Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Българската азбука

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #46
    Samuraj написа Виж мнение
    .... Драго ми става на ушите когато чуя тезата че светите братя са били българи или по смисленото - майка славянка и баща избягал от Плиска българин. Елементарно е че до изнасяне на неоспорими доказателства Кирил и Методий са ромеи......
    Аз лично съм напълно съгласен, но на юг от Кулата битува мнението че Кирил и Методий са славяни и нямат грам гръцка кръв. Даже им е застъпено в образователната система.

    Comment


      #47
      Добре честно казано винаги съм се чудил защо толкова се говори за такива дребни неща свързани с Кирил и Методи, след като сега ние пишем на друга азбука. Имам предвид да те са създали глаголицата ама тя не се е наложила ние сега пишем на кирилица, която почти сигурно е измислена от българи в България.

      Comment


        #48
        ferumman написа Виж мнение
        Добре честно казано винаги съм се чудил защо толкова се говори за такива дребни неща свързани с Кирил и Методи, след като сега ние пишем на друга азбука. Имам предвид да те са създали глаголицата ама тя не се е наложила ние сега пишем на кирилица, която почти сигурно е измислена от българи в България.
        Прав си, че глаголицата и кирилицат много не си приличат и че нашата азбука е създадена в Охриди и Преслав, но все пак Кирил и Методи са инициирали процеса. Освен това Климент, Наум, Ангеларий са се водили/или поне сега се водят/ техни ученици - създали са нашата азбука, но братята са ги научили как се създава азбука/примерно/. Според скромното ми мнение и Симеон, братята Кирил и Методий и учениците им имат еднакъв дял в създаването на славянската писменост, така че трябва заедно да се честват на 24 май. И чесно казано на кой му пука от каква народност са Кирил и Методий? Логиката говори, че са си били чисти гърци. Ако майката е бъгарка и те говорят български, за какъв чеп ще ходят първо в Моравия? Дайте да ги пишем македонци, че всички да са доволни и в Скопие да имат още един повод за гордост, че сега като им се поразклати тезата за Александър, един Самуил им е останал, пък той човечеца повече съжаление предизвиква отколкото гордост.
        This is my signature. There are many like it but this one is mine.

        Comment


          #49
          Как е възникнала кирилицата... Не e измислена от Кирил (Констатин). Кирилицата е точно копие на Коптскта азбука от 2-4 век. Употребява се до 12 век масово. А сега е само за целите на коптската църква. Глаголицата "измислена" от Константин и е подобна на грузинската азбука. Напишете coptic alphabet - google. Ще намерите и сайта на коптския музей (който мисля, че е на площад Тахрир). Освен че ще се впечатлиш от това, че в Африка са писали на кирилица 500 години преди това да стане в Преслав. Арфитектурата е също като тази в България от 5-9 век. Бели камъни с редове червени тухли. Мисля, че му казват ранновизантийски градеж. Но все пак кой е измислил/въвел "нашата" азбука. Моите хипотези са.
          1 Кирил обмисля и този вариант "да копира изцяло" коптската азбука , но не го въвежда.
          2 Методий и или Климент са познавали коптските документи и използват азбуката след натиска на Рим/Франкия да не се използва глаголица.
          3 Методий който има огромни "връзки" в магнаурата и библиотеката многократно ползва коптски документи при работата си.
          4 Константин е приятел с Анастасий библиотекар, който по-късно става папски библитекар при Адриан втори, и пише отговорите до княз Борис от името на папата (които са запазани). Възможно е Анастасий да е подкрепил, поощрил, съдал тази идея. Като се изключи Симеон, той е единствения човек свързан с Кирилицата, който е имал идеи и визия на управленско ниво.
          5 На Симеон му е “писнало” от изобретения и “нововъведения” и заложил на изпитано решение.

          6 На Петър му е писнало....

          7 Констатинополски Събор 869-70. И от 879-80. Присъствал е представител на Александрийския патрирх в чиято църква се пише на “кирилица”. Имало е доста хора които са видяли и ползвали документи от най-богатия град на древни документи.

          8 Симеон се “пазари” за съвместни действия срещу Константинопол с Фатимидите от Кайруан днешен Тунис. Пратеничеството е контактувало и с...

          9 По това време Коптите са много притеснявани от арабските владетели..

          Кога е най-ранната употреба на “кирилица” и кьде и как??


          Има ли доказателства, че Симеон Велики е ползвал “кирилица”. Много вероятно е никога да не ползвал.

