на покореното население. Дори провинциалната османска аристокрация в много от случаите трябва да положи много усилия, за да гарантира финансовата си стабилност и да поддържа жизнения си стандарт. Обезценяването на османската парична единица (акче) през ХV²в. допълнително изостря икономическият натиск върху зависимото податно население. След като се запознал с реалната социално-икономическа организация в Османската империя, Дершмам заключава, че: "Значи всички трябва да се научат да крадат и грабят и сами да се справят някак си, докато станат паши - султанските хора."
    Дершвам в своите бележки отбелязва и съществуването на население със специален статут - войнуците. Българският бит впечатлява пътешественика. По неговите наблюдения българското етническо пространство се развива в една чужда, несвойствена среда, което може да се окаже пагубно за развитието на българската народност в икономическо, социално, и културно-духовно отношение. Когато Дершвам описва състоянието на градовете през които той е минал по пътя си за Цариград най-ясно се долавя разрушителната сила на османското завоевание. Очевидци и наблюдатели от Западна Европа, които през ХVв. обходили част от европейските владения на Турция и ги описали, разказват също за многобройните опустошения и разсипани крепости и градове в земите населени с българи. В бележките си авторът описва град София столетие след края на османското завоюване на Балканите. Градът е без стени и укрепления. В града няма построено нищо високо. Къщите са прости, едноетажни, с прозорци към двора. Само занаятчийските дюкяни гледат към улиците, които са тесни и неприветливи. Жилищната зидария е на изключително ниско за времето си ниво - от дърво с глина без вар, с тухли, които не са печени, строили са ги роби както могат "Всички като свински кочини" Но Дершвам успява да открие и нещо положително - градът е разположен на място с естествена природна красота. В града има баня, чиято постройка според пътешественика датира от античността, тъй като инженерно-техническото и изграждане силно наподобява строителството на подобни сгради и съоръжения в миналото. Джамията в града е храм "красиво построен, както строят султаните". В своя път към Цариград Дершвам и спътниците му епископа на Печ Антон Вранчич и Ференц Зай - закупуват от населението сено, ечемик, яйца, вино, погачи, плодове, кокошки и др. Тези данни дават възможност частично да се представи натуралното производство на българите. Окаяното състояние на селищната система в централните части на европейските владения на Османската империя отблъсква европееца. За Пазарджик Дершвам пише: "Уж е град, а не струва и колкото село с цигански колиби и бараки". Пловдив е описан с характеристики подобни на град София. Градът с някога славна история е с вид "както е обичаят на турците"
    В основата на пътната мрежа на империята са старите римски настлани пътища. Никой от населението не си спомнял истинските имена на тези пътни артерии. Разстоянието се измервало в дни път. Реките били проходими през каменни мостове, много от които са останали от миналото. За пътуващите по имперската пътна мрежа били строени керван-сараи - сгради предлагащи безплатно подслон и храна на всички пътници . Тези станции били строени с богоугодна цел и улеснявали придвижването на пътници и кервани. Любопитно за европееца е наличието на робски пазар в Цариград, снабдяван със "стока" след завоевателните походи на султанските войски към Виена, Седмиградско и др. Безпристрастен и обективен свидетел на историята Ханс Дершвам оставя в своите пътеписни бележи богат материал за историята, бита и културата на българския народ през ХV²в. Такива сведения се съдържат и в пътеписните бележки и на други европейски пътешественици касаещи епохата и страната на османските султани. Един от тях е и Якоб Бетцек, съхранил в пътните си дневници своите впечатления от пътуванията си до Цариград, осъществени в годините 1563 -1573. Пътуванията на Якоб Бетцек са свързани преди всичко с неговата принадлежност към императорската канцелария във Виена. Като придворен служител е изпращан като специален куриер до дворовете в Швеция, Дания, Италия и някои немски князе. Три пъти ходи и до Цариград - 1564-1565; 1572 и 1573г. Мисиите на Бетцек като императорски куриер са свързани с военните походи на войските на султана към Средна Европа. Във втората половина на ХV²в. Успехите на османските войски са впечатляващи - завзета е Унгария, Седмиградско, австрийският император плащал данък на султана. Като пратеник на императора Якоб Бетцек е контактувал с великия везир Мехмед Соколович. Пътеписните му бележки не са систематизирани. В тях той разказва да това, което е забелязал или му се е случило по време на прекосяването на Балканските владения на султана. В тях липсва друга, специфична информация, която би му послужила като дипломатически или военни сведения от разузнавателен характер. Текстът на бележките съдържа единствено описания от общоисторическо и културно гледище.
