Съобщение

Collapse
No announcement yet.

България-можеше да бъде Първата ренесансова държава в Европа

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #16
    Несъмнено периода на Византийското владичество доста променя тогавашна България, но влиянието, стурва ми се, далеч не е само отрицателно (то всъщност при какъвто и да е сблъсък н две и повече култури има влияние и в двете посоки, като то си има и отрицателни и положителни страни). По онова време Византия е най-високо развитата в културно отношение държава на субконтинента.
    Впрочем, дори и преди въпросният период могат да се забележат доста ясно следите на византийското влияние, та мисълта ми е, че и без този период България се намира малко или много под него.
    Не ми се вярва събитията да биха се развили много по-различно, още повече като имаме предвид разположението на двете държави, което ги поставя на пътя на всяка експанция, а такива има не една и две.
    Като прибавим към това неизбежното изтощение на социума, което настъпва с времето и съответно поставя по-старите държави в неизгодно положение спрямо по-новите и образуващите се...

    quote]Когато става дума за Великите Географски Открития, поне за мен една от основните причини за тях е Османската Империя, която е застанала между Европа и Изтока. Дали въобще европейците са щели да напоравят тези открития ако Османската Империя не е възникнала е трудно да се прецени. [/quote]
    То е ясно, че когато си говорим за почти който и да е период от исторята (особено по-отдавнашна) всичко си е малко или много спекулативно. Но струва ми се, че Османската империя има твърде малък дял в европейската експанзия - по-скоро причините за епохата на "Великите географски открития", след която общо взето светът става европоцентричен.
    Тук по-голямо значение имат чисто социокултурни фактори, като наследството на големите експанзионичстични европейски империи (като римската), съчетано с известен технологичен "бум" и най-вече - религията, която естествено взприема света, при това целия, като парзно пространство, което трябва да бъде усвоено (тук вероятно голямо значение има и създаваното от тази религия усещане за време (векторно-прогресивно), което коренно се отличава от характеното за останалите големи цивилизации циклично времевъзпирятие).
    Съответно, големите източни (пък и американски) империи имат склонността да затварят пространството около себе си ида търсят навътре, а не навън. Това до голяма сетпен може би е обусловено именно от характерния темпн на възпиремане на времето и света.
    Впорчем и тук има изклчения.

    Comment


      #17
      Ей,Фон Даниц,БРАВО БЕ!!!Много страхотна прогностика!!!!!За Полша и Чехия не съм много съгласен,но,като цяло анализът ти е ВЪРХОВЕН !!! Прекланям се пред тези твои редове!
      :imprulz:
      Нека този емотикон се приема в най-добрият му смисъл!
      Голъм,според мене,силната византизация като тенденция не е щяла да унищожи до такава голяма степен прабългарските елементи,както е способствало за това Византийското владичество.А и може да се предполага едно потенциализиране на народа в консолидцията с други държави и народи/кой знае/...
      ИНАЧЕ,ГОЛЪМ- и към тебе специални адмирации за обяснението,в което проличава не само историзъм,но и социологично-философска мисъл!Много ме кефят такива изказвания като твоето--------не съм напълно съгласен/ЗАЩОТО ПО-СКОРО ПОДКРЕПЯМ КОЛЕГАТА в мнението му за ОСманската империя/,
      НО така си го написал,че да му е драго на човек да го чете/а и да научи още един начин за анализиране-----това с пространството беше върховно!/.
      Velik Izto4en S1yuz

      Comment


        #18
        Да се включа и аз.

        Ренесанса майката си джаса, но не е нито един нито два феномена на кръст, нито само причинен от изведнъж събудилите се спящи красавци на Запад. Ренесанса започва с преоткриването на класическите гръцки текстове. Тези влияния идват от няколко посоки: Константонопол, Арабския халифат в Испания, завладяването на Сицилия и малка част от Южна Италия от арабите и последно, колкото и да ви се струва парадоксално: България.
        Да обясня защо. Много просто бе хора, тва се дължи на разпространяването на богомилското учение на Запад. Под различни форми - албигойци, катари и мн. други - богомилството е един основен фактор, често подценяван и недостатъчно признат, които запалва пожар из Европа.
        Заради него се създава Инквизицията, от него се стига до Реформацията. Намерете някоя друга книга говореща за ученията на богомилите, ще се убедите,че никак не е само херметизъм и отричане на външния свят.

