Съобщение

Collapse
No announcement yet.

За Цар Борис І

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    За Цар Борис І

    Интересно мнение от дир.бг (все пак има и начетени хора там)


    в декемврийски/5-11 12 2002/ брой на ежеседмичника" Про & Анти"под заглавие "Покръстването на българите в контекста на нашето съвремие"ми даде повод за сетен път да се убедя в това колко е точен моят отговор на един въпрос,който на времето много ме интересуваше-кой има интерес у нас да се възпроизвеждат стари и създават нови персонални исторически митове превръщащи средновековната ни история в галерия от един от друг по и най-изтъкнати държавници, достигнали върховете на държавнотворческия майсторлък и отдадени като рицари "без страх и укор"на своя владетелски дълг да пазят,защитават и укрепват заеманата от нас историческа ниша на Балканите ?

    Достатъчно е обаче да се позадълбочим във всеки един от тези митове и да констатираме,че съгласно представящата ги историческа фактология съответните хероизирани образи ни се представят в друга и понякога доста нелицеприятна светлина.

    Този извод/в последния вариант/ например важи с пълна сила за Самуил,който в историческата книжинина традиционно се представя с пишните краски на неуморен и кристално чист средновековен патриот отдал безрезервно своя живот до трагичния му конец пред вида на ослепените войни само и единствено за устояване независимоста на България.

    Уви истината за него е доста по-различна ! И пълководец ,и като владетел !

    Като пълководец той е чисто и просто един некадърник и единствения му успех е победата на 17 август 986 г.Колко обаче този успех е негов, тук ще представя само с мяркащите се вече тук и там прозрения на някои историци,че комай в битката при Щипоне участвуват както цар Роман Симеон ІІ така и Арон.Всичко останало в самоличната пълководческа деятелност на Самуил е безличност,некадърност и дори....открито кокошкарска история.
    Така например докато през 1003 г.Василий ІІ в съюз с Стефан І Унгарски превзема гр.Видин след осеммесечна обсада,ключовото значение на което самия Василий ІІ подчертава в една от своите грамоти с думите,че..."този град ми осигури превземането на България"/цитирам по смисъл/,в същото време Самуил се занимава с....разграбването на панаира край Адрианопол ?!

    А истината за значението му като владетел е още по-трагична ! Точно вулгарното братоубийство на Арон на 14 юни 1001 г.от Самуил поставя началото на края на България !

    Не точно така,но все в разрез с историческата реалност стоят и други митове.
    Като този за Аспарух,величаен с епитета на първостроител на държавноста ни,при което кой знае защо се пропуща историческия факт за съществуването на другата България на Балканите и нейния пръв владетел Кубер ?!
    А Крум "Страшни",който е много повече за българската история отколкото плашило за византийците ?
    А Симеон "Велики"..... който съсипва държавата с никому ненужни войни между 913-927 г ?
    Или пък Петър" Кротки", който съгласно последния писък на модата на академичната ни наука излиза че си е бил един от най-добрите ни владетели !

    Е понеже са академични историци нека е просто незнаенето им,на факта,че освен другите си "екстри",през цялото време на своето владетелствуване Петър не е бил нищо повече от жалък фигурант манипулиран още от мига на поставянето му на престола от най-видните български феодали,което ОЩЕ ОТ 927 ГОДИНА ,превръща обширната Българска империя завещана от Крум и Омуртаг в общност от полунезависими феоди ,всеки от които с територия на съвременна средна по размер европейска държава.

    Както и да е,след като на времето дълго време считах ,че процеса изразяващ се в това никому ненужно митологизиране тече по линия на своеобразния натиск и влияние от страна на обществото,историците-наивисти и писателите -исторически романисти върху акадечимната наука,от доста години стигнах до извода,че виновник не е никой друг освен академичните български историци !

    ТЕ И САМО ТЕ ИМАТ НАСЪЩНА /като въздуха и слънцето по Гошо Тарабата/НУЖДА ДА ПРЕУТВЪРЖДАВАТ СТАРИ И СЪЗДАВАТ НОВИ ИСТОРИЧЕСКИ МИТОВЕ !