    И Якоб Бетцек подобно на своя предшественик Ханс Дершвам е на мнение, че Ниш е граничен град, оттатък който започва България. Тя е слабо населена, но "хубава страна, плодородна на пшеница, ориз, лозя и друго от което се нуждаят хората. Жителите са също християни, груби и прости хора, както и в Сърбия" При оран и за всякакъв превоз се използват волове и биволи. Облеклото на българите според наблюденията на дипломата е от груб филц и шаяк, а украшенията са като на мулетата в Испания. Бетцек не формира отрицателно отношение към българските народни носии у себе си. Той забелязва редица регионални особености в мъжкото и женско облекло по отношение на някои детайли, но като цяло го характеризира като българско. Очарован е от носиите на българското население в географската област Македония - "Също една хубава, плодородна и благородна земя. Има здрави хора, по носия и облекло също българи, само че са по-богати" Бетцек става свидетел и на някои ритуални обреди - описва сватбената женска носия, както и самия сватбен обичай. Впечатление му прави и погребален ритуал за изразяване на скръб. Моралните устои на българското православно християнско население също му правят силно впечатление. През погледа на пътешественика те се открояват най-силно в психологическия стереотип на българите - скърбящият по загубата на любим човек, ако се ожени скоро бива презиран от другите, които казват, че не е обичал жена си или приятеля си и т.н." Якоб Бетцек се движи по маршрут: Белград - Ниш - Ново село - Пирот - Цариброд - София. Прави му впечатление че във всички по-значителни и хубави селища живеят много турци. Във всеки град-тържище или голямо село има керван-сарай или ханове за отмора на пътниците. Освен това се развиват и множество занаяти с който се занимават християни, турци и евреи. Такива са и впечатленията му от София - доста голям град с развита градска структура в ориенталски стил заради значителния брой Мюсюлмани в града. София е и център в който развиват оживено търговска дейност и дубровнишки търговци. Тяхната търговска колония в град София имала и своя черква. Якоб Бетцек установява контакти с дубровничани, които му гостуват в къщата, в която е отседнал. За вътрешното устройство на български дом Бетцек съобщава, че огънят бил запален в средата й. Около София Бетцек наблюдава дислоцирането на значителни военни сили изчакващи края на преговорите за мир между Австрия и Турция. От бележките на пътешественика става ясно, че бейлербеят имал под свое командване 20 000 души, а саджакбеят предвождал в поход няколко стотин души. По пътя си към Цариград Якоб Бетцек посещава и Пазарджик, където отсяда в хубав и голям керван-сарай, и Пловдив. Пловдив е хубав и голям град, но с разрушени градски стени. Наблюдавайки разрушенията той открива за себе си доказателството за миналото могъщество на българите, имали някога своя добре уредена държава - разрушена и опустошена при турското нашествие. Бетцек смята град Одрин за "укрепен и стар гръцки град" Същото твърди и за крайморския град Силимврия, който е населен с много гърци. За него Мустафапаша Кюпри - днешен Свиленград - е граничната зона на българското етническо пространство с гръцката империя За пътешественика историческият спомен за някогашните средновековни балкански държави е онази разграничителна линия между покореното християнско население и мюсюлманския етно-политически и културно-религиозен фактор на Балканите. Когато Говори за старата Византийска столица той използва израза "Станбул или Константинопол". В съзнанието на европееца историчността на балканските държави има своите реални измерения - чрез територията и населението - неговия бит, култура и религия, както и чрез безмълвните свидетелства за миналото - пътища, мостове, църкви, разрушени градски стени и укрепления. На всичко това пътешественикът отдава голямо значение. За Якоб Бетцек етническата принадлежност на населението в централните европейски владения на султана е българска. При използването на сравнителния метод за анализиране на информацията в пътеписите на чужденците преминали през Балканите в ХV²в. Се откриват множество сходства във впечатленията им касаещи българския етнически елемент в Османската империя.
    Пътеписните бележки на европейските пътешественици преминали през Централно-европейските владения на Османските султани са съществен дял от изворовата база на основата на която се "подрежда" цялостната "картина" на българската действителност във вековете на османското владичество.