          Има ли доказателства, че Симеон е познавал коптско писмо??? Напълно възможно е да го е познавал. В магнаурската школа със сигурност са се ползвали латински, гръцки, еврейски и сирийски (арамейски).

          Comment


            #50
            zdravkog написа Виж мнение
            Кирилицата е точно копие на Коптскта азбука от 2-4 век.
            Точно, точно, колко да е точно. Ако се загледаш, ще видиш, че хич не е точно. Има що-годе читави хипотези за единични заемки на графеми от коптската азбука в кирилицата, но нищо повече.

            Comment


              #51
              Невероятно - как не съм забелязал темата по-рано! Наистина е "жестока"!

              Все пак най-ми хареса поста на Parabellum - #18 с хипотезата за първичността на "кирилицата", при това доста сериозно аргументирана!

              На ум ми дойде една такава идея - близката връзка между коптската, гръцката и кирилската азбуки - ами това е ареалът на оформящата се Източноправославна църква, иначе казано в наличието на приликите между тях има и политически подтекст в църковните спорове, респ. "дискусията" между Изтока и Запада, от там и стремежът славянската азбука, създадена по поръка на Византийската църква да е близка по форма на другите две- по лесно се чете, превежда, пише.
              Достоверно е тази азбука да се появи първа в синхрон с идеите на Фотий за приобщаване на езическите славянски( и други!) маси към Константинопол.
              Веднага възниква въпроса - в такъв случай каква е ролята на "глаголицата", защото тя се разпространява предимно в земи, по настоящем отнасящи се до католическите...?
              Фотий .....
              "...7. Пациентите във форумите трябва да се съобразяват с условието, че тук не е място за интелектуални изяви от типа на философски монолози, това е лечебно заведение." - Правила за форуми

              Comment


                #52
                Докс: Тази тема е твърде интересна,странно защо отдавна не е писано по нея.Ще споделя някои мои идеи по темата,свързани с термините "глаголица" и "кирилица".Понастоящем официално се приема,че глаголицата е създадена преди кирилицата и автор на глаголицата е Константин Кирил Философ,а на кирилицата - неговият ученик Климент.Твърде спорна обаче е теорията за кирилицата-основният аргумент в нея е прословутият пасаж от "Кратко житие на Климент Охридски" ,а именно че Климент Охридски “измислил и други форми на буквите за по-голяма яснота от ония, които изнамерил мъдрият Кирил” - но това съвсем не означава,че е измислена нова азбука!!!
                Skubi: Сегашните знаци произхождат от руническите....
                Amazon: Прав си, че глаголицата и кирилицат много не си приличат и че нашата азбука е създадена в Охриди и Преслав, но все пак Кирил и Методи са инициирали процеса. Освен това Климент, Наум, Ангеларий са се водили/или поне сега се водят/ техни ученици - създали са нашата азбука, но братята са ги научили как се създава азбука/примерно/. Според скромното ми мнение и Симеон, братята Кирил и Методий и учениците им имат еднакъв дял в създаването на славянската писменост, така че трябва заедно да се честват на 24 май.
                НВС написа Виж мнение
                Невероятно - как не съм забелязал темата по-рано! Наистина е "жестока"!
                Все пак най-ми хареса поста на Parabellum - #18 с хипотезата за първичността на "кирилицата", при това доста сериозно аргументирана!
                На ум ми дойде една такава идея - близката връзка между коптската, гръцката и кирилската азбуки - ами това е ареалът на оформящата се Източноправославна църква, иначе казано в наличието на приликите между тях има и политически подтекст в църковните спорове, респ. "дискусията" между Изтока и Запада, от там и стремежът славянската азбука, създадена по поръка на Византийската църква да е близка по форма на другите две- по лесно се чете, превежда, пише.
                Достоверно е тази азбука да се появи първа в синхрон с идеите на Фотий за приобщаване на езическите славянски( и други!) маси към Константинопол.
                Веднага възниква въпроса - в такъв случай каква е ролята на "глаголицата", защото тя се разпространява предимно в земи, по настоящем отнасящи се до католическите...?
                zdravkog: Как е възникнала кирилицата... Не e измислена от Кирил (Констатин). Кирилицата е точно копие на Коптскта азбука от 2-4 век. Но все пак кой е измислил/въвел "нашата" азбука.
                Кога е най-ранната употреба на “кирилица” и кьде и как??
                Има ли доказателства, че Симеон Велики е ползвал “кирилица”. Много вероятно е никога да не ползвал.
                Има ли доказателства, че Симеон е познавал коптско писмо??? Напълно възможно е да го е познавал. В магнаурската школа със сигурност са се ползвали латински, гръцки, еврейски и сирийски (арамейски).
                Всъщност и без всякакво съмнение, и този изключително важен и значим за Българската Медиевистика и за Прабългаристиката научен проблем получи най-после своето окончателно-безапелационно решение:
                Иван Добрев, Българите за руския народ, държава и култура. София, 2011
                http://bolgnames.com - Russians_2.