        Оппа, да не пропусна: трябва да се отдаде значение и на кръстоносците. Много от тях черпят знания от арабите, буквално стават техни ученици и се връщат внасяки много арабска култура в Европа.
        За голямо съжаление, западната наука е доминирана от западноцентричен дискоурс [westerncentric discourse], които се опитва да пресъздаде една западна цивилизация, като отделно и самостоятелно европейско дело, където да се изтъкне величието и превъзходството на Запада над всички останали. Оттам и много други беди, включително и колониалната политика. Препоръчвам книгата Ориентализъм, на Едуард Саид.
        Contra la estupidez, hasta los dioses luchan en vano.

        Злобата крепи човека, а мързела го грози!
        (собствен патент)

        Comment


          #19
          "България МОЖЕШЕ да бъде първата ренесансова държава в Европа"
          Предполагам че този който първи е "изръсил" горната мисъл най-вероятно не е имал представа какво е Ренесанс. Нямам представа какво би станало с България без Турците но едно е пределно ясно: Няма никакви археологически или писменни сведения които ни дават основание да твърдим че през 14 век в България е имало и най-малките заченки на Ренесанс.

          "Ренесанс: Период в Европа от края на 14 до 16 век който се характеризира с възраждане на класическите изкуство литература и образование" (Artforms, D. Preble S.Preble)

          Дали това което е нарисувано в Бояна може да се смята за възраждане на класическата живопис? Чест прави на авторите на сайта на Боянската Църква (http://www.boyanachurch.org/) че са написали следното:
          Живописта следва канони за изписване на християнски храм, установени с решенията на Седмия вселенски църковен събор, състоял се в Никея през 787 г.
          но новото в Бояна е че:

          В по голямата си част пресъздадените над 240 изображения се отличават с индивидуалност, убедителна психологическа характеристика и виталност.
          Стенописните изображения се отличават с изключителни художествени достойнства, съвършена техника на изпълнение, психологическа дълбочина, сложност и реализъм
          Тоест новото в Бояна е реалистичното изобразяване на ктиторите и светците. Погледнете това изображение http://www.boyanachurch.org/galerybg.htm

          А сега погледнете това:

          http://www2.art.utah.edu/cathedral/i..._w_l_r_jmb.jpg

          Най отляво е папа Лъв III. Това е скулптура от църквата Парижката Света Богородица която се датира от около (1250 -1300). Характерна черта на ранните готически склуптури каквато е горната че за разлика от Романеска (период преди готическия) изображенията стават все по реални тоест изобразени са както изглеждат в действителност хората. Но никой въобще не си е и помслял да обявява готиката за ренесанс защото това което става в Италия през 13 век е много по различно.

          Творците от школите по изобразителни изкуства в Италия съзнателно търсят образци на творби от античността и се учат от тях но и не само те създават и съвсем нови идеи. Например Леонардо въвежда така нарецхеният контрастен триъгълник който оказва голямо влияние над изкуството след неги или едноточковата линейна перспектива изнамерена по това време и за пръв път появяваща се в творбите на рафаел.

          Добър пример за това как античното изкуство е повлияло ренесансовите творци е Сикстинската капела рисувана от Микеланджело. 1508-1512 По него време (1506) на разкопки в Рим бива открита следната склуптурна група:
          http://www.bluffton.edu/~sullivanm/laocoon/whole.jpg
          Тя е типичен образец на Елинистическа склуптура в която положението на телата и изражението на лицата придават усещане за движение. Това прави и Микеланджело в сикстинската капела:

          http://www.abcgallery.com/M/michelan...langelo33.html

          За съжаление това говорят фактите.

          Comment

          Working...
          X