    #2
    Едно малко уточнение - ако става дума за пътеписа на Ханс Шилтбергер, той се отнася за периода 1394-1427г. Шилтбергер е видял залеза на 4 Българии (Търновска, Видинска, Добруджанска и Волжка) и в този смисъл е най-ранният за времето на турското робство. Иначе има и по-стари пътеписи(от преди турското нашествие), но сведенията за България са много кратки, тъй че не са интересни (има малко повече от Рубрук и араб. пътешественик, където говори за герба с трите лъва). Интересни са сведенията на маршал Бусико за битката при Никопол (1396г.) и на дьо Ваврен (описва завръщането на част от христ. войска след зрополучната битка при Варна 1444г - дава много интересни сведения за Дунавските крепости и изселване на българи).


    А от тези за ХV²в. най-харесвам Ст. Герлах - той бил духовник, макар и протестант и обърнал по-голямо внимание на християните в империята и в частност на българите. Пътувал е през империята през 1573-1578г.
    Бенедикт Курипешич (път. 1530г. дава сравнително обширен разказ за битката при Косово - доста повлиян от легендите от ХV²в. за това събитие и споменава някои бълг. селища.
    Антон Вранчич (път.1553г. дава сведения за легендите за Крали Малко и Дебел Новак.
    Лесколпие (1574г) дава кратко сведение за Черноменската битка, но доста объркано
    Ф. Зайдел (1591-1596) дава едно важно сведение за избити християни при София и Ниш, което се свързва д ² Търн. въстание.

    Други от ХV²в.са: дю Френ-Кане (1572), Форезиен (1582), фон Щайнах (1583), М. Безолт (1584г.) Р. Лубенау (1587г).

    Comment


      #3
      За Ханс Дерншвам са писани множество редове. Моя любим негов цитат е "„Турците се мислят за най-чистите хора, защото според обичая им през деня се мият често, когато ще се молят…. Първо си мият ръцете до лактите, след това си мият врата, ушите, лицето и устата. Трябва да си мият и краката, които миришат на пръч. …Когато рекат да си измият краката, изуват си папуците, намократя малко ботушите отпред, пръсват с ръка няколко капки вода в папуците, отново ги обуват, като пантофи и отиват да се молят в джамията. Но преди да извършат горното миене, което прави толкова пъти, колкото пъти отива да се моли в джамията, турчинът първо си пуска водата или свършва другата нужда и се мие отпред и отзад(със старание като посрано дете). Заради това всеки, когато отива по нужда, трябва да носи със себе си ибрик с вода, независимо от това, да ли е мъж или жена, всички се мият с пръсти отзад и са безсрамни като свине. Поради това в древността големият среден пръст се е наричал безсрамният пръст, с който турците си бършат задника. И заради това от древността на този пръст не се носи пръстен.” Авторът посвещава още един малък, но показателен абзац. С него той допълва своето отношение към „миенето”. „Такива нрави е имал един унгарски епископ в Естергом, Паулус де Варда …. Който, с извинение, винаги си бърка пред хората с пръст в задника, така че да ти причернее, ако трябва да изсърбаш с него макар и най-вкусната супа.”

      Comment


        #4
        а срещата му с "дивата природа" също е не по-малко интригуваща ...
        „Видяхме едно странно животни, нарича се жирафи, а на турски „сурнапа”. Отзад е голямо и високо колкото дребен кон, има раздвоени копита като на елен. Задника му крака са по- къси от предните. Има дълга тънка шия и малко глава като млада сърна или елен, ходи с издигната високо глава , като на дълго хусарско копие или пика. Храни се не по земята, а на голяма височина. На цвят е светложълт и има красиви квадрати, разделени с бели черти, козината му е ниска като на хубав кон, има къса опашка с малък кичур като на .. Има две заострени малки рогчета и нежна малка грива, на вид е приятно и миловидно. Сигурно преди време е било сатир"

        Comment


          #5
          Арслан, когато обсъждаме миналото, не е необходимо да го преценяме от позицията на днешните морално етични норми. Това внася само емоционален елемент в анализите и се губи обективната преценка. Има още много примери за различни народи и етнически групи, вкл. и в днешно време, които биха отвратили "съвременния" човек, но замисляте ли се как биха гледали на нашия бит поколенията след 50-100 години?
          "...7. Пациентите във форумите трябва да се съобразяват с условието, че тук не е място за интелектуални изяви от типа на философски монолози, това е лечебно заведение." - Правила за форуми

          Comment


            #6
            Last edited by Арслан; 23-08-2012, 16:30.

