Съобщение

Collapse
No announcement yet.

За българските летописи

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    За българските летописи

    Повод да добавя една такава тема е хрониката на византийските царе.

    Click image for larger version

Name:	letopis.jpg
Views:	1
Size:	122.3 КБ
ID:	558412


    В превода даден ни Иванъ Дуйчевъ от четем следното:

    50



    Константинъ втори 27.

    Константинъ 17.

    Юсти[ни]анъ 10.

    Лъвъ 7.

    Тиберий 7 и

    Юстинианъ и синоветѣ му 6.

    Варданъ 2.

    Артемий 2.

    Теодосий 1.

    Лъвъ 24.

    Константинъ и синътъ му 52.

    Лъвъ и синътъ му 30.

    Константинъ самъ 16.

    Ирина, майка му, 5.

    Никифоръ 8, а месеца 9. Него убиха .... българитѣ на 27 юний.

    Ставракий 2 месеца.

    Михаилъ, зеть му, 1 година, а месеца 9.

    Лъвъ Арменецъ 7 години, а месеца 5.

    Михаилъ втори 8, а месеца 9.

    Теофилъ и синътъ му 12, а месеца 3.

    Теодора, жена му, съ сина [си] Михаила 14 години, а месеца 1, дни 2.

    Михаилъ самъ 11 години, а месеца 1, дни 9.

    Василий 20 години.

    Лъвъ, синътъ му, 7 години.



    Всички години отъ разпятието Христово до Лъва сегашния царь деветстотинъ и осемнадесеть, а отъ Адама до сегашния 12-ти индиктъ има 6406 години.

    #2
    Ако направим справка за същите владетели, то ето какво намираме:
    Никифор
    Византийский император
    31 октября 802 — 26 июля 811
    Смерть 26 июля 811

    Ставракий
    Совместно с Никифор I (803 — 811)
    Предшественник Никифор I
    Смерть 11 января 812

    Михаил I Рангаве
    811 — 813
    Смерть 11 января 844

    Лев V Армянин
    11 июля 813 — 25 декабря 820
    Смерть 29 декабря 820

    Михаил II Травл
    820 — 829
    Амория, Эмирдаг[d]
    Смерть 2 октября 829

    Феофил
    829 — 20 января 842
    Смерть 20 января 842

    Феодора (супруга Феофила) -Феодору регентшей при сво¸м двухлетнем сыне Михаил
    831 — 20 января 842

    Василий I Македонянин
    867 — 886
    Смерть 29 августа 886

    Лев VI
    886 — 912
    Смерть 11 мая 912 (45 лет)

    Comment


      #3
      В горният надпис се съдържа и приблизителната година на написването на тоя летопис или историика както го наричат от онова време.
      Вероятният автор на летописа е Костантин Преславски.
      Роден 9-и век
      Починал 10-и век
      Преслав, България

      Comment


        #4
        Забелязваме някои дребни неточности в превода. Възможни са и други интерпретации.


        Никифоръ н а месяца 9 . Его же оубъша ....бъ Блъгариахъ .
        Месеца июня въ 26 (число) . Ставракъ.
        месяца 2 Михаилъ - зиать (зет) его 1 лет
        А месец 9-ти Лъвъ, армениннъ . Леть 7
        а месяць 5 - Михаил Другий - 8 . (вероятно лета)
        А месяць 9-и Теофил и синъ его 12 летъ
        а месяца 3-ти Теодора - жена его с имь Михаилъмь - летъ 14
        а месяць 1 динъ 9 - Василъ - 20 лет
        Лъв синъ иего 7 лет
        И всиехъ же лет от пропиатиа Христова до Лъва царства нъйнешнаго
        девать съть и 10 (910)
        А от Адама до настоящаго въ 12 индикт Есть летъ 6406 ( = 898 г.)

        Comment


          #5
          Тоест възможно е да е указана продължителността на управлението на владетеля - години + месеци.
          Но възможно е също така да е указан и месеца на възкачване на следващият владетел.
          До голяма степен дадените данни са верни и отговарят на хронологията на събитията.
          По интересни за нас са последните редове в които става дума кога точно е направен въпросния надпис. И именно:

          Броят на годините от пропятието на Христос (тоест от Рождеството) до цар Лъв 4-ти, който е и тогавашен цар (нъйнешнаго) (сегашния царь - по Дуйчев ) са изминали 900 и 10 години . Аз коригирам четенето от 918 на 910, понеже "н" не е отбелязано като число , а е съюз, частица.
          От там излиза че времето на написване на тоя надпис е около 910година . Не само това. Имаме също и гръцкото обозначение - 12 индикт .
          12 Индик обаче се пада през годините 908 - 909 .