    Защо ? На първо място защото това е един особено ефективен начин да се подържа друг един мит,който носи персонални и съсловни дивиденти.Това е мита за неизменно високо равнище на научната историопис на българското минало,което е основна задача на историческата ни наука !

    Съгласете се,не е ли приятно да се чувствуваш в наше време като представител на наука и съсловие ,които,както ни уверяват сладкопойните ни исторически чучулиги,нямат ни най-малка вина за общо взето нещастната ни нова история от 1878 и никакво лично и съсловно петънце ?

    Е вярно,послугуваха 45 години на комунизма,ама колко му е и може ли без хич както казва Чудомир ? Пък и кой от научната и друга интелигенция не правеше същото по това време ? Тоталитаризъм е това,не е шега работа !

    На второ място защото,това ги освобождава от очевидно тежкото за тях задължение да изпълняват задължението си на академични историци НЕПРЕКЪСНАТО ДА ПРОВЕРЯВАТ И ПРЕПРОВЕРЯВАТ доколо писаната ни история се потвърджава от НОВИ И НЕИЗВЕСТНИ за техните предшественици натрупвания и постижения на науката в гносеологичен и концепсуално-методологичен аспект.
    Що да се морят на това черноработническо каторжно равнище в обработка НОВИ исторически факти съгласно НОВИ методи или проверяват СТАРАТА фактология съгласно тези НОВИ методи,след като проф.Златарски и сие още преди 7-8 десетилетия са написали средновековната българска история ?

    Къде по-лесно е да тръгнат по стария и утъпкан път на историофилософското мудроствувание,по примера на първия отечествен пътник по него- П.Мутафчиев.
    Я колко студии и книги е написъл човека и до какви висине на българистичната историофилософия е стигнал в тях ?

    Още повече, кой си задава днес въпроса колко е тяхната научна стойност след като Мутафчиев,подобно на съвременните ни историци НЕ Е ЗНАЕЛ РЕАЛНАТА НИ ИСТОРИЯ ?

    Общо взето такива бяха мислите ми след като се запознах с публикацията на г-н Г.Б.която от където и да я погледнем е потвърждение на извода ми,ЧЕ САМО И ЕДИНСТВЕНО БЪЛГАРСКИТЕ ИСТОРИЦИ СА ВИНОВНИЦИ ЗА БЕЗБРОЯ ИСТОРИЧЕСКИ МИТОВЕ КОИТО ЗАДРЪСТВАТ ИСТОРИЧЕСКАТА ПАМЕТ И МИСЪЛ НА БЪЛГАРИТЕ И ПРЕВРЪЩАТ ДРАГОЦЕННОТО НИ ИСТОРИЧЕСКО НАСЛЕДСТВО В ТЕЖКО И КОМПЛЕКСИРАЩО НИ БРЕМЕ .

    Много ми се щеше да започна своя конкретен коментар с онези доказателства в нея за пъргавото преориентиране на г-н Бакалов към някои НОВИ митове с автор лаика П.Добрев,което като факт ни среща с безкрайно забавния за мен феномен, който представлява тази прелюбопитна среща между "академичната наука" в лицето на единия и "войнстуващия дилетантизъм"в лицето на втория.
    Но я оставих за друг път,доколкото не успях да открия забутаните в някой ъгъл на архива ми публикации от около 1999 г. представящи ни първите устремни стъпки на ГБ към фриволните дилетантски импровизации на ПД на тема началото на държавноста ни и др.под.,които проф.Бакалов прегърна от сърце, кой знае защо точно по времето когато бе неуспешното му кандидатствуване за ректор на СУ.

    Оставих и за друг път интересния опит на г-н ГБ и в тази публикация ,и в други свои изяви чрез термина "казионна историческа наука"да се дистанцира някак ,си от личната си съпричастност като историк с продължителен стаж до 1989 г.в академичната наука,тя да се задържа в наукоподобното си състояние в което а пропо се намира и понастоящем-в началото на 2003 г.