                Със сигурност към 920 г. презвитер Григорий Мних продължава да живее и твори в Преславската Книжовна Школа заедно с такива имена като княз Симеон, презвитер Наум, епископ Константин Преславски, презвитер Йоан Екзарх, черноризец Докс, презвитер Йоан, черноризец Тудор Доксов и др. Главното и същественото за всички тях е това, че те получават своето образование в Славянската Школа на патриарх Фотий (820-891) или в Магнаурската Академия към императорския дворец Магнаур в Константинопол, а повечето от тях – последователно и в двете учебни заведения.

                Създаването си тази школа дължи на това, че патриарх Фотий (858-867) е яростен противник на доктрината за трите «свещени» езика и се бори за употреба в богослужението на националните езици, а с признаването на националните езици се признава и правото на национални азбуки (КМЕц-1). Това обаче гърците изобщо не го правят от чист алтруизъм, а в името на собствените си експазионистични външнополитически планове, водещо-централно място в които заема и тяхната християнизация на основата и с помощта на славянска по вид и характер писменост и църковна книжнина:...

                Според В. Киселков [1956] Славянската Школа в Цариград я открива св. Кирил през 861 г. От тогава в нея се учат млади славяни, които се готвят за мисионери сред балканските славяни. Тук св. Кирил преподава до 863 г., като всички в Школата си служат с езическата глаголица и с глаголически богослужебни книги, които те имат от преди [13-14].

                В Славянската Школа, а след това и в Магнаурската Академия, наред с всичко останало и обучавайки се заедно с елита на византийското общество, българите придобиват освен това и преди всичко и изключително висока гръцка филологическа квалификация, включително и на нивото на фонемо-графичните съответствия, каквато квалификация малко преди това получава и св. Кирил:...

                Още в школата на патриарх Фотий, професор по философия в която е и Константин-Кирил Философ (В. Киселков; Saints Cyril and Methodius), синовете на прабългарските и славянските князе, вождове и сановници, повечето от които са изпратени тук от княз Борис (В. Киселковъ), който лично за пръв път през 878 г. изпраща млади българи да се учат в цариградските манастирски и църковни училища (В. Киселков), а сина си Симеон изпраща на учение в Цариград през 879 г. (Tsars 2010, 5), започват да пишат с гръцката азбука на славянобългарски език и когато се завръщат в България, те не престават да я използват, а я допълват и усъвършенстват:...

                Приемането и налагането на Кирилицата за официално българско писмо е другият гениален ход на Симеон Велики, който вижда в тази си стъпка редица предимства като най-напред това, че нея много добре я познават и на нея пишат немалко на брой българи, учили в Цариград, както и самият той. Буквите на тази азбука са съвсем опростени и това я прави много по-лесно усвоима, отколкото Глаголицата. И все пак най-важното и основното в случая е неоспоримият факт, че приемайки за основа на новата българска азбука гръцкото писмо, той нанася сразяващ удар на враговете на Българското Просвещение на български език, които обикновено се аргументират с това, че писмото на Кирил и Методий било “варварско” [вж. и срв. Киселковъ 1956, 45]:
                Нейната близост до гръцкото писмо затваряла устата на всички, които смятали глаголицата за “варварско” писмо, а гръцкото, което се включва в кирилицата, за съвършено, дори за “свещено” (Ем. Георгиев).

                Особено голям дял за изглаждането и усъвършенстването на така създадената в голяма степен колективно и през един сравнително дълъг период от време нова и втора по ред българска азбука има “един от най-близките ученици” и “крупен български писател” (Б. Флоря), св. Климент Охридски:...

                Св. Климент не само допълва новата азбука с някои опростени глаголически букви, например ý, но и с немалко рунически прабългарски букви, доподрежда я и я систематизира, като посредством славянобългарски или прабългарски думи дава име на всяка отделна буква или както се съобщава в неговото житие, той я подлага на “устроение”:
                Изобретил и други форми на буквите за по-голяма яснота от ония, които изнамерил мъдрият Кирил. С тях написал цялото боговдъхновено Писание, похвални слова, жития на свети мъченици и преподобни и свещени песни, на които с усърдие научил по-способните си ученици, а достойните от тях издигнал до свещенически сан. Така чрез собственото си усърдие превърнал варварския и див народ в свет народ, като извършил апостолско дело, и заради това бил удостоен с апостолска благодат (КратЖит).
                Той измисли и други писмени знаци за по-голýма яснота, отколкото онýзи, които изнамери премъдриятъ Кирилъ [по Киселковъ 1941, 141].