            Comment


              #7
              Дайте линк на пътеписите, ако ги има качени де.

              Comment


                #8
                Търсете " Дневникът на Ханс Дерншвам за пътуването му до Цариград 1553-1555 г.".,С .1970 ( моето издание е от тогава, а за линк не знам дали е качен някъде)
                а част от пътеписите са качени в промакедония ...

                Comment


                  #9
                  Понеже темата е за ХV² в и доколкото виждам е по- скоро за "погледът от страни" или за т.нар "срещи с християните" . Ще публикувам и оща малко ... Френският пътешественик Пиер Лескалопие за манастира „Свети Сава” в Сърбия (1574 г.) На 21 [март] пристигнахме в Увац, малко турско градче. Оттам видяхме манастира „Св. Сава”, манастир със сръбски монаси. Те са облечени в черно, говорят славянски и живеят по гръцкия обред. Заведоха ни да целунем дълга кост от ръката на свети Сава. Твърдят, че имат цялото му тяло. Видяхме евреи и турци да целуват тази кост със същото уважение, както християните, и висока църква с извисяващи се кубета. Около цялата църква има сводове и полукръгли арки, а отвътре има рисунки и икони на всички светци. Освен това, до вратата, отвъд ниската стена, в злато и лазурносиньо е изобразен Страшният съд, след това Мойсей, водещ Анна и Каяфа, и всички останали евреи пред нашия Бог. Тези стенописи са грозни. Те обаче са последвани от друг вид изображения: рисунки на турци, носещи бели тюрбани на главите си, големи кадифени роби с различни цветове, с дълги висящи ръкави, вълнени жълти воали, и дервиши, преследвани и подигравани от дяволите. Начело е Сатаната, с шапка на главата. Един от дяволите се закача с него и бута шапката от главата му. По този начин е изрисуван целият интериор. Архитектурата е прекрасна. На върха на централния купол е лицето на нашия Господ Иисус Христос …. Отвъд портите на църквата виси огромна камбана.Църквите в тази страна се състоят от три части: първата е навън, втората е отделена със стена и порта, и е запазена за вярващите, а третата част, също отделена със стена и врата, е запазена за княза и двора му.
                  Last edited by Арслан; 20-01-2013, 23:10.

                  Comment


                    #10
                    Венцеслас Вратислав фон Митровиц придружава австрийския посланик в столицата през 1591 г. Прелюбодеяние на еничарин с мюсюлманка.
                    За мен е невъзможно да не разкажа историята на една туркиня, която имаше афера с нашия еничарин Мустафа. Тя беше млада и лицето й беше доста хубавичко. Мустафа я поканил, за да се позабавляват един следобед, и аз го снабдих със свещи и с най-доброто вино. За мен виното беше особено добро, тъй като беше от Бохемия. Дамата имаше възрастен съпруг, който не й се доверяваше особено. Тя не знаеше как иначе да достигне мястото на срещата навреме, тоест в уречения момент, точно преди залез (нашият сержант обикновено излизаше тогава за молитвите си). Така тя казала на съпруга си, че отива на баня. Взела и две прислужнички, които носели дрехите й, както обикновено, и които вървели точно след нея и преминали пред нашата сграда.Обществената баня на красавиците не била далеч. Рука, съпругата на турския султан, наредила да се построи тази баня и входът за мъже бил забранен под страх от смъртно наказание. Жената, докато се движела по улицата и преминавала по-край нашата сграда, известила еничарина, че ще дойде на срещата. Подозрителният съпруг вървял малко след нея и когато влязла в обществената баня, застанал отпред и я зачакал. Но кой може да победи женското лукавство? Тя преминала покрай къщата ни в зелена дреха, но в обществената баня се преоблякла в други одежди,които донесла със себе си, и като оставила три от прислужничките си, излязла и се срещнала с еничарина, облечена в червено. Той я посрещнал, поздравил я в жилището си, забавлявал я отлично и след вечерята я оставил да си излезе отново през задната врата.Тя отишла в обществената баня за втори път, изкъпала се и се върнала у дома със съпруга си. Не мога да не се възхищавам на лукавството на жената до степента, която то заслужава, и много пъти аз и еничаринът се смеехме, когато си спомняхме този случай.