    И ИМЕННО ПОРАДИ ТОВА СИ НАУКОПОДОБНО СЪСТОЯНИЕ ТЯ ПОДЪРЖАШЕ МИТА ЗА КНЯЗ БОРИС ПОКРЪСТИТЕЛ КЪМ КОЙТО В СВОЯТА ПУБЛИКАЦИЯ,ОБЕКТ НА ВНИМАНИЕТО НИ ПРОФ.БАКАЛОВ ДОБАВЯ НОВ ПЛАСТ ОТ КАЗИОННИ ТЕНДЕНЦИОЗНИ СПЕКУЛАЦИИ И МАНИПУЛАЦИИ,чрез.....ИЗОПАЧАВАНЕ НА ИСТОРИЧЕСКА ФАКТОЛОГИЯ ИЛИ...ИСТОРИКОФАКТОЛОГИЧНО НЕВЕЖЕСТВО ?

    Преди да пристъпя към конкретния коментар,не ще да е зле да изразя своето дълбоко убеждение,че персоналния мит за княз Борис-Покръстител е само детайл НО ВАЖЕН ДЕТАЙЛ от целия процес на митологизиране и сакрализиране от т.н.българска историческа наука,на два от китовете които са причина за маргиналното ни обществено,народностно и държавно развитие през цялата ни нова история-ВНУШЕНИЯТА ЗА НЕИЗМЕННО ПОЗИТИВНОТО ЗНАЧЕНИЕ НА ПРАВОСЛАВИЕТО И НА СЛАВЯНЩИНАТА НИ КАТО НАРОД И ДЪРЖАВА.

    И така ,нека насочим вниманието си към следния абзац от заключителната част на публикацията:-

    ....."Огромните заслуги на княз Борис-Михаил получават признание дори НА НЕГОВИТЕ СЪВРЕМЕННИЦИ-едно твърде рядко изключение за скептичната природа на българите/б.м.-Признавам ! Същи ,ама същи П.Мутафчиев/От своя страна Църквата НЕ САМО ГО КАНОНИЗИРА,но и му дава титлата цар,която с легитимно осонование носи едва неговия внук Петър"....

    Този абзац напълно заслужава вниманието ни....ЗАЩОТО НИЩО ОТ ТОВА КОЕТО ПИШЕ Г-Н ПРОФЕСОРА НЕ Е ВЯРНО !

    1/Приживе и векове след смърта си Борис остава в българската историческа памет с признанието,че е покръстил България НО И С НЕГОВИ ДВА НЕПРОСТИМИ ГРЯХА от гледна точка на религиозния и светски светоглед и морал ,и интересите на държавата и църквата КОИТО НЕ ПОЗВОЛЯВАТ КАНОНИЗИРАНЕТО МУ ПРЕЗ ЦЯЛОТО НИ СРЕДНОВЕКОВИЕ !

    2/Не българската църква,а друга е причината в някои исторически паметници той да се явава с титлата цар която той никога не е притежавал приживе.

    Кои са тези два НЕПРОСТИМИ гряха на Борис,поне един от които,ТОВА Г.БАКАЛОВ КАТО БИВШ СЕМИНАРИСТ ТРЯБВА ДОБРЕ ДА ЗНАЕ, и някога И СЕГА не позоволява Борис да бъде канонизиран.

    Грях първи-При потушаването на бунта през 865 или първата половина на 866 г.Борис ИЗБИВА НЕВИННИ ДЕЦА !

    Как са оценяли съвременниците му този грях,за който Борис всуе се мъчи да получи опрощение от църквата с нощни молитвени бдения и носене на груба власеница проличава от колкото вежливо-тактичната , толкова и изрично негативна оценка на това деяние от папа Николай в неговите отговори от есента на 866 г:-
    ......"но това/потушаването на бунта-б.м./във всеки случай НЕ Е ИЗВЪРШЕНО БЕЗ ГРЯХ И НЕ Е МОГЛО ДА СТАНЕ БЕЗ ВИНА ОТ ВАША СТРАНА щом поколението,което не е участвувало в замисъла на своите родители и не е било изобличено че е вдигнало оръжие против вас Е БИЛО ИЗКЛАНО НЕВИННО заедно с виновните"

    И мисля,тук не ще да е зле да припомня на бившия семинарист Г.Бакалов,че почти същия грях, при това извършен при много по-извиними обстоятелства -случайното убийството от дякон Васил Кунчев/Левски/на един юноша-,е причината и до ден днешен БПЦ ДА НЕ Е КАНОНИЗИРАЛА И ДА НЕ ИСКА ДА КАНОНИЗИРА АПОСТОЛА !