          Така най-добре се засичат двете календарни събития. Ако върнем събитията с 15 години по-рано, то предишният Индикт се пад през 894 г. а императора Лъв се възкачва в 886 година. Ако хрониката е написана в 7-та година на управлението на Лъв, то се получава годината 893 или 894 - което е също така близо до събитията.
          Тоест и 2-та варианта са еднакво възможни.
          А за дадената година от Адам до настоящето летъ 6406 - това най-добре би се приравнило към 898 година.

          Другата възможност за обяснение би била в допълване на надписа с добавяне на нови владетели и с обновяване на годините им. Понеже след като надписът е направен е възможно в следващият препис преписвача да е оставил текущата (по-късна) година към времето на преписването.

          Още един вариант за прочитане е ако са указани "девиать сътъ " вместо "девиать сътъ и 10 " .. Тогава събитията са случили точно през времето 899 - 900.

          При всички случаи стилът на този надпис много наподобява на именника на българските владетели. Създаването на надписа е не-по-късно от 910 - 912 година...
          Възможната разлика спрямо рождество христово/ от Адам, гръцкият индикт е от порядъка на 4 години което може да е резултат от грешка при преписването или корекция на годината от втория преписвач.
          Last edited by BGTRAK; 23-10-2020, 04:58.

          Comment


            #6
            BGTRAK написа Виж мнение
            Броят на годините от пропятието на Христос (тоест от Рождеството) до цар Лъв 4-ти, който е и тогавашен цар (нъйнешнаго) (сегашния царь - по Дуйчев ) са изминали 900 и 10 години . Аз коригирам четенето от 918 на 910, понеже "н" не е отбелязано като число , а е съюз, частица.
            От там излиза че времето на написване на тоя надпис е около 910година . Не само това. Имаме също и гръцкото обозначение - 12 индикт .
            12 Индик обаче се пада през годините 908 - 909 .

            Така най-добре се засичат двете календарни събития. Ако върнем събитията с 15 години по-рано, то предишният Индикт се пад през 894 г. а императора Лъв се възкачва в 886 година. Ако хрониката е написана в 7-та година на управлението на Лъв, то се получава годината 893 или 894 - което е също така близо до събитията.
            Тоест и 2-та варианта са еднакво възможни.
            А за дадената година от Адам до настоящето летъ 6406 - това най-добре би се приравнило към 898 година.
            "Историкиите" са съвсем добре датирани, само че е допусната дребна палеографска грешка при изписването на световната година - вм. стоящата в оригинала буква "В" в преписа стои "S". Тази грешка е лесно обяснима, като имаме предвид графиката на изписване и възможното овехтяване на по-ранния препис. Всъщност световната година е 6402 (893/94): тя е точно седмата година от царуването на Лъв VI и е XII индиктион.
            Т.нар. пропятие не е Рождество Христово, а Разпятието на Христос и според текста годините от този момент до момента на създаването на творбата са 918, както е посочил Дуйчев, а не 910. Това лесно се установява, ако се пресметнат продължителностите на царуванията.

            Comment


              #7
              Благодаря Йончев.
              6402 е възможно да обясни много добре нещата. Но разпятието е в 33-та година от новата ера. Все пак летоброенето ни започва от рождеството, а не от разпятието.
              Ако съберем 33 + 893 = ще се отзовем чак в 926, а не в 918.
              Затова аз продължавам да поддържам пропятие - както е написано в текста, тоест рождение, щото раждането е свързано с първото проплакване. А за разпятие си има друга дума. (да не говорим че тогава и цифрите не се връзват).
              Значи разглеждаме варианта с грешката на прочит или както вие предлагате: 6402. тоест 893 ... За мен това е перфектното решение: Индиктион 12 - точно си пасва.
              7-та година от царстването на Лъв VI . Единственото несъответствие е в това: "девать съть и нещо си" , обаче това би могло да бъде и 900 без нещо си...
              Така или иначе това е още една стъпка към фиксирането на датата, за което ви благодаря..