                    Comment


                      #11
                      Никола де Николаи (1551 г.): . Османски делии.
                      Делиите са авантюристи, подобни на бойците от леката конница, чиято работа е да търсят приключения в най-опасните места, където имат възможност да покажат храбростта и смелостта си чрез своите военни подвизи. Ето защо, те с удоволствие следват султанската армия без никакво заплащане (подобно на акънджиите), но повечето от тях са изхранвани и снабдявани на разноски на пашите, генерал-губернаторите [бейлербейовете] и губернаторите, като всеки от тях има определен брой от най-храбрите и смели делии в свитата си. Живеят в земите на Босна и Сърбия, които, от една страна, граничат с Гърция, а от друга – с Унгария и Австрия. Днес ги наричат сърби или хървати, но те са истински илири ... .Турците ги наричат делии, което значи
                      „луди смелчаги”. Но те се самоназовават затацники [заточници], което на техния език означава „онези,
                      които предизвикват хората” …. Първият делия, когото видях, беше в Одрин. Той изглеждаше по следния начин: долната част от кафтана му и неговите дълги, широки панталони, наричани от турците шалвар, бяха направени от кожата на млада мечка, с козината навън. Под шалварите носеше обувки или къси ботуши, направени от жълт сахтиян, остри отпред и много високи отзад, с подковани подметки и обградени с дълги и широки шпори.На главата си носеше шапка, подобна на тази на полските кавалеристи или на грузинците, която пада на едното рамо. Направена бе от петниста кожа на леопард. Делията бе прикрепил на предната част широко крило от орел, което да му придава страшен вид. Други две крила бяха захванати с позлатени гайки към щита му, който носеше отстрани, висящ от колана. На лявата си ръка беше окачил меч и кинжал, а на дясната бе провесил боздуган. Няколко дена след като той напусна Одрин и го видях да язди прекрасен турски кон, покрит с цялата кожа на голям лъв …. Боздуганът му висеше от седлото и в дясната си ръка носеше дълго копие… .Освен това беше любопитно да го попитам с помощта на преводач [драгоман], към кои люде принадлежи и каква религия изповядва. Той ми отговори мъдро, като ми даде възможност да разбера, че е сърбин по народност …. Що се отнася до вярата му, каза, че когато е с турците, се преструва, че се придържа към техните закони, тъй като е християнин по рождение, по сърце и по собствен избор. И за да ме убеди в това, той издекламира неделната молитва, молитвата на Дева Мария и Символа на вярата на гръцки и на славянски.

                      Comment


                        #12
                        Има един труд, което синтезира всички описания на чужди пътечественици за живота на българите през XVI век. Казва се "Българите през XVI век. По документи от наши и чужди архиви" а автори са Елена Грозданова и Стефан Андреев, Издателство на Отечествения фронт, София, 1986 г. Поредица „Татковина”

                        Ето началото:

                        "Ще тръгнем по следите на тези султанови заповеди на север — към Одрин, Айтос и Карнобат, към Варна и Силистра, към Пловдив, София, Видин, Никопол, Русе... навсякъде, където живеят българи.

                        Ходене по мъките ще бъде това пътуване. То не винаги ще следва царските друмища, по които се придвижват натоварени с дарове за султана чужди посланичества, търговски кервани и орди османлии, потеглили на поредния си поход. Пътеводител по дългия маршрут ще ни бъдат множество съхранили се до наши дни и непубликувани досега автентични документи от наши и чужди архиви. Затова никой в тази книга не е измислен и нито ред в нея не е плод на авторова фантазия. Ще оживеят действителни събития и човешки съдби. Далечни прадеди ще ни посрещат с истинските си имена, с обикновените си делници и празници из многолюдните тържища и смълчаните дворове на някогашните села и градове, ще споделят радостите, грижите, страховете и надеждите си. Ще разгърнем неизвестни страници от живота на българите отпреди четири века..."


                        Тук я има в електронен вариант: http://www.promacedonia.org/eg_sa/index.html

                        Comment


                          #13
                          Имам въпрос към по-знаещите (ако могат да споделят становище). В статията "Административното деление и статут на България през ХV² – ХV²² век", Ел. Грозданова изказва тезата "Същевременно, изглежда, именно в края на XVI и през XVII в. се очертава по-определено тенденцията Силистренският санджак да се обособи като самостоятелна провинция - еялет. ".

                          Comment


                            #14
                            Глупости, то виж и лафа - съществува тенденция, демек какво ни казва?

                            Comment

                            Working...
                            X