    Грях втори-Борис преминава през 870 г.от Рим към Константинопол по доста по утилитарни причини,които имат малко общо с цялата помпозно-витиевата псевдоисторическа лимонада на В.Гюзелев в книгата му" Княз Борис І"от 1969 г.,с лекета от която Г.Б. цапоти своята публикация.И резултата от това възвръщане е печален ,КАКТО ЗА БЪЛГАРСКАТА ЦЪРКВА ТАКА И ЗА БЪЛГАРСКАТА ДЪРЖАВА !

    Какво имам предвид ?
    1/За причините.В една друга тема по повод кирилометодиевистичните глупости на "академичния"историк Божидар Димитров вече споменах,че Борис заема българския престол КАТО ЕЗИЧНИК през 854/855 г. ЧРЕЗ ПРЕВРАТ И НАСИЛИЕ./Тълкувание Данилово ХІ-ХІІ в/.в една страна в която има дотолкова силна християнска традиция,че вече има поне двама християнски владетели през първата половина на ІХ век-Омуртаг и Персиан.

    И съпротива срещу узурпацията на Борис до покръстването му през 864 г.е била както по линия на нелегитимноста му като владетел,така и защото е езичник.
    След покръстването му тази съпротива продължава,но не като реакция срещу покръстването му както излиза по сведението на Регинон и други късни извори,а защото за другите знатни родове,които имат право върху престола и отдава приели/поне част от тях/ вярата Христова,е ясно ,че покръстването на Борис в една значителна степен е маньовър с който той иска да утвърди владетелския си статус в т.ч. и чрез игнориране на българската наследствена сеньориатна традиция.

    Това проличава поне от два СЪВРЕМЕННИ ИЗВОРИ ОТ СЪВРЕМЕННИ АВТОРИ.
    Единият от тях," отговорите" на папа Николай ни съобщава причината за бунта от 865/866 г.-бунтовниците,вече покръстени въстанали,не срещу покръстването а защото Борис "не им дал добър закон"..и искали да си поставят друг княз.
    Вторият пък ни съобщава за истинската причина за възвръщането на Борис към Константинопол през 870.Ето какво пише по въпроса ,лично присъствувалия на събора от 869/870 г.Анастасий Библиотекар:-
    ...А българският княз като не могъл повече да понася протакането на желанията И ПОДБУДЕН ОТ СЛУЧАЯ С ДЕЦАТА НА ТЕОДОРА,КОИТО ЕДИН СЛЕД ДРУГ ЗАМИСЛЯЛИ ДА СИ ЗАГРАБЯТ ЗАЕДНО ВЛАСТА ,изпратил при гръцкия император етк.....

    Може ли да има друга алтернатива,това обяснение-екскурс на А.Библиотекар,към събития във византийскатата династична история от 856-867 г.приключили с възшествието на адрианополския селянин Василий І,освен това,че именно страха за престола е принудил Борис да се обърне към Константинопол ?
    Страх от възможен инспириран от Византия преврат на отдавна и наскоро покръстени знатни боили,което би го лишило от възможноста да ползва новото средство за укрепване на личната си власт с което разполага от 864 г.-християнството !

    Очевидно така е било,след като отглас от това намираме в сведението на иначе неизкушения от българския политически живот А.Библиотекар с неговия намек за съдбата на последните легитимни представители на аморейската династия-Михаил ІІІ и сестрите му Текла,Ана,Анастасия и Пулхерия решително и тотално отстранени от узурпатора Василий І на 23 09 867 г.

    Но било,каквото било,нека насочим вниманието си към резултата от възвръщането на Борис и България към лоното на православието през 870 г.за което се пишат всевъзможни дитирамбно-възторжени глупости само не и истината,която започва да проличава още от един простичък въпрос....простичък ли ? Е не ще да е толкова простичък след като до него не е стигнал нито един академичен български учен !

    Както и да е, въпросът е следният-каква е била територията на Българската империя към 870 г.?
    Признавам, те напоследък понаучиха нещо и се отказаха от пъпосъцерзателния поглед на Златарски към православието,славянството и Византия,та за това вече не пишат за България като голяма славянска държава,а за обширната Българска империя,която към 870 г.се разпростира върху половин днешна Унгария,цяла днешна Румъния,цяла днешна Сърбия,час от Хърватска и т.н.да не изброявам територии на юг от Дунав.