              Comment


                #8
                Нещо повече, ако приемем за базово: годината на разпятието + 918, както го е казал Дуйчев, то тогава се оказваме не в 918, а в 33+918 = 951 ...
                Значи или следваме хронологията на царете и по тях нагласяме годините.. Или приемаме че късния преписвач се е опитал да нагоди последните дати според датата на последния препис, ама нещо се е объркал със сметките. И третия вариант е да предположим че времето и изхабяването на мастилото и хартията са дали своя отпечатък.

                Comment


                  #9
                  Българите от края на девети век по правило не ползват съвременната хронологична система - датировки по нея са рядкост в българските земи. Така че в случая К.Преславски изобщо не е мислил засичат ли се в крайна сметка продължителностите на царуванията както с междинните сборове от години, така и с крайния сбор. Той или е взел в готов вид тези данни и изчисления, или просто е бил слаб в смятането. Само един пример: ако към посочените от него 5555г. до рождението на Христос прибавим 33-те от рождението до разпятието и 918-те от разпятието до момента на писането, се получава не стоящата в текста 6406г., а 6506. Дори да вземем 910г., вм.918, 6406г. пак няма да се получи. Ако пък пренебрегнем междинните сборове и просто съберем всички години на царуване така, както са посочени, резултатът е 6632, т.е. 1123/24 г. по нашето летоброене при презумпция за използвана В.Е. Принципно може да се предполага, че К.Преславски си е давал сметка и че изредените царувания частично съвпадат по време, поради което механичните сборове на годините излизат по-големи от вписаните в текста, но - ако допуснем това - то поне крайният му резултат би трябвало да е верен, а той не е. Всичко това е доста характерно за средновековните извори и няма защо да ви учудва.
                  Обаче не така стои въпросът с датировката на самия текст: 7-ма година на Лъв Философ, XII индиктион, 6402 св.г. Тук авторът е съвременник, той живее в тази година и след като е бил грамотен не може да не е бил наясно коя е текущата година, така че датирането на произведението е несъмнено правилно - 893/4г. по съвр.летоброене. А грешката в една буква от световната година в преписа е чисто техническа.

                  Comment


                    #10
                    T.Jonchev написа Виж мнение
                    Само един пример: ако към посочените от него 5555г. до рождението на Христос прибавим 33-те от рождението до разпятието и 918-те от разпятието до момента на писането, се получава не стоящата в текста 6406г., а 6506. Дори да вземем 910г., вм.918, 6406г. пак няма да се получи. Ако пък пренебрегнем междинните сборове и просто съберем всички години на царуване така, както са посочени, резултатът е 6632, т.е. 1123/24 г. по нашето летоброене при презумпция за използвана В.Е.
                    Малко уточнение: годините от сътворението на света до рождество Христово са 5509 а не 5555 години.
                    Тогава 5509+ 893 = 6402 по старото гръцко летоброене

                    А по новото летоброене си е приблизително 900 без 7. Ако трябваше да са точно 900 това би било в годината 900 . Но тогава от сътворението на света ще са 6409.
                    Можем спокойно да пренебрегнем техническата грешка в едно от тези числа и да се доверим на словесния разказ за "Лъва царства нъйнешнаго" и "Лъв синъ иего 7 лет" - в седмата година на императора лъв. По този начин имаме едновременно засичане на четирите зададени събития, и също приблизително засичане със посочените деветстотин години със или без нещо си.

                    Comment


                      #11
                      T.Jonchev написа Виж мнение
                      ако към посочените от него 5555г. до рождението на Христос прибавим 33-те от рождението до разпятието и 918-те от разпятието до момента на писането, се получава не стоящата в текста 6406г., а 6506.
                      Говоря за това, което авторът на текста е написал.

                      Comment


                        #12
                        Манасиевата Хроника



                        Предполагам че това е най-добрата и най-автентична българска летопис..
                        Бих желал да погледна от автентичните текстове, нещо в повече.

                        Click image for larger version

Name:	manasieva hronika.JPG
Views:	1
Size:	74.9 КБ
ID:	555732
                        Давам този текст за пример.. Дали българите са пресекли Дунав първи или сърбите са се настанили първи в техните земи ? Това едва ли е от особено значение понеже това са съвсем различни територии. Но от интерес за познаване на истината е интересно да знаем дали това е станало по същото време или приблизително.

                        Comment


                          #13
                          Според гръцките извори сърбите се заселват в западната част на полуострова по времето на Ираклий I, т.е. преди Аспаруховите българи. Но пак в приписка към българския превод на Манасиевата хроника началото на българските заселвания се отнася за времето на Анастасий I и касае македонските земи.

                          Comment

                          Working...
                          X