                В действителност “устроението”, на което св. Климент подлага гръцката азбука, се състои главно от създаването на 14 нови букви за звуковете, специфично-характерни за старобългарския език. Три от тези букви са видоизменени гръцки знаци, а останалите 11 букви са взети от “Азбуката на Плиска”. Тази азбука по същество представлява доста обемистият корпус от прабългарски рунически букви, клейма, графити и др. знаци, които са били известни и нанесени още до него време по различни предмети и места от областта на Плиска. При това буквите ж, ч, ш, © са взети като готови форми, които имат същата звукова стойност; на буквите б, ц, ь, ъ, * е придадена нова звукова стойност, а буквата ý е съставена от буквите ь и е (В. Йончев):...
                Last edited by ; 18-12-2011, 19:46.

                Comment


                  #53
                  проф. Добрев написа Виж мнение
                  Тази азбука по същество представлява доста обемистият корпус от прабългарски рунически букви, клейма, графити и др. знаци, които са били известни и нанесени още до него време по различни предмети и места от областта на Плиска. При това буквите ж, ч, ш, © са взети като готови форми, които имат същата звукова стойност;
                  Акад. Вячеслав Иванов изказва хипотезата, че глаголическата, а оттам и кирилската буква Ш се оформят под коптско влияние, по-точно при заемането на коптската дума ашира "хамелеон" > СБълг. ащеръ "гущер". Етимологията обаче не е общоприета.

                  ашира
                  ащеръ

                  Comment


                    #54
                    Кухулин написа Виж мнение
                    Акад. Вячеслав Иванов изказва хипотезата, че глаголическата, а оттам и кирилската буква Ш се оформят под коптско влияние, по-точно при заемането на коптската дума ашира "хамелеон" > СБълг. ащеръ "гущер". Етимологията обаче не е общоприета.
                    ашира
                    ащеръ
                    Културно-исторически, като много по-вероятна се очертава връзката с китайския йероглиф за шан "планина".

                    Има сведения, че китайците се опитват да предадат писмото си на прабългарите, но безуспешно, най-вероятно поради големите структурно-типологически различия между двата езика.

                    Ето защо никак не е изключено този йероглиф да е преминал при прабългарите и впоследствие да е включен в заимстваната от согдите(?) азбука.
                    Last edited by ; 18-12-2011, 20:47.

                    Comment


                      #55
                      Мда, освен това и графичното сходство е по-голямо.



                      Има ли обаче запазена някаква връзка в лексиката? В момента като че ли не се сещам за надпис, включващ тази графика и евентуално звук [ш].

                      Comment


                        #56
                        Кухулин написа Виж мнение
                        Мда, освен това и графичното сходство е по-голямо.

                        Има ли обаче запазена някаква връзка в лексиката? В момента като че ли не се сещам за надпис, включващ тази графика и евентуално звук [ш].
                        Това трябва да се докаже от по-близките или по-далечни бъдещи проучвания, които безспорно ще бъдат проведени едва след като отечествената Прабългаристика се оттърве от дребнобълхарската проказа!
                        Last edited by ; 19-12-2011, 11:57.

                        Comment


                          #57
                          Samuraj написа Виж мнение
                          Рабошът представлява...
                          Рабошът естественно е бил разпространен и на територията на днешна Румъния. На румънски rãboj означава тебешир, резка, вдлъбнатина а rãboji- резултат.
                          Унгарският учен T. Majlath твърди че рабош е дума от български произход която на унгарски придобива формата ровас.
                          rovaš -рабош резултат
                          ró(v) режа, издълбавам
                          rovás - руническата писменност на секелите
                          rovátka резултат, резка
                          rov-ar - вид насекомо дълбаещо дървоetc) /Hungarian
                          rov-at - колона във вестник
                          В тази насока е интересна и унгарската дума за пиша (_ír-ó писател , _ír пиша s- > ø), _ír-at document ) която се смята от тюркски произход.
                          Но докато в останалите тюркски езици думата е yar или yaz (пиша)
                          то в чувашки е sir (пиша) което директно кореспондира с българското шаря или прабългарското шаръчии (художници).
                          Думата рабош е от праб. *йърмач "писало".
                          Last edited by ; 19-12-2011, 11:55.

                          Comment

                          Working...
                          X