    Това е добре ! Но защо не се сещат за това в кой диоцез попада голяма част от гореспоменатите територии,та най-после да стигнат до истината за историческото престъпление на Борис І извършено на 4 март 870 г.-ТОВА ПРЕСТЪПЛЕНИЕ Е НЕГОВОТО СЪГЛАСИЕ ЕДИННАТА ТЕРИТОРИЯ НА БЪЛГАРСКАТА ИМПЕРИЯ ДА БЪДЕ ПОДЕЛЕНА В ЦЪРКОВНО ОТНОШЕНИЕ ПО ГРАНИЦИТЕ НА ДИОЦЕЗИТЕ НА РИМСКАТА И КОНСТАНТИНОПОЛСКАТА ЦЪРКВИ !

    С други думи на 4 март 870 г.се залага една лесновъзпламенима мина срещу интересите на Българската империя,която ведно с въздействието на други фактори,само след няколко десетилетия ще доведе първоначално до подчиняването на българския владетел на феодалната върхушка/927г./ а в последствие до покоряването на България и изчезването й от историческата сцена.
    Но темата за това историческо престъпление е толкова обширна още на историкофактологично равнище,че не тук е мястото тя да бъде изложена и защитена.

    Това което е важно за нас в случая ,е че сведенията за Борис от ВСИЧКИ средновековни исторически извори показват отношение към него което може да бъде обяснено САМО В СВЕТЛИНАТА НА ТЕЗИ ДВА НЕГОВИ НЕПРОСТИМИ ГРЯХА-

    ТОЙ НИКОГА НЕ Е БИЛ КАНОНИЗИРАН ПРЕЗ СРЕДНОВЕКОВИЕТО И ТОВА Е ПРЕЦЕНДЕНТ КОЙТО НЯМА АНАЛОГ В ИСТОРИЯТА НА ВСИКИ ПРАВОСЛАВНИ НАРОДИ.

    Единствената отстъпка която БПЦ прави към него е да се възползва от естественото си право на ктитор ,да бъде изобразяван във фреските на църкви построени от него !

    Ще се позова само на два исторически паметника които прекрасно репрезентират ОФИЦИАЛНАТА позиция на средновековната БПЦ към Борис.

    1/Асеманиевото глаголическо евангелие,което е препис от археотип от 925-946 г.В него, нито на 2 май,когато почива Борис,нито където и да е другаде в черковната календарна година се отбелязва паметта на Борис.ТОЙ ПРОСТО ОТСЪСТВУВА КАТО КАНОНИЗИРАНА ЛИЧНОСТ !
    Иначе в синаксара си ги има Кирил,Методий и най-важно -починалия по-късно от Борис,Св.Климент Охридски.
    Та дори има и приписки,вече на кирилица, посветени на канонизирания след смърта си патриарх Николай Мистик/+925 г/ и Св.Петка, което показва ,че в по-късни времена в синаксара е имало промени...но отново на никой не му иде на ум да впише в него "светеца"Борис І.

    2/Приписката към Бориловия синодик от 1211 г.В нея около 350 години след покръстването на България Борис се представя като Покръстител на България
    НО НЕ И КАТО СВЕТЕЦ ! Там светец е само неговия внук Петър подобаващо наречен....."Петър цар СВЕТИЯ внук негов/на Борис-б.м./

    Същото е и в апокрифната книжнина.В т.н.Българска апокрифна летопис/ІІ половина на ХІ в/,се отдава дължимото на покръстителската мисия и продължителното монашествуване на Борис.НО ОТНОВО НЕ Е ПРЕДСТАВЕН ЗА СВЕТЕЦ
    .Светец отново е неговия внук Петър.

    Е какво тогава следдва до тук като извод за твърденията на ГБ в обратния смисъл ? Че и този историк пише в разрез с историческите факти,които ужким били основата за исторически анализ и синтез.

    Както и да е сведенията за това че Борис не е бил канонизиран са много и "нест време"а и нужда да ги представмям изчерпателно тук.

    Не ще коментирам и абсолютно неиздържаното му твърдение ,че БПЦ някога именно поради големите му заслуги , обявила Борис за цар.


    Време е за края в който мисля ,че логично следва да завърши със следната оценка на тази публикация на академичния учен Г.Бакалов-просто още една казионна публикация на казионен историк,който по казионен тертип доста лекомислено се е постарал да даде израз на неизкоренимия респект на казионната българска историческа наука пред отживели времето си митологеми,идеологеми и фалшиви историографски схеми които съвкупно представляват и-мислената история на България.

    Другия извод който пък следва от доказания пиетет на Бакалов към новите митове които съчинява П.Добрев ,че в ако очакваме този историк да ни предложи ИСТИНСКАТА история на България,която той ни бе обещал преди около 2 години,то тази история най-вероятно ще бъде псевдонаучен качамак забъркан от стари "академични"и нови дилетански митове.

    Прочие какво ли вече може да ни изненада в страната на тиквите ?
    albireo написа
    ...в този форум... основно е пълно с теоретици, прогнили интелигенти и просто кръчмаро-кибици...

    #2
    За Цар Борис ²

    Интересно писание. Но имам поне една стилистична бележка към него - прекалява с употребата на главните букви (впрочем, това май стана модно - колкото повече натъртвания и акценти, нещо като словесен еквивалент на груб крясък в ухото, и съответните възклицания-удивителни, толкова по-добре). Ясно е, че колкото е по-далечен историческият период, токлкова по-малко свидетелства и извори има за него. И естествено е, че почти всичко написан се основава на спекулации, митове и бързо аргументирани твърдения. Според мен, почти никой (и не само сред бълграските историци) не може да твърди с абсолютна сигурност нещо или да отстоява като истина някаква своя интерпретация на определено събитие, когато става въпрос за подобен отдалечен във времето период. Да не говорим, че самото понятие "истина" едва ли трябва да се употребява сериозно (по-добре ще е да използваме "интерпретация" или нещо по-меко и точно).

    Comment


      #3
      Трябвя да отбележа относно clubs.dir.bg, че за разлика от темите за ВСВ, които най-често се израждат в разгорещена размяна на ругатни от страна на резуновци и анти-такива, дискусиите за старата българска история са определено смислени и на моменти страшно интересни, особено за мен - аз нямам твърде дълбоки познания по нея за съжаление :|

      препоръчвам да разгледаш писанията на "старинар", а сега смятам да се заровя в една супер дълга "Траките са Българи?" - да видим що ще излезе
      albireo написа
      ...в този форум... основно е пълно с теоретици, прогнили интелигенти и просто кръчмаро-кибици...

      Comment


        #4
        Интересна интерпретация на изворовата база. Може би стремежът за оригинална мисъл на някои моменти е прекален, но по-важно е според мен да си зададем въпроса каква полза ще има за самосъзнанието на българина в сегашното трудно положение, ако бъдат развенчани (дори и това да е с основание) някои от считаните за велики владетели от миналото му?
        http://thirdreich.boinaslava.net/

        Comment


          #5
          Не мисля, че ще има голямо значение подобно развенчаване - не забравяйте че в днешно време (или по-точно в днешното информационно пространство и културна среда) много по-голямо влияние имат промените хоризонталните връзки (т.е., много по-голямо е влиянието и приликата между съвременните общности), отколкото вертикалните (които представляват вързката с Традицията). След като в информационно отношение много повече си приличам (примерно), с които и да е мой съвременник, от която и да е държава или култура, отколкото с мой предтеча, който е живял в рамките на собствената ми култура, примерно преди 100 г. - то и значението на митовете за миналото (и на образа на традицията като цяло) не е голямо, да не каже че е никакво. Именно затова много се забавлявам когато хората говорят за "патриотизъм" или "национализъм" без да виждат тази съществена промяна в информационния метаболизъм на обществото (случила се през последните 30-40 г.).

          Comment


            #6
            Чудя се да се смея или да плача. Това не само е смешно, но и адсурдно. Ако не бях в сесия може би щях да му обърна незаслужено внимание...
            Хммм...
            _@_/
            Alliis laetum, sibi sapiens.

            Comment


              #7
              Васил Левски не е и няма да бъде канонизиран от БПЦ, но не заради “случайното убийство” (което между другото не е никак случайно), а защото дяконът на времето е захвърлил расото. Левски не отстоява някякви дълбоко християнски добродетели, а Борис покръства цял един народ. Последният е канонизиран именно за това си дело, а не за убийството на езичници.
              http://thirdreich.boinaslava.net/

              Comment


                #8
                Мнението което цитира Шефа определено е спекулативно. Нещата се разглеждат едностранчиво!
                Мога да изкажа съжаление, че сега не мога да се занимая по задълбочено по въпроса. Но "когато му дойде времето" ще напиша нещо повече.

                Comment


                  #9
                  Наскоро гледах филма Борис а после четох един учебник за кандидат-студенти по история щото ме заинтригува един въпрос.

                  Сигурно се сещате за събитията около края на царуването на Борис-Михаил. Според най-популярната версия, той се оттегля в манастир, и оставя първия си син Владимир-Хръсате да управлява. Обаче по някаква причина нещо става и Борис-Михаил се връща, ослепява Владимир-Хръсате и слага за наследник Симеон (третия си син) който до този момент е готвен за църковна кариера.

                  Нарочно пиша "по някаква причина нещо става" горе защото наистина не съм наясно доколко историците са сигурни какво точно е станало през този доста интересен период. Как така един владетел (Борис) ще се оттегли доброволно, после какво би го накарало да се върне, че и да успее да премахне действащия княз, било то и негов син. Още повече, че в описът на живота му, направен през 11 век се споменавало, че синът му се е поминал, т.е. не се казва точно как... Та се интересувам с какви точно източници разполагаме за този период, и съвсем ли сме сигурни в тази случка и обстоятелствата.

                  Има и един друг въпрос който поражда съмнение: зашо Борис-Михаил оставя на престола третия си син, Симеон, а не вторият му син Гаврил. Гаврил само си седял и гледал мирно как са му прескочили правото да царува? И тук никакъв коментар не съм намерил в учебниците. Всличко ми изглежда без всякаква логика.

                  Единственото обяснение което мога да се сетя е, че Борис по някаква причина е имал толкова силен авторитет в двореца, че даже и да се е оттеглил, никога реално не е слязъл от престола и при първия случаи когато нещо не му е харесало е събрал лоялните за него хора и е махнал Владимир-Хръсате. Това, обаче при положение, че Владимир-Хръсате изобщо е царувал. А може би Борис се е разболял психически (известно е от въпросите му към папата, че е бил разтревожен от многото грехове които бил направил докато царувал, примерно изтребването на боилите) и затова е отишъл в манастир. Като се е почувствал по-добре, или когато обстоятелствата са го предизвикали, се е върнал, и се наложило да махне Владимир-Хръсате със сила. Ама пак защо не е сложил Гаврил за цар? Да не би Симеон, като добре трениран духовник, да е имал авторитет над Борис, имайки пред вид старостта му и терзанията за греховете му?

                  Някой знае ли?
                  Това го намерих в един форум и рекох да възобновя тази тема. Интересно нали?
                  То исторически филми в България не се правят, щото няма продуктово позициониране - Симеон Цветков 2012г.

                  Comment


                    #10
                    ---

                    тази тема е само още едно доказателство на моя страна в спора, който водехме с Голум за същността на историческата наука, който се разрази тук:



                    не виждам смисъл да се повтаряме, просто ми е ясно, че много малко хора са способни да погледнат критично на историята по начина, който аз, а явно и още някои хора смятат за правилен. не знам защо почти никой не разбира моето виждане, колкото и да го обяснявам.

                    Comment


                      #11
                      Е, Лонганлон, да не пренасяме спора от там тук - въпреки че в много отношения възгледите ти важат за исторята като наука, все пак тя е много повече от това - фактът че голяма част от историческите факти, а още повече - интерпретации, са недоказуеми (и че естествено обикновените хора съвсем не са наясно с това), не означава автоматично че са халюцинации или пък че историята е халюциноген (въпреки че несъмнено действа на твърде много хора подобно на наркотик ). Да не говорим, че същото важи и за астрофизиката, да речем (пък и далеч не само за нея).

                      Comment

                      Working...